GZ behulpzame rechtenstudent (oid), brief naar verhuurbureau

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

GZ behulpzame rechtenstudent (oid), brief naar verhuurbureau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 19:30

Ik huur een kamer in een ± één jaar geleden gerenoveerd studentenhuis. Ik ben erg blij met mijn mooie kamer, maar minder gelukkig met het verhuurbureau (zij beheren het pand in naam van de eigenaar) en de aannemer die destijds het pand heeft gerenoveerd. (Deze aannemer en zijn werknemers lopen hier nog steeds rond omdat de huizen aan beide kanten van ons en onder ons ook nog opgeknapt worden.) Ik zoek iemand die verstand heeft van mijn rechten als huurder en die mij wil helpen met de onderbouwing van een brief naar het verhuurbureau en de aannemer. Ik vind dat zij ernstig onklantvriendelijk zijn (geweest) en de rechten die ik als huurder denk te hebben niet respecteren. Ik wil voorkomen dat zoiets in de toekomst nog eens gebeurt en duidelijk maken dat dit niet kan. Deze brief wil ik goed onderbouwd hebben en ook echt wéten wat mijn rechten als huurder zijn, omdat uit het gedrag van het bureau blijkt dat zij denken dat met een student wel te sollen valt en dat zij alles kunnen maken. Dit wil ik voorkomen.

Een situatieschets: er zijn meerdere 'kleine' dingen waarin de aannemer gewoon geen prettig figuur is.
  • Bij aanvang van het huren mij mededelen dat ik nog maar max. een halfjaar last zou hebben van de werkzaamheden (ik woon er nu dik een jaar :+), ditzelfde is gezegd tegen huisgenoten die hier inmiddels al twee jaar wonen.
  • Het dreigen met doorsteken van banden als de fietsen nog eens in de weg staan of om volle afvalzakken die we voor eventjes op de gang hebben gezet in onze kamer over de vloer uit te spreiden.
  • Om zondagochtend zeven uur met de betonboor aan de slag gaan op de verdieping onder ons - zonder ons daar ooit van op de hoogte te stellen.
  • Werknemers die al lang klaar zijn in ons huis, maar desondanks nog steeds ons toilet gebruiken/vervuilen (en dus ook door ons aangeschaft toiletpapier :+).
  • Werknemers en aannemer die nog steeds zomaar ons huis binnen komen zonder ons daar van te voren van op de hoogte te stellen. Die zonder dit van te voren te melden om 8 uur 's ochtends onderhoudswerk gaan verrichten in ons huis waardoor wij ineens met zijn negenen nog maar één douche tot onze beschikking hebben.
  • Of werknemers die telkens niet wachten tot je zelf de deur open doet nadat ze kloppen, maar gewoon ineens in je kamer staan. (Wat erg vervelend is als je je net aan het omkleden bent :Y))

Stuk voor stuk geen dingen waar ik stennis om ga schoppen, maar nu is er wel iets gebeurd wat mij gewoon te ver gaat:

Maandag werd ik om 14.30 uur redelijk bot medegedeeld (via de mail) dat er de volgende ochtend om 8.00 uur werklui zouden komen voor onderhoudswerkzaamheden aan mijn kamer. Al mijn meubilair moest weg uit het betreffende deel van mijn kamer en ik zou voor zo'n anderhalve dag mijn kamer kwijt zijn. (Dit laatste, de duur van het werk, hoorde ik overigens pas na de aannemer zelf gesproken te hebben! Over wat er moest gebeuren en wat de veranderingen aan mijn kamer zouden zijn hebben ze mij niet geïnformeerd.) Het is gelukkig dat ik mijn mail die dag dus heb bekeken, anders zou ik de volgende ochtend ineens wakker zijn geworden van een stel Poolse bouwvakkers in mijn kamer. Het verhuurbureau zelf wist al sinds half augustus dat dit werk gedaan moest worden, maar stelt mij minder dan een dag van tevoren op de hoogte. Zij gingen er dus vanuit dat ik in een paar uur (waarin ik zelf overigens andere verplichtingen had) hulp wist te regelen om meubilair te versjouwen, dit evt. ergens anders op te slaan in het geval dat dit niet meer past zonder dat deel van mijn kamer, de rest van mijn meubilair af te dekken met plastic. En: een vervangende 'verblijf-' en slaapplek wist te regelen voor de komende dagen. Daarnaast zou ik de dag erna tijd vrij moeten maken om alle zooi die ongetwijfeld over zou blijven op te ruimen en mijn kamer weer in goede orde te herstellen. Er is mij geen enkele keer gevraagd of het wel in mijn eigen planning past om hier tijd voor te maken en mijn woonplek anderhalve dag kwijt te zijn.

