Sparen voor de kinderen. Wie niet en wie wel.. waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nuvel

Sparen voor de kinderen. Wie niet en wie wel.. waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 17:37

Hoop dat het niet dubbel is, heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niks vinden.

Wat ik me afvroeg is wie spaart er wel of niet voor zijn kinderen?
Hoeveel spaar je per maand? Hoe ga je het geven?
Geef je het en mogen ermee doen wat ze willen? Of geef je bv een autootje of rijbewijs?
En waarom spaar je juist niet, lukt het niet of vind je het niet nodig?

Ken veel mensen die niks hebben gekregen van spaargeld van hun ouders. Ook mensen die wel iets kregen of geen geld maar een auto kregen.

Ben benieuwd, brand maar los!

Natuurlijk zal ik ook even kort zeggen wat wij wel of niet doen.
Wij sparen wel, 75 euro per maand voor allebei onze kindjes op een vaste deposito, waar we dan ook meer rente op krijgen.
Ook spaar ik op een normale spaarrekening nog 50 euro extra per maand zelf, ook stort mijn oma daarbij op allebei hun spaarrekeningen nog 10 euro per maand en krijgen ze van mijn ouders ook nog zo een 240 euro per jaar op hun rekening gestort. We zouden door sparen zolang ze thuis wonen of het geld nog niet 'nodig' hebben of dat tot 18, 21.23 of 25 jaar of veel meer is weten we niet.

We gaan er van uit dat de 75 euro op het deposito zeker tot 21 of 23 jaar kan worden doorgespaard omdat dat zouden willen geven en rond bedrag dan voor een huis te kopen en het geld wat afgerond is kunnen ze dan mee doen wat ze willen. Ook zouden we vanaf dat ze 12 jaar zijn 100 euro per maand willen sparen. Geloof dat dan iets van 25000 a 26000 euro zou zijn na 23 jaar.

Op hun spaarrekening die onder mij hangt ontvangen ze dus gemiddeld 80 euro per maan 20 opa en oma, 10 grootmoeder en 50 van ons. Das iets van 17500 met rente bij als ze 18 jaar zijn. Daar zouden we een autootje van kopen en hun rijbewijs van betalen en als ze willen reizen of bv een laptop voor ze kopen en studie van financieren. Wat ze willen dan en hoop dat ik straks uit eindelijk op 20000 uitkom als ik misschien elk jaar nog een extraatje kan sparen.

Zo dat was nog best een lapje tekst maar hoop dat het toch een beetje duidelijk is. :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:49

Ik spaar voor mijn kindje vanaf zijn geboorte. Verjaardagsgeld gaat ook op die rekening. Voor nu heb ik nog geen idee of het later als geld wordt gegeven of dat er iets voor gekocht gaat worden in de vorm van een rijbewijs/auto. Dat zien we tegen die tijd wel. Daarnaast wil ik graag gaan sparen voor een toekomstige studie aangezien studenten dat zelf moeten gaan betalen (grotendeels of helemaal afhankelijk van de inkomen van beide ouders).

In de krant van gisteren heb ik gelezen dat wanneer ouders standaard 85,- in de maand sparen, je na 13 jaar 13.000,- zou moeten hebben gespaard voor een studie (het artikel ging over dat de studiekosten grotendeels een leenvorm wordt waardoor ouders/studenten meer zelf moeten gaan betalen).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:54

Wij willen, als het financieel uit kan, de kinderbijslag elk kwartaal apart zetten. Dat geld is puur voor de studie en/of rijbewijs. Dus meer voor het investeren in zichzelf (nieuwe laptop voor de studie bv), maar wij blijven het geld beheren. Indien meer geld voor handen, wil ik wel elke maand nog 50 euro erbij zetten.

Mijn ouders hebben nooit echt geld apart gezet voor mij, hadden zelf een dusdanige spaarrekening dat ik zo de studie, rijbewijs, paard etc kon krijgen. Wel een spaarrekening voor mijzelf geopend waar ik zelf op kon sparen (en toen ik klein was, deden zij hun kleingeld in mijn spaarpot).
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-09-14 17:57, in het totaal 2 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:56

vuurneon schreef:
Wij willen, als het kan, de kinderbijslag elke maand apart zetten. Dat geld is puur voor de studie en/of rijbewijs. Dus meer voor het investeren in zichzelf (nieuwe laptop voor de studie bv), maar wij blijven het geld beheren.

