Akkefietje met schoonmoeder over de hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

Akkefietje met schoonmoeder over de hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 13:48

Allereerst bedankt voor het lezen van dit topic :)
Ik wil graag even een onafhankelijke blik op mijn verhaal, om te weten of ik me echt zo aanstel, of dat het niet aan mij ligt.

Korte situatieschets:
Samen met mijn man en schoonouders hebben we een melkveebedrijf, tijdelijk op 2 locaties.
Schoonouders + koeien staan op locatie 1, man en ik wonen op locatie 2.

Mijn man en ik hebben een hond, kruising bordercollie, tis echt mijn hondje, ik ga ermee schapen drijven en ik kan ermee lezen en schrijven. Tis een herplaatser, die je wel in de gaten moet houden. Naar mijn mening heeft dat dier vooral een echte baas nodig, die hem duidelijkheid geeft.
Aangezien ik 40 uur per week werk, gaat de hond altijd mee naar locatie 1, waar de koeien (en dus het werk voor hem) zijn en dus ook mijn schoonouders.
Helaas is het zo dat mijn schoonouders de hond altijd zitten te voeren..... Ik wil dit absoluut niet hebben. Hond heeft een gevoelige maag en kotst snel, maar bovenal wil ik die hond niet aanleren om te 'schooien'.
Nu vertelde mijn schoonmoeder gisteren dat ze mijn hond elke ochtend een stuk worst geeft.
Ik reageerde erop met: 'dat wil ik niet hebben en dat heb ik al vaker gezegd' waarop ze reageerde met 'ach 1 stukje worst mag best'....

Ik kan hier onwijs kwaad om worden en weet me hier eigenlijk geen raad mee.
Het gaat me dan in eerste instantie natuurlijk om mijn hond, maar bovenal het feit dat schoonmoeder gewoon sch*t heeft aan mijn mening en mijn opvattingen.....
Ik haal me direct de gekste dingen in het hoofd, hoe moet dat dalijk, als mn schoonouders bij ons komen wonen (gaat binnen 2 jaar gebeuren) en we hebben kinderen, gaat dat dan ook zo?

Draai ik door en moet ik me er gewoon overheen zetten??

Mioux

Re: Akkefietje met schoonmoeder over de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:52

Vaak zie je dit wel, ouders of andere die de hond willen verwennen.

Misschien nog een keer duidelijk uitleggen dat de hond een speciaal dieet heeft en als dit afwijkt de hond heel ziek kan worden?

Misschien als je schoonouders wat willen geven overleggen wat eventueel wel kan? Misschien dat een gedroogd stukje pens iets kan? Dat is overigens erg goed voor je hond ook, of een blokje schapen vet?

Of kan het dat hun het meer zien als ik wil de hond belonen voor zijn werk?

Nog een keer om de tafel lijkt me handig, als je geen zicht heb is het altijd lastig, dan kan je dus niet zien wat hun wel en niet doen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:53

Een hond weet prima bij wie hij wel mag schooien en bij wie niet. Je schoonouders zijn al zo lief om op hem te passen, dat stukje worst word hij niet slechter van. Als het chocolade was, is het een ander verhaal, maar worst? Kom op.

En ja, waarschijnlijk gaat het ook zo al heb je kinderen. Maar daar zin oma's voor, om kleinkinderen te verwennen.

Dus ja, sorry, ik vind dat je je aanstelt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:54

Nee, je draait niet door, jouw hond, jouw regels. Wel moet je bedenken hoe belangrijk dit voor je is. Kan hij er echt niet tegen, of zie je het gewoon liever niet. De hond heeft snel genoeg door bij hij wel kan schooien en bij wie niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:54

Ik vind een hond nog een heel ander verhaal dan kinderen. Grootouders zijn er om de kinderen te verwennen en je kunt aan een kind best wel uitleggen dat dingen die thuis niet mogen, bij Opa en Oma misschien wel mogen.

