Roken ... de afkeer ertegen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Roken ... de afkeer ertegen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 11:49

Hi all.

Ik wist niet helemaal hoe ik het topic moest noemen dus ik hoop dat 't een beetje omvattend is zo :')

Al sinds ik mij kan heugen heb ik echt een grote hekel aan roken. Het heeft me nooit op geen enkel moment dan ook aantrekkelijk geleken en met alle nadelen die er aan vast zitten zie ik echt niet in waarom mensen het doen.
Waarom ik er zo'n hekel aan heb? Pfoeh, zoveel redenen.

- Het stinkt
- Het is enorm ongezond
- Enorm onaantrekkelijk met zo'n peuk in je mond
- Het is ontzettend duur
- Op langer termijn zal het toch wel meer schadelijk zijn dan dat iedereen voor ogen heeft
- Het laat vaak enorm veel zooi achter (op een paar bewuste mensen na dan)

Nooit heb ik er echt problemen mee gehad als iemand rookt, daar kiezen ze immers zelf voor. In mijn vriendenkring zijn er dan ook genoeg mensen die roken, no problemo. Ik ben niet iemand die sigaretten gaat afpakken, doorknippen, pakjes weggooien o.i.d. Het is echt hun eigen keuze.

Totdat ... ik mijn vriend leerde kennen die er zo ongeveer het tegenover gestelde van denkt. Die heeft een lange tijd vast gerookt en doet 't nu nog wel sporadisch. Ruzie's erover gehad? Jazeker. Ik heb het idee dat hij mijn punt niet begrijpt en niet in ziet hoeveel moeite ik ermee heb dat iemand waar ik zoveel om geef niet ziet dat het mij gewoon pijn doet als 'ie rookt. Elke keer komt het excuus dat het 'niks met elkaar te maken heeft' en 'dat ik het me niet aan moet trekken' .. Maar hoe dan? Ik weet serieus echt niet hoe ik dat niet moet doen.

Nu zullen er vast wel Bokkers zijn die zich hierin herkennen of de situatie zelf hebben meegemaakt. Hoe gaan jullie hiermee om/zijn jullie hiermee om gegaan? Ik ben het gezeik erom meer dan beu maar ik krijg het gewoon niet voor mekaar er niet mee te zitten blijkbaar. Hoe fix je zoiets? Toen we elkaar leerden kennen wisten we van elkaar hoe we erover dachten, dus daar zit 't 'm ook niet in. Ik wil 'm niks verbieden, ik vraag dan ook niet om tips om 'iemand te laten stoppen met roken'.

Gezien dit een serieuze vraag is hoef ik geen bijdehante opmerkingen of onzinnige reactie's.
Laatst bijgewerkt door Courses op 17-09-14 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Re: Roken ... de afkeer ertegen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:51

Je kan hem toch niet verplichten om niet te roken omdat jij er tegen bent? :o
Meer dan aangeven hoe vervelend je het vind kan je niet doen, dat hij daar geen rekening mee houd is zijn keuze.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 11:51

MarlindeRooz schreef:
Je kan hem toch niet verplichten om niet te roken omdat jij er tegen bent? :o
Meer dan aangeven hoe vervelend je het vind kan je niet doen, dat hij daar geen rekening mee houd is zijn keuze.

Nee, maar dat wil ik ook helemaal niet. Ik vraag ook niet om tips 'hoe je iemand niet laat roken'. Ik ga 'm niks verbieden en dat gaat ook helemaal niet gebeuren.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:52

Iemand accepteren zoals die is en anders een niet rokende vriend zoeken ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:52

blijf bij je standpunt denk ik dan maar. gek genoeg wordt er altijd van je verwacht dat je het oke vind als niet roker dat de rest rookt waar jij bij bent ook, zou gewoon voet bij stuk houden. moet zeggen altijd zijn ze wel van oke ik doe het dan wel niet als jij erbij bent( maar vervolgnes wel verdwijnen omdat ze toch moeten roken
en het is stoptober straks gebruik dat haha.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 11:53

Tiffany schreef:

Dit bedoel ik dus. Wat heb ik hier nou aan?

Als ik een andere vriend zou willen dan zou ik geen moeite nemen hier wat aan te doen. Iemand accepteren heeft niks te maken met maar 'alles klakkeloos goed vinden'.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:54

Ik weet precies hoe je je voelt TS, mijn ex rookte wel eens en ik weigerde dan ook echt om hem te zoenen tot ik het niet meer proefte(en dat duurde gerust 3 dagen). Mijn huidige vriend is zelf ook tegen roken, dus dat is echt heerlijk.

