Wanneer vrienden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Wanneer vrienden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 18:57

Ik zit me dan te vervelen en dan gaan er allemaal dingen door m'n hoofd. En nu zat ik te denken aan, wanneer ben je eigenlijk vrienden? Zo van, hoe weet je wanneer diegene een vriend(in) is en niet langer 'iemand waar ik mee omga'?

Als voorbeeld. Het nieuwe schooljaar is begonnen. Je kent niemand, maar uiteindelijk vind je iemand die je wel aardig lijkt. Je raakt ermee aan de praat en daarna zit je elke les naast elkaar, elk tussenuur samen, in de vrije uurtjes samen gamen en ook regelmatig whatsapp. En dan denk ik, ok, zijn we dan klasgenoten, kennissen, vrienden?

Ja, waar kan een mens zich druk om maken nietwaar :+
maar ikzelf vind altijd lastig te zien wanneer iemand op mij gesteld is en met mij wilt omgaan.
Voel me op dit moment meer een stalker :+

Dus, herkennen jullie je hierin of boeit het jullie minder? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:59

Elke les, tussenuur, pauze etc bij elkaar? Imo ben je dan zeker vrienden, misschien zelfs goede vrienden.

dancer_

Re: Wanneer vrienden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:01

Ja ik snap je, ik dacht precies hetzelfde vandaag :')
En heb dus precies hetzelfde als wat jij hebt (naast elkaar zitten, samen reizen) maar ook ik vraag me af of je diegene na een paar weken dan al 'vriend' kan noemen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:01

Ik had vandaag exact dezelfde gedachte.. Sinds 2.5 week zit ik op de Universiteit waar ik letterlijk niemand kende. Nu ga ik met een stuk of 3/4 mensen elke dag om, dus elk college/practicum/pauze enz. Soms zelfs stukken samen reizen.

Maar.. Ik ken ze niet supergoed, want we kennen elkaar pas 2.5 week. Tja, noem je dat nou vrienden of inderdaad 'mensen waar je mee omgaat'? _O-

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:02

Je bent vrienden wanneer het voor jou voelt alsof je vrienden bent. Als het contact goed is en soepel verloopt en je denkt ook over de ander als vriend/vriendin.
Dat is tenminste hoe ik het zie.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:03

Ik ben zo'n persoon die echt een groot verschil heeft tussen mensen waarmee ik omga, vrienden, goede vrienden en beste vrienden.
Ik denk dat je diegene dan wel tot een vriend kunt rekenen. Als je elkaar veel verteld misschien wel goede vrienden inderdaad.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 19:04

Haha, leuk dat het herkenbaar is :P
Ik wil vooral niet pushen ofzo. Aantal keer gehad dat ik inderdaad dacht dat we vrienden waren en dan keihard tegen de lamp liep. Dus nu houd ik me in. Vind sws altijd lastiger met jongens. (Van de 32 klasgenoten, 5 meiden dus tja, dan moet je haast wel met jongens omgaan :P)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:05

Ik schaar veel mensen in onder kennissen.
Vrienden zijn er maar een paar.

Vrienden leer je trouwens pas echt kennen als de nood hoog is en blijken er een aantal vrienden toch thuis te horen in categorie kennisen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:08

Ik noemde dat gewoon klasgenoten. Met sommigen had ik superleuk contact, op school en over school en over van alles en nogwat, maar verder niet. Met anderen werd het contact ook opgezocht na schooltijd en pas nadat er zoiets gebeurde, voelde het mij meer als vriendin dan als klasgenoot. En het grappige is, we zijn nu 10 jaar verder en die ik toendertijd vriendinnen noemde, spreek ik nog steeds, de rest die ik klasgenoten noemde, spreek ik weleens via via of op een verjaardag of via fb oid, maar daar blijft het ook bij :). Zijn ook mn ex-klasgenootjes :D

Hoef er verder ook niet meer van :).

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 19:08

moyra schreef:
Ik schaar veel mensen in onder kennissen.
Vrienden zijn er maar een paar.

Vrienden leer je trouwens pas echt kennen als de nood hoog is en blijken er een aantal vrienden toch thuis te horen in categorie kennisen.

Ja, dat is zeker waar.

Toen mijn relatie uitging met m'n ex heeft bijna iedereen voor hem gekozen. Dus ik kon ineens heel veel mensen wegstrepen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:13

Ik herken je vraag wel, ik heb het me ook weleens afgevraagd. :Y)

Ik denk dat het heel persoonlijk is wanneer je iemand als vriend ziet, ik zie mensen niet snel als vrienden.
Iemand anders die beschouwd misschien juist wel heel snel iemand als vriend.

Ikzelf ken 3 mensen die ik echt als (goede) vriend(in) beschouw. Er zijn wel meer mensen waarmee ik
veel optrek, maar die zie ik meer als 'goede kennissen'. Ik denk, als ik er zo over nadenk, dat ik iemand
pas als vriend beschouw wanneer ik het gevoel heb dat het echt voor langere tijd is (geen maanden, maar
jaren).

