Zakelijk en prive, buren en klant, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shivatjuh01

Zakelijk en prive, buren en klant, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 15:58

Ze zeggen altijd, hou zakelijk en privé gescheiden..

Graag, maar wat als dat niet gaat?!

Nou om even een beeld te schetsen. Ik woon sinds 1,5 op mezelf in het centrum van de stad waar ik ook werk. Ik werk in een dierenspeciaalzaak en na 8 jaar zijn er natuurlijk altijd wel mensen die je gaat herkennen, vaste klanten enzovoorts. Sinds n maand of vier schat ik heb ik een nieuwe buurvrouw gekregen. We wonen in een oud pand en haar appartement zit niet direct met het mijne verbonden, haar trappenhuis loopt echter wel buitenom het pand langs mijn slaapkamer raam.

Sinds enige tijd is er ook een regel die kleine huisdieren toestaat, dit was voorheen niet zo. (Dat maakte mijn konijn destijds illegaal :') maar dat doet er nu niet toe) Ze heeft een teckeltje, leuk hondje maar oh zo vervelend! Ik heb veel overlast van haar nachtelijke thuis komen en dan niet zachtzinnig de trap op lopen. Soms lijkt het wel een kudde olifanten.. Ook blaft haar hond regelmatig als ze weg is, en dat is ze nogal vaak.

Normaal zeg je tegen je buren, 'goh ik heb wat overlast'. Laat het nu net zo zijn dat zij en haar familie ook klanten op mijn werk zijn. Dus mijn vraag, hoe pak ik dit aan. Zonder haar voor de kop te stoten en zonder dat het mijn werkplek negatief beïnvloed? Het is geen makkelijk persoontje en kan volgens mij best wel een poedersuiker wijf zijn := _-:(

Normaal vindt ik dat niet erg, ik sta m'n mannetje wel. Maar nu moet ik het doen met mijn werk in mijn achterhoofd natuurlijk. Het laatst wat ik wil is slechte mondelinge reclame. Ik hik hier al een tijdje tegen aan, en wil ook niet zo kinderachtig zijn om meteen naar de huurbaas te stappen.

Dus... Brand maar los! Tips & ideeën zijn meer dan welkom! :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:00

Je kunt niet meer dan praten toch? Sowieso vind ik het raar dat een teckel onder 'kleine huisdieren' valt... daar valt bij mij een konijn, cavia etc onder. Mag dit wel van de huisbaas?

Edit: Heel stom misschien, maar geef het eens aan bij je werkgever, wellicht kan hij je een tip geven. Vertel hoe jij je er bij voelt. Voor hetzelfde geld zegt hij dat je er gewoon iets aan kunt doen. :j

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:01

Vervelende en lastige situatie!
Heb je wellicht als eens met je werkgever overlegd? Wellicht dat die nog tips heeft?

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 16:03

KimD schreef:
Je kunt niet meer dan praten toch? Sowieso vind ik het raar dat een teckel onder 'kleine huisdieren' valt... daar valt bij mij een konijn, cavia etc onder. Mag dit wel van de huisbaas?

Geen idee, zijn zoon woont ook in het 'complex' dus als het niet had gemogen dan zou het toch wel al bekend zijn bij hem. Het lastige is dat de andere twee appartementen om haar heen (die direct eraan grenzen) nu leeg staan. Dus ik ben nu de enige met overlast.

Faniek schreef:
Vervelende en lastige situatie!
Heb je wellicht als eens met je werkgever overlegd? Wellicht dat die nog tips heeft?

