Artikel: "Met een tattoo zet je jezelf buitenspel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Artikel: "Met een tattoo zet je jezelf buitenspel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 12:05

Twee dagen loop ik mijn nek al te verdraaien, naar het kunstwerkje dat sinds vrijdagochtend op mijn kuit staat. Toen kwam ik gisteren dit artikel tegen.

Citaat:
Een blonde paardenstaart heeft ze, een vriendelijke lach en een opgewekte stem, de optometrist die mijn ogen gaat onderzoeken, maar als ze haar arm met het druppelflesje opheft naar mijn oog, schuift de mouw van haar witte doktersjas omhoog en zie ik een enorme tatoeage. Onmiddellijk wil ik opstaan en weglopen. Ik wil niet dat iemand met een tatoeage druppels in mijn ogen gooit.

Netjes vind ik dat niet van mezelf, maar als ik eerlijk ben: mijn afschuw van tatoeages is enorm. In Volkskrant Magazine stonden een tijdje adembenemende columns van de schrijver Henk van Straten over zijn gezin en zijn rol als man. Op de foto zag je alleen de ogen van de columnist: wijze bruine ogen die je de tekst inzogen. Ik knipte de columns uit en stopte ze in mijn knipselmap.

Groot was mijn afschuw toen Henk een nieuwe rubriek kreeg in het magazine, Henk rijdt mee, waar een foto bij stond met op Henks handen en in zijn hals - in zijn hals! - schreeuwende tatoeages. Ik heb de column nooit meer gelezen.

Daar sta ik dan. Medeburgers hoor je zonder vooroordelen tegemoet te treden. Een vriendin van me zei dat ze 'proleet!' denkt, als ze een zakenman ziet onder wiens overhemdkraag een tatoeage uitpiept, en zo denk ik er eigenlijk ook over.

Mijn vraag is of mijn afschuw van tatoeages terecht is. Die afschuw is er, omdat ik denk dat de intentie van de automutilatie die de tatoeëerder uitvoert ligt in het 'épater le bourgeois': de wens de burgerman te schokken.

Ik voel me geschokt
Ik ben die burgermevrouw, en ik voel me geschokt. Een tatoeage geeft aan mij de boodschap: ik heb lak aan alles en iedereen.

Dan zeg ik in gedachten terug: de maatschappij, dat ben jij! En als jij lak aan mij hebt, wil ik niet dat jij mijn ogen druppelt!

Iedereen heeft óók ergens een moment om te kiezen en te knokken
Is het een vooroordeel van mij, dat ik denk dat de tattoo-fan zichzelf presenteert als een antisociaal wezen? Heb ik ongelijk en vinden de meeste mensen die een tattoo laten zetten zo'n beschildering gewoon mooi?

Eén ervaring pleit voor het laatste: in de kleedkamer van het zwembad keek en wees mijn toen een jaar of zeven oude dochter eens met grote afkeer naar de compleet met inktfiguren gevulde twee armen van een vrouw van een jaar of dertig. Die vrouw toonde zich oprecht gekwetst, en mijn dochtertje en ik namen die les ter harte.

Maar ... als je beschilderingen gewoon mooi vindt, kun je ook plaktattoos nemen, of iets anders tijdelijks. Wie echte tattoos laat maken, onderstreept toch hoe hij zijn eigen plan trekt: ik ben ik, en ik heb schijt aan iedereen die me niet pruimt zoals ik ben.

Is dit een maatschappelijk relevante column? Ik vrees van wel.
Ik ben bang dat de tweedeling tussen degenen die kunnen bereiken wat ze willen en degenen die afhaken, steeds groter wordt.

Weinig weelde
Onze kinderen worden op hun twaalfde over scholen verdeeld; wie in de Randstad een vwo-advies heeft, kan kiezen uit een keur aan uitstekende scholen. Voor een kind met een vmbo-advies is die weelde er niet.

Op de lycea en gymnasia staan de beste leraren de kinderen voor te bereiden op een toekomst waarin ze kunnen bereiken wat ze willen. Op de stedelijke vmbo-scholen probeert iedereen te overleven in de chaos.