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:20

Ik zou het als klasgenoten zien. Als jij je goed voelt bij hun en je merkt dat het wederzijds is, dan kan het overgaan in een vriendschap. Ik ben zelf heeeeel laat met het noemen van een vriendschap. Ik kan jaren leuk met iemand op regelmatige basis omgaan en diegene nog steeds zien als een kennis.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:22

Ik denk dat als je diegene op school ontmoet hebt of daar het meeste ziet, je diegene een vriend kan noemen als je er ook buiten school mee omgaat. En dan bedoel ik een keer afspreken oid, niet naast elkaar in de trein naar huis zitten.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 19:22

Denk dat klasgenoten pas vrienden worden als je ze ook buiten school ziet. Maar dat is nou juist iets wat ik niet durf te vragen :') Als hij nee zegt, sta je ook voor l*l. (Weet je wel meteen hoe het zit haha)

Edit: Ah, Springt zei het hetzelfde

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:24

Misschien dat je een keer samen een project/huiswerk kan doen, en in plaats van op school in een studieruimte een keer bij iemand thuis.
Als het dan niet kan/handig is maar hij/zij het wel een leuk idee vind kun je misschien een keer buiten school afspreken.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:25

Zo zie ik het ook Springs. Je hebt sportmaatjes, klasgenoten of bijv. mensen die je alleen m.b.t. paarden zie: zoals op stal, wedstrijd, etc. Dat noem ik dan paardenkennissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:41

Ik vind mensen niet snel vrienden. Mijn collega's waar ik het goed mee kan vinden, zijn geen 'echte vrienden'. Mijn stalgenootjes ook niet. Enkele wel, met hun doe ik dan ook naast de paarden leuke dingen.

Iemand is een vriend voor mij als ik bij diegene terecht kan en ik het erg gezellig mee heb.

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:50

Voor mij wordt iemand een vriend of vriendin op het moment dat je je beiden helemaal niet meer aanpast om geaccepteerd of gewaardeerd te worden door de ander en er nooit meer een moment van ongemakkelijkheid is. Het moment dat je beiden dus helemaal 'jezelf' bent en het 100% vanzelfsprekend is dat je met elkaar omgaat.

Nu weet ik dat er mensen zijn die zich nooit aanpassen, altijd zichzelf zijn en zich nooit ongemakkelijk voelen, maar zo is het voor mij persoonlijk.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:55

Vrienden leer je kennen in tijd van nood. Mensen waarvan je dacht dat het vrienden waren laten je misschien vallen terwijl een kennis je wellicht aangenaam verrast.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 19:56

faatxhorse schreef:
Voor mij wordt iemand een vriend of vriendin op het moment dat je je beiden helemaal niet meer aanpast om geaccepteerd of gewaardeerd te worden door de ander en er nooit meer een moment van ongemakkelijkheid is. Het moment dat je beiden dus helemaal 'jezelf' bent en het 100% vanzelfsprekend is dat je met elkaar omgaat.

Nu weet ik dat er mensen zijn die zich nooit aanpassen, altijd zichzelf zijn en zich nooit ongemakkelijk voelen, maar zo is het voor mij persoonlijk.

Ah, zo kan je het ook bekijken!
Ik pas me nu nog aan. Ik ben een heel druk persoon die véél praat. Hij is heel rustig, dus ik probeer niet te druk te doen. Kan inderdaad wel paar vrienden opnoemen waar ik soms gewoon even hyper kan doen ipv me gedragen als een volwassen 20-jarige :') Ja, dan zit het wel goed.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:59

Mensen bij wie ik me totaal niet aanpas reken ik onder "beste vriend(inn)en". Vrienden en vriendinnen zijn bij mij meestal mensen die ik langere tijd ken en waarmee ik ook buiten de verplichtingen (studie, werk) afspreek/om ga. De rest zijn studiegenootjes, collega's of kennissen..

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 13:04

Slina schreef:
Haha, leuk dat het herkenbaar is :P
Ik wil vooral niet pushen ofzo. Aantal keer gehad dat ik inderdaad dacht dat we vrienden waren en dan keihard tegen de lamp liep. Dus nu houd ik me in. Vind sws altijd lastiger met jongens. (Van de 32 klasgenoten, 5 meiden dus tja, dan moet je haast wel met jongens omgaan :P)

Haha, ik had het vorig jaar precies andersom! 26 klasgenoten met in totaal 2 jongens *\o/*

Mja, ik ben er gewoon bij gaan zitten. Jullie vrouwen zijn wat dat betreft net ff wat makkelijker. Jullie laten het wel merken of je het erg vind of niet als er iemand anders bij komt zitten.
(in mijn geval was het net ff wat anders, ik kwam als einzelganger in een klas waarin iedereen elkaar al kende)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 13:11

Met jongens omgaan is enigszins wel relaxt. Geen gekat en alles. Veel rustiger :')
maar je problemen aanhoren boeit ze vaak niet zoveel.