Huurtoeslag particulier huren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Huurtoeslag particulier huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 16:46

Goedemiddag,

Graag wil ik het een en ander hier plaatsen en hoop op tips en inzichten. Ik huur op dit moment een woning via de plaatselijke woningcoöperatie, mijn kale huur zit een kleine 100 euro onder de maximale huurtoeslag grens (699.48). Nu ben ik al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe woning, vroeger in het centrum een kamer gehad en dit beviel enorm goed.

Nu staat er al een aantal maanden een enorm gaaf appartement te huur, hartje centrum op een geweldige locatie. Echter, de kale huurprijs is 740 (vraagprijs) en voorschot g/w/l 130. Toch een mail verzonden, niet geschoten is altijd mis. Kreeg binnen 10 minuten een belletje en om het kort te houden; de woning staat nog steeds te huur. Verschillende mensen zijn wezen kijken, maar om uiteenlopende redenen zijn deze mensen afgewezen. Een van de eisen van de verhuurder is een jaarcontract, hier zijn veel mensen over gevallen.

Dit is voor mij geen enkel probleem, graag zelfs! Echter, als student zijnde heb ik nog geen top inkomen. Ik ontvang een aardig bedrag van de DUO, dit is een lening/gift en wordt dus niet als fiscaal inkomen gezien, voor zover ik weet. Daarnaast ontvang ik huur/zorgtoeslag en verdien ik zelf nog wat bij. Totaal komt er per maand 1650/1750 binnen.

De woning, waar ik vrijdag ga kijken, heeft een eigen voordeur/ingang, en beschikt o.a. over een woonkamer-studeerkamer-badkamer-keuken-slaapkamer-zolder-washok enzovoorts, een compleet appartement dus. De verhuurder is bereid de kale huurprijs op 695 te zetten, zij gaf aan dat ze het iemand vooral moet gunnen.

Voor zover het mij duidelijk is, heb ik gewoon recht op huurtoeslag. Echter, wat doe ik wanneer er ooit onenigheid ontstaat en de verhuurder besluit de kale huur met 15 euro te verhogen? Dan valt de woning dus boven de sociale huurprijs, weg huurtoeslag. Ik kan de kosten ook dragen zonder de toeslag, maar dan moet ik wel erg op mijn geld gaan letten.

Ik wil zelf voorstellen dat er een clausule in het contract komt waarin wordt opgenomen dat de kale huurprijs niet boven de sociale max uit komt en dat een eventuele verhoging verrekend wordt met het voorschot g/w/l.

Denk ik nu te makkelijk, of zijn mijn ouders een beetje paranoïde aan het worden? Ik hoef absoluut niet weg uit mijn huidige woning, woon hier met veel plezier maar wil eigenlijk terug richting centrum en alles net even luxer.

M_i_R

Re: Huurtoeslag particulier huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:52

En dit is nu precies iets waar de belastingdienst je mee kan helpen :)

volgens mij is het zo dat de aanvangshuur doorslaggevend is maar daarvoor kan je echter beter even bellen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 17:02

M_i_R schreef:
En dit is nu precies iets waar de belastingdienst je mee kan helpen :)

volgens mij is het zo dat de aanvangshuur doorslaggevend is maar daarvoor kan je echter beter even bellen.

Dat dacht ik ook, inmiddels 3 verschillende medewerkers gesproken met alle 3 een andere uitkomst. In grote lijnen is het me redelijk duidelijk, maar hier zitten ook genoeg mensen met kennis. Heb dit topic dus vooral geopend met het doel tips te krijgen zoals; "denk ook aan dit" of "vergeet dat niet" en "kijk dat ook goed na."

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:04

Zorgen dat je huur nooit boven het maximum uit komt en dit contractueel vastleggen. Als het een zelfstandig appartement is met een eigen huisnummer en belangrijk , je kunt je op dat adres inschrijven bij de gemeente(ook een voorwaarde voor huurtoeslag) dan kun je volgens mij gewoon huurtoeslag krijgen mits je 23 jaar of ouder bent.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:08

Kale huurprijs mag maximaal 699 euro zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:11

Kale huur= zonder de extra's als gas, licht en service kosten.
Hou ook je inkomen op jaarbasis in de gaten anders ben je je huurtoeslag kwijt.
Zet het huurcontract goed op papier omdat als de regering de kale huur wil bevriezen, je alsnog in de vrije sector terecht komt. ;)

Hoogte maximale huur voor huurtoeslag ligt onder de 23 jaar ook lager.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 17:22

M.I.R. begrijp ik het goed dat de aanvangshuur als norm geldt? Mag hij daarna wel boven die norm uitkomen?

Ik weet dat de max. op 699.48 staat, ook dat mijn inkomen niet boven de 21.000 (nog wat) uit mag komen en dat de regels anders zijn wanneer je nog geen 23 bent, of ouder dan 64 (AOW). Ik ben 26 jaar.

Ook heeft de woning een eigen ingang, is er een keuken en toilet aanwezig en inschrijven binnen de gemeente is mogelijk.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:24

de huur mag toch sowieso wettelijke elk jaar een aantal procent stijgen?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:31

Ik heb enige tijd bij toeslagen gewerkt, raar dat je steeds een ander antwoord krijgt van de medewerkers.
Als je begint met huren moet de huur onder de max zitten. Mocht je huur met de jaarlijkse huurverhoging boven de max komen die dan geldt dan maakt dat niet uit. Je hebt dan nog steeds recht op huurtoeslag.