Mijn ouders hebben nooit echt geld apart gezet voor mij, hadden zelf een dusdanige spaarrekening dat ik zo de studie, rijbewijs, paard etc kon krijgen. Wel een spaarrekening voor mijzelf geopend waar ik zelf op kon sparen (en toen ik klein was, deden zij hun kleingeld in mijn spaarpot).

De kinderbijslag komt 1 keer in het kwartaal :)

vuurneon

Re: Sparen voor de kinderen. Wie niet en wie wel.. waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:58

Ja weet ik :j maar had het verkeerd opgeschreven zie ik.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:59

Heb geen kinderen, maar pas op dat jezelf niet rijk rekent. 20.000 euro over 20 jaar is eigenlijk 'maar' ongeveer 13.000 euro (uitgaande van 2% inflatie). Daarnaast krijg je bij dat soort bedragen ook te maken met vermogensredementheffing.

Maar als ik kinderen zou hebben dan zou er idd iedere maand worden gepaard. Voor ondersteuning bij een studie, huis kopen, dat soort zaken. Lijkt me lastig om van te voren al te bepalen hoe dat geld precies besteed gaat worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:00

Ik denk dat je in deze tijd er niet onderuit komt om te sparen, als je kan natuurlijk. Al is het maar voor de studie of een 'startbedrag'.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 18:01

Oke, dat wist ik niet. Misschien dat we dan toch eens moeten gaan opletten want ja wil mijn kinderen wel kunnen laten studeren en dat is natuurlijk wel heel belangrijk. Ik denk dat ik wel 50 euro per maand extra zou kunnen sparen. Ga me er toch eens in verdiepen. Wil ze wel alles kunnen geven.
Wij hebben wel maar twee kindjes en er komen er geen meer. Kan begrijpen dat eht anders is als je bv 4 of 6 kinderen hebt.

Wel goed om te weten c_arola :o weer iets wijzer, studie is natuurlijk heel belangrijk!

Vuurneon bij ons blijft het geld ook in beheer, in overleg kunnen ze er mee reizen, studie, auto etc maar meer zodat ze het niet vergooien. Moeten er toch elke maand ons best voor doen.

Bartvb ik wil het ook niet verdelen nu al maar bv wat hij of zij er mee zouden mogen doen :) Had het misschien verkeerd gezegd. Nu lijkt het net of ik heb nog maar een beetje gespaard maar liefst nu al uitgegeven :+

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:03

Ik ben nog te jong om te sparen voor mijn kinderen, maar ik heb toevallig gister mijn oude bankpapieren gevonden, waar ik toegang voor kreeg op mijn 16de. De spaarrekening bevatte toen 5.000 euro. Echter was ik jong en naief en na 1 jaar was er al 2000 euro vanaf... en nu ben ik 22 jaar en is er niets meer van over (heb natuurlijk wel gespaard maar door het noodlot was het helaas op)..

Ik had dus achteraf graag gewild dat ik pas toegang kreeg tot mijn spaarrekening op de leeftijd van bijv. 21 jaar. Als je het geld echt nodig zou gaan hebben.

Ik zou dus inderdaad zoals de TS doet, een deposito spaarrekening openen, en daar inderdaad ong. 100 per maand op sparen, en deze vrijgeven op bijv. 21 jarige leeftijd. En daarnaast nog een gewone spaarrekening en deze bijv. op 18jarige leeftijd vrijgeven, maar wel met een flink bedrag lager dan op de deposito spaarrekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:04

Mijn ouders hadden een speciale bankrekening voor mijn zus en mij, waar ook mijn opa en oma geld op stortten.
Helaas heeft mijn vader alles voor zichzelf opgenomen tijdens de scheiding alles geplunderd en uitgegeven. :+

