Alternatief voor brood?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Alternatief voor brood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:10

Hallo.

Ik hoop dat bokkers mij kunnen helpen.
Als ik een hele dag brood eet, krijg ik erg last van mijn buik/darmen.
Niet echt veel pijn, maar meer onrust, gerommel en steken in mijn buik. Ik eet vaak verschillende broden. Boerenbruin, volkoren, meer volkoren.
Ik weet (nog) niet of het specifiek door het brood eten komt, maar als ik een dagje geen brood eet, heb ik er niet of bijna geen last van.

Eerder at ik nooit bruin brood, (5 jaar lang niet.) Toen leefde ik op crackers, bolletjes en andere niet voedzame producten, ik wist niet beter.
Maar ik ben best wel sinds een jaartje van het gezonde eten, en vooral van het gezonde voedingstoffen binnen krijgen zodat ik amper of niet de behoefte heb om te snaaien. Maar wat kan ik naast het brood dan eten? Ik moet het mee naar school en ik wil er niet handen vol geld aan kwijt zijn. Gisteren heb ik ipv een brood lunch, een bak magere franse kwark gegeten, het vult veel beter, maar het is groot om zo mee te nemen en het is best duur om elke dag z'n bak te halen.

Ik zit dus een beetje met mijn handen in het haar, vandaag heb ik een italiaanse bol gezond gehad, dus niet erg gezond, maar wist niet wat ik anders moest nemen. Van z'n bol heb ik veel minder last dan bruin brood. Maar het is duur en niet gezond, heb dus ook alweer gesnaaid vandaag. Gisteren dus totaal niet. Mijn ouders zeggen dat ik maar wit brood mee moet nemen, maar dat is ook totaal niet gezond. Wie kan mij hier mee helpen?

Depende

Re: Alternatief voor brood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:13

Heb je al eens spelt- of glutenvrijbrood geprobeerd?

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:13

Heb je al speltbrood geprobeerd.
Ik heb zelf een tarwe intolerantie (dus ik mag wel gluten), en nu is spelt een goed alternatief.
Het is lekker brood, vult goed en bevat ook gewoon de vezels die je darmen nodig hebben.
Ik bak ook pannenkoeken van spelt en taart en cake.
Het is even zoeken, maar voor mij is het een goede oplossing om mijn darmen rustig te krijgen

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:15

Verdiep je eens in koolhydraat arm of paleo, daar wordt nl het brood ook in vermeden.
je kunt kwark of Griekse yoghurt als alternatief pakken of bv ei, gebakken, gekookt.
groente ( komkommer, tomaat enz) eventueel aanvullen met vlees ( stukje ham, kipfilet of anderzijds) of vis ( zalm, tonijn enz)
op http://www.oerkrachtvoedingsadvies.nl staan ook een aantal recepten, wellicht kun je daar eens tussen neuzen of je daar wat aan hebt

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:33

Tja elke dag met buikpijn lopen is ook niet gezond :)! Als jouw lijf wit brood beter verdraagt, is dat voor jou dus gezonder :)!

Ik zou, als je vind dat wit brood niet genoeg vult, gaan zoeken in alternatieven zoals bijv. gevulde salades; sla, andere groentes en dan bijv. quinoa, couscous, pasta, linzen. Dat vult heerlijk, en is dus geen brood.
Ook zelfgemaakte soep (gewoon groenten in bouillon koken, staafmixer erdoor en wat peper en kruiden) is heerlijk, vooral in de winter als het koud is!

Edit:
Oh en als je een halve bak kwark neemt, en dat wat aanvult met fruit en bijv. havermout of suikervrije muesli, heb je een heerlijke gezonde lunch.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:39

's mprgens kan je havermoutpap proberen, of suikervrije muesli met yoghurt, boekweitpannenkoeken misschien?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:40

Rijstwafels kunnen ook best lekker zijn met een plakje kaas.
Krenten bollen of muesli bollen zijn ook zeer voedzaam.
Matzes met een beetje boter en hagelslag of suiker. Plakje ham erop is ook lekker.
Zelfgemaakte paprika soep :Y) even in magnetron opwarmen en een stukje stokbrood erbij. Smulluh!!!
Salade met stukjes paprika, uitgebakken spekjes en blokjes feta of mozarella.
In het weekend een bord Brinta, vult ook super geeft veel energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:40

Idd quinoa of havermout
Of zelf bananenbrood maken
Of pannenkoekjes met speltmeel, boekweitmeel en evt groente zoals courgette. Makkelijk meenemen

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 18:47

Ik zou als bakker zijnde aan jou gewoon wit brood of spelt (light) of rogge aanbieden om te proberen. Dit is iets totaal anders, misschien dat hier je darmen dus minder op reageren.
Verder kan je ook een keer een desembolletje proberen (rogge met een ander soort gist)

Als jou darmen liever wit brood hebben lekker wit brood eten! Jij moet er mee leven en als je darmen altijd moeilijk doe is dit geen pretje.

Verder zijn er ook allerlei gezonde varianten op crackers of beschuiten denk aan waldcorn en spelt. Deze vullen ook ee stuk beter.

Verder als je er echt last van blijft houden een keer contact opnemen met een diëtiste die weten de beste en makkelijkste alternatieven.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:31

Ik eet geen brood :P
Al is het niet een volledig vrijwillige keuze, ik eet nl glutenvrij en ik vind het meeste glutenvrije brood qua smaak en structuur niet vergelijkbaar met 'lekker' normaal brood, en daarnaast vind ik het ook behoorlijk duur voor iets wat ik dus over het algemeen nu niet bepaald bijzonder vind.