Maar, een Turkse kennis heeft zijn dochter onlangs weten over te plaatsen van 2-havo op een chaosschool naar 3-havo op een ambitieschool. Iedereen heeft óók ergens een moment om te kiezen en te knokken.

Wie zichzelf moedwillig en voor altijd schaart in de categorie van de verliezers, door zijn lichaam met inktgedrochten te ontsieren, gooit zijn eigen glazen in.

Klik bronartikel

Het ergste vind ik nog de reacties erbij. Ze is niet de enige die er zo over denkt. Eerlijk, hoe bekrompen kun je zijn? Waarom ben ik een minderwaardig mens omdat ik besluit mijn lichaam te versieren? Wat als Renée Braams een goede vriendin van me wordt, en we besluiten na een vriendschap van een jaar naar de sauna te gaan, en zij ziet plotseling dat ik een tattoo heb. Draait ze zich om en is de vriendschap voorbij? Ik zou haast denken van wel.

Naast dat het stuk behoorlijk slecht geschreven is (automutilatie aangedaan door iemand anders? Sorry, dat klopt niet) valt mijn mond open van dit betoog. Dit soort minachting wordt de samenleving echt niet gezelliger van... En de vergelijking met scholingsniveau slaat al helemaal nergens op: ik ga dit jaar mijn bachelor aan de TU Delft afronden met allemaal extra vakken erbij want dat is leuk. En een 7 gemiddeld.

Ik heb mijn tattoo's niet omdat ik wil schoppen, omdat ik ergens bij wil horen of voor een ander. Ik vond het leuk, en daarom nam ik een tattoo. Wat heeft een ander daarmee te maken?

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Meer leesvoer hier. Iets ouder, blijkbaar nog steeds actueel.

Cynn
Fotograaf

Re: Artikel: "Met een tattoo zet je jezelf buitenspel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:11

Wat een misselijkmakend stuk... hoe bedoel je, iemand beoordelen op zijn/haar uiterlijk. :n
Als iemand een tattoo wil, moet diegene dat toch zelf weten? Jij hoeft er niet mee rond te lopen..
Ik vind ze altijd erg gaaf, al vind ik een heel lichaam onder de tattoos weer overdreven maar dat maakt mij niet uit hoor.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:12

Ik zit onder de tattoo's, werk in een hotel met gasten en ja, soms zijn een of twee van mijn tattoo's zichtbaar. Ik krijg er alleen goede reacties op, vooral van ouderen en nieuwsgierige mensen die willen weten of ik er nog meer heb etc.

Ze zeggen niet voor niets; The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't care if you're tattooed or not.
Die eeuwige tattoo discussies komen me de strot uit, maar het is al minder dan een aantal jaren terug waarbij tattoo's echt not done waren. Over een aantal jaren, als meer dan de helft van de wereld bevolking versierd is, heeft deze mevrouw nog weinig vrienden over denk ik.

Leef en laat leven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:12

Ergens heeft ze wel een punt. Het hebben van een tattoo is eigenlijk pas sinds de laatste 20/30 jaar meer gemeengoed geworden. Daarvoor was een tatoeage voorbehouden aan wat specifiekere groepen: zeelui, bajesklanten/criminelen/bendeleden, bepaalde inheemse stammen. Een tatoeage stond ook ergens voor en had vaak een afschrikwekkende werking.

Bij inheemse stammen kon je zo zien of iemand al volwassen was of welke 'wapenfeiten' iemand op zn naam had. Bij bendeleden/criminelen werden tatoeages vaak ook gebruikt ter onderscheiding, je kon zo in 1 oogopslag zien bij welke club iemand hoorde.

Pas de laatste 20 jaar lijkt het alsof iedereen een tattoo heeft. Ik kan mij dus heel goed voorstellen dat mensen die deze ontwikkeling niet zo hebben meegemaakt inderdaad nog steeds een tattoo associeren met criminelen/zeelui/lak aan de maatschappij.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:14

Ik vind dat iedereen het recht heeft om te doen wat zij denken wat het beste is.
Ik ben totaal niet tegen tattoo's alleen voor sommige heeft het een imago.
Terwijl andere denken dat het kunst is en andere vinden het "gewoon"
Net zoals sommige niks om paarde geven ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:15

Het is sowieso een hele slechte column.

