Mensen opgelicht via fake account met gegevens van broertje.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dszjj

Mensen opgelicht via fake account met gegevens van broertje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 00:18

Graag niet hierover hebben op stal mocht je mijn naam/mij herkennen.

Zojuist ben ik er helaas achter gekomen dat er mensen zijn opgelicht met een fake account op Facebook onder de naam van mijn broertje.
Zijn achternaam was wel verkeerd gespeld maar toch al 2 privé berichten van mensen ontvangen die zijn opgelicht.

Mijn broertje ziet helaas de ernst er totaal niet van in dus ik maak er maar werk van.
Via de politie site kan je wel dingen over identiteit fraude vinden maar niets erover als het via het internet is gebeurd.
Ik heb ook al gezien dat heel veel foto's van hem openbaar zijn en dus ga hier ook met hem morgen aan zitten.

Er zijn kaarten verkocht onder 'zijn' naam die ook al betaald zijn door de slachtoffers.
Het kaarten verkoop bericht heeft er sowieso vanaf dinsdagavond tot vandaag erop gestaan.
Het fake account was online tot ongeveer 9 uur vanavond en ik heb het dus niet met eigen ogen gezien.
Ik heb print screen's gezien van de privé berichten van de slachtoffers en dus duidelijk mijn broertje herkent in de profielfoto met mijn moeder die er ook op staat. :(
Ik vrees dus dat er meer slachtoffers zijn en heb dus ook al een oproep geplaatst op de pagina waar de slachtoffers hun kaarten hebben 'gekocht'.
Bankrekeningnummer van de oplichter heb ik nu in mijn bezit.

Ik wil graag weten wat ik nu voor stappen kan ondernemen en ervaringen van andere mensen die dit hebben meegemaakt.

Alvast Bedankt!

KimD

Re: Mensen opgelicht via fake account met gegevens van broertje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 00:21

Sowieso aangifte doen en wel zo snel mogelijk. Tot die tijd zou ik het account van je broertje uit de lucht halen, hier krijg je problemen mee.

De politie kan je verderE aanwijzingen geven en zeker vertellen wat de volgende stap is.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 00:27

Ik vrees dat zijn mijn broertje al ligt te slapen.
Ik ga morgenochtend om 9 uur in ieder geval meteen naar het politie bureau.
Ik heb ook echt het idee dat hij hier problemen mee krijgt.
Hij helaas (nog) niet.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:33

Hoe oud is je broertje? Heb je al met jullie moeder gesproken hierover?
Ik zou er sowieso een melding van maken bij de politie. Aangifte zul jij waarschijnlijk niet kunnen doen voor je broertje, omdat ze niet met jouw identiteit gefraudeerd hebben.

Aan de hand van het rekeningnummer van de oplichter kan ook de naam van de rekeninghouder achterhaald worden. Is het een IBAN-nummer? Misschien zou je ook contact op kunnen nemen met de bank, alleen is het de vraag of zij iets kunnen(/mogen) betekenen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:41

Wat super lief dat jij het zo voor je broer op neemt!!
Absoluut aangifte laten doen door je broertje inderdaad!
Een tijd geleden las ik in Vriendin een verhaal van een meisje dat precies hetzelfde overkomen is. Mensen wisten zelfs haar adres en telefoonnummer te achterhalen en is meerdere malen bedreigd!! Erg jammer dat jouw broertje het niet serieus neemt!
Ik hoop dat er snel actie ondernomen wordt!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:49

Misschien begrijp ik het verkeerd hoor, maar waarom zou jouw broertje hier problemen mee krijgen?
Hij is toch juist de gene die het "slachtoffer" is, doordat zijn identiteit gebruikt is door andere personen?

Samen met je broertje aangifte doen, goed dat je printscreens en het bankrekeningnummer hebt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:50

sanne1992 schreef:
Misschien begrijp ik het verkeerd hoor, maar waarom zou jouw broertje hier problemen mee krijgen?
Hij is toch juist de gene die het "slachtoffer" is, doordat zijn identiteit gebruikt is door andere personen?

Samen met je broertje aangifte doen, goed dat je printscreens en het bankrekeningnummer hebt.

Onder zijn 'identiteit' worden spullen (kaartjes) verkocht en nooit geleverd. De kopers zullen dus boos op hem zijn, terwijl hij helemaal van niets weet!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:51

Omdat anderen niet weten dat hij het niet is. De mensen die bedrogen worden denken dat haar broertje de dader is.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 12:30

ais schreef:
Hoe oud is je broertje? Heb je al met jullie moeder gesproken hierover?
Ik zou er sowieso een melding van maken bij de politie. Aangifte zul jij waarschijnlijk niet kunnen doen voor je broertje, omdat ze niet met jouw identiteit gefraudeerd hebben.

Aan de hand van het rekeningnummer van de oplichter kan ook de naam van de rekeninghouder achterhaald worden. Is het een IBAN-nummer? Misschien zou je ook contact op kunnen nemen met de bank, alleen is het de vraag of zij iets kunnen(/mogen) betekenen.

Hij is nu 19. Mijn moeder weet het volgens mij niet maar die wil ik er ook echt even buiten houden ivm haar gezondheid.
Het IBAN nummer heb ik en ik wil vanmiddag nog de bank gaan bellen :-)

Kentaro schreef:
Wat super lief dat jij het zo voor je broer op neemt!!
Absoluut aangifte laten doen door je broertje inderdaad!
Een tijd geleden las ik in Vriendin een verhaal van een meisje dat precies hetzelfde overkomen is. Mensen wisten zