Sommige Duitse woorden met een hoofdletter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EvaLoveyouxx

Sommige Duitse woorden met een hoofdletter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 20:00

hallo,
ik heb nu het vak Duits en het valt me op dat sommige woorden met een hoofdletter zijn geschreven zoals:
-Guten Tag
- Auf Wiedersehen
-Tschuss
-geschwister
-Eltern
-Adresse
enz.

Het verschil tussen Sie en sie weet ik wel maar ik snap gewoon niet de grammatica.
Ik heb a.s. dinsdag een S.O. en heb voor die tijd geen Duits meer dus misschien dat jullie weten waarom deze woorden meteen hoofdletter zijn geschreven?
Bij voorbaat dank

Set_Elkol

Re: Sommige Duitse woorden met een hoofdletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:00

alle zelfstandig naamwoorden zijn met hoofdletter.

happyshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:01

Als het een woord een zelfstandig naamwoord is schrijf je het ook met een hoofdletter ;)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:01

In welk jaar zit je?

Dit hoort mijn inziens bij de stof die je in de eerste 3 lessen Duits die je krijgt uitgelegd moet krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:02

En een zelfstandig naamwoord is een woord waar je de het of een voor kant zetten :D

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 20:02

oh bedankt!
Roosch schreef:
In welk jaar zit je?

Dit hoort mijn inziens bij de stof die je in de eerste 3 lessen Duits die je krijgt uitgelegd moet krijgen..

2 HAVO

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:02

Inderdaad, ieder zelfst. nw schrijf je met een hoofdletter.
Veel succes met je SO !!

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 20:04

Viktor238 schreef:
Inderdaad, ieder zelfst. nw schrijf je met een hoofdletter.
Veel succes met je SO !!

hahaha dankjewel

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:11

Je hebt ook een paar voorbeelden die ook beginnen met een hoofdletter:
Guten Tag,
Auf Wiedersehen
Tschuss

'Tag' en 'Wiedersehen' ('(het) weerzien') zijn zelfstandig naamwoorden en hebben dus altijd een hoofdletter, de hele term krijgt een hoofdletter omdat het op zichzelfstaande uitroepen zijn. Je gebruikt ze dus eigenlijk altijd als losse zin.

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 17:39

en nog 1 vraag:
hoe kun je zien aan een woord of het mannelijk,vrouwelijk of een onzijdig woord is?
vindt het namelijk best irritant leren zo

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:49

daar moet je gevoel voor leren krijgen en tot die tijd gewoon stampen. Er zijn wel wat ezelsbruggetjes zoals dat 'het' woorden vaak onzijdig zijn, woorden eindigend op een 'e' vaak vrouwelijk. 'Instituten' zijn ook vrouwelijk, zoals bv de politie.

Maar ik praat heel makkelijk duits, maar weet dit ook nog niet altijd en de naamvallen ook gaan ook niet helemaal lekker. Vaak praat ik daar gewoon snel overheen :+

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 20:47

verootjoo schreef:
daar moet je gevoel voor leren krijgen en tot die tijd gewoon stampen. Er zijn wel wat ezelsbruggetjes zoals dat 'het' woorden vaak onzijdig zijn, woorden eindigend op een 'e' vaak vrouwelijk. 'Instituten' zijn ook vrouwelijk, zoals bv de politie.

Maar ik praat heel makkelijk duits, maar weet dit ook nog niet altijd en de naamvallen ook gaan ook niet helemaal lekker. Vaak praat ik daar gewoon snel overheen :+

Ik snap wat je bedoeld. Ik heb wel een talenknobbel. Ik beheers buiten nederlands ook Spaans Frans en Engels. Daar zit allemaal gramnatica bij maar volgens mij ligt het ook aan de docent. Ze had daar niks over gezegd. Gelukkig kan ik rekenen op de Bokkers haha. Wat misschien ook wel helpt is ons limburgs dialect. Dat spreek ik ook veel en dat lijkt behoirlijk op duits met wo wer enz

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 20:47

Heb trouwens een 9.5. Bedankt bokkers!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:57

Goed gedaan! +:)+

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 07:15

Shadow0 schreef:
Goed gedaan! +:)+

hhaha dankjewel!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:43

In mijn duits boek stond vorig jaar wel een hele mooie lijst met wat voor soort woorden mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is. Eerlijk gezegd heb ik niet gekeken of hij dit jaar weer in mijn boek staat bij de grammaticale gedeeltes aangezien wij nu ons enkel richten op brieven schrijven en het lezen van teksten. Mocht ik dit weekend nog tijd hebben en het staat in mijn boek, zal ik dat even hier plaatsen. :)

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:23

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 16:26

1234321 schreef:
http://www.duits.de/grammatica/sgzngesl.php

Hier vind je een aantal regels, maar sommige woorden moet je ook gewoon leren welk geslacht het is.

bedankt voor de tip.
zaldie website zeker een bekijken.
vandaag gevraagd of ze nog wel grammatica gaf, komt allemaalpas over een paar weken... vindt het wel irritant zo. normaal gesporken bij engels,frans,nederlandskrijgen we gelijk de grammatica. beetje raar maar oke

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:06

De grammatica?! Alle grammatica in een paar lessen lijkt me wel erg lastig...

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 07:18

EvaLoveyouxx schreef:
verootjoo schreef:

Ik snap wat je bedoeld. Ik heb wel een talenknobbel. Ik beheers buiten nederlands ook Spaans Frans en Engels. Daar zit allemaal gramnatica bij maar volgens mij ligt het ook aan de docent. Ze had daar niks over gezegd. Gelukkig kan ik rekenen op de Bokkers haha. Wat misschien ook wel helpt is ons limburgs dialect. Dat spreek ik ook veel en dat lijkt behoirlijk op duits met wo wer enz

Er staat een fout in je Engelse onderschrift :+

Maar inderdaad, zelfstandig naamwoorden zijn met een hoofdletter in het Duits. Het geslacht van de woorden is vanbuiten leren, al heb je ook vaste regels (waar ook weer uitzonderingen op zijn, dus let daar mee op).

Het is heel normaal om eerst enkele woorden te leren en daarna wat grammatica. Tenslotte heb je wel woorden nodig om grammatica te kunnen gebruiken natuurlijk.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:49

Maar dat het gebruik van hoofdletters in het Duits anders is dan in het Nederlands zou je volgens mij wel in les 1 moeten krijgen, zodat je de eerste woorden die je leert meteen goed aanleert.

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 07:28

welke fout is het dan?
kan er namelijk geen vinden maar het zou best kunnen kloppen. het is namelijke een quote (poetry zin) en die kloppen ook niet altijd met de grammatica.

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 07:29

Manou schreef:
Maar dat het gebruik van hoofdletters in het Duits anders is dan in het Nederlands zou je volgens mij wel in les 1 moeten krijgen, zodat je de eerste woorden die je leert meteen goed aanleert.

ja ik weet het, dat is dus wat ik haar gevraagd heb maar ze zei dat het allemaal later kwam. nouja dan wordt het dus de eeerste tiijd harder knokken zonder grammatica

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:04

EvaLoveyouxx schreef:
welke fout is het dan?
kan er namelijk geen vinden maar het zou best kunnen kloppen. het is namelijke een quote (poetry zin) en die kloppen ook niet altijd met de grammatica.

Everything that falls gets* broken. Verkeerde vervoeging van het werkwoord.

En eigenlijk moet er ook een afkappingsteken bij 'cause, omdat je niet het volledige woord because gebruikt. Cause op zich is geen bestaand woord in deze context.

EvaLoveyouxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 19:56

Catnip schreef:
EvaLoveyouxx schreef:
welke fout is het dan?

Everything that falls gets* broken. Verkeerde vervoeging van het werkwoord.

En eigenlijk moet er ook een afkappingsteken bij 'cause, omdat je niet het volledige woord because gebruikt. Cause op zich is geen bestaand woord in deze context.

ohjanog niet eens gezien. bedankt.