Gitaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

coldsummers

Gitaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 19:57

Ik ga binnenkort op gitaarles, of ik ga het mezelf aanleren. Al jaren wil ik gitaar spelen maar omdat ik dan zou moeten kiezen tussen mijn paard verkopen en dan op gitaarles gaan heb ik dit altijd op een afstand gehouden. Maar nu is het dan echt tijd om een gitaar te kopen en toch wat met die passie te gaan doen!

Nu is mijn vraag, welke gitaar is het beste voor een beginnend iemand? Ik ben verliefd op de Taylor 114CE maar die is best prijzig, en stel dat ik het gitaarspelen helemaal niets vind, zit ik opgescheept met een gitaar van een paar honderd euro.

zonnebloem18

Re: Gitaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:01

Als beginner geen gitaar kopen die duurder is als 100 euro.
Mijn man geeft nu les aan een jongen die er 1 heeft gekocht voor 20 euro, doet het prima en als het straks echt goed gaat kan hij altijd een betere kopen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:07

Mws ->lzp

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:14

Mee eens misschien vind je het toch niet zo leuk als dat je je hebt ingebeeld en dan is het ook zonde! Ik kan je wel een stemapparaatje aanbevelen sowieso...

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:24

Ik heb zelf vorig jaar een westerngitaar gekocht voor 115 euro. Dit was mijn eerste gitaar en ik heb het mezelf aangeleerd, wat goed te doen is ;)

Ga voordat je daadwerkelijk de gitaar gaat kopen, eens naar een muziekwinkel. Daar kunnen ze je vast en zeker helpen met het zoeken naar een fatsoenlijke, niet al te dure gitaar. Het is trouwens ook fijn om de gitaar zelf ook even in je handen te hebben gehad en even de snaren hebt aangeslagen. zo hoor je het geluid, hoe die voelt en hoe je het in het algemeen vind ;)

Stemapparaatjes ben ik niet aan begonnen. Er zijn tegenwoordig apps (voor android heb ik een onwijs fijne) die net zo goed de toon aangeven als een stemapparaatje ;)

Ook raad ik je aan om er al wel een standaard bij te kopen, dit voorkomt dat je gitaar valt en hij beschadigd raakt, de gitaartassen geven geen volledige bescherming wanneer ze toch vallen, in een standaard staat ie stevig en kan je hem er makkelijker bijpakken.

Ook moet je eraan denken op welke snaren je wilt gaan spelen, nylon of staal. beiden hebben hun pro's en cons en geven natuurlijk allebei een totaal ander geluid. (stalen snaren gaan meestal gepaard met een smallere hals, de westerngitaar ;) )
Je zal in het begin zeker af moeten zien, aangezien je nog geen eelt hebt gekweekt op de topjes van je vingers van je linkerhand. In de eerste paar weken zal je snel zere vingers krijgen en er zijn kansen op blaren (probeer de blaren echt te voorkomen, is echt geen pretje)

Ik hoop dat je er in ieder geval wat aan hebt :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:27

Heui Lorett :')
Als we elkaar nou stimuleren leer ik het misschien ook eindelijk haha

Ik heb hier 2 gitaren staan, eentje van mijn ouders gekregen(gekocht bij de blokker haha) en eentje gekregen van een kennis. Eentje is verkeerd om in elkaar gezet(snaren staan verkeerd om..) en de ander heb ik het op geprobeerd mezelf te leren maar ik heb een ramp :')
Imo is een goedkope gitaar prima om het op te leren, als het je bevalt kun je daarna altijd nog een duurdere/mooiere kopen!

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:31

SuperAssie, zou de "verkeerd omme" gitaar niet een linkshandige gitaar kunnen zijn? daar zit alles verkeerd om :P

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:43

taartjee schreef:
SuperAssie, zou de "verkeerd omme" gitaar niet een linkshandige gitaar kunnen zijn? daar zit alles verkeerd om :P

Dat zou ook nog kunnen natuurlijk :Y)
Maar ik moet 'm dus andersom hebben, of maakt dat niet uit? x'D
Ik ben echt een gitaarnoob. Heb al twee jaar die dingen op mn kamer staan en als ik ze in totaal 3 uur vast heb gehad is het veel :Y)

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:49

Bij een normale gitaar sla je de snaren aan met je rechterhand en met je linkerhand houd je de snaren op de hals ingedrukt, bij een linkshandige gitaar is het precies andersom, maar het werkt verder precies hetzelfde ;)
Het ligt eraan wat je zelf fijn vind spelen, al moet ik zeggen dat ik een normale gitaar toch echt handiger vind :P

Ik begon ook echt als gitaar noob, maar kan nu toch redelijk veel spelen. van de zomer ook een ukelele erbij gekocht :D
Dat is trouwens ook echt ontzettend leuk om te doen en heel makkelijk! (en voor 30 euro heb je er al eentje die leuk klinkt :D)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:02

Wat voor type muziek wil je gaan spelen? Popnummers, meer klassiek, spaans?

Wil je vooral voor popnummers gaan, ga dan voor een staalsnarige/western gitaar. Dat is in het begin zeer aan de vingers, maar dat is gewoon een kwestie van doorzetten, op een gegeven moment kweek je eelt en dan merk je het niet meer.

Spaanse gitaren zijn wat zachter aan de vingers, maar hebben een veel bredere hals en daardoor ook een stuk lastiger dan een western/staalsnarig.

Ik zou ook gewoon beginnen met een gitaar van max 100/150. Kijk eventueel eens op marktplaats. Bevalt en wordt je beter, koop je een betere, maar spaar dan ook gelijk even door en ga voor minimaal volledig hardhout. De oude kun je dan houden als backup gitaar voor als je ergens heen gaat zodat je daar niet al te zuinig mee hoeft te doen.