Een situatieschets: er zijn meerdere 'kleine' dingen waarin de aannemer gewoon geen prettig figuur is.
- Bij aanvang van het huren mij mededelen dat ik nog maar max. een halfjaar last zou hebben van de werkzaamheden (ik woon er nu dik een jaar
), ditzelfde is gezegd tegen huisgenoten die hier inmiddels al twee jaar wonen. - Het dreigen met doorsteken van banden als de fietsen nog eens in de weg staan of om volle afvalzakken die we voor eventjes op de gang hebben gezet in onze kamer over de vloer uit te spreiden.
- Om zondagochtend zeven uur met de betonboor aan de slag gaan op de verdieping onder ons - zonder ons daar ooit van op de hoogte te stellen.
- Werknemers die al lang klaar zijn in ons huis, maar desondanks nog steeds ons toilet gebruiken/vervuilen (en dus ook door ons aangeschaft toiletpapier
). - Werknemers en aannemer die nog steeds zomaar ons huis binnen komen zonder ons daar van te voren van op de hoogte te stellen. Die zonder dit van te voren te melden om 8 uur 's ochtends onderhoudswerk gaan verrichten in ons huis waardoor wij ineens met zijn negenen nog maar één douche tot onze beschikking hebben.
- Of werknemers die telkens niet wachten tot je zelf de deur open doet nadat ze kloppen, maar gewoon ineens in je kamer staan. (Wat erg vervelend is als je je net aan het omkleden bent
)
Stuk voor stuk geen dingen waar ik stennis om ga schoppen, maar nu is er wel iets gebeurd wat mij gewoon te ver gaat:
Maandag werd ik om 14.30 uur redelijk bot medegedeeld (via de mail) dat er de volgende ochtend om 8.00 uur werklui zouden komen voor onderhoudswerkzaamheden aan mijn kamer. Al mijn meubilair moest weg uit het betreffende deel van mijn kamer en ik zou voor zo'n anderhalve dag mijn kamer kwijt zijn. (Dit laatste, de duur van het werk, hoorde ik overigens pas na de aannemer zelf gesproken te hebben! Over wat er moest gebeuren en wat de veranderingen aan mijn kamer zouden zijn hebben ze mij niet geïnformeerd.) Het is gelukkig dat ik mijn mail die dag dus heb bekeken, anders zou ik de volgende ochtend ineens wakker zijn geworden van een stel Poolse bouwvakkers in mijn kamer. Het verhuurbureau zelf wist al sinds half augustus dat dit werk gedaan moest worden, maar stelt mij minder dan een dag van tevoren op de hoogte. Zij gingen er dus vanuit dat ik in een paar uur (waarin ik zelf overigens andere verplichtingen had) hulp wist te regelen om meubilair te versjouwen, dit evt. ergens anders op te slaan in het geval dat dit niet meer past zonder dat deel van mijn kamer, de rest van mijn meubilair af te dekken met plastic. En: een vervangende 'verblijf-' en slaapplek wist te regelen voor de komende dagen. Daarnaast zou ik de dag erna tijd vrij moeten maken om alle zooi die ongetwijfeld over zou blijven op te ruimen en mijn kamer weer in goede orde te herstellen. Er is mij geen enkele keer gevraagd of het wel in mijn eigen planning past om hier tijd voor te maken en mijn woonplek anderhalve dag kwijt te zijn.
Inmiddels heb ik een stevig telefoongesprek gevoerd en heeft dit dus niet dinsdagochtend plaatsgevonden. Ik zou de tijd krijgen een eigen datum te kiezen. Helaas vond de aannemer dit niet snel genoeg gaan en heeft hij nu besloten dat het alsnog komende vrijdag gaat gebeuren. (Dat komt mij op gelukkig niet erg snel uit, maar dat had ook anders kunnen zijn…)
Ik hoop dus dat er iemand is die verstand heeft van dit onderwerp en mij kan bevestigen dat ik bepaalde rechten heb als huurder. (Of die mij die informatie kan wijzen.)

)
(Nu mogen we eigenlijk ook geen spullen op de gang bewaren, maar de gezamenlijke stofzuiger staat daar bijvoorbeeld ook en dat is dan weer geen probleem...)
Dat is nog eens iets om over te denken.
hoe gaan ze er achter komen? Alleen als ze het proberen. En dat mogen ze niet zonder toestemming... Dus als er iemand komt vertellen dat jij een ander slot hebt, weet je dat ze naar binnen wilde zonder toestemming. Dan dat mag niet.... Dus de kans dat je daar heibel over krijgt lijkt me minimaal. Hoe dit wettelijk zit heb ik niet uitgezocht, maar we hebben helaas ervaring met een vervelende huisbaas en daar werkte deze constructie prima.
Helaas staat wel in mijn contract dat ik ze toegang moet verlenen voor onderhoud etc. en ik ben nou ook weer niet van plan om als ze daar anderhalve dag bezig zijn er de hele tijd bij te blijven, dus dan zullen ze wel zelf de deur open en dicht moeten kunnen doen… Maar voor daarna is dit niet eens een zo heel slecht plan