mijn levensdoel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miesmermaid

mijn levensdoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 21:34

heyhey
Ik ben Michelle en ik word bijna 14. Ik ben best sireus met school enzo dus laten we zeggen niet echt zo'n 'puber' maar ook geen 'nerd'. Ik heb HSP ( hy sensitive person ) en ik denk daarom heel veel na... -O-
en nu loopt er weer een gedachte rond in mijn hoofd ;
- waarom leef ik ?
ik ben niet depressief ofzo en gewoon gelukkig allen toch is het een vraag die mij nog lang blijft achterjagen :j
Maar ik had een vraagje ; weten jullie waarom je leeft ?
alvast bedankt ! *\o/* ( sorry als het verkeerd staat ! )

Kwanyin

Re: mijn levensdoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:58

Omdat je ouders het negen maanden voor je geboorte heel gezellig hebben gehad :+ .

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:01

Kwanyin schreef:
Omdat je ouders het negen maanden voor je geboorte heel gezellig hebben gehad :+ .

_O-

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:05

Welkom bij de existential crisis groep Michelle :')

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:05

Dat... klinkt best depressief, sorry. :') Ik weet dat je het niet bent, maar het klinkt zo en ik zou er geen antwoord op weten... Hoewel, het antwoord van Kwanyin komt in de buurt :+

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:09

Waarom leef je niet? Als je daar het antwoord op weet, weet je het antwoord op waarom je wél leeft. Waarom leef je niet? Omdat je geboren bent en dus duidelijk gewenst was door je ouders. (als het goed is..) Ik geloof in het bovennatuurlijke, verder geen geloofsovertuiging, maar alles gebeurt met een reden, en daar kom je vanzelf achter.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:13

Zo denk ik wel eens 'hoe is onze taal ontstaan' :')
Waarom noemen we een stoel een stoel, waarom noemen we een boom een boom.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. :P
Waarom we leven? Geen idee, ik denk om de economie draaiende te houden. :Y)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:19

Jij leeft en je bestaat omdat je mama jeuk had en je papa gekriebeld heeft. Vieze spelletjes hebben ze gedaan. Je mama's mossel ontving je papa's paling. Hij kwam even op bezoek :D

Oke :') ik denk dat ik te nuchter ben hiervoor. Sorry TS!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:29

Ik leef omdat mijn ouders dat wilde en hun ouders wilde hen en hun ouders en hun ouders etc. etc. en omdat mijn voorouders niet dood zijn gegaan door de pest en ver daarvoor besloot iemand vanuit Afrika via het huidige Egypte/ Midden Oosten naar Europa te reizen en daar de Neanderthaler uit te roeien en daarvoor uit een boom de vlakte op te gaan en die wist de beren, tijgers en leeuwen voor te blijven. Daarom leef ik!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:32

Ik begrijp dat er heel veel levensvragen bij je opkomen. Dat is niet raar, dat hoort namelijk bij de puberteit. We leven om ons voort te planten want als we dat niet doen sterft de mens uit. Of we daarnaast een functie op aarde hebben of een missie, dat is niet zeker. Er zijn genoeg mensen die geloven dat we op aarde gekomen zijn met een ander doel dan alleen het voortzetten van het menselijk ras.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:33

Gezien de titel van het topic is de vraag van TS denk ik meer 'wat voor een doel heeft mijn leven?'
Ik denk dat iedereen dat helemaal zelf mag invullen, dus dat het antwoord heel persoonlijk is. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:34

Adamootje schreef:
Er zijn genoeg mensen die geloven dat we op aarde gekomen zijn met een ander doel dan alleen het voortzetten van het menselijk ras.

Dat an sich is eigenlijk al een contradictie :D Zonder 'nazaten' is er ook niemand die ooit zal herinneren of weten wat *jij* in je leven hebt gedaan :D dwz als de mens uit zou sterven is het 'andere doel' eigenlijk al compleet nutteloos geworden, omdat niemand het ooit zal weten :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:37

Ik vind dat juist een hele doordachte en filosofische vraag ts :D
Misschien dat je eens wat filosofie boeken erop kunt naslaan, wie weet vind je dat interessant :)

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:41

Sammie schreef:
Ik leef omdat mijn ouders dat wilde en hun ouders wilde hen en hun ouders en hun ouders etc. etc. en omdat mijn voorouders niet dood zijn gegaan door de pest en ver daarvoor besloot iemand vanuit Afrika via het huidige Egypte/ Midden Oosten naar Europa te reizen en daar de Neanderthaler uit te roeien en daarvoor uit een boom de vlakte op te gaan en die wist de beren, tijgers en leeuwen voor te blijven. Daarom leef ik!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:47

Aranel schreef:
Ik vind dat juist een hele doordachte en filosofische vraag ts :D
Misschien dat je eens wat filosofie boeken erop kunt naslaan, wie weet vind je dat interessant :)

Misschien proberen Sartre er op na te slaan en Nietzche even links te laten liggen. Word je in dit stadium pas echt depressief van. :D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:06

Ik hoop dat ik mijn leven nuttig leef,niet verspil.En dat mijn dochters later als ik dood ben als oud besje niet denken 'gelukkig dat kreng is ook dood '.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:09

Dit heeft iedereen wel eens gedacht. wat is het nut van het leven nou? We worden geboren met niks, we moeten verplicht naar school om dingen te leren, dan moeten we geld verdienen om onszelf te kunnen onderhouden, wellicht een gezin stichten en vervolgens gaan we weer dood met niks.