Een hond kun je dat niet uitleggen. En omdat je schoonmoeder je hond schade kan berokkenen door hem dingen te geven die hij misschien niet hebben mag en waar hij misschien heel allergisch op kan reageren, zou ik toch heel duidelijk naar haar toe zijn en zeggen dat zij door dat "ene stukje worst wat in haar ogen best mag", je hond heel ziek kan maken. Misschien dringt het dan tot haar door.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:57

Ik denk ook dat je een beetje overdrijft, een dier weet heus bij wie hij wel en niet kan schooien en idd wat kan een stukje worst voor kwaad? Ik denk dat als ik dag in dag uit op de hond van een ander zou passen en die hier moeilijk over zou gaan doen dat ik dan snel klaar was met het oppassen. Is het niet meer het principe waar je over valt?
Met kinderen zal het waarschijnlijk net zo gaan, opa en oma zijn om te verwennen ;)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:58

Wellicht is het een idee om je schoonouders iets te geven wat ze de hond wel mogen voeren? Daarmee ben jij gerust over wat hij krijgt, en kan je schoonmoeder hem toch wat lekkers geven.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:59

Dat van opa en oma mogen verwennen en er andere regels gelden gaat natuurlijk niet op wanneer opa en oma gewoon in huis wonen....

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:00

ten eerste heel veel succes om samen op een erf te wonen....(zelf helaas veel ervaring mee,wat een hel!)
Ten tweede ik vind dat je niet doordraait want ik heb precies hetzelfde met mijn moeder.
Toen ze nog hier kwam voerde ze altijd mijn hond waarop hij alles weer uitkotste,zelfs chcolade gaf ze hem en dan heel stiekem als ik net na de wc ging enzo.
Mijn moeder heeft zelf gezien hoe ziek hij ervan werd maar ze bleef het doen,helaas heb ik dus geen tips voor je,misschien alleen een heel goed gesprek met haar.
Ik wens je wel heel veel succes.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:01

Het zal bij de kinderen wel meevallen. Bij opa en oma mogen nou eenmaal andere dingen...

Ik moet zeggen dat het bij mij ook wel even geduurd heeft voor ik me daarbij neer kon leggen, maar het is nou eenmaal zo.

Als je hond er trouwens last van heeft ziet ze zelf waarschijnlijk (of moet ze het zelfs opruimen) dat hij ervan overgeeft? En anders heeft hij er blijkbaar geen last van?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:03

Ik vind helemaal niet dat je je aanstelt; JOUW hond, dus óók JOUW regels! Ik heb zelf 2 kleinkinderen maar zal ze nooit iets toestaan of te eten geven wat thuis ook niet mag. Ik heb zó de pest aan dat ach, het is maar 1 stukje worst....................... van al die éne stukjes worst, koek of wat dan ook zitten er nu weet ik hoeveel obese kinderen/honden vul zelf maar in met de ellende.
Dus blijf op je strepen staan, succes!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:05

@linky dus jij geeft je kleinkinderen nooit wat lekkers ? Vind dat je echt kinderen niet kan vergelijken. Ik woon bij oma of oma bij mij hoe je t wilt zien, en ook af en toe krijgt mijn zoon wat lekkers van oma. Zolang het beperkt is en redelijk blijft, ach. Veel mensen hebben een oma of opa die wel eens wat geeft.(en heb t dan alleen nu even over kinderen).

Als je hond een speciaal dieet heeft snap ik het, maar vraag me ook af is het ivm een speciaal dieet, of is het je principe ? Wat ik al eerder zei, is er niet (omdat je zegt het is zijn werk ivm belonen) iets wat ze wel misschien mogen geven maar wel gezond is ?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:06

Ik denk van het begin duidelijk zijn met de kinderen.Mee gemaakt in vriendenkring.Schoonmoeder woont bij hun in huis zonder tussen deur.Kinderen worden gelokt met vulkoeken en snoep vlak voor het eten.Schoonmoeder zegt waar het 1 zit kan het ander niet zitten.Maar schoonmoeder zit later niet goed in haar vel en gaat klachen dat de kinderen te vaak komen.En dat is natuurlijk niet haar schuld.Maar van schoondochter.Er is natuurlijk nog meer gebeurt en het kwam zover dat het was schoonmoeder eruit of ik.Dus wees duidelijk.En een goede tip maak een tussen deur.Wij hadden zelf ook een tussen deur tussen schoonmoeder en ons.Lekker op slot houden en omlopen.

Soesannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:08

Het feit jij zegt dat je niet wilt dat ze Finn worst geeft maar toch doet is natuurlijk het meest vervelende. Zo krijg je snel het gevoel dat ze schijt heeft aan wat jij wilt. In een situatie waarbij de relatie met schoonmoeder al niet zo goed is is dat niet heel erg handig.
Op zich vind ik het idee van een snack die jij uit kiest nog niet zo gek, en dan misschien gewoon laten geven uit een bakje ipv uit de hand om schooien tegen te gaan.
En oppassen op de hond is in dit geval misschien niet helemaal correct, hij gaat met je man mee naar het boerenbedrijf. Niet de hele dag naar je schoonmoeder die er mee moet gaan wandelen of zo.

Op zich ben ik het eens met wat enkele mensen voor mij schrijven dat opa en oma kleinkinderen best een beetje mogen verwennen, maar op het moment dat je samen op een boerderij woont is dat wel anders dan wanneer de kinderen een dagje in de week naar opa en oma gaan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:09

Ik vind dat je man moet optreden.
Die moet tegen zijn moeder zeggen dat ze niet mag voeren en boos worden als ze dat wel doet.

En ja, als jullie zo dicht bij elkaar komen te wonen is het belangrijk dat je man nu al grenzen aan geeft en duidelijk aan de kant van zijn vrouw staat, anders gaat het Wsl net zoals met jullie toekomstige kinderen waarbij ze niet zal luisteren wat jullie willen.

Vind het overigens positief dat ze juist wil verwennen ipv de hond niet accepteert.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:10

Schoonouders of niet.. de eigenaar bepaald wat de hond eet.. en niet iemand anders.

Ik heb ook een hond die niet schooit.. bij ons niet, maar ook bij een ander niet.. daar zijn wij tegen iedereen heel duidelijk in.. en ja, dat mond soms uit in fikse diskussies.. maar ik bepaal nog steeds wat hij naar binnen werkt.. ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:11

Ik ga even de knuppel in het hoenderhok gooien.

Hond bij jou thuis jouw hond, jouw regels.

Maar...
Hond zit overdag bij je schoonouders omdat jij 40 uur werkt, dus tja, dan zal je ook moeten accepteren dat niet altijd alles gaat zoals jij het in gedachten hebt.
Ipv ruzie met schoonmoeder allicht een tip om haar bv een geschikte hondenworst te geven 1 x per week die ze dan aan plakjes aan de hond mag geven. (en jij houdt er dan al qua rantsoen rekening mee, maar dat vertel je daar niet) (kan ook andere lekkernij zijn die er voor schoonmoeder leuk uitziet,
dus bv gedroogde kipfilet of kippenekken of weet ik wat)
Kunt je hond ook nog prachtig kunstje leren en schoonmoeder dat ook leren, zodat ze bv altijd na de koffie (dat probeer je dan af te spreken bijvoorbeeld) plakje worst mag als hij commando netjes uitvoert.

Zo heeft schoonmoeder haar zin (denk dat ze namelijk zo te horen echt wel gek is op je hond) en jij blij dat er niet van alles in gaat wat je er niet in wilt hebben.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:14

leg haar de situatie uit. Dat ze de hond ermee pijn doet en dat de hond zich daar niet lekker van gaat voelen. Zelfde idee als alcohol drinken, op het moment is het heerlijk maar daarna heb je er spijt van. Alleen kan een hond dat niet beslissen of hij iets beter niet kan nemen.
Ik denk dat je een beetje op haar schuldgevoel moet spelen.
Kun je het er niet over hebben over een alternatief dat ze hem kan geven? Bv een ei(rauw), een hondensnoepje of wat dan ook.
Iets waar de hond wel tegenkan en op 1 vaste tijd per dag.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:19

crazycactus schreef:
Wellicht is het een idee om je schoonouders iets te geven wat ze de hond wel mogen voeren? Daarmee ben jij gerust over wat hij krijgt, en kan je schoonmoeder hem toch wat lekkers geven.

