Hout/schroeven loskrijgen, iemand ideeën?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Hout/schroeven loskrijgen, iemand ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 11:57

Ik wil mijn konijnenhok wat gaan verbouwen zodat ik 'm aan de ren kan koppelen. Nu is het al een vrij oud beestje, wat al vrij lang in weer en wind buiten staat. Ik heb zojuist geprobeerd met mijn accuboormachinetje de onderste balkjes los te krijgen. Resultaat: twee schoeven waarvan ik volgensmij de kop afgebroken heb (zitten er nog in maar draaien lekker loos rond), en een heleboel schroeven die ik met geen mogelijkheid in beweging krijg. De boormachine draait gewoon door, is denk ik niet sterk genoeg? Daarbij zijn de schroeven natuurlijk ook al verroest etc.

Anyway, heeft iemand nog creatieve ideeën om met mijn weinig middelen de schroeven los te krijgen? Ik moet nog naar de bouwmarkt, dus kan eventueel nog wat meenemen, maar wil niet teveel investeren :P Verder heb ik dus de accuboor en een basis klussetje, maar ik kon zo niks verzinnen. Een flinke klap met de hamer de andere kant op werkt ook niet (daarbij wil ik het hout hergebruiken en dus graaaaag heel houden)..

julius_juut

Re: Hout/schroeven loskrijgen, iemand ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:59

Heb je een decoupeerzaag en zo ja, zijn de kieren tussen de houten delen groot genoeg om daar het zaagje van de decoupeer tussen te zetten? Dan zou je kunnen proberen de schroeven gewoon door te zagen.

Anders misschien zo boorkopje kopen die bedoeld is om kapotgedraaide schroeven mee uit te draaien?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 12:00

Hmm, decoupeerzaag heb ik niet. Wel gewone houtzaag maar volgensmij overleeft die dat maar 1 keer en ik wil 'm graag nog een keer gebruiken :) *had ik nou tóch maar de ijzerzaag bij m'n ouders meegenomen ^) *

Zo'n boorkopje is misschien nog wel een idee ja, daar ga ik even naar kijken!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:01

Wrikken met het achtereind van de hamer?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:33

Draai je wel de goede kant op? Lefty loosy, righty thighty Zo onthoud ik het altijd :D

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:36

Ja dat kan een drama zijn. Soms krijg je vastzittende schroeven juist los door ze heel ietsje vaster te draaien (dus de verkeerde kant op zeg maar). Niet teveel, maar enkel om ze los te krijgen. Hoorde ik laatst van een ervaren klusser en zag hem het doen :-). Nieuw goed bitje gebruiken, flink duwen zodat de eerste slag zo goed mogelijk gaat. Ik neig om over te stappen op enkel nog torx schroeven, die krijg je makkelijker vast en los en je vernaggelt je bitjes niet. Maar goed daar heb je nu niets aan ;-). Evt. beetje kruipolie erop?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 13:58

Wrikken met hamer ga ik zo proberen. Ik draai ze 100% zeker de goede kant op :P Maar bedankt voor de check :D
Stefje, dat ga ik ook even proberen. Daarnaast heb een ijzerzaagje gefixed dus ik kan altijd nog gaan zagen..

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:37

Bij de bouwmarkt zag ik laatst speciale setjes om dolgedraaide schroeven weer los te kunnen draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:02

Goede schroeven draaier werkt doorgaans beter dan accu boormachine. Die schieten ga door met als gevolg door gedraaide schroef.
Als schroef iets uit steekt dan zou je ook een water pomp tang kunnen gebruiken die zijdelings op schroef zet. Daarmee kan je makelijkveel kracht mee zetten.