Als ik de mogelijkheid heb, zou ik wel een spaarrekening openen en daar maandelijks een bedrag op zetten. :j
Ik zou het dan geven als ze het echt nodig hebben, voor bijvoorbeeld een eigen huisje of iets anders groots.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:06

Seni, volgens mij ligt dat aan je ouders hoor. Welke bankrekening zij openen. Ik had pas toegang tot mijn spaarrekening toen ik 18 jaar was en geen 16. Uitgeven van een spaarrekening kan ook niet zomaar. Jouw ouders hebben waarschijnlijk geen spaarrekening geopend, maar een bankrekening? En zelfs daarvan mag je bij diverse banken per maand/ week? maar x bedrag afhalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:10

Mijn kinderen hebben een spaarrekening waar geld op staat.
Dit is voldoende voor hun rijbewijs en evt 1 a 2 jaar studeren.

Over dit geld moeten wij elk jaar helaas weer belasting betalen, ondanks dat het van de kids is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:14

Bij mij was het na de scheiding opgemaakt toen ik mijns was. Ik heb dus niks gekregen van mijn ouders.. Voor mijn kinderen wordt elkaar maand 25- per kind gespaard en als er extra geld is dat ook.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 08-09-14 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:15

Mijn ouders hebben elke maand 5 euro op een spaarrekening apart gezet. Uiteindelijk liep dat netjes op en had ik toen ik achttien was toch een kleine 1000 euro om mee te beginnen. Uiteindelijk daar mijn rijbewijs en eerste autotje van kunnen betalen en toen was het wel op. Maar daardoor heb je wel een start. Het hoeft geen 20000 euro te zijn.. Ik heb geleerd dat ik als ik iets wil ik er voor moet werken. Net zoals mijn ouders dat moeten.. En nu met mijn eigen verdiende centjes het zelf opbrengen om te sparen en een opleiding te betalen. alle beetjes helpen, al is het maar 5 euro per maand.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:17

Ik zou het wel doen, je wil je kind toch zoveel mogelijk geven. Daarnaast is een klein financieel steuntje in de rug in het begin van je leven altijd fijn :)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:22

Mijn ouders hadden voor mij ook een spaarrekening. Ik weet niet precies hoeveel ze elke maand erop deden. Soms kreeg ik ook geld van mijn tante, en als ik zelf veel zakgeld had gespaard ging het er ook op. Toen ik rond mijn 16e ging werken ging geld wat ik 'over' had er ook op. Ik heb er op mijn 18e 1 jaar collegegeld mee betaald en toen stond er nog 6.000 op. Hierna heb ik het niet meer nodig gehad dus ik laat het lekker staan. Collegegeld voor dit jaar zelf bij elkaar gespaard van werk en stufi en dat voor volgend jaar heb ik ook al bijna :). Heb wel graag een 'reserve'

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:30

Is wel een goed punt om over na te denken.
Wij gaan zeker voor ons kleintje sparen. Zitten alleen te denken op welke manier.
Wil niet dat hij al zijn geld verspild, zaten eraan te denken een deel ook achter te houden voor het geval hij het later echt hard nodig heeft.Of als hij zijn rijbewijs heeft gehaald(zelf gedeeltelijk voor werken of hij moet fulltime studeren) een auto kado te doen.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 18:31

En toen was er een reactie verdwenen, waar ik op wou reageren en had ik een post over :P
Laatst bijgewerkt door Nuvel op 08-09-14 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:32

Ja daarom had ik hem weggehaald, haha :D ik kreeg er zo'n raar beeld bij, sorry :o

Edit : dan voor de duidelijkheid mijn blunder maar, ik dacht dat Brainless verontwaardigd was dat haar kinderen hun eigen belasting niet betalen 8)7

En dan haalt Nuvel haar reactie weer weg waardoor dit onnodig was een kan ik de mijne niet meer verwijderen -_- ik ga maar even stoppen met bokken
Laatst bijgewerkt door Togechick op 08-09-14 18:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:33

Wij sparen vanaf geboorte 100 euro voor beiden
Waarvoor zien we nog wel tegen die tijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:35