Yv_

Waarom ben je uberhaupt voor een rokende vriend gegaan? Als je er toen voor koos, mag je nu ook niet zeuren vind ik dan :)

poesjes123

stimuleer hem om niet te gaan roken,, tja ik ben een roker en mijn vriend niet... maar hoe meer mijn vriend gaat zeuren er over hoe sneller ik er nog een opsteek... ik rook niet wanneer ik bezig ben met andere dingen... mijn vriend probeert me dus op een positieve manier me bezig te houden met andere dingen,, zoals fotograferen of met me andere hobby's bezig te zijn.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 11:55

Yv_ schreef:
Waarom ben je uberhaupt voor een rokende vriend gegaan? Als je er toen voor koos, mag je nu ook niet zeuren vind ik dan :)

Hij wist ook dat ik er een enorme afkeer tegen had en nu is het ook steeds een probleem als ik niet ontzettend positief reageer erop. Een verhaal heeft twee kanten.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:58

Meid, wees blij dat er mensen roken. Zonder roken, loopt de staat miljarden mis. Al men stopt met roken, wordt met ouder, stijgen de ziektekosten, maar is het niet te betalen vanuit de overheid.

*Steekt peuk op*

Wat maakt jou het uit dat het ongezond is? En duur? :')

Leef en laat leven. Geef en neem in een relatie...

Tiffany

Courses schreef:
Tiffany schreef:

Dit bedoel ik dus. Wat heb ik hier nou aan?

Als ik een andere vriend zou willen dan zou ik geen moeite nemen hier wat aan te doen. Iemand accepteren heeft niks te maken met maar 'alles klakkeloos goed vinden'.

Helemaal niks. Maar je hebt er ook helemaal niks aan om ruzie te gaan maken omdat hij soms rookt. Zijn lichaam, zijn geld, zijn keuze , zijn longen. Dat hij rekening met jou kan houden (door niet in huis te roken ) prima. Iemand ergens vanaf willen helpen, of dwingen te stoppen is i.m.o doelloos en tijdverspilling.
Laatst bijgewerkt door Tiffany op 17-09-14 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

pinto_1

Kun je geen compromis maken, bijv. dat hij alleen buitenshuis rookt?

Mioux

Ik rook ook :) als mijn toekomstige partner daar problemen mee heeft, is dit zijn probleem...
Die weet dat van te voren en ben oud en wijs genoeg om zelf keuzes te maken of ik rook of niet. Dat t ongezond is ja, dat weet iedereen wel. Maar dat zijn ook vele andere dingen. Dat t niet fris ruikt, ja daar heb je kauwgom voor en mintjes etc :) die gebruik ik ook gewoon na t roken. Nou moet ik zeggen ik rook geen pakje per dag, en kan gerust ook even paar uur zonder. Maar me ochtend sigaretje, na t eten en voor t slapen pakt niemand me af :) of ze moeten ertegen kunnen dat ik niet uit te houden ben tot echt het ergste aan toe hahaha

Als je vriend er zelf niet mee wilt stoppen, dan kan je er weinig aan doen... Vaak iemand motiveren kan wel helpen, maar alsnog roken sommige door.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:59

Hoe je dat doet? Accepteren dat niet alles kan gaan zoals je wenst en dat mensen hun eigen pad kiezen. Ik heb diezelfde afkeer, haat de geur en ik zit niet graag in rook, met mijn medische geschiedenis heb ik alle (terechte) redenen om angstig te worden van veel in rook zitten en dat ontwijk ik dus ook zo veel mogelijk. Mijn man rookt wel, Ik vind dat niet leuk, maar het is nu eenmaal zo. Zijn keuze.

Jouw idealen niet op dringen aan een ander, je er overheen zetten. Meer kan ik echt niet zeggen. Weten dat iemand er een afkeer van heeft en telkens diezelfde f*cking reacties krijgen is nog wat anders. Spreek gewoon af dat jij accepteert dat hij rookt en dat hij accepteert dat je er niet positief over kan zijn. Klaar, geen gezeur en gezeik er over. Maar dan ook niet elke keer als ie een sigaret op steekt zuchten of kijken of andere afkeurende signalen geven.

Mioux

pinto_1 schreef:
Kun je geen compromis maken, bijv. dat hij alleen buitenshuis rookt?

Als t haar huis is wel :) als t van de ouders is of 1 ervan of zijn huis of zijn ouders,kan je dit niet vragen :)

Vanillia

Net zoals jij wist dat hij een roker is ;) Je doet het nu lijken alsof hij van jou verwacht dat je hem toe gaat staan juichen dat hij rookt, maar ik kan me zo voorstellen dat hij simpelweg geen geirriteerde blik wil (of iets in die richting) als hij een peuk opsteekt.

minikatje

Wonen jullie samen?
Wat je kan afspreken is dat hij rookt als jij er niet bent of op een buitenfeest.
Zo kan hij roken, jij heb je rookvrije periodes en dan weten jullie waar jullie aan toe zijn.

Ikzelf ben gestopt voor mijn vriend, naja hij was net het laatste zetje wat ik nodig had.
Maar soms als ik bij fam ben... :+

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:00

Hij wist dat je er ene afkeer van hebt, maar jij wist dat hij rookte, dus je hebt er zelf ook een handje in gehad.
En ik ben het met Poesje eens, hoe meer je er over zeurt hoe meer hij zal gaan roken.
Als niet roker heb je er geen idee van hoe verslavend roken is.
Het is niet dat hij het niet wil, maar het kunnen is echt heeeeeel moeilijk.
Je kunt hem alleen stimuleren als hij echt klaar voor is om te stoppen. Als de echte wil er niet is, zal het hem niet gaan lukken, hoe vaak je ook zeurt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:01

Mijn vriendin rookte ook toen ik haar leerde kennen.
Ik ben opgegroeid in een gezin met een rokende moeder en 2 rokende broers. Wel wat gewend dus.
Vind het zelf helemaal niks, en kan er ook heel benauwd van worden.
Echter heb ik het nooit verboden, ook niet gevraagd. Wel wist ze altijd dat ik er qua gezondheid slecht tegen kon dus iig niet in de buurt roken.

Toen ze vroeg wat ik voor m'n verjaardag wou, heb ik gevraagd voor de gein of ze als cadeau kon proberen om te stoppen met roken :Y)
Echter wou ze die uitdaging wel aan gaan, en nu is ze alweer zo'n 7 maanden rookvrij *\o/*

Ik denk niet dat het echt mogelijk is het uit iemand te praten.. ze moeten het ook wel zelf willen in eerste instantie en dat is echt lastig..
Ik zelf heb er geen problemen mee dat iemand rookt, ook niet wbt zoenen ed. Alleen graag niet direct naast me in een dichte ruimte, verder is het prima en ben ik ermee opgegroeid..

Het enigste wat je wel kan doen, is vragen of ie in ieder geval niet in jouw bijzijn wilt roken.. Het is geven en nemen, maar soms zit er niks anders op je erbij neer te leggen, of toch na te denken of je samen wilt blijven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:01

Ts, wat wil je precies horen dan? 'Nou inderdaad, hij moet maar stoppen met het maken van zijn eigen keuzes omdat JIJ er niet tegen kan'?

Wat wil je dat bokt tegen je zegt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:02

Mijn kinderen hebben ook een afschuw van rokers, kuch kuch. Hun partners roken geen van allen en onze oudste dochter is heel gelukkig met haar man maar antwoorde op mijn vraag: Wat als hij gerookt had? Dan had ik hem gevraagd te stoppen of anders geen relatie. Dus ja, als je vriend het niet inziet kun je inderdaad de relatie beeindigen of accepteren.

Selka

Tja lastig. Voor mij zou het sowieso een afknapper zijn waardoor ik nooit een vriend zou hebben die rookt.

Wel vind ik dat als het voor jou echt zo verschrikkelijk belangrijk is en voor hem niet zo erg (hij rookt immers maar sporadisch) dat hij best kan stoppen.

Yv_

Er positief op reageren is natuurlijk onzin, dat zou hij ook moeten zien.
Maar nu erg negatief zijn terwijl je er in eerste instantie akkoord mee bent gegaan (dat ben je, want anders was het niet je vriend geworden) kan imo ook niet. Want als de afkeer daadwerkelijk zo groot was geweest, waren jullie nooit verder gegaan :).

Je kunt het natuurlijk aankaarten, daar zal geheid ruzie van komen, maar denk dat jullie er beiden niet veel mee op zullen schieten. Je kunt natuurlijk wel vragen of hij het niet wil doen waar jij bij bent.
Een roker moet zelf WILLEN stoppen, anders is het al gedoemd om te mislukken.

Klein voorbeelde: Tijdje terug had ik een gozer leren kennen, alles leuk en aardig en hij was zo blij dat ik hem respecteerde en hij zichzelf kon zijn. Andersom had ik dat gevoel niet, want élke keer als we elkaar zagen, ging het weer over dat roken. Sja, hij wist op voorhand dat ik rookte en wilde tóch verder gaan kijken. Maar elke keer dat gedoe over het roken ging mij de neus uithangen. Ik stop wanneer ik dat wil of vind dat het nodig is en niet omdat iemand anders het wil :).

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:03

Tja, ik rook zelf wel, en mijn vriend niet en die zegt ook wel eens, stop er toch mee en bla bla bla, en daar heb ik juist een gruwelijke hekel aan.