moslims, hoe en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_H

moslims, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 22:19

Goeieavond!

Ik vroeg me wat af, ik loop nu stage op een tilapia kwekerij en wik hebben daar nu dus ook 2 moslims op training. Zij komen ui oman.

Nu zijn dit dus 2 streng gelovigen mensen die alleen halal eten, die 6x per dag bidden en die niet werken op vrijdag want dat is voor hun een heilige dag. Ook wilde 1 van de 2 geen and schudden met mn vrouwelijke stage begeleider want de moslim sas getrouwd en zijn hand is alleen voor zn vrouw :')

Nu vraag ik mij af: wat zijn dingen waar ik bijvoorbeeld rekening mee moet houden als 17 jarige ( ivm respect ofzo?) en wat nog interesanten feitjes zijn?

Sorry voor eventuele rare typfouten ik zit op mijn mobiel

Catnip

Re: moslims, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 23:21

Mij lijkt het dat je helemaal nergens rekening mee moet houden.
Jij respecteert hun gebruiken toch ook? Andersom moet dat dan ook zo zijn :j

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:00

Smileys zoals :') achterwege laten, staat niet bepaald respectvol. Verder gewoon je gang gaan en je ding doen, en niet gaan lopen miepen als zij iets niet willen doen (zoals handen schudden) of juist wel (zoals bidden). Hun leven, hun geloof, zolang ze het bedrijf geen schade toebrengen of overlast veroorzaken is het toch prima?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:07

je niet aanpassen.
Hun moeten het ook maar accepteren.
Wij moeten hun rare gewoontes als geen handen schudden ook maar accepteren.
Dus als jij een kilo varkensvlees naast hun wilt eten veel plezier.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:16

Tja niet met jezelf te koop lopen. Geen broodje ham aanbieden. Maar waarom vraag je het hun niet? Vergeet niet het zijn gewoon mensen, geen aliens die een aparte handleiding hebben. :)

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:22

halal slachten, heb je dat ooit gezien?
Dat ze een dier zo de keel doorsnijden zonder verdoving en dat dat beestje daar ooit wel 4 minuten levend ligt leeg te bloeden, ooit gezien?
Ik vind het verschrikkelijk dieronvriendelijk en totaal onnodig.

Sorry dat ik er iets anders over denk, maar als ze zo vast willen houden aan hun eigen gewoontes en niet deel willen nemen aan onze "beleefdheidsvormen" zoals iemand een hand geven, dan moeten ze mooi terug gaan naar waar ze vandaan komen.

Als wij naar hun land gaan worden we ook geacht ons aan te passen.

Dus, jij doet gewoon zoals je altijd doet .

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:24

Als ik 'anders' zou zijn dan de rest van de mensen op een afdeling dan zou ik het liefste het zelfde worden behandeld als de rest. Ik snap dat zo'n fijne vent die geen hand wil geven nogal vreemd overkomt, maar goed, let it be. En wat Daks ook zegt, zij mogen zich net zo goed druk maken wat wel en niet kan in bijzijn van 'westerse hollanders'. Dus ik zou gewoon lekker jezelf zijn en gewoon vriendelijk doen, dan kan je niks verkeerds zeggen lijkt mij! :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:24

piendepien schreef:
Dat ze een dier zo de keel doorsnijden zonder verdoving en dat dat beestje daar ooit wel 4 minuten levend ligt leeg te bloeden, ooit gezien?

Sorry dat ik er iets anders over denk, maar als ze zo vast willen houden aan hun eigen gewoontes en niet deel willen nemen aan onze "beleefdheidsvormen" zoals iemand een hand geven, dan moeten ze mooi terug gaan naar waar ze vandaan komen.

Precies dit. :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:25

Nou ik wil ook wel 6x per dag 'pauze' en vrijdag vrij... *\o/*

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:27

piendepien schreef:

Weet je meer over halal vlees of is dit het enige? :+
Ik eet liever halal, dan vlees uit de supermarkt, zelfs bio!

Goed, offtopic.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:28

Wat ik mij dan weer afvraag, word het bidden doorbetaald of is dat eigen tijd(pauze).

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:29

britta ik weet dat het bij een exwerkgever van mij eigen tijd was.
Net als roken ed.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:30

En dan las jij spontaan even rookpauzes in.. :+

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:30

piendepien schreef:

Hier sluit ik mijn eigen ook bij aan.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:31

Gedraag je gewoon als een dame.
Bied ze geen sigaretten, drank (alcohol) of eten (varkensvlees) aan.
Beleefd goede morgen zeggen of een kort praatje. Voor de rest zijn ze niet anders als niet moslims.
Dat ze geen hand willen schudden, ach ja. Dat moeten ze zelf maar weten.
Ook zoenen met verjaardagen of andere gelegenheden vinden ze vreemd zoals wij dat doen hier in NL.
Gewoon ''gefeliciteerd'' zeggen is voldoende.
Het tonen van blote lichaamsdelen, (anders dan het hoofd, de armen en de onderbenen) vinden ze vaak ook ongemakkelijk.
Denk aan de mega korte broek en de naveltruitjes met spaghettie bandjes.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:32

jorika1986 schreef:
Beleefd goede morgen zeggen of een kort praatje. Voor de rest zijn ze niet anders als niet moslims.
Ook zoenen met verjaardagen of andere gelegenheden vinden ze vreemd zoals wij dat doen hier in NL.
Het tonen van blote lichaamsdelen, (anders dan het hoofd, de armen en de onderbenen) vinden ze vaak ook ongemakkelijk.