En mevrouw loopt een heel stuk achter, tatoeages zijn al behoorlijk maatschappelijk geaccepteerd en dat blijft toenemen. Er zijn ook steeds meer mensen met tatoeages.

Heel lang geleden waren tatoeages inderdaad echt voor de 'onderkant' van de maatschappij.

De columniste kan beter de burgermevrouw blijven uithangen en lekker huismoeder spelen in plaats van columns schrijven.
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 15-09-14 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:15

:') Wat een rare gedachte dat mensen schijt hebben aan alles en iedereen omdat ze een tattoo hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:16

Ach...
Zou jij wel vrienden willen zijn dan met iemand die zo ontzettend bekrompen denkt?
Enne, hihi, ik zou er bijna op gaan zitten wachten, totdat die tante trut in het ziekenhuis terecht komt en ze dus door niemand meer geholpen kan worden, omdat je tegenwoordig "aparter" bent als je geen enkele tattoo hebt.
Mag ze toch maar mooi lekker weer naar huis om daar de moord te stikken in haar kortzichtigheid...

Moet ik nog aan toevoegen dat ik zelf ook aardig onder zit en mijn huidige huurbaas (notabene zelf tot een maand geleden er als een "hippie" uitzag met haar tot op zijn reet zowat) tattoo's ook asociaal vind. Echt zo een typische Twentenaar; wat de boer niet kent dat vreet die niet.
Ik lach er altijd maar om, want je komt er toch niet doorheen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-09-14 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:19

Wait what..
Dat er serieus waar (nog?) mensen zijn die zo denken..
Hoezo bekrompen en narrow minded :(

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:19

Ik denk dat deze mevrouw gewoon een hele ouderwetse gedachtengang heeft. Vroeger waren het misschien mensen die zich tegen de wereld wilden afzetten die een tattoo namen, tegenwoordig is dat niet meer zo. Niet iedereen veranderd op alle vlakken even snel van mening/gedachten als de rest van de wereld. Zo is mijn oma nog steeds bang voor 'zwarten' en zijn er nog een heleboel mensen die omrekenen naar guldens, beide ook hartstikke uit de tijd, maar niet iedereen is daar even snel mee. Wat wil je er aan doen? Mensen dwingen van gedachten te veranderen? Dat gaat niet. In het 'beste'geval krijg je ze zover dat ze hun vooroordelen niet meer uitspreken, maar daarmee blijft het vooroordeel bij deze persoon nog wel bestaan. En daarnaast; omdat hun mening uit de tijd is betekent het niet dat ze deze niet meer uit mogen spreken. Ik zou zeggen leven en laten leven, accepteren dat niet iedereen even snel met de tijd mee gaat en genieten van de complimenten die je wel krijgt over je tattoo's.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:21

Hier ook genoeg plaatjes op mijn lichaam, maar ben wel altijd in staat om ze te verstoppen onder kleding, indien gewenst.
Maar eerlijkheid gebied, mensen die mij niet moeten omdat ik wat inkt heb laten injecteren in mijn huid, daar besteed ik niet eens tijd aan. En dat zou betekenen dat een Renée Braams waarschijnlijk niet eens op mijn pad zou komen.

Overigens, TS, snap ik best dat je je aangesproken voelt, maar waarom je er druk om maken?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 12:21

Apple schreef:
Ergens heeft ze wel een punt. Het hebben van een tattoo is eigenlijk pas sinds de laatste 20/30 jaar meer gemeengoed geworden. Daarvoor was een tatoeage voorbehouden aan wat specifiekere groepen: zeelui, bajesklanten/criminelen/bendeleden, bepaalde inheemse stammen. Een tatoeage stond ook ergens voor en had vaak een afschrikwekkende werking.

Bij inheemse stammen kon je zo zien of iemand al volwassen was of welke 'wapenfeiten' iemand op zn naam had. Bij bendeleden/criminelen werden tatoeages vaak ook gebruikt ter onderscheiding, je kon zo in 1 oogopslag zien bij welke club iemand hoorde.

