Donaties, wat vindt jij goed/slecht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Donaties, wat vindt jij goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 21:42

Binnenkort begint mijn opleiding weer en start ik mijn master project. Ik doe reclame ontwerp en het is de bedoeling dat we een onderwerp gaan kiezen voor dit project waar we een jaar aan gaan werken. En aangezien ik liever geen tijd verspil aan een auto of haarproduct promoten wilde ik meteen al iets met goede doelen gaan doen.

Nu weet ik dat donaties nogal een probleemstelling kunnen zijn, wat er bijvoorbeeld gedaan is met de donaties van de hartstichting? kortgeleden. Ik weet nog niet specifiek wat ik wil doen maar ik dacht dat het misschien wel fijn zou zijn als ik verschillende meningen kon krijgen van verschillende mensen wat betreft doneren.

Wat spoort jou aan tot doneren? Of wat spoort je aan dit net niet te doen?
Welke projecten vinden jullie interessant en welke zou je net niet kiezen?
Is er iets dat je stoort aan campagnes? Irritante reclames op tv?
Is er iets wat je wel goed vond?
Iets anders dat je kwijt wilt?

Alles kan mij helpen dus als je iets kwijt wilt mag dat zeker. Ik zelf ga proberen objectief te blijven :P

Ik heb wel een beetje een idee welke richting ik in wil gaan qua project, ik dacht namelijk meer aan een nieuwe manier van doneren ontwikkelen die niet per se met geld te maken hoeft te hebben. (Maar daar zijn al veel projecten van waar je bv oude spullen weggeeft). Maar ik hoop dat ik een beetje iets op kan steken van wat jullie denken.
Mijn docenten hebben eigenlijk al een beetje laten doorschemeren dat ik alleen zo'n project niet snel succesvol kan laten worden maar ik wil toch nog even verder denken voor ik zomaar opgeef.

In ieder geval dankjewel als je iets plaatst!

spotterick

Re: Donaties, wat vindt jij goed/slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:49

Ik doneer niet zolang de baas met zijn luie gat in een of andere vila meer verdient als dat er daadwerkelijk gebruikt word voor onderzoek.
Die man van ALS verdient meer als 300.000 per jaar en een groot deel van de donaties van de ice bucket challenge schuift hij zo in zijn zak.

Voor mij hebben dit soort mensen het verpest om te doneren waardoor de goede goede doelen het besnieten. Als dit echt duidelijk zou zijn dat er echt iets mee het geld zou gebeuren dan zou ik het pas overwegen.

Iig succes met je project

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:56

Doneren doe ik alleen als ik zeker weet dat mensen/dieren er mee geholpen worden.
Concreten inzamelacties als Dorcas Voedselactie/-kledingactie geniet mijn voorkeur.
1 kg suiker gaat naar de aller armste. Daar halen ze niet onderweg een schepje uit...

Als ik geld doneer,dan aan kleine organisaties met minimale reclame/promotie artikelen. Je reclamekosten kan je beter aan de hulpbehoevenden besteden.

Verder irriteer ik me aan te blije en te dunne mensen in reclames. En aan al dat geschreeuw, alsof je meer mensen bereikt als je keihard door mn huiskamer tettert....

Succes met je opleiding!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:03

Ik doneer niks. Ik vind het een taak van de regering om bij te dragen aan een goede gezondheid en aan onderzoeken. Vooral niet omdat ik weet dat mijn geld niet goed terecht komt en ervan word belegd.
Waar ik me vooral aan stoor is straatverkoop. Dan loop ik met mijn bekertje Starbucks koffie langs het station en vind degene die voor de nierstichting staat te bedelen het asociaal dat ik wel Starbucks drink en geen geld geef aan hun stichting.
Wat ik ook irritant vind en vaak een dwang is dat je per maand moet doneren.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:50

Ik doneer alleen op persoonlijk vlak, bijvoorbeeld via weggeefgroepen op fb. Dan weet ik zeker dat het bij personen komt die het hard kunnen gebruiken.
Geld heb ik niet dus dat kan ik sowieso al niet geven, al zou ik willen. Maar op deze manier draag ik mijn steentje bij.
Vind het trouwens ook heel mooi, de hulp die je krijgt en weer terug geeft is vaak hartverwarmend.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:58

Die jongens die met een vlotte babbel (en een salaris) langs de deur komen om jou donateur te maken voor een vast bedrag per maand. Ik ben best bereid eenmalig geld aan een doel te geven, maar dat kan dan weer niet. Dan heb ik toch liever een vrijwilliger met een collectebus aan de deur.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:10

spotterick schreef:
Ik doneer niet zolang de baas met zijn luie gat in een of andere vila meer verdient als dat er daadwerkelijk gebruikt word voor onderzoek.
Die man van ALS verdient meer als 300.000 per jaar en een groot deel van de donaties van de ice bucket challenge schuift hij zo in zijn zak.