Voor de zekerheid, stukje tekst van de toeslagen site: Hebt u huurtoeslag, maar komt uw huur door de jaarlijkse huurverhoging boven de maximale huurgrens? Dan houdt u recht op huurtoeslag als u in de maand voor de huurverhoging huurtoeslag kreeg voor die woning. De maximale huurgrens is € 389,05 als u jonger bent dan 23 jaar en € 699,48 als u 23 jaar of ouder bent. Voor het deel boven de maximale huurgrens, krijgt u geen huurtoeslag.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:38

Fijn de onderbouwing voor mijn vermoeden staat er al :) scheelt mij weer zoeken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:44

Je kunt ook een proefberekening maken op de site van de BD.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:30

Ailill schreef:
M.I.R. begrijp ik het goed dat de aanvangshuur als norm geldt? Mag hij daarna wel boven die norm uitkomen?

Ik weet dat de max. op 699.48 staat, ook dat mijn inkomen niet boven de 21.000 (nog wat) uit mag komen en dat de regels anders zijn wanneer je nog geen 23 bent, of ouder dan 64 (AOW). Ik ben 26 jaar.

Ook heeft de woning een eigen ingang, is er een keuken en toilet aanwezig en inschrijven binnen de gemeente is mogelijk.

Ook een eigen huisnummer??

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:47

Let er ook op dat duidelijk in het huurcontract staat om wat voor soort woning het gaat en dat je een eigen ingang hebt (die op slot kan), eigen toilet (met waterspoeling), eigen woon- en slaapkamer en eigen keuken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 12:20

bigone schreef:
Ailill schreef:

Ook een eigen huisnummer??

Heel goed punt, ben zojuist wezen kijken. Volgens mij moet alles gaan lukken, maar het huisnummer kan een spelbreker worden.

Dit zijn de feiten: het is een pand, met op de begane vloer een kantoor, op de eerste verdieping een appartement en op de twee verdieping plus open zolder een tweede appartement. Er zijn drie aparte ingangen maar twee huisnummers. Het kantoor heeft een eigen nummer en de twee appartementen ook. Eigenaar v.h. pand heeft dit gedaan vanwege de gemeentelijke belastingen en het eventueel terug-eigenen van de woonrechten.

Verhuurder is bereid een apart huisnummer aan te vragen maar moet dit eerst bij de hypotheekverstrekker navragen. Tevens werd aangegeven door de verhuurder dat je, indien de woning aan al de eisen voldoet en het aantoonbaar is dat de woning over een eigen ingang beschikt (en aan kunt tonen), bezwaar in kunt dienen bij de BD. Deze informatie is echter secundair en moet primair gecontroleerd worden.

Wat zeggen de kenners hier van :)

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:42

Uit eigen ervaring weet ik dat als jij van de verhuurder een bewijs kan krijgen dat de woning intern is opgesplitst in meerdere appartementen, dit geen enkel probleem is en je gewoon huurtoeslag kan krijgen. De ingangshuur is bindend, de huur van de jaren daarna mag gewoon de jaarlijkse maximumverhoging volgen.

Overigens zie ik dat je studeert. Betalen je ouders je studie?

In dat geval is het verstandig om de studiekosten toch aan je ouders over te maken. Wanneer je dit jaarlijks doet als "aflossing studieschuld" en je dit een maand of wat later weer terug krijgt van je ouders onder het mom "Schenking jaar x", mag jij de kosten voor je studie aftrekken van je toetsingsinkomen(dit is je bruto inkomen minus je persoonsgebonden aftrek) wat vaak resulteert in dat je meer huurtoeslag kan krijgen. Voor je ouders heeft dit vermogenstechnisch gezien geen verdere invloed omdat je max 5000 euro ongeveer per jaar belastingvrij mag schenken aan je kinderen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 14:08

Choiix schreef:
Uit eigen ervaring weet ik dat als jij van de verhuurder een bewijs kan krijgen dat de woning intern is opgesplitst in meerdere appartementen, dit geen enkel probleem is en je gewoon huurtoeslag kan krijgen. De ingangshuur is bindend, de huur van de jaren daarna mag gewoon de jaarlijkse maximumverhoging volgen.

Overigens zie ik dat je studeert. Betalen je ouders je studie?

In dat geval is het verstandig om de studiekosten toch aan je ouders over te maken. Wanneer je dit jaarlijks doet als "aflossing studieschuld" en je dit een maand of wat later weer terug krijgt van je ouders onder het mom "Schenking jaar x", mag jij de kosten voor je studie aftrekken van je toetsingsinkomen(dit is je bruto inkomen minus je persoonsgebonden aftrek) wat vaak resulteert in dat je meer huurtoeslag kan krijgen. Voor je ouders heeft dit vermogenstechnisch gezien geen verdere invloed omdat je max 5000 euro ongeveer per jaar belastingvrij mag schenken aan je kinderen.

Kijk, hier heb ik dus onwijs veel aan, bedankt! Ik stuur je even een pb :D