Het leven heeft in bepaalde opzichten geen nut maar individueel misschien wel.

Waarom leven we, tja, waarom zijn er dieren? Waarom is er een aarde? waarom? Om een hogere macht te entertainen? Wij zijn zijn SIMS? Ik weet het niet.

Maar goed, je ouders hebben nu eenmaal de egoistische keuze gemaakt om jou te krijgen.. en voor de rest moet je het vanaf je 18e maar lekker zelf uitzoeken ^^

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:12

Leuk hè, zo'n Existential Crisis :j
Sinds ik filosofie heb ontkom ik er niet aan om er regelmatig aan te denken. Gelukkig kan ik het ook wel loslaten.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 09:29

Hier ook een existential crisis en een HSP'er. Kom eens naar dit topic: [HK] HSP, wie kletst er mee?
Erg gezellig en je kunt er goed je gevoelens kwijt :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 09:34

Alleen dieren krijgen een waarom mee, voortzetten van de soort. Helaas vragen ze niet naar het waarom :+
Als mens natuurlijk ook, maar daarnaast moet ieder het voor zich invullen. Een zebra kan alleen een zebra zijn en weet instinctief hoe dat moet. Mensen hebben geen patroon dat ze kunnen volgen samen met andere mensen, dat moeten ze zelf ondervinden en uitzoeken.

Je antwoord is waarschijnlijk ongeveer: waarom je leeft staat open en kan alleen door jou ingevuld worden.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 09:37

eenitraM schreef:
Jij leeft en je bestaat omdat je mama jeuk had en je papa gekriebeld heeft. Vieze spelletjes hebben ze gedaan. Je mama's mossel ontving je papa's paling. Hij kwam even op bezoek :D

Oke :') ik denk dat ik te nuchter ben hiervoor. Sorry TS!

wahaha geweldig dit!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:40

Kwanyin schreef:

:')

Allereerst zal ik even een spellingsfout uit de OP halen. Sireus moet serieus zijn.

Verder inhoudelijk, waarom je bestaat, is eigenlijk een aardig filosofische vraag. Je kunt beter de vrag maken: hoe kan ik mijn leven leiden zoals ik het zou willen. Bestaan doe je immers al, daar verander je niets aan. Je kunt beter het beste uit je leven halen, wat erin zit :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:40

Precies wat ik bedoel.Altijd bij de thuiszorg gewerkt.Ik had een client en dat was een kreng van een mens.ik had zo de pest aan haar en van haar 6 kinderen met niemand meer contact.De buren konden haar wel schieten en toen ze dood neer viel was het eerst wat ik dacht 'zo,daar ben ik ook weer van af'.En ik was niet enige die zo dacht.Dan heb je je leven vergooit en verspild.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:41

Hè wat een flauwe reacties jongens. Grappig, zeker (moest ook even proesten :') ) maar nou niet iets waar TS wat aan heeft.

TS, kan me goed voorstellen dat je je dat af gaat vragen, en het is goed om na te blijven denken en er met anderen over te praten. Waarom je leeft - als in de zin van jouw leven - is een eeuwenoude vraag, die men in de vorm van religie en wetenschap al talloze keren heeft geprobeerd te beantwoorden. De verklaring waar jij je prettig bij voelt is een hele persoonlijke keuze.

Heb zelf ook die vragen in m'n hoofd rondspoken, en voor mij persoonlijk bijvoorbeeld liggen de antwoorden en mijn 'levensdoel' in de wetenschap. Maar dat is dus voor iedereen anders! Probeer keuzes te maken waar jij je goed bij voelt, wees eerlijk tegenover jezelf en je medemens en blijf nadenken, schrijf het desnoods op. Komt goed meid :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:42

Britta31 schreef:
Precies wat ik bedoel.Altijd bij de thuiszorg gewerkt.Ik had een client en dat was een kreng van een mens.ik had zo de pest aan haar en van haar 6 kinderen met niemand meer contact.De buren konden haar wel schieten en toen ze dood neer viel was het eerst wat ik dacht 'zo,daar ben ik ook weer van af'.En ik was niet enige die zo dacht.Dan heb je je leven vergooit en verspild.

Jeetje, maar wat je nu zegt, vind ik best schokkend om te lezen :=
Alsof je iemand de dood toewenst. Geef dan aan bij je werkgever dat je niet met haar kan opschieten, maar dit vind ik nu niet bepaald volwassen wat je nu zegt :n