Inmiddels heb ik een stevig telefoongesprek gevoerd en heeft dit dus niet dinsdagochtend plaatsgevonden. Ik zou de tijd krijgen een eigen datum te kiezen. Helaas vond de aannemer dit niet snel genoeg gaan en heeft hij nu besloten dat het alsnog komende vrijdag gaat gebeuren. (Dat komt mij op gelukkig niet erg snel uit, maar dat had ook anders kunnen zijn…)

Ik hoop dus dat er iemand is die verstand heeft van dit onderwerp en mij kan bevestigen dat ik bepaalde rechten heb als huurder. (Of die mij die informatie kan wijzen.)

Caira

Re: GZ behulpzame rechtenstudent (oid), brief naar verhuurbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:35

*doet kaken weer op elkaar* ff serieus dit vraagt niet om een nette brief hoor, dit vraagt om een stevig gesprek, want deze dingen zijn absoluut onaanvaardbaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:45

Nou, dat mag idd weleens aangepakt worden ja! En in je 'mindere ergernissen' staan anders ook wel een aantal dingen die echt niet door de beugel kunnen!

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:07

Ik kan je helaas niet helpen, behalve dat ik kan zeggen dat je groot gelijk hebt dat je dit niet accepteert en dat je hier wel degelijk iets tegen kan doen. Veel van wat hier staat mag volgens mij niet.... T is iig erg onfatsoenlijk....

Wel zou ik, als ik jou was, morgenochtend als eerste een nieuwe cilinder halen voor in het slot van je kamerdeur. Iemand die onaangekondigd je kamer inkomt kan echt niet, nooit!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 21:21

Een cilinder? Dat zegt mij helaas niet zoveel.. :o
Overigens is het mij tot nu toe gelukkig nog niet overkomen dat ze zonder mijn toestemming het slot hebben opengedraaid, enkel dat ze de deur zomaar open doen als je zelf in de kamer bent en de deur dus van het slot hebt. (Een oud-huisgenoot is dit overigens wel gebeurd, dus ondenkbaar is het niet :n)

Zojuist is er nog bijgekomen dat de aannemer blijkbaar tegen een huisgenoot van mij heeft gezegd dat de ladder die ik op de gang heb staan (zodat mijn huisgenoten hem ook kunnen gebruiken, zijn werknemers gebruiken die ook nog wel eens) daar weg moet, of hij neemt hem volgende keer mee. Ook zo lekker := (Nu mogen we eigenlijk ook geen spullen op de gang bewaren, maar de gezamenlijke stofzuiger staat daar bijvoorbeeld ook en dat is dan weer geen probleem...)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:27

De cilinder is de binnenkant van het slot. Het cilindervormige stukje waar de sleutel in gaat zeg maar.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 21:31

Mmmm, klinkt interessant :j Dat is nog eens iets om over te denken.
Aan de andere kant krijg ik gegarandeerd heibel als ik dat doe en ze er achter komen… Nou ja, het is in ieder geval goed om te weten dat het kan! :)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:38

Ja maar }:) hoe gaan ze er achter komen? Alleen als ze het proberen. En dat mogen ze niet zonder toestemming... Dus als er iemand komt vertellen dat jij een ander slot hebt, weet je dat ze naar binnen wilde zonder toestemming. Dan dat mag niet.... Dus de kans dat je daar heibel over krijgt lijkt me minimaal. Hoe dit wettelijk zit heb ik niet uitgezocht, maar we hebben helaas ervaring met een vervelende huisbaas en daar werkte deze constructie prima.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 21:40

Haha, dat is waar :)) Helaas staat wel in mijn contract dat ik ze toegang moet verlenen voor onderhoud etc. en ik ben nou ook weer niet van plan om als ze daar anderhalve dag bezig zijn er de hele tijd bij te blijven, dus dan zullen ze wel zelf de deur open en dicht moeten kunnen doen… Maar voor daarna is dit niet eens een zo heel slecht plan :n

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:43

En wisselen is niet zo lastig hoor. Deden wij ook als het 'onderhoudstijd' was : :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:51

Ik heb geen verstand van wet's zaken,maar volgens mij mogen ze zonder jouw toestemming niet het gedeelte zonder je toestemming betreden die je huurt.Heeft iets met de wet van privacy te maken.
Is er geen juridisch loket waar je dit na kan vragen en die je kan helpen?
zoiets of zo? http://www.meldpuntkamerverhuur.nl/

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:04

Wat beatje zegt klinkt wel goed. Of hebben jij of je ouders rechtsbijstand? Dan zou je het daar ook kunnen navragen.

Al met al een vervelende situatie, waarbij ze hun boekje wel aardig te buiten gaan. Succes met het zoeken van een oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:53

Ik vraag me af; Zou het verstandig zijn om ook de eigenaar van het pand in te lichten dat het verhuurbureau op deze manier met zijn klanten omgaat?

Je zou ook eens binnen kunnen lopen bij het juridisch loket, of je kan zelfs via chat een vraag stellen zie ik --> https://www.juridischloket.nl/over-het- ... werkwijze/