Oud-grieks, letter combinatie voor de J, W en Y

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Felicxa

Oud-grieks, letter combinatie voor de J, W en Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 15:57

Zoals de titel al zegt wie weet de lettercombinatie voor de J, W en Y klank in het oud-griekse alfabet? Ik heb de letters nu namelijk nodig, maar ik kan nergens terugvinden hoe je die ook alweer hoort te schrijven. Schoolboek van achter naar voren doorgebladderd en gegoogeld, maar ik kan het nergens terugvinden.

Erin

Re: Oud-grieks, letter combinatie voor de J, W en Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:26

De J, W en Y bestaan niet in het Oud-Grieks. Ik heb geleerd dat je voor de J een iota moet gebruiken en voor de y een epsilon-iota. De w zou ik ook niet weten...

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 17:30

Erin_xx schreef:
De J, W en Y bestaan niet in het Oud-Grieks. Ik heb geleerd dat je voor de J een iota moet gebruiken en voor de y een epsilon-iota. De w zou ik ook niet weten...

Ik weet dat ze niet bestaan :) bedankt, dan ben ik alleen nog op zoek naar de W.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:05

Vroeger was er een 'wau' maar die is later weggevallen (rond de Homerische tijd al geloof ik). Zo was 'anax' vroeger 'wanax'. In de Ilias staat 'anax' met een spiritus asper (?) voor de a om aan te geven dat deze letter is weggevallen.
De W bestaat in die zin niet in het Grieks.

Edit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Digamma

Felicxa

Re: Oud-grieks, letter combinatie voor de J, W en Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 19:16

Bedankt Destination, dat verhaal is mij bekend. Ik weet nog dat mijn leraar het over een vervanging had met twee andere letters om de klank te creeëren, maar deze ben ik vergeten. Die ben ik dus aan het zoeken :)