jij vind dus dat wij ons aan hun gebruiken aan moeten passen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:33

renee16 schreef:

dat is geen pauze en vind het respectloos dat je het zo noemt. Ik heb ook collega's die 6 x op een dag bidden, waarvan ca 2 of 3 x tijdens werk en dat is in mijn ogen prima. Hun geloof, hun gewoontes. Gewoon een beetje respect ervoor hebben. Liever dat ze bidden dan 4 x 10 minuten gaan roken op een werkdag :+ (en ja, ik ben een roker, maar neem maar 1 of 2 x rookpauze en enkel als de drukte het toelaat, dus als het druk is, ga ik gewoon niet, overleef ik wel :) )

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:33

En weer passen we ons aan aan de andere cultuur....

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:34

Ik moet bekennen dat ik me meer dan eens diep beledigd heb gevoeld als aan het begin van de werkdag iedereen handjes schudt en ik overgeslagen werd. Alsof ik er niet toe deed. 1x heeft zo'n man gevraagd om mijn baas te kunnen spreken, omdat hij met mij niet wilde samenwerken. Erg fijn is dat -O-

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:35

purny schreef:

nou inderdaad.
Zelfs als wij daar op vakantie gaan en een moskee bezoeken word er min of meer verwacht dat wij ons hoofd bedekken.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:36

Ik vind dat je best een beetje respect mag hebben voor hun gewoontes. Dan krijg je ook alleen maar respect terug.
Dit betekent niet dat je alleen nog halal mag eten of ook moet bidden, maar wel dat als de man geen hand wil geven dat je dan gewoon een knikje doet.
We zijn een multicultureel land, als je dat niet wilt zijn moet je niet in Nederland gaan wonen. Maar dat is mijn mening ;)

Carlijn101

lifaya schreef:
renee16 schreef:

dat is geen pauze en vind het respectloos dat je het zo noemt. Ik heb ook collega's die 6 x op een dag bidden, waarvan ca 2 of 3 x tijdens werk en dat is in mijn ogen prima. Hun geloof, hun gewoontes. Gewoon een beetje respect ervoor hebben. Liever dat ze bidden dan 4 x 10 minuten gaan roken op een werkdag :+ (en ja, ik ben een roker, maar neem maar 1 of 2 x rookpauze en enkel als de drukte het toelaat, dus als het druk is, ga ik gewoon niet, overleef ik wel :) )

Is helemaal niet respectloos bedoeld hoor.. Je neemt toch pauze van je werk om te gaan bidden. Pauze is toch geen vreemd respectloos woord ?!

Ik heb overigens zoiets van leef en laat leven. Zij hebben gebruiken dit ik niet heb en andersom. Dus dat zij pauze/tussenstop nemen om te bidden van het werk, zou imo net als roken gewoon in eigen tijd vallen.

Ik vind ook niet dat TS iets anders hoeft te doen naar deze mensen. Ook vind ik niet dat zij op hoeft te letten op haar kleding. Als zij een in een kort rokje wil lopen, vind ik niet dat zij zich daarvan hoeft te weerhouden omdat er ook moslims werken (al zal het niet heel goed vallen op de werkvloer, maar dat is een andere discussie).

Nogmaals leef en laat leven en laat iedereen daarin zijn eigen keuze's en dingen bepalen.
Laatst bijgewerkt door Carlijn101 op 16-09-14 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

purny schreef:

dit heet SAMENLEVEN, niet aanpassen :+ wij moeten toch niet bidden? wij moeten toch niet hallal eten? Wij leven gewoon in een multiculti land, en ik vind dat persoonlijk echt fantastisch. Ik heb collega's van alle afkomsten, sommige in NL geboren, andere zijn gevlucht vanwege oorlog in hun land. Tuurlijk zijn er dingen die botsen, ik heb ook een collega waar ik het absoluut niet mee kan vinden maar daar geef ik zijn geloof niet de schuld van, wel zijn extreem narcistische en dominerende karakter :+

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:37

jorika1986 schreef:

Maar daarvoor hoeven wij ons eigen toch niet aan te passen? Ons land en onze cultuur; hun komen hierheen, dus passen zich maar aan aan onze cultuur.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:37

renee16 schreef:
Is helemaal niet respectloos bedoeld hoor.. Je neemt toch pauze van je werk om te gaan bidden. Pauze is toch geen vreemd respectloos woord ?!

Het gaat om de smiley die het respectloos maakt ;)