Mijn ouders hebben een spaarrekening voor mij gemaakt en soms maakt mijn moeder er een rond bedrag van (dus van 178 euro maakt ze dan 200 bv.) Ik weet niet precies hoe veel erop staat en ik mag het ook niet gebruiken want het is voor later en dat snap ik wel :j

Als ik bijvoorbeeld centjes in mijn spaarpot had dan nam mijn moeder dat mee om bv. een broodje te kopen op het station en dan maakte ze dat geld gewoon over naar die spaarrekening. Ik vond/vind dat goed :j

Met verjaardagen mocht ik dan van mijn verjaardagsgeld iets leuks kopen/kopen wat ik wilde hebben voor die verjaardag en dan ging de rest van het geld weer naar de rekening, dan maakte mijn moeder er weer een rond bedrag van... etc etc. Zo hadden mijn ouders vaker kleingeld in hun portemonnee (scheelde weer pinnen) en ik had centjes op de bank.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:40

Wij sparen elke maand 20 euro en als we het ooit wat ruimer krijgen zal dat bedrag wel wat omhoog gaan, verder zal eventueel geld wat ze krijgt bij verjaardagen wat niet meteen een bestemming heeft gespaard worden.
Op dit moment hebben we de kinderbijslag echt nog nodig maar zodra dat niet het geval is zullen we dat ook apart zetten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:46

Mijn ouders spaarde voor ons op een rekening waar onze studie van betaald is. Deze rkeening heb ik dus niet zelf gekregen oid. Mijn oma heeft daarnaast een rekening voor ons geopend waar ze ieder jaar een bedrag op stortte waar ik gedeeltelijk mijn auto van heb gekocht en een aantal dierenartsrekeningen voor mijn paard heb kunnen betalen.
Voor mijn kinderen wil ik iig de studie kunnen betalen, afhankelijk van ons financiele plaatje eventueel nog een spaarrekening voor hen er naast waar ze toegang tot krijgen als ik dat het juiste moment vind...

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:52

Mijn ouders hadden een groeirekening voor mij welke ze uiteindelijk zelf opgenomen hebben omdat ze het geld nodig hadden.
Ik zou het later ook doen voor mijn eigen kind(eren)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:00

Ook wij sparen voor onze kinderen, maar niet alleen voor hun studie. Studeren kunnen en mogen ze toch wel van ons dat betalen wij gewoon voor ze.
Het belangrijkste wat we vinden is om ze een goede en stabiele basis mee te geven en dus juist te leren om met geld om te gaan.

Zelf hebben wij 3 spaarrekeningen, dit omdat je bij elke vaste rekening een gratis spaarrekening erbij kan krijgen. Die spaar wat gekoppeld is aan mijn rekening daar gaat alleen maar de kinderbijslag op, en die aan manlief zijn rekening is gekoppeld wordt gebruikt voor uitjes en verjaardagen etc.

Dan hebben wij ook nog gezamenlijk een aparte spaarrekening. En hebben onze kinderen ieder apart ook een spaarrekening.

Kinderbijslag ging in het begin heel hard elke keer weer op, maar nu we merken dat ze steeds ouder worden blijft dat ruimschoots over ondanks dat ze te vaak nog gewoon nieuwe kleren/schoenen enz. krijgen.

Vanaf volgend jaar wanneer onze oudste 5 jaar wordt, starten we dan met zakgeld dit om al te laten wennen en kennis maken met geld (ook al hebben ze beiden ook een eigen spaarpot op hun kamer). Maar wat zakgeld betreft zullen we het zo op deze manier doen -> start punt 2 euro en dan wel twee losse euro' s met daarbij te zeggen 1 euro voor in je zak en de andere in je spaarpot, om ze zo te laten kennis maken dat sparen ook belangrijk is maar je er ook wel is wat mee mag doen.

Als ze bijv. iets willen en dus iets zien in de winkel(s), dan zeggen we al van gaan we even je spaarpot erbij pakken en kijken of dat ook echt kan. Maar ook kijken wij wel ernaar of het iets nuttigs is.

Ik zelf ben dus absoluut niet zo opgegroeid, mijn man daar in tegen wel en vind het een super goed alternatief. Wil niks liever dan dat mijn kinderen goed leren met geld om te gaan.