Pas de laatste 20 jaar lijkt het alsof iedereen een tattoo heeft. Ik kan mij dus heel goed voorstellen dat mensen die deze ontwikkeling niet zo hebben meegemaakt inderdaad nog steeds een tattoo associeren met criminelen/zeelui/lak aan de maatschappij.

Desondanks is het hebben van tattoo's in de stammen waar je het over hebt voorbehouden aan leiders, dorpsoudsten etc. Tattoo's hebben betekent respect afdwingen. In de 19e eeuw (als ik me niet vergis, don't shoot me if I'm wrong) waren het ook de leden van het Engelse koningshuis die tattoo's bezaten: respectabele mensen, toch? Hoe het is gekomen dat "alleen prutsmutsen en zeelui" tattoo's hadden, weet ik niet: in elk geval is dat niet iets van alle tijden.

En dan nog: wat maakt het uit? Ik ben geen crimineel of bendelid en ook geen prutsmuts, dus waarom zou ik ineens een ander persoon worden daardoor?

Ik vind trouwens niet dat "iedereen" een tattoo heeft. Op mijn studentenvereniging is er één meisje met een sleeve ( = hele arm vol) en nog een paar "losse" tattoo's, en her en der nog wel een paar mensen met één of twee tattoo's, maar de meerderheid heeft er helemaal geen.

Waar het mij meer om gaat is dat de schrijfster iemand direct afschrijft als capabel/intelligent persoon op het moment dat ze een tattoo ziet, en dat vind ik nogal zwak en kortzichtig. Het voorbeeld van de optometrist sluit daar mooi op aan: voor het meisje staat die tattoo helemaal los van haar baan (althans, dat lijkt me heel waarschijnlijk) en zij is optometrist geworden omdat het haar leuk leek. Niet omdat ze "lak heeft aan de maatschappij". Beetje een rare gedachtengang...

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:22

Ik heb zelf 9 tattoos en mijn nog meer, laat iedereen lekker in zijn waarde.
Mijn instelling is dan ook heel makkelijk wil je ze niet zien dan kijk je maar een andere kant op.
Mijn tattoos hebben een voor een een betekenis voor mij en ik ben er trots op.
Ik heb ze niet om er bij te horen of omdat ik een relschopper ben, juist niet ik ben netjes opgevoed en ben beleeft.
Een tattoo veranderd daar niets aan.
Op zulk soort mensen zit ik niet te wachten en zullen dus ook geen vrienden van me zijn.
Vnden ze het niet mooi prima niet iedereen heeft de zelfde smaak maar dit vind ik toch wel echt kort door de bocht.
De meeste van mijn vrienden hebben ook geen tattoos maar laten mij wel in mijn waarde

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 12:22

Leonoor schreef:
Hier ook genoeg plaatjes op mijn lichaam, maar ben wel altijd in staat om ze te verstoppen onder kleding, indien gewenst.
Maar eerlijkheid gebied, mensen die mij niet moeten omdat ik wat inkt heb laten injecteren in mijn huid, daar besteed ik niet eens tijd aan. En dat zou betekenen dat een Renée Braams waarschijnlijk niet eens op mijn pad zou komen.

Overigens, TS, snap ik best dat je je aangesproken voelt, maar waarom je er druk om maken?

Ik vind het een naar idee dat er nog steeds zulke mensen rondlopen. Want mij maak je niet wijs dat als je dergelijke vooroordelen hebt over je medemens, dat dit ophoudt bij tattoo's.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:24

Cynn schreef:
Wat een misselijkmakend stuk... hoe bedoel je, iemand beoordelen op zijn/haar uiterlijk. :n
Als iemand een tattoo wil, moet diegene dat toch zelf weten? Jij hoeft er niet mee rond te lopen..
Ik vind ze altijd erg gaaf, al vind ik een heel lichaam onder de tattoos weer overdreven maar dat maakt mij niet uit hoor.

Op zich vind ik het eerlijk van haar en ze beschrijft het heel netjes (ook dat ze er zelf van schrikt).
Het is haar mening en die mag ze hebben natuurlijk.

