Mens en maatschappijvisie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jainy98

Mens en maatschappijvisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 15:52

Hallo!

Voor het vak maatschappijwetenschappen moet ik een visie schrijven over wat ik vind van de mensen in onze samenleving en over de maatschappij. Het gaat er vooral om dat ik dit goed kan beargumenteren. Aangezien ik nu in mijn examenjaar, 5 HAVO zit telt dit best zwaar mee. Per onderdeel moet ik 1 pagina schrijven maar ik weet mijn god niet hoe te beginnen. Ik vind zoveel over de mens dat ik eigenlijk niet weet wat ik er nou precies van vind.

Daarom is mijn vraag aan jullie: Wat vinden jullie van de mens? Vinden jullie ze sociaal, asociaal, egoïstisch, ijdel, noem maar op. Het gaat natuurlijk over de mens in het algemeen.
Ditzelfde geld voor de maatschappij, dit mag ik ook in verschillende onderwerpen verdelen. Bijvoorbeeld wat er van het drugsbeleid wordt gevonden en dergelijke.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jullie mijn werk gaan zitten doen maar ik ben benieuwd naar jullie meningen en wie weet haal ik er goede ideeën uit.

Alvast bedankt! :)

nine1987

Re: Mens en maatschappijvisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:53

Het is toch de bedoeling dat jij dat omschrijft en niet wij?

Jainy98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 15:54

nine1987 schreef:
Het is toch de bedoeling dat jij dat omschrijft en niet wij?

Klopt, maar ik ben wel benieuwd naar jullie meningen over de mens en maatschappij.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:58

Dan had je je OP anders moeten formuleren ;) Nu lijkt het net of je van ons wilt weten wat wij van de mens en maatschappij vinden zodat je dat kan gebruiken voor je opdracht ;)

Jainy98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 16:02

SAKKIA schreef:
Dan had je je OP anders moeten formuleren ;) Nu lijkt het net of je van ons wilt weten wat wij van de mens en maatschappij vinden zodat je dat kan gebruiken voor je opdracht ;)

Het gaat om mijn eigen mening. Niet goed verwoord misschien maar ik ben gewoon benieuwd wat andere daar nou van vinden. ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:02

Tja.. Moeilijk.. Ik reageer vanavond even.. Nu pauze voorbij en weer ff aan t werk.. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:08

"De mens" bestaat helemaal niet. :) Mensen zijn zó verschillend, daar is geen algemene uitspraak over te doen. Mensen zijn arrogant, ijdel, zorgzaam, onzeker, naïef, wantrouwend, vriendelijk, agressief. En dat zijn ze ook altijd al geweest, ik denk niet dat mensen tegenwoordig fundamenteel verschillen van mensen 500 jaar geleden. Alleen de omstandigheden zijn behoorlijk veranderd. "Onze" maatschappij bestaat ook niet. Jouw maatschappij kan totaal anders zijn dan de mijne, aangezien we nooit met alle facetten ervan in aanraking komen.

Je kan je natuurlijk wel richten op bepaalde aspecten. Er is tegenwoordig veel discussie over privacy, over de Islam, over de gezondheidszorg - dat zijn zaken die een relatief groot deel van de samenleving beïnvloeden omdat er veel over gepraat wordt. Dat kan je dan ook weer linken aan de mens zelf. Privacy hangt samen met wantrouwen en naïviteit ("ik heb toch niks te verbergen?"), de Islamdiscussie gaat regelmatig hand in hand met haatzaaierij of (beschuldigingen van) struisvogelpolitiek, en de gezondheidszorg gaat rechtstreeks over ons gevoel voor saamhorigheid en zorgzaamheid.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:56

LZP >> STW

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:34

Omdat dit een niet toegestaan huiswerk topic is hier dan ook een slotje