Zorgverzekering? Dit is toch vreemd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zorgverzekering? Dit is toch vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:07

Beste bokkers,

Vanochtend belde ik mijn zorgverzekering met de vraag of een spiraaltje vergoed werd. En zoja of dit uit het eigen risico kwam.
Hier kreeg ik een naar mijn mening vreemd antwoord op, dus besloot ik een mail te sturen om te controleren of ik het nou goed begrepen had.

Nou bleek dus dat ik het goed begrepen had. Maar dit lijkt mij toch wat krom. Dit kreeg ik terug van mijn zorg verzekering.

Citaat:
Het plaatsen van een spiraaltje bij de huisarts wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Huisartskosten zijn vrijgesteld van het eigen risico.

Tot 21 jaar wordt anticonceptie vergoed vanuit de basisverzekering. U moet er rekening mee houden dat deze kosten verrekend worden met eventueel openstaand eigen risico. Mocht er een eigen bijdrage op het anticonceptiemiddel zitten, moet dit door u zelf betaald worden.

Vanaf 21 jaar wordt anticonceptie vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Mocht er een eigen bijdrage op het anticonceptiemiddel zitten, moet dit door u zelf betaald worden. Kosten die vergoed worden vanuit de aanvullende verzekering, worden niet verrekend met het eigen risico.

Ik laat hem plaatsen bij de huisarts dus daar heb ik geen kosten aan. Maar nu komt het, Wanneer ik hem nu zou laten zetten kost hij me 170 euro ong. (kosten van de spiraal). Maar vanaf mijn 21ste (over een paar maanden). Is hij volledig vergoed.

Maar ik ben nu ook al aanvullend verzekerd (100% anticonceptie dekking) waarom zou ik hem nu dan toch moeten betalen? Ik betaal toch al voor mijn aanvullende verzekering?!

Overigens kan het best nog die paar maanden wachten. Maar ik vind het vooral zo vreemd...

Iemand die dit wel begrijpt?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:11

Ik weet dat dit bij mijn dochter ook zo is alleen kan ze die kosten weer bij ZV declareren. Pas wel op want ze doen standaard uitstrijkjes en die onderzoeken gaan wel van je eigen risico. Het is heel krom maar bij Agis werkt het wel zo dat je zelf moet declareren mits je AV hebt.

pmarena

Re: Zorgverzekering? Dit is toch vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:16

Heb je specifiek gevraagd of je tot 21 jaar ook gewoon die vergoeding krijgt vanuit je aanvullende verzekering?

Want het kan wellicht best zijn dat dit een soort standaard antwoord is waarbij de optie tot 21 met aanvullende verzekering niet meegenomen is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:17

pmarena schreef:
Heb je specifiek gevraagd of je tot 21 jaar ook gewoon die vergoeding krijgt vanuit je aanvullende verzekering?

Want het kan wellicht best zijn dat dit een soort standaard antwoord is waarbij de optie tot 21 met aanvullende verzekering niet meegenomen is?

Ja specifiek aangegeven aan de telefoon. En nogmaals in mijn mail. Daarom vind ik het ook zo raar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:20

Ook suf dan zeg...!

Krijg je i.v.m. je leeftijd korting op de aanvullende verzekering vraag ik me dan af?

Anders zou ik eens de kritische vraag stellen waarom je voor een aanvullende verzekering betaald als je toch niet de vergoedingen krijgt die er in genoemd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:21

pmarena schreef:
Ook suf dan zeg...!

Krijg je i.v.m. je leeftijd korting op de aanvullende verzekering vraag ik me dan af?

Anders zou ik eens de kritische vraag stellen waarom je voor een aanvullende verzekering betaald als je toch niet de vergoedingen krijgt die er in genoemd worden.

Ik krijg studenten korting. Maar dat is niet specifiek tot 21 geloof ik.

Ja denk ook dat ik er nog een mailtje aan ga besteden. Waarom ik dan idd betaal voor een AV verzekering.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:38

Beetje onzinnig lijkt me. Je betaalt namelijk niet alleen voor de anticonceptie. Bovendien kan je zorgverzekering er niets aan doen.

Er is door de regering bepaald dat anticonceptie vergoed wordt vanuit het basispakket tot de leeftijd van 21 jaar. Zorgverzekeraars bieden vanuit aanvullende verzekeringen aan om de anticonceptie vanaf 21 jaar te vergoeden.

Vanuit het basispakket betaal je eigen risico. Maar dat begreep je geloof ik al.

Nou ja, samengevat, dit is bij zo'n beetje elke zorgverzekeraar zo, aangezien de regering het zo bepaald heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:43

Douce schreef:
Beetje onzinnig lijkt me. Je betaalt namelijk niet alleen voor de anticonceptie. Bovendien kan je zorgverzekering er niets aan doen.

Er is door de regering bepaald dat anticonceptie vergoed wordt vanuit het basispakket tot de leeftijd van 21 jaar. Zorgverzekeraars bieden vanuit aanvullende verzekeringen aan om de anticonceptie vanaf 21 jaar te vergoeden.

Vanuit het basispakket betaal je eigen risico. Maar dat begreep je geloof ik al.

Nou ja, samengevat, dit is bij zo'n beetje elke zorgverzekeraar zo, aangezien de regering het zo bepaald heeft.

Maar dat weet ik toch niet?

Zoals het mij verteld werd vond ik het gewoon wat vreemd.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:44

Tot je 21e wordt anticonceptie vergoed vanuit de basisverzekering. Daar is bijna altijd eigen risico van op toepassing (behalve als je baar de huisatprts gaat). Alles wat al vanuit de basisverzekering wordt vergied mag niet ook in de aanvullende verzekering worden vergoed. Daarom wordt er eigen risico in rekening gebracht als daar nog wat van open staat.

Zodra je 21 wordt, worden de anticonceptie niet meer vanuit de basisverzekering vergoed maar mag de zorgverzekering het wel in een aanvullende verzekering vergoeden. Vandaar de op het oog rare regeling.

Veel mensen snappen dat niet, tot vorig jaar heb ik als bijbaan bij een zorgverzekeraar gewerkt :).

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:46

Anoniem schreef:
Douce schreef:

Maar dat weet ik toch niet?

Zoals het mij verteld werd vond ik het gewoon wat vreemd.

Kan ik me voorstellen, wilde ook niet veroordelend overkomen. Maar de inhoud van het basispakket wordt altijd vastgesteld door de regering. Ik zit zelf in dezelfde leeftijdscategorie als jij dus vandaar dat ik de rest met het spiraaltje ook uitgezocht had.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:48

Mijn dochter is wel boven de 21. Misschien vandaar dat spiraal wel vergoed werd na declaratie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:49

MerelBormans schreef:
Tot je 21e wordt anticonceptie vergoed vanuit de basisverzekering. Daar is bijna altijd eigen risico van op toepassing (behalve als je baar de huisatprts gaat). Alles wat al vanuit de basisverzekering wordt vergied mag niet ook in de aanvullende verzekering worden vergoed. Daarom wordt er eigen risico in rekening gebracht als daar nog wat van open staat.

Zodra je 21 wordt, worden de anticonceptie niet meer vanuit de basisverzekering vergoed maar mag de zorgverzekering het wel in een aanvullende verzekering vergoeden. Vandaar de op het oog rare regeling.

Veel mensen snappen dat niet, tot vorig jaar heb ik als bijbaan bij een zorgverzekeraar gewerkt :).

Ah oke! Top dan weet ik hoe het zit. En klopt de informatie dus wel. Vond het namelijk zo krom..

Dan wacht ik mooi tot na mijn verjaardag. Die tijd kan het nog wel wachten :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:52

het zit zo: Huisartskosten worden vergoed, maar bepaalde handelingen ook weer niet.
Ik heb ook 100% anticonceptie dekking maar moet de pil gewoon zelf betalen :}

Als iets uit de basisverzekering wordt vergoed, moet je altijd eerst een deel zelf betalen. dat is het eigen risico (die 360 euro).
alles vanuit je aanvullende verzekering wordt wel vergoedt.

zoals hierboven al is uitgelegd valt de anticonceptie als je 21 bent onder de aanvullende verzekering.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:56

Douce schreef:

Volgens mij wel hoor - de verzekering kan er toch voor kiezen om in bepaalde gevallen zaken weer te vergoeden? Dat doen ze volgens mij in meer situaties, oa bij medicijnen via het preferentiebeleid, fysio, en ook bieden sommige aanvullende verzekeringen het afkopen van het eigen risico aan. (Ik vond in elk geval dit: http://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekerin ... et-bestaat )

Lijkt me dat de aanvullende verzekering dan ook gewoon die kosten weer kan vergoeden als je ze declareert?

(Maar goed, je weet het nooit. Het zorgstelsel is er niet echt op gemaakt om begrepen te worden.)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:26

Shadow0 schreef:
Douce schreef:

Volgens mij wel hoor - de verzekering kan er toch voor kiezen om in bepaalde gevallen zaken weer te vergoeden? Dat doen ze volgens mij in meer situaties, oa bij medicijnen via het preferentiebeleid, fysio, en ook bieden sommige aanvullende verzekeringen het afkopen van het eigen risico aan. (Ik vond in elk geval dit: http://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekerin ... et-bestaat )

Lijkt me dat de aanvullende verzekering dan ook gewoon die kosten weer kan vergoeden als je ze declareert?

(Maar goed, je weet het nooit. Het zorgstelsel is er niet echt op gemaakt om begrepen te worden.)

Zoals MerelBormans mooi zei:
MerelBormans schreef:
Alles wat al vanuit de basisverzekering wordt vergied mag niet ook in de aanvullende verzekering worden vergoed.

Dat is een beetje het kromme in dit geval. Het blijft inderdaad bijzonder. Omdat de regering wil dat het vergoed wordt vanuit de basisverzekering(-21), kost een spiraal bij de gynaecoloog +- 360,- totaalpakket (doomscenario). Terwijl in principe mijn aanvullende verzekering het ook vergoed, en die kost me €150 per jaar. Kom ik er weer goed vanaf :Y)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:30

Hou er ook rekening mee dat als de huisarts hem niet geplaatst krijgt, dit in het ziekenhuis moet gebeuren. Dan valt het ineens weer onder de basisverzekering (ook als je 21+ bent) en betaal je dus wel weer eigen risico. De kosten liggen in dat geval meestal ruim boven het wettelijk eigen risico van 360 euro.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:33

Ook handig om dat vooraf even op te vragen en te vergelijken - er worden nogal absurde bedragen voor gerekend schijnt.

Douce: maar hoe kunnen sommige verzekeringen dan wel het eigen risico voor bepaalde zaken afdekken?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:20

Niet op al het eigen risico mag er een preferentie zijn helaas :(

ik neem even het prefentie beleid (medicijnen) als voorbeeld. Daar is nu het rottige nadeel aan ondanks dat je het preferente geneesmiddel krijgt de verzekering nu verplicht de terhandstellingskosten op het eigen risico moet boeken --> dus wat je nu ziet is een medicijn van 9,33 euro daarvan wordt 6,33 op eigen risico geboekt en de medicijnkosten van 3 euro niet. Voorheen was het natuurlijk niet apart dus konden ze het er vanaf houden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:26

kirri schreef:
ik neem even het prefentie beleid (medicijnen) als voorbeeld. Daar is nu het rottige nadeel aan ondanks dat je het preferente geneesmiddel krijgt de verzekering nu verplicht de terhandstellingskosten op het eigen risico moet boeken

Ik weet nooit zeker of dergelijke dingen nou werkelijk zo verplicht zijn als men zegt, en of de verzekeraars dat nou echt zo'n nadeel vinden. De verzekeraars hebben er ook wel een handje van om soms makkelijk naar de ander te wijzen, terwijl ze toch echt bedoelen 'dan kost het ons geld'. Dus zo'n aanleiding kan ook een prima reden zijn om toch weer wat af te snoepen van het preferentiebeleid.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:37

Ik ben boven >21 en begin dit jaar een spiraal laten plaatsen door mijn H.A. Of eigenlijk najaar 2013 eerste laten plaatsen in het ziekenhuis, alleen deze hadden een fout gemaakt door mij dus niet terug te laten roepen voor controle. Ter controle check of ie nog op de juiste plaats zit, dit bleek niet het geval te zijn en mijn spiraal hing er half uit.
Maar die eerste moest ik wel eerst zelf betalen en de bon als kopie opsturen of digitaal versturen naar mijn verzekering, toen kreeg ik een gedeelte (125.-) terug gestort. Maar omdat die eerste dus niet goed was gezet, brief van H.A over niet correct geplaatst die eerste toch die 2e alsnog ook normaal vergoed gekregen zoals de eerste keer.
Ik ben ook aanvullend verzekerd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:07

Ik ben 21+, niet aanvullend verzekerd voor anticonceptie en heb de mirena, geplaatst door de HA, volledig vergoed gekregen.