Nee helaas, daar heb ik vrij weinig aan op zulk gebied haha.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:04

Ik zou het niet meteen als kritiek uiten, maar meer er eens naar vragen van of ze weet dat haar hond vaak blaft als zij er niet is. En dat de huizen erg gehorig zijn waardoor je dat goed hoort, en dat je het prettig zou vinden als ze daar ook rekening mee zou houden als ze laat thuiskomt omdat de trap langs jou slaapkamer zit.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:08

Zij weet wrs niet eens dat ze overlast bezorgd.
Ik zou een praatje aanknopen. Vraag of het appartement en de wijk bevallen, of ze al gewend is.
Dan zou ik zeggen dat je er met plezier woont maar dat het wat gehorig is. Dat je mensen altijd thuis hoort komen. Met name s nachts omdat het dan verder stil is.
Zeg er dan bij dat je haar hondje een paar appartementen verder ook weleens hoort blaffen.
Dan houd je het een beetje in het midden. Je klaagt niet over haar, maar gehorigheid in het algemeen.
Kijk hoe ze er op reageerd. Misschien weet zeniet eens dat het Hondje blaft.
Altijd vriendelijk beginnen iets aan te kaarten. Directief kan altijd nog.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:11

Rintah schreef:
Ik zou het niet meteen als kritiek uiten, maar meer er eens naar vragen van of ze weet dat haar hond vaak blaft als zij er niet is. En dat de huizen erg gehorig zijn waardoor je dat goed hoort, en dat je het prettig zou vinden als ze daar ook rekening mee zou houden als ze laat thuiskomt omdat de trap langs jou slaapkamer zit.

En gooi het op de bezorgdheid voor haar hond. Niet dat ze hem mishandelt, maar dat je weet dat ze het beste met haar hondje voorheeft en dit misschien niet weet.

JustJoyce

Re: Zakelijk en prive, buren en klant, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:14

Ik zie heel vaak dat mensen niet helemaal weten wat voor soort geluid/overlast ze maken als ze voor hun "normale" dingen uitvoeren. Ik zou het inderdaad zoals hierboven ook aangegeven wat jij hoort. Misschien kan ze er wat mee.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:18

Ik zou inderdaad gewoon even met haar gaan praten op een vriendelijke manier, dus bedenk van tevoren even hoe je het gaat formuleren en hoe dat bij haar kan overkomen. Grote kans inderdaad dat ze niet eens door heeft dat ze overlast veroorzaakt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:20

Rumpleteaser schreef:
Rintah schreef:

En gooi het op de bezorgdheid voor haar hond. Niet dat ze hem mishandelt, maar dat je weet dat ze het beste met haar hondje voorheeft en dit misschien niet weet.

Inderdaad, een open gesprek zonder verwijten :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:22

Ik snap eigenlijk niet wat het zakelijke deel met het privedeel te maken heeft.

Het is gewoon een buuf waar je last van hebt, en dat mag je best aangeven.

Wat is het ergste dat zakelijk kan gebeuren? Dat ze dr hondenbrokken ergens anders gaat halen?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:23

Op een nette manier iemand er op wijzen dat het zo gehorig is..
Blijft een lastige kwestie, maar voor hetzelfde geld heeft zij totaal niet door en vind ze het fijn om te weten zodat ze er rekening mee kan houden.

Ik heb dit met mijn bovenbuurmeisje gehad, zij had midden in de nacht nogal veel plezier met haar (ik neem aan) vriendje. Harstikke leuk voor haar, maar ik lag de hele tijd wakker.
Buiten dat ik het vervelend vind om wakker te liggen, lijkt het me voor haar ook niet prettig dat andere hiervan kunnen 'meegenieten'.

Dit is met een briefje in de brievenbus (zag haar niet veel en om nou tussendoor aan de deur te gaan vond ik te gênant) redelijk goed opgelost. Het is gehorig, we worden af en toe wakker van elkaar, maar we proberen rekening met elkaar te houden. Zij laat het me nu ook weten als ze een feestje/meerdere mensen op bezoek heeft, dit vind ik zelf wel prettig werken.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:27

Ik vind persoonlijk inderdaad dat zakelijk van privé gehouden moet worden en dat spreken met haar niet zou moeten betekenen dat zij opeens niet meer wil komen winkelen bij jullie als dierenwinkel.
echter kan ik mij wel voorstellen als jij het zo zegt dat het misschien een kinderachtig iemand is, die dit wel zo aanpakt met een boel geroddel.