's morgens eet ik standaard havermout (met banaan en kaneel)
's middags wisselt het, kan een kliekje van de avondmaaltijd de dag ervoor zijn, maaltijdsoep, maaltijdsalade, pannekoeken, roerei met een berg groente (en soms wat aardappelblokjes erdoor als ik de avond ervoor gekookte aardappels heb gegeten), braziliaanse kaasbroodjes (gemaakt van cassave/tapiocameel)

Verder gebruik ik ook regelmatig boekweit(meel) of teffmeel, beide niet zo standaard maar wel steeds makkelijker te verkrijgen.
Met name Teff staat ook zeer goed/gezond bekend, het is alleen nog niet zo doorgedrongen in de tegenwoordige gezond'mode' hype, mensen die glutenvrij (moeten) eten kennen het echter al jaren (net als boekweit, amaranth... al jaren bekend in het glutenvrije dieet en 'opeens' sinds een jaar oid zie je het terugkomen in gezondheidsschappen in de supermarkt, wel fijn, daardoor wordt het nl uiteindelijk ook goedkoper)

Voor diegenen die Teff wel eens willen proberen, ik liep er van de week dus bij de Albert Heyn opeens tegenaan, teff ontbijtgranen. Smaak/consistentie is een beetje gelijk aan Brinta

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:38

Tarwe is ongezond, lees anders het boek broodbuik eens. Tarwe is zo doorgefokt dat het niet meer gezond is, is nu bijna alleen suiker. Vroeger, toen het nog niet doorgefokt was, was het wel gezond.

Als alternatief kan je boekweit nemen of havermout. Veel mensen reageren slecht op tarwe, daar kan het aan liggen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:10

Ik kan ook niet zo goed tegen veel brood, vooral niet tegen witbrood dan raak ik verstopt. :=
Dus ik eet alleen nog speltbrood en heel af en toe wat lekkers!

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:15

Hier ook snel last van brood. Ik eet 's ochtends 2 gekookte eitjes en 's middags vaak kwark met fruit. Ook heb ik glutenvrije crackers en glutenvrije muesli. Hoewel ik getest ben en geen glutenallergie heb, heb ik als ik geen gluten eet veel minder last van m'n buik. Oh en minder geraffineerde suikers helpt ook heel goed. Dus geen broodjes hagelslag ;).

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:55

JuliaKamm schreef:
Tarwe is ongezond, lees anders het boek broodbuik eens. Tarwe is zo doorgefokt dat het niet meer gezond is, is nu bijna alleen suiker. Vroeger, toen het nog niet doorgefokt was, was het wel gezond.

Als alternatief kan je boekweit nemen of havermout. Veel mensen reageren slecht op tarwe, daar kan het aan liggen.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik kan heel het traject uitleggen die tarwe afleggen voordat het bloem word. En uit 1 tarwe korrel kunnen ze wel 20 verschillende soorten bloem halen en ze kunnen er de zetmelen uitvissen en de eiwitten.
Verder heb je tarwe wat op zeeklimaat groeit meer zetmeel en minder maar van slechtere kwaliteit eiwitten en tarwe van een landklimaat is de eiwit juist sterk en is het zetmeel slecht en minder. Dusja...
Een tarwe korrel zo is slecht, maar de bloem die ze in de bakkerij gebruiken is van zeer hoge kwaliteit in vergelijking van de bloem van de fabrieksbroden van de supermarkt, deze is heel zetmeel rijk

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:38

Ik eet 's morgens havermout (ik maal het de avond ervoor tot meel, met wat noten en doe er dan rauwe melk en water bij, dit kook ik de volgende ochtend op, lekker met kaneel, klontje roomboter en honing). 's Middags eet ik salade of speltbrood (als ik op mijn werk zit, als ik thuis ben eet ik soms wat anders, vandaag 2 speltboterhammen, zelfgemaakte houmous en verse fruitsalade bij me).

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:26

Mijn darmen raken ook erg van slag van bruin brood, wit brood gaat beter, maar het staat me tegen om alleen maar wit brood te eten.

Nu heb ik sinds een aantal maanden speltbrood ontdekt en dan scheelt echt heel erg veel. Geen buikpijn meer na het eten van brood.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:13

Ik eet momenteel ook zo min mogelijk brood. Ik merk bij mezelf dat het mij heel goed bevalt.
Vandaag had ik na 2 weken geen brood te hebben gegeten, zelf brood gebakken. Meteen last van mijn buik.. Flink gerommel.

Zelf eet ik nu in de ochtend en middag:
- magere kwark met cruesli/muesli
- fruit (geblenderd)
- yoghurtdrink met allerlei zaden erdoor (die ik zelf toe kan voegen)
- crackers

Maar je kunt inderdaad ook gaan voor salades, quinoa, speltbrood, glutenvrij, etc.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:24

Ik eet al een jaar nauwelijks meer brood. Hooguit nog als ik eens ergens ben oid. Als ontbijt eet ik griekse yoghurt met honing en walnoten. Voor lunch maak ik vaak salades, met bijvoorbeeld kikkererwten. Krijg je meteen een extra portie groenten binnen!

's Avonds eet ik nog wel eens pasta, maar vaak glutenvrije pasta. Weinig granen voor mij dus...

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:48

Hoi ik heb zowat dezelfde vraag als jou! Ik kan nl ook niet over brood! Erg buikpijn ook erg vervelend als je op school zit met buikpijn! Ik heb dus ook dat als ik elke dag in de kantine kwark ga kopen dat me dat ook wat te veel van het goed wordt! Zou je ook salades mee kunnen nemen oid? Ik ben daar nl ook zo huiverig voor dat dit ook niet fris blijft!

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:54

Zoals al eerder gezegt spelt brood, of desembrood. Helpt goed. Bij mij iig wel :j