Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
M_i_R schreef:En dit is nu precies iets waar de belastingdienst je mee kan helpen![]()
volgens mij is het zo dat de aanvangshuur doorslaggevend is maar daarvoor kan je echter beter even bellen.

scheelt mij weer zoeken. Ailill schreef:M.I.R. begrijp ik het goed dat de aanvangshuur als norm geldt? Mag hij daarna wel boven die norm uitkomen?
Ik weet dat de max. op 699.48 staat, ook dat mijn inkomen niet boven de 21.000 (nog wat) uit mag komen en dat de regels anders zijn wanneer je nog geen 23 bent, of ouder dan 64 (AOW). Ik ben 26 jaar.
Ook heeft de woning een eigen ingang, is er een keuken en toilet aanwezig en inschrijven binnen de gemeente is mogelijk.
bigone schreef:Ailill schreef:M.I.R. begrijp ik het goed dat de aanvangshuur als norm geldt? Mag hij daarna wel boven die norm uitkomen?
Ik weet dat de max. op 699.48 staat, ook dat mijn inkomen niet boven de 21.000 (nog wat) uit mag komen en dat de regels anders zijn wanneer je nog geen 23 bent, of ouder dan 64 (AOW). Ik ben 26 jaar.
Ook heeft de woning een eigen ingang, is er een keuken en toilet aanwezig en inschrijven binnen de gemeente is mogelijk.
Ook een eigen huisnummer??
Choiix schreef:Uit eigen ervaring weet ik dat als jij van de verhuurder een bewijs kan krijgen dat de woning intern is opgesplitst in meerdere appartementen, dit geen enkel probleem is en je gewoon huurtoeslag kan krijgen. De ingangshuur is bindend, de huur van de jaren daarna mag gewoon de jaarlijkse maximumverhoging volgen.
Overigens zie ik dat je studeert. Betalen je ouders je studie?
In dat geval is het verstandig om de studiekosten toch aan je ouders over te maken. Wanneer je dit jaarlijks doet als "aflossing studieschuld" en je dit een maand of wat later weer terug krijgt van je ouders onder het mom "Schenking jaar x", mag jij de kosten voor je studie aftrekken van je toetsingsinkomen(dit is je bruto inkomen minus je persoonsgebonden aftrek) wat vaak resulteert in dat je meer huurtoeslag kan krijgen. Voor je ouders heeft dit vermogenstechnisch gezien geen verdere invloed omdat je max 5000 euro ongeveer per jaar belastingvrij mag schenken aan je kinderen.