Ik raad je aan om het even met je baas te overleggen :j
voor hetzelfde geld zegt die wel gewoon, ''dat is privé... en mocht ze het wel doortrekken op waar zij haar voeding voor de hond koopt is dat kinderachtig en daar trek ik mij niks van aan als dierenwinkel''
Het kan je dan in een keer opluchten..
mocht je baas zeggen 'houdt maar stil want...' vind ik dat erg onredelijk...

Gewoon aanspreken van goh " wist u eigenlijk dat u hond best veel herrie maakt als u zelf van huis bent?'' misschien wist ze het zelf niet eens en is ze je heel dankbaar... en koop ze een blafband bij de dierenwinkel en is het alleen maar positief haha ;P
en als het niet zo loopt, sorry hoor.. maar als dierenwinkel zul je toch genoeg klanten hebben zodat je als er 1 of 2 weglopen je nogsteeds overleefd..
de rest van je leven op je tenen lopen omdat je anders bij je werk minder klanten hebt lijkt mij ook niks...

(en ik vroeg mij inderdaad af sinds wanneer een teckel onder kleindieren valt haha, wel benieuwd naar de precieze regel :P)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:29

Je kunt het toch brengen van: weet jij dat hij zich best eenzaam voelt als jij er niet bent? Vind het zo zielig als hij dan zo blaft.

En vervolgens verkoop je haar een blafband op je werk ~~}>

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:33

Privé en werk gescheiden houden en het dus als buurvrouw zijnde netjes aangeven ;)

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 18:27

Amaris schreef:
Ik snap eigenlijk niet wat het zakelijke deel met het privedeel te maken heeft.

Het is gewoon een buuf waar je last van hebt, en dat mag je best aangeven.

Wat is het ergste dat zakelijk kan gebeuren? Dat ze dr hondenbrokken ergens anders gaat halen?

Het gaat me ook niet om haar als klant, maar om de slechte praatjes erom heen. Ons kent ons natuurlijk weer in zo'n situatie.

renee16 schreef:
Op een nette manier iemand er op wijzen dat het zo gehorig is..
Blijft een lastige kwestie, maar voor hetzelfde geld heeft zij totaal niet door en vind ze het fijn om te weten zodat ze er rekening mee kan houden.

Ik heb dit met mijn bovenbuurmeisje gehad, zij had midden in de nacht nogal veel plezier met haar (ik neem aan) vriendje. Harstikke leuk voor haar, maar ik lag de hele tijd wakker.
Buiten dat ik het vervelend vind om wakker te liggen, lijkt het me voor haar ook niet prettig dat andere hiervan kunnen 'meegenieten'.

Dit is met een briefje in de brievenbus (zag haar niet veel en om nou tussendoor aan de deur te gaan vond ik te gênant) redelijk goed opgelost. Het is gehorig, we worden af en toe wakker van elkaar, maar we proberen rekening met elkaar te houden. Zij laat het me nu ook weten als ze een feestje/meerdere mensen op bezoek heeft, dit vind ik zelf wel prettig werken.

Ik zie haar ook niet vaak, hoor haar alleen altijd, maar zo'n moment aanspreken is inderdaad niet handig. Dat briefje is inderdaad ook nog n idee, thanks voor je tip! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:11

Briefje zou ik dan weer juist niet doen als ze raar kan reageren. Met een briefje kan je de toon niet horen waarop iets bedoelt is. Gewoon een keer langs gaan of haar uitnodigen op de koffie en haar dan zeggen dat de hond soms wel blaft als ze weg is. Zou ik geen probleem mee hebben als mijn hond blaft en de buur komt melden dat ie dat doet hoor, dan zou ik een oplossing zoeken. Eventueel ineens een tip geven dat het zou kunnen dat ie zich een beetje eenzaam voelt en dat de radio zachtjes aan misschien kan helpen ofzo. bezorgdheid om de hond dus. :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:29

Nicje87 schreef:
Privé en werk gescheiden houden en het dus als buurvrouw zijnde netjes aangeven ;)

Hier ben ik het mee eens. Als je haar nou op je werk aanspreekt op dat je last hebt van haar hond wordt het een ander verhaal, maar als je bij haar aanbelt sta je daar als haar buurvrouw en niet als de medewerker van de plaatselijke dierenwinkel.