Afstuderen met eigen onderwerp (zonder bedrijf), ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Afstuderen met eigen onderwerp (zonder bedrijf), ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 11:04

:wave:

Zoals het er nu naar uitziet ga ik vanaf februari 2015 beginnen met afstuderen. Ik studeer Agrarische Bedrijfskunde. Ik heb de afstudeerhandleiding er inmiddels bij gehad en daar staat in dat het ook een mogelijkheid is om met een eigen onderwerp af te studeren, d.w.z. zonder extern bedrijf. Dan kan het dus een onderwerp zijn dat je zelf interesseert of waar je denkt later iets aan te hebben i.v.m. je eigen toekomstdromen enzo.

Nu staat het er verder allemaal niet zo uitgebreid in dus ik ga zeker nog contact met school opnemen voor nadere uitleg. Maar voor nu: zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Met een economische of niet-economische studie, maakt niet uit. Hoe heb je dit gedaan en hoe heb je het ervaren?

Ik ben niet per se van plan om het ook zo te doen, ga eerst op zoek naar een geschikt bedrijf. Maar ik ben nu net begonnen aan mijn stage en het was een ramp om een stageplaats te vinden, de laatste week van augustus nog net wat kunnen regelen. Aangezien ik geen zin heb om alsnog studievertraging op te lopen vanwege het niet kunnen vinden van een afstudeerplaats hou ik dit graag als alternatief.

Brand los :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:09

Hee wat leuk, die opleiding heb ik ook gedaan. Eigenlijk iedereen in mijn jaar heeft bij een bedrijf een afstudeeropdracht gedaan. Ik vond daar echter ook nadelen aan zitten, voornamelijk dat er aan twee kanten aan je wordt getrokken: van hall wil het zus hebben en bedrijf wil het zo hebben. Dus ik kan me zeker voorstellen dat hier voordelen aan zitten.

Zelf heb ik er dus geen ervaring mee, al heb ik in mijn vervolgstudie wel gewoon een individueel scriptietraject doorlopen, maar ik denk dat het zeker zou kunnen helpen als je laat zien een goed plan te hebben, goed doordacht. Als je het alleen als "ik kan geen bedrijf vinden dus dan maar zo" presenteert naar de commissie of wie dan ook, heb je denk ik minder kans van slagen.

Overigens heeft van hall in mijn ervaring zo haar voorkeuren (in duo's afstuderen, niet project + afstudeer bij zelfde bedrijf, etc.) maar is daar in de praktijk (in mijn tijd dan..) best vanaf te wijken hoor. Succes!

Kirsha

Re: Afstuderen met eigen onderwerp (zonder bedrijf), ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 11:22

Bedankt voor je reactie :)

Ik wil van tevoren ook zeker goed nadenken wat voor onderwerp het dan zou worden. Inderdaad niet zo van 'bij gebrek aan beter', ik wil zelf ook dat het wel iets van niveau wordt.

Vanaf februari is het verplicht om alleen af te studeren, iets waar ik totaal geen problemen mee heb overigens, ik werk veel liever alleen dus dat is in dit geval alleen maar goed.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:30

Ik wil het ook gaan doen, maar dan met een medische studie.

Bij ons duurt t wel minimaal 6 maanden om alles volledig goedgekeurd te krijgen bij alle instanties (en dan zonder problemen, miscommunicatie, etc.) en wanneer je een onderzoek gaat doen met patiënten, duurt het nog veel langer (ook ivm ethische verantwoordelijkheden), wel weer afhankelijk van de soort studie.

Weet niet of dat bij jullie ook zo is, maar zeker wel iets om rekening mee te houden denk ik.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:30

Wat ik me met bedenk, en wellicht ook handig is om rekening mee te houden, is dat 80% van ons jaar is 'blijven hangen' bij het afstudeerbedrijf. Dus qua baankansen kan dat ook nog schelen, al geeft het geen garanties. Als je niets kan vinden is dat niet anders (wat zoek je eigenlijk ongeveer?), maat als je kunt kiezen wellicht iets om te overwegen..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 08:54

Bij ons valt het 'regelwerk' gelukkig wel mee. Ik moet een A4 met ideebeschrijving inleveren en als dat goed is mag ik het verder uitwerken

Dat van het 'blijven hangen' had ik inderdaad ook in gedachten. Het kan natuurlijk een mooie opstap zijn. Ik wil het liefst iets in de voedingsmiddelensector (wat natuurlijk vrij breed is), niet iets echt heel agrarisch.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:15

Ik heb het gedaan, met de studie biologie. Ik was de enige van mijn jaar dat een eigen onderwerp gekozen had.

Kan ik het aanraden, ja en nee. Ja, omdat je enorm veel bijleert over een onderzoek opzetten en ook goed de valkuilen leert kennen.

Nee, omdat ik soms echt een begeleider mistte. Ik vermoed dat ik veel beginnersfouten heb gemaakt. Na een halfjaar wist ik goed wat ik anders had moeten doen, maar toen was het al te laat natuurlijk om iets aan de onderzoeksopzet te veranderen ;) Mijn externe lezers waardeerden wel het feit dat ik zelf een onderwerp had uitgewerkt, maar ze zeiden tegelijk ook dat ze merkten dat ik de enige was die de kar moest trekken. Beginnersfoutjes :)

Wat ik ook een nadeel vond, is dat niemand zo intensief met je onderwerp bezig is als jijzelf. Af en toe had ik overleg met mijn promotor, kwamen zeker nuttige dingen uit, maar soms had hij niet echt een idee waar ik exact mee bezig was. Ook het uitzoeken van de juiste statistische testen die ik moest gebruiken enz heeft volgens mij dubbel zolang geduurd als bij een ander van wie de begeleider weleens een wenk kon geven :')

Al bij al is het goed uitgedraaid, omdat het een eigen onderwerp was dat mijn interesse had, kon ik eraan blijven werken met enthousiasme. Heb uiteindelijk ook een goed punt gehad en het is door de media opgepikt daarna en zijn nog enkele artikels over verschenen. Het was dus wel een onderwerp dat, ondanks dat het niet tussen de lijst keuze-onderwerpen stond, de mensen aansprak :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:18

Solleke_Noah, had jij niet vanuit je studie een begeleider dan? Bij ons was het zo dat je in principe bij afstuderen van zowel je docenten als je bedrijfsbegeleider feedback kreeg. Bij mij was dat vanuit het bedrijf minimaal, dus als ik het zonder bedrijf had gedaan was er weinig verschil geweest.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:10

imd schreef:
Solleke_Noah, had jij niet vanuit je studie een begeleider dan? Bij ons was het zo dat je in principe bij afstuderen van zowel je docenten als je bedrijfsbegeleider feedback kreeg. Bij mij was dat vanuit het bedrijf minimaal, dus als ik het zonder bedrijf had gedaan was er weinig verschil geweest.

Nee, bij biologie heb je een begeleider en een promotor. Aangezien ik een eigen onderwerp had, heb ik zelf een promotor moeten zoeken die mijn onderwerp wel zag zitten. Dan een masterproefvoorstel moeten schrijven, indien bij een comissie, die het dan goed of afkeurde. In mijn geval dus goedkeurde :D maar dus zonder begeleider omdat ik niet meewerkte aan een lopend onderzoek (de meeste masterproeven bij ons maken deel uit van iemand z'n doctoraatsonderzoek). Dus ipv voor een bedrijf, voor iemand z'n doctoraat eigenlijk.