Op kamers gaan + huisdier?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xanthos111

Op kamers gaan + huisdier?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 21:58

Dag beste bokkers ,

Ik heb dringend iemand nodig die zijn of haar eerlijke mening over deze situatie wilt geven.
(Ik woon wel in België voor alle duidelijkheid :))
Ik ga binnenkort voor mijn 1e jaar bachelor in de Ergotherapie in Gent studeren. Ikzelf woon meestal bij mijn moeder en dat is zo'n 1u,30 met de trein naar gent ( wat ik best wel lang vind om iedere dag af te leggen)
Mijn vader en mijn vriend wonen beiden een uur dichter bij Gent ( dus moet dagelijks maar een half uur op de trein) van hieruit. Nu zou ik erg graag "op kamers" gaan bij mijn vriend die dus op een half uur van Gent verwijderd is. Momenteel werkt hij in diezelfde stad en gaat hij iedere dag met de fiets naar zijn werk. Hij werkt in een 2ploegen systeem ( van 6u 's ochtends tot 14u 's middags en van 14u 's middags tot 22u 's avonds). Op dit moment verblijft hij op het appartement van zijn vader aangezien zijn vader nu vast bij zijn vriendin is gaan inwonen. Hij woont daar dus zo goed als alleen en ik ga iedere 2 dagen bij hem gaan slapen. Dus ik zat te denken dat het gemakkelijker is om door de week bij hem te gaan en om daar dus een hele week te blijven.
Nu heb ik wat vragen :
a) is dit in het algemeen een goed idee ?
b) zijn er nog studenten die zich in 3 moeten splitsen door heel de week? ( daarmee bedoel ik , voldoende tijd bij mijn moeder , mijn vader en mijn vriend?)
c) en we zouden ook erg graag een eerste huisdier willen en hadden daarbij gedacht aan een klein hondje uit het asiel ( mocht ik daar dan ook eventueel blijven ). Aangezien mijn vriend in ploegen werkt en ik ten laatste les heb tot 4u zit het hondje nooit meer dan 6u alleen en is er iedere dag de mogelijkheid dat er iemand met hem gaat wandelen.

Het is allemaal maar een idee maar weet het allemaal niet goed meer. Alvast bedankt om het te lezen en om eventueel je mening te geven ;)

Monster

Re: Op kamers gaan + huisdier?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:22

Hoelang zijn jullie al samen? En hoe kijkt je vriend hier tegen aan?

Waarom zou je je in het weekend "moeten" splitsen tussen je ouders? Uiteindelijk zul je toch het nest verlaten en hoogstens op de.koffie komen/avondeten ed.

met een hond zou ik zeker nog een jaar of 2 wachten, wat nou als het toch niet werkt tussen jou en je vriend? Dan zal het beestje daar de dupe van zijn + dat jij fulltime student bent dus na schooltijd toch echt in de boeken zal moeten duiken, naar mijn idee is dit niet eerlijk voor een hondje.. plus wat er wel niet voor onkosten komen kijken bij een hond(jaarlijkse inentingen, voer ect. Ect.)
Hoop dat je hier wat aan hebt. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:48

Nee dat is geen fijne situatie voor een hond. Sowieso is een hond in zijn eentje niet de beste optie omdat het hele sociale dieren zijn, en als hij dan ook uren alleen zit... Twee zou wel kunnen. :)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 01:51

Of dat een goed idee is zal je toch echt zelf moeten beslissen, dat kunnen wij niet voor je bedenken.
Met het hondje zou ik nog even wachten. Ga eerst maar eens kijken hoe je het zelf ervaart om bij je vriend te wonen.
Wat betreft het splitsen tussen vader, moeder en vriend: je bent toch niet van plan je hele leven iedere week de tijd op te delen tussen die drie? Als je het huis uitgaat is het vanzelfsprekend dat je je ouders minder vaak zult zien.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 02:41

Ik zou SowieSo niet aan een huisdier beginnen als je net je eerste jaar start. Kijk eerst maar eens hoe het studeren bevalt.

Ik studeer in Utrecht en heb daar ook een kamer. Mijn paard staat in zwolle en het valt me vies tegen. Het is keihard werken om alle ballen in de lucht te houden. Lange dag op school, koken, schoonmaken, je huiswerk... Daar heb ik zowat al een dagtaak aan. Ik zou ook graag een huisdier in Utrecht willen, maar dat is niet fair. Ik kan het beestje niet geven waar hij recht op heeft.

Kijk eerst maar eens hoe het studeren je bevalt en hoeveel tijd je overhoud. Ik denk dat jij, net zoals ik en vele andere studenten, ontzettend veel tijd tekort gaat komen in een dag. Om nog maar te zwijgen over de financiële last die een huisdier met zich meebrengt,

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 03:28

een hond of een kat zou ik door de vele 'huisvesting' en onzekerheden nog niet aan beginnen.

om voor mijzelf te spreken.. na een half jaar studie wist ik dat alles lekker liep en heb ik een kat genomen.. Die reisde mee en heb ik ook geleerd dat ze hier goed mee om kon gaan (ze reisde los op het tafeltje van een trein en zat alleen in het mandje in bussen of overstappen).

waar jij ook nog rekening mee moet houden is de vele onzekerheden.