Daarnaast beoordeeld iedereen andere op hun uiterlijk.
Hoeveel mensen lopen niet een blokje om als ergens een groepje jongens staat in trainingspak en petje?
Mensen die "bang" zijn voor vrouwen met een hoofddoek, of mannen met een buitenlands uiterlijk?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:24

Magrathea schreef:
Leonoor schreef:

Ik vind het een naar idee dat er nog steeds zulke mensen rondlopen. Want mij maak je niet wijs dat als je dergelijke vooroordelen hebt over je medemens, dat dit ophoudt bij tattoo's.

Hun probleem toch, niet de jouwe? Waarom zou je wakker liggen om hun eigen bekrompenheid?

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:25

Ik heb geen tattoo om te laten zien dat ik zogenaamd lak heb aan anderen maae ik heb wel lak aan mensen die mij niet mogen om mijn tattoos.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:27

wwillemijn schreef:
:') Wat een rare gedachte dat mensen schijt hebben aan alles en iedereen omdat ze een tattoo hebben.

En wat maakt het uit dat iemand schijt heeft aan alles en iedereen?
Zou maar een saaie boel worden als iedereen steeds rekening moet houden met de mening van een ander.
Dan duwen we elkaar allemaal in een keurslijf waar niemand gelukkig is.
Ik doe soms ook dingen waarvan ik denk; het kan mij niet schelen, ik vind het een goed idee.
Schijt. *\o/* En dan heb ik niet eens een tattoo :')

Edit: schijt hebben tot een bepaalde hoogte natuurlijk...
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 15-09-14 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:28

Jeetje, ik heb dit met open mond gelezen ...
Ikzelf heb ook een aantal tattoos, mijn vriend heeft zijn rug halfvol staan, mijn vader staat bijna helemaal vol.stiefmoeder is goed op weg naar een sleeve...
Wat ik zelf wel niet passend vind, is idd een zakenman met een tattoo in zijn nek bv. Maar ik vind dat tattoo's niet in gezichten, nekken en handen mogen komen. Ik vind dat persoonlijk niet mooi. Maar het zal me een worst wezen of mijn dokter een tattoo in zijn nek heeft of niet.

Maar jeetje, idd, hoe bekrompen kunnen mensen zijn..,
Maar dit gaat niet alleen over tattoo's, mensen zijn bekrompen over alles dat "anders" is...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 12:29

Haha, Leonoor, je hebt helemaal gelijk. ;) Ik zal er mijn tattoo ook absoluut niet om bedekken. Ik hoop alleen dat we met zijn allen een beetje een gezelligere samenleving kunnen creëren door niet zo bekrompen te zijn. :)

Overigens zorgen dit soort dingen er wel weer voor dat ik kritisch naar mezelf ga kijken en mijn aantal vooroordelen tot een minimum probeer te beperken. Dus in die zin is het voor mijn persoonlijke ontwikkeling wel weer goed :D Hoera, dankuwel mevrouw Braams!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:30

Waar maakt die vrouw zich in godsnaam druk om. Lijkt me voor haarzelf toch wel vervelend, als je al niet
wil dat iemand met een tatoeage je optometrist is.

Ik overweeg zelf om een tatoeage te nemen en ik heb absoluut geen lak aan alles en iedereen.

Goof

Re: Artikel: "Met een tattoo zet je jezelf buitenspel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:33

Ik heb zelf 2 tattoos, maar ik maak me in dit stuk drukker om de kortzichtigheid over het onderwijs dan over wat zij van een tattoo vindt eigenlijk....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:35

Hahahaha, ik moet vreselijk lachen om zoveel achterlijkheid van deze mens.

Een zielig mens eigenlijk.
Lekker niks van aantrekken en er niet druk om maken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:35

Vaak word je inderdaad buitenspel gezet als je zichtbare tatoeages of piercings hebt. Kijk maar naar het solliciteren. Hoeveel mensen mogen er wel niet op een bepaalde functie solliciteren omdat ze maar een beetje onder de tatoo's zitten. Zelf wil ik ook een tatoo maar heb er nu nog niet het geld voor liggen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:36

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, hoor. En net zoals iedereen een mening mag hebben, mag deze vrouw dat ook. Persoonlijk zou ik ook nooit een tattoo laten zetten en kan me best voorstellen dat je het soms té vindt. Dat mag, net zoals je je tattoo mag zetten.