Zat ik ook aan te denken, beetje gulden middenweg :)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 14:27

Allereerst bedankt voor alle reacties :)
Zo bekijk ik de situatie ook zelf even van een ander perspectief en dat kan helemaal geen kwaad!
Het is inderdaad niet zo dat schoonmoeder op mijn hond past.
Mijn man neemt de hond mee, hij is daar zelf ook de hele dag en de hond helpt hem dus op de boerderij.
Schoonmoeder heeft er een gewoonte van gemaakt om Finn elke ochtend om half 7 wat lekkers te geven, mijn man is dan aan het melken en wist er dus ook niets van.
Vorig weekend sliepen wij op de boerderij, omdat schoonouders weekendje weg waren, ik vond het al zo vreemd dat Finn toen elke ochtend om half 7 blaffend voor de deur stond..... Zo wil ik mijn hond niet opvoeden!
Maar goed, het alternatief van een hondensnoepje vind ik echt super, ik ga direct wat halen en haar voorstellen om dat dan voortaan te voeren +:)+
Wat betreft oma's en kleinkinderen, ja natuurlijk worden kinderen verwend bij oma, maar als ze daar elke dag zijn, dan moet dat wel aan banden gelegd worden, vind ik. Maar goed, dat is van later zorg en daar zou ik me nu nog helemaal niet druk over moeten maken :)

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:28

Koop voer dat de hond wel mag, en spreek met je schoon moeder af dat ze de hond tijdens bv de koffie iets mag geven. Maar wees verder blij dat de hond mee naar je schoonouders mag en niet hele dagen alleen thuis zit!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:30

Maak gewoon een tussendeur met een groot slot.Dan heb je ook geen last van onwelkome bezoekjes van schoonmoeder.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:08

Sjolvir schreef:
Ik ga even de knuppel in het hoenderhok gooien.

Hond bij jou thuis jouw hond, jouw regels.

Maar...
Hond zit overdag bij je schoonouders omdat jij 40 uur werkt, dus tja, dan zal je ook moeten accepteren dat niet altijd alles gaat zoals jij het in gedachten hebt.
Ipv ruzie met schoonmoeder allicht een tip om haar bv een geschikte hondenworst te geven 1 x per week die ze dan aan plakjes aan de hond mag geven. (en jij houdt er dan al qua rantsoen rekening mee, maar dat vertel je daar niet) (kan ook andere lekkernij zijn die er voor schoonmoeder leuk uitziet,
dus bv gedroogde kipfilet of kippenekken of weet ik wat)
Kunt je hond ook nog prachtig kunstje leren en schoonmoeder dat ook leren, zodat ze bv altijd na de koffie (dat probeer je dan af te spreken bijvoorbeeld) plakje worst mag als hij commando netjes uitvoert.

Zo heeft schoonmoeder haar zin (denk dat ze namelijk zo te horen echt wel gek is op je hond) en jij blij dat er niet van alles in gaat wat je er niet in wilt hebben.

Dit lijkt mij toch een goede oplossing! Idd met als extra een leuk commando!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:10

Britta31 schreef:
Maak gewoon een tussendeur met een groot slot.Dan heb je ook geen last van onwelkome bezoekjes van schoonmoeder.

Volgens mij woont TS er nu nog niet en is er dus ook geen sprake van dat schoonmoeder bij ts in huis de hond voert.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:15

bedenk goed of je nee zegt omdat jij het niet wil of omdat het de hond kwaad doet dat stukje worst.
Bij het eerste laat het zo
Bij het 2e, leg je sm uit de je hond er ziek van wordt. Als zij graag toch iets wil geven elke ochtend, leg dan een alternatief voor de worst neer waar de hond wel tegen kan
Iedereen blij