Voor mij hebben dit soort mensen het verpest om te doneren waardoor de goede goede doelen het besnieten. Als dit echt duidelijk zou zijn dat er echt iets mee het geld zou gebeuren dan zou ik het pas overwegen.

Iig succes met je project

Tijdens mijn bachelor heb ik ooit een essay geschreven over liefdadigheidsinstellingen. Ik kwam toen dit filmpje tegen:http://www.ted.com/talks/dan_pallotta_the_way_we_think_about_charity_is_dead_wrong?language=en

Pallotta stelt in principe dat de hoge salarissen nodig zijn om de echte talenten aan te trekken. Ik weet nog niet helemaal of ik het hier mee eens ben, maar het is toch wel iets om over na te denken.

Doneren doe ik als arme student vrijwel niet. Om toch iets bij te dragen koop ik bijvoorbeeld het liefst bij kleine ondernemers, zodat ik de lokale economie steun en koop ik producten die mijns inziens de mijn footprint zo klein mogelijk houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:22

Wat spoort jou aan tot doneren? Of wat spoort je aan dit net niet te doen?
Het klinkt heel bot.. Ik word op dit moment totaal niet gemotiveerd of aangespoort om te doneren. Ik doneer aan mezelf, om later zelf wat bij te kunnen dragen aan de maatschappij, ik moet nu flink overal op letten om m'n opleiding te kunnen volgen en dat is moeilijk genoeg.

Welke projecten vinden jullie interessant en welke zou je net niet kiezen?
Interessant is een groot woord, en ik zal nu vast een hoop mensen over me heen krijgen vanwege de negatieve publiciteit maar als ik toch voor een project zou moeten kiezen, zou dat toch onderzoek naar hartafwijkingen zijn, dus kom je geloof ik weer uit op de hartstichting. Ik keur het niet goed dat ze op dieren hebben geïnjecteerd, maar ik ben wel heel blij dat deze stichting er al zo lang mee bezig is, want als je bedenkt dat je gewoon 'pech' had als je 100 jaar geleden leefde.. Dan ben ik toch erg blij dat ze tegenwoordig steeds meer weten over het hart en de ontwikkeling daarvan. Maar dat komt meer vanuit mijn gevoel; ik ben erg blij dat ik met een gerepareerde klep loop in plaats van een varkensklepje; dan zou je iedere 15 jaar weer opengemaakt moeten worden en dat zie ik niet zo zitten. En wie weet kunnen ze over 30 jaar wel middels een 3D printer of een pilletje wel je hart 'verbeteren', waardoor de ingrepen steeds minder zwaar zullen zijn. Is het het waard om daar dieren voor te injecteren? Nee, absoluut niet. Maar als die ene hond het leven garandeert voor 50 mensen.. Dan ben ik toch erg blij als ik bij die 50 mensen mag horen. Hoe rot dat ook klinkt.

Is er iets dat je stoort aan campagnes? Irritante reclames op tv?
Is er iets wat je wel goed vond?

Ik kijk geen TV, dus gelukkig mis ik een hele hoop reclames :+ Wat ik wel goed vind aan campagnes tegenwoordig is dat het veel meer te maken heeft met bewust maken van je eigen omgeving, in plaats van op de bank via je rabo app even een euro overmaken. Dingen zoals de KiKa run, sponsorlopen et cetera vind ik heel prettig, omdat je dan in ieder geval zelf ook actief ermee bezig bent (letterlijk en figuurlijk!) en daarbij zie je ook dat ondanks dat we zoveel klagen over elkaar, we toch wel een hele hechte maatschappij zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:27

Ik doneer aan stichtingen, waarvan het goede doel mij na aan het hart liggen.

Ik ben bij hen op kantoor geweest en heb gesproken met de mensen, die zich inzetten voor het goede doel en zij hebben mij geinspireerd, gemotiveerd of geraakt.

Ik geef aan de Stichting Aap, http://www.aap.nl

Brooke Hospital, http://www.brooke.nl

en aan Nederlandse Cystic Fybrosis Stichting
http://www.ncfs.nl/?&FlashSupport=true&flashversion=15
Zij hebben mij ongelooflijk goed geholpen en bijgestaan, toen mijn zoon verdacht werd van Cystic Fybrosis. Ze hebben mij voorzien van informatie, kennis, luisterend oor, etc.
Mijn zoon bleek uiteindelijk gelukkig geen CF te hebben, maar in de tijd van nood, waren zij er om mij te helpen in mijn zoektocht.

Ik ondersteun deze goede doelen graag in hun goede werk.

En ik heb recent gedoneerd aan http://www.theoceancleanup.com/ met crowdfunding.
Ik ben nog niet bij hun op kantoor geweest, maar zijn optreden in DDWD hebben mij aangesproken en geinspireerd: mega trots op zo'n jongen van 19 die zo groot denkt! Daar wil ik bij helpen

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:07

Net als veel mensen haak ik af als ik weet dat de directeuren van een goed doel, of de ambassadeurs een meer dan goed salaris ontvangen en de rest op vrijwillige basis loopt te collecteren. Antwoord op je vragen. Ik geef alleen iets weg, als ik resultaat bemerk. En dat is dus geven aan omgeving en familie! Liefst geen geld, hoewel ik wel eens een rekening betaal die net van mij is...maar hulp. Campagnes storen mij, als niet na verloop van tijd het resultaat bekend word. Maar ja, het is natuurlijk ook niet zo leuk te vertellen dat geld gedoneerd voor de mensen die dakloos werden door een orkaan of tsunami, nog steeds na 2 jaar geen behoorlijk huis hebben, maar er wel al heel veel mensen er beter van zijn geworden, doordat er ergens een ramp was. De directeuren van kankerstichtingen zijn vermogend. Wij weten nog steeds de ziekenhuizen niet, die de beste resultaten geven. Of welke ziekenhuizen de beste apparatuur hebben, beste voorlichting geven, beste nazorg hebben. Alhoewel dit nu wel een beetje aan het veranderen is. Het doel van doneren is dat je wil dat er iets verbetert. Dat heb ik weinig gezien en heeft mij doen besluiten dat ik niet geef aan "goede doelen". Persoonlijk zou ik er blij van worden als dus in de promotie/campagne al vertelt wordt, wat er tot nu toe verbetert is door de donaties. Bij bijvoorbeeld de kankerstichting, Nierstichting, reumafonds, die al zoveel jaren bestaan, is dit mogelijk!
(Je noemt de hartstichting en hebt het over de onderzoeken en ontwikkelingen...misschien heb ik het verkeerd, maar werden onderzoeken ook niet door de overheid bekostigd?)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 17:27

Dankjewel voor de snelle reacties!

Ersina ik heb eigenlijk geen idee, ik heb het nieuws niet zo goed gevolgd. Maar ik las dus wel dat mensen zeiden dat ze niet meer wilden doneren vanwege het hele voorval dus of het wel of niet zo is, er zullen altijd mensen denken dta het wel zo gelopen is waardoor ze net achterdochtig zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:44

Ik erger me zo aan die mensen die maar klakkeloos overal achterna lopen...de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt noemen ze dat. :j

Ja, en de directeur verdient veel geld....wat dacht jij dan??? Zeker de hele grote organisaties zijn gewoon grote bedrijven (wel zonder winstoogmerk) en dat moet geleid worden. En ja, dat kan niet iedereen, dus heb je er een directeur voor nodig. en die kan helaas niet 50 uur per week voor niets werken omdat ie zo van mensen houdt. Dus als je een goede doel hebt wat je zo goed mogelijk wil leiden heb je de directeur heel hard nodig. En als je de salarissen van hen vergelijkt met wat de top van het bedrijfsleven verdient valt het bij de meeste heel erg mee.
In plaats van de directeur kun je beter kijken naar de jaaroverzichten en dan naar het onderzoeksgeld. Hoewel de gemiddelde simpele burger daar ook al niet veel van begrijpt als ik ze hier op bokt rond zie gillen..

Denk dat de meeste alleen wat 000 hebben gezien en nu lekker makkelijk met de meute meegillen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 17:48

Ik gooi het topic nog een keertje omhoog, jullie reacties zijn echt heel behulpzaam dames, dankjewel!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:56

Ik doneer alleen in de vorm van spullen. En daarnaast doneer ik mijn tijd door te werken in een dierenasiel :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:07

Goed dat je je topic een schop hebt gegeven want ik had het eerder niet gezien :P

Ik doneer niet aan grote instellingen, niet dmv (maandelijkse) acceptgiro's, en krijg sowieso geen collectes aan de deur (en dat zonder sticker :P)

Wel doneer ik op kleine schaal, zegmaar. Wat hier al genoemd werd, kleinere acties waar ofwel directe hulp/goederen gevraagd worden danwel waar geen enorme organisaties achterstaan.

Ik heb een periode echt extreem krap bij kas gezeten, en ben me daardoor bijv meer gaan interesseren voor de voedselbank en ben nu aan het overwegen daar een dagdeel vrijwilligerswerk te gaan doen. Als de voedselbank inzamelingsacties in supermarkten doet gooi ik ook altijd wat in de karretjes. En heb vorig jaar mijn kasten uitgespit, dingen die al vrij lang in de kast stonden maar ik nog altijd niet gebruikt had (en ook waarschijlijk niet in de nabije toekomst lol), die in een doos gedaan en ook naar de voedselbank gebracht samen met wat (nieuw aangekochte) andere artikelen.

Ik maak/maakte knuffels voor het goede doel, waarvan ik natuurlijk de materiaalkosten zelf bekostig en behoorlijk wat tijd investeer (kost me toch gauw 20 uur per knuffel). Dit ging naar een zeer kleine organisatie die handgemaakte knuffels inzamelde en weer wegbracht naar verschillende ziekenhuizen/kinderafdelingen en af en toe ook knuffels naar een adres verstuurde op verzoek. Onder het mom van: Made with love, received with a smile.
Helaas is dit goede doel er begin dit jaar mee gestopt kwam ik achter en ben ik nu een speurtocht begonnen naar eenzelfde organisatie binnen Nederland (of Belgie, vorige doel zat in Belgie), maar tot nu toe helaas nog niet gevonden, en ben nu aan het overwegen zelf dan maar contact op te gaan nemen met kinderafdelingen/ziekenhuizen in de buurt (maar wil het organisatorisch eigenlijk niet op me nemen, en het staat ook zo 'banketstaaf' om maar 1x per jaar een grote doos met 25 knuffels af te leveren, zit dus in de 'kookpot', maar onderwijl ben ik wel lekker aan het doorhaken en voorraad knuffels aan het vergroten lol)

Tegelijkertijd las ik toevallig vandaag een artikeltje in de krant over de blijde ruiters, een rijvereniging/manege voor verstandelijk en lichamelijk beperkten en zag ik vorige week ook al een stand staan op de braderie daarvan. Ze moeten renoveren... en daar is geld voor nodig, veel geld.
Dat is een plaatselijk goed doel, redelijk overzichtelijk, 'vastgesteld' inzamelingsbedrag wat nodig is voor een vastomlijnd doel... dat zijn voor mij persoonlijk 'belangrijke dingen' om tot donatie (in welke vorm dan ook) over te gaan.

Waar ik een gruwelijke hekel aan heb zijn wervers voor het goede doel op straat, ik ontwijk ze standaard en ben er redelijk goed in (geworden lol), als ik doneer wil ik erover na kunnen denken, niet in een split second een beslissing 'moeten' maken, als ik doneer wil ik dat 'vanuit mijn hart' (zo dit klinkt zwaar lol) doen en niet omdat ik op straat wordt aangesproken.

edit:
mannetje van de straatkrant krijgt wel af en toe wat van me toegestopt, maar ik neem de straatkrant niet af... want die lees ik toch niet, vaak de euro die ik bijv in mijn karretje heb gestopt en dus nog in mijn handen heb als ik de winkel uitloop. Echter alleen als degene me aanstaat, een agressive manier van benaderen (zoals wervers op straat) heeft juist een tegenreactie tot gevolg. Maar kan ook rustig naast mijn euro, even een paar bananen van de tros scheuren als hij dat lekker vind (dat vraag ik dan even), wordt vaak ook wel gewaardeerd

edit2:
naar het kattenasiel bij mij in de buurt heb ik spulletjes gebracht toen ik daar op bezoek was in het voorjaar, speeltjes waar mijn kat niet meer mee speelde en nieuw 'gemaakte' speeltjes, zelf gehaakt dus, gevuld met catnip. Was eigenlijk voor de katten in het asiel bedoeld maar ze vroegen of ze ze in de plaats eventueel ook mochten verkopen... en ach... als het maar op de juiste plek terecht komt :')

edit3 (ik blijf bezig... maar ja goede doelen zijn ook wel iets waar ik regelmatig aan denk :P)
Ik ben jarenlang bloeddonor geweest (ook een vorm van doneren) maar helaas mag ik dat niet meer tgv eigen verslechterde gezondheid, stond ook geregistreerd als (potentiele) stamceldonor maar ook daar me recentelijk helaas moeten laten uitschrijven ivm erfelijke/auto-immuun ziektes
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 18-09-14 18:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:16

gekvanfleur schreef:
Ik erger me zo aan die mensen die maar klakkeloos overal achterna lopen...de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt noemen ze dat. :j

Ja, en de directeur verdient veel geld....wat dacht jij dan??? Zeker de hele grote organisaties zijn gewoon grote bedrijven (wel zonder winstoogmerk) en dat moet geleid worden. En ja, dat kan niet iedereen, dus heb je er een directeur voor nodig. en die kan helaas niet 50 uur per week voor niets werken omdat ie zo van mensen houdt. Dus als je een goede doel hebt wat je zo goed mogelijk wil leiden heb je de directeur heel hard nodig. En als je de salarissen van hen vergelijkt met wat de top van het bedrijfsleven verdient valt het bij de meeste heel erg mee.
In plaats van de directeur kun je beter kijken naar de jaaroverzichten en dan naar het onderzoeksgeld. Hoewel de gemiddelde simpele burger daar ook al niet veel van begrijpt als ik ze hier op bokt rond zie gillen..

Denk dat de meeste alleen wat 000 hebben gezien en nu lekker makkelijk met de meute meegillen.

Het is de ongelijkheid waar ik op doel. Ook de vrijwilliger steekt heel veel tijd en moeite in een doel en krijgt niets. Dat een directeur geld verdient is logisch, maar waarom boven de Balkenende norm? Bovendien vind ik als je een stichting zonder winstoogmerk voert, je niet hoort te meten met een top functie in het bedrijfsleven. Onbehoorlijk vind ik het, als een directeur een riant huis heeft van ingezameld geld en het goede doel geld inzamelt om daklozen een huis te verschaffen en dat ze daar jaren op mogen wachten. Daar de instanties zo vaak aan de kaak gesteld zijn, is mijn vertrouwen weg. Doneren is vrijblijvend! Ik doe het niet (niet aan bekende instanties) . Meerdere mensen doen het niet meer en directeuren kunnen OOK in die 50 uur die ze zogenaamd werken eens om zich heen luisteren waarom er steeds meer weerstand is om wat te geven. Dat vind ik zo goed aan TS , die wil weten wat een mens drijft om wel of niet te geven. Wat drijft jou om wel te geven? Wie gilt er hier eigenlijk? :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:22

Ik vind hoge salarissen onzin, en ik vind het een raar idee dat je als talent alleen maar te motiveren bent door heel veel geld. En dat vind ik niet omdat ik erg naief ben, maar omdat ik simpelweg een andere visie heb op de wereld. Wie weet vind je met minder salaris niet dezelfde talenten - maar wellicht wel anderen. Mensen met andere prioriteiten en andere visies. Waarom zou dat slechter zijn?

Maar het is voor mij niet een reden om niet te geven, omdat ik het alternatief nog iets minder vind.

Wat betreft spotjes: ik geef aan het WNF juist vanwege de mooie spotjes, omdat het de wereld dan 2 keer iets mooier maakt, 1 keer door het in beeld te brengen en 1 keer door het te beschermen. Voor mij is, zeker bij de natuur, de schoonheid iets wat ik wil belonen, niet de angst ('geef of anders...' waarbij ik de donkey sanctuary bv een partij irritante emotionele chantage vind... never.)

Meestal sms-doneer ik aan Amnesty, Unicef en WNF, en verder aan daklozen (net als Annemiek80: aan straatkrantverkopers maar ik wil het blad niet) en neem ik af en toe dingetjes mee voor de manege (paardrijden voor gehandicapten.) Ik vind het jammer dat het niet op dezelfde laagdrempelige manier kan doneren bij kleine plaatselijke of online initiatieven.
Ik ben geeeen fan van mensen aan de deur, en al helemaal niet met het aangaan van verplichte donaties via enge constructies en duidelijk gehuurde verkopers.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:34

Ik zou voor een goed doel ook liever een positieve reclame zien. Zoals bijvoorbeeld die van het wereld natuurfonds, of meer een reclame waarbij je je succes benadrukt ipv de mensen/dieren/gebieden die je nog niet hebt bereikt.
Ik vind het namelijk niet alleen vervelend om te zien maar ook demotiverend, als in dat ik het idee krijg dat je dus als doel toch niets bereikt en het geen zin heeft aan jou te doneren. Zoals organisaties die al 20 jaar beelden tonen van dezelfde uitgehongerde kinderen met een vliegjes op hun hoofd, hebben ze dan niets bereikt wat ze kunnen tonen in de laatste 20 jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:34

Ik lees niet alles, maar wat mijn ouders vaak belemmert is het feit dat ze aan een 'abonnement' vastzitten én daar ook nog eens zelf achteraan moeten gaan zitten om het op te zeggen. Daarom doneren ze alleen met collectes. :)