Je gaat ineens samenwonen.. dat moet maar net goed gaan.
Hij zit in het appartement van zijn vader die elders samenwoont.

wat als dat uitgaat? kan jij dan bij je vriend blijven, of wil die vader dan wel jouw huisdieren om zich heen?

je bent nog niet bekend met de studieervaring.. wat als dat onverhoopt niet lukt.. wat ga je dan waar doen en kan je huisdier daar ook een plaats in hebben?

en wat als je over 4 jaar klaar bent met studeren? je dier is dan nog niet eens op een kwart van zijn leven (hopelijk).

dat zijn allemaal dingen waar je rekening mee zult moeten houden.

als je persee direct iets levends wilt om voor te zorgen.. dan zou ik in jouw specifieke geval kiezen voor een dier met een relatief korte levensverwachting of een dier dat zeer gemakkelijk dagen aan een alleen kan blijven zonder issues. Puur zodat je er niet meteen 15 jaar aan vast zit met de vele onzekerheden die je al opnoemt.. en zodat je kunt pendelen wat je wilt zonder je dier te kort te doen..

ik realiseer mij terdege dat ik heel veel geluk had met mijn kattebeest, die gewoon los in de trein kon zitten waarbij ik ook rustig in slaap kon vallen (hooguit dat ik wakker werd en ze zat drie tafels verder op bij mensen die wel aandacht gaven.. ze genoot na een paar jaar ook algemene bekendheid onder frequente reizigers en conducteurs lol.. ze kenden mij door hun kat, vaak kende ik hen in zijn geheel niet). maar gebruikelijk is dat niet, noch zal dat met iedere kat lukken.. kat valt dan dus sowieso eigenlijk gewoon af door je vele reizen.

ik zou in jouw geval gaan voor een stel vissen die kun je immers, mits goede huisvesting gewoon met rust laten en ook alleen laten.. of ratjes (door hun beperktere levensduur is de kans groot dat ze eerder van ouderdom overlijden dan dat jij klaar bent met je studie of tegen je eerste huisvestingsprobleem zou aanlopen).. daarnaast kun je ratjes relatief 'klein' huisvesten mocht je onverhoopt toch op een kleine studentenkamer moeten terugvallen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 14:56

Ik zou het plan van huisdieren ook nog even uitstellen. Dat je bij je vriend wilt intrekken is niet erg als jullie het beide zien zitten. Je zal zelf zien hoe het loopt, wie weet heel goed en wie weet de grootste vergissing die je hebt gemaakt. Maar in jouw geval lees ik wel dat je in noodgeval altijd terug welkom bent thuis, en dat je dus niets verliest. Ok je relatie misschien, maar als je met je vriend zou samenwonen omdat je thuis bent buitengeschopt en je geen geld hebt voor een andere plek, heb je weer een hele andere situatie.

Bespreek wel even de financiën met elkaar. Uiteindelijk ga jij daar ook een groot deel vertoeven en gebruik maken van de faciliteiten. Bespreek dus hoeveel je bent bereid bij te dragen, ik zou het persoonlijk niet netjes vinden om gratis op zijn kap te gaan leven.

En over tijd, dat zal de tijd uitwijzen :P . Vraagt de studie veel tijd van je, gaat het je allemaal gemakkelijk af....Met veel plannen en een goede discipline kom je wel al een heel eind.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 19:13

Hallo allemaal !
Alvast bedankt voor de snelle reacties :).
We zijn al 3 jaar samen en mijn vriend zou ook liever hebben dat ik bij hem kom "wonen" aangezien hij toch iedere dag alleen zit als ik daar niet ben. Dat even ter zijde :)

En inderdaad het plan van het hondje gaan we wat uitstellen. Ben me net zelf ook gaan realiseren dat het niet eerlijk zou zijn tov de hond mocht de situatie ineens helemaal veranderen , wat wel mogelijk is , en hij de dupe ervan zou zijn.

En zou toch nog graag bij mijn ouders langsgaan. Het is niet echt dat we voor goed gaan samenwonen want dat wil ik zelf ook niet. In het weekend zou ik dus nog steeds naar huis keren :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:14

Een vriendin van mij heeft dat ook zo gedaan in haar laatste jaar studie. Gaan samenwonen in het appartement van haar vriend die in die stad woonde, en 's weekends naar huis :j .

En toen was ze afgestudeerd, gingen ze samen iets anders huren en waren ze vier maanden later uit elkaar :') .

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 21:19

3 jaar is al een lange tijd :j
Dan kan je toch gerust bij hem blijven in de week. :)
Ik zou het huisdier nog eventjes achterwege laten, stel dat het "samenwonen" toch niet zo goed lukt.
Dan is het beestje er meteen de dupe van.