Ik weet hoeveel ik aan hypotheek kan krijgen. Echter hoor ik best veel om me heen van mensen dat ze een huis hebben gekocht redelijk ver onder de vraagprijs. Nu vroeg ik me af hoeveel normaal is om onder de vraagprijs te bieden? Dan heb ik ook een beetje een idee tot welke prijs Ik kan kijken zonder mezelf te veel blij te maken met een dooie mus.
ligt eraan wat voor huis, hoe lang al te koop enz meestal kun je wel 10.000 tot 15.000 er al onder gaan zitten, bij een huis wat al een paar jaar te koop staat nog wel meer. maar of de verkoper ermee accoord gaat is de volgende vraag, je kunt altijd een tegenbod krijgen he
ik denk dat je als richtlijn best 10% van de vraagprijs kunt aanhouden. uiteraard zijn er ook uitzonderingen waarbij je zelf verder kunt zakken hoor. Wij hebben uiteindelijk bijna 70.000 onder de vraagprijs geboden en daar zijn ze mee akkoord gegaan toentertijd. het hangt ook af van de hoogte hypotheek die er op het huis rust, dat kun je ook navragen, makelaar kan dit zo voor je uitzoeken.
Bieden kan altijd, of ze erop in gaan is een tweede.... je kan mensen wel beledigen met een heel laag bod, maar dat kan je voor jezelf bepalen. Een aankoopmakelaar kan hierin adviseren.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 16-09-14 20:09
Wij hebben ons huis gekocht ruim 30000 euro onder de vraagprijs gekocht. We wisten dat het te duur was maar wilden het graag van binnen zien. Ook gezegd dat het voor ons te duur was en onze maximum hypotheek genoemd. Daar zijn ze in eerste instantie niet mee accoord gegaan. Maanden later zijn we gebeld door de makelaar of we nog steeds dat bod wilden doen. We wonen hier nu ruim 8 jaar. Huis was in eerste instantie geprijsd net boven de 250000 euro.
Het hangt ook af van de vraagprijs van de woning hoever je eronder kunt gaan zitten en of er veel aan gedaan moet worden. Niet kwa smaak maar om dingen echt te vernieuwen of een oude cv ketel. Dat soort dingen.
moonsparkle
Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-14 20:11
Sja Ik vind t meer lastig om nu te bedenken naar welke huizen ik kan gaan kijken. Denk dat sommige mensen overigens eerder blij zijn met een bod dan helemaal geen kijkers , maar dat weet je van te voren ook niet.
Mjetterd
Geplaatst: 16-09-14 20:12
Wij zijn 10% onder de vraagprijs gaan zitten. Daar gingen de verkopers niet mee akkoord. Uiteindelijk het huis voor 5% onder de vraagprijs gekocht.
Geryon
Geplaatst: 16-09-14 20:13
Dat verschilt per huis, hoe lang het al te koop staat, hoeveel de vraagprijs in die tijd al naar beneden gegaan. En natuurlijk aan de vraagprijs zelf. Bij een huis van een miljoen kan je gerust een ton minder binnen, maar bij een huis van 2 ton zal dat niet realistisch zijn natuurlijk
Noeps
Geplaatst: 16-09-14 20:27
Sja, alleen een vraagprijs zegt niet zoveel en dat kan je ook niet direct vanaf funda beoordelen. Vraag is: wat vind je het huis waard en hoe graag wil je het hebben? Zit de verkopende partij omhoog met het huis en willen ze er zsm vanaf? Wat staat er verder te koop in de directe buurt en wat is daarvan de vraagprijs? Zijn er eerder biedingen geweest waarbij de verkoper geen onderhandelingen is aangegaan?
Stel, de verkopende partij is 28 wk zwanger, moet voor werk van de man verhuizen naar het midden van het land en het huis staat >1 jaar te koop en het hangt meer en meer als een molensteen om hun nek (deze situatie zijn wij tegengekomen!). Dan hebben zíj een probleem en kan je behoorlijk laag gaan bieden imo.En dan kan de makelaar het nog gaan hebben over restschuld en weet ik het allemaal, dat zal jou geen fluit uitmaken want het is niet jouw restschuld. Ik zou in een dergelijke situatie gerust 15-20% onder de vp bieden. Nou, en als ze dat niet blieven kijk je gerust even verder, staat genoeg te koop en er is altijd wel nog een woning waar je je oog op laat vallen.
Tinky12
Geplaatst: 16-09-14 20:34
Ik ben met het zoeken naar een huis ook gaan kijken bij huizen die boven ons budget lagen,simpelweg omdat de markt op zijn gat lag.
Uiteindelijk ook E25.000 onder de vraagprijs kunnen kopen,je moet net een beetje mazzel hebben. Wij maakten ook geen probleem van de overdrachtsdatum omdat we vanuit een huurhuis kwamen,dat was voor de verkopers ook een hele geruststelling omdat zijn hun nieuwe huis moesten verbouwen.
De verkopers gunde ons het huis,dat was bij ons de meest belangrijke factor,maar er zijn allerlei redenen te bedenken waarom mensen snel van hun huis afwillen.
Denk maar aan faillisement,scheiding,verlies baan,dubbele hypotheek.Sommige mensen nemen liever een lager bod om de uiteindelijke kosten en kopzorgen te beperken.
Hoe langer een huis te koop staat...hoe groter de kans is dat je van de vraagprijs af kunt knabbelen.Wie niet waagt...wie niet wint
Wij hebben ons huis destijds maar een paar duizend euro goedkoper kunnen kopen. Was een huis was vanwege de lage vraagprijs erg in de smaak viel. Verkopers wisten dit ook, dus dat is de reden dat er weinig onderhandelingsruimte was. Maar inderdaad ligt eraan, staat een woning lang of kort te koop. Welke prijsklasse enz.
er is absoluut geen zinnig antwoord te geven op de vraag "hoe veel kan ik onder de vp bieden" zonder andere info... het ligt aan een aantal factoren.
punt 1, is de vraagprijs enigszins realistisch? oftewel, kijk in de regio waar het huis te koop staat naar vergelijkbare huizen en kijk wat daar voor gevraagd word en zoek na wat er voor gegeven is (miljoenhuizen en andere sites) dan krijg je een idee wat realistisch is voor het soort huis wat je zoekt.
zaken die de prijs kunnen drukken zijn zaken als achterstallig onderhoud , zwaar verouderde keuken en/of sanitair etc zaken die de prijs dan weer niet drukken, een keuken die relatief jong zijn, maar niet je smaak. wat ook nog meespeelt, wat is de situatie van de verkopende partij, is het een erfkwestie waarbij nabestaanden met een huis in de maag zitten , of is het iemand die met dubbele lasten zit , dan kan het zijn dat er meer mogelijk is, is het iemand die moet verkopen ivm financiële problemen, dan is er soms wel wat mogelijk, maar dan moet de bank ook nog wel eens toestemming geven .
oftewel, je kunt niet zeggen " je kunt best xx procent onder de vp bieden" dat hangt gewoon van een flink aantal factoren af , waar je ook nog rekening mee moet houden, de markt trekt in een aantal segmenten al weer wat aan, waardoor huizen weer wat vlotter verkocht worden en prijzen in die segmenten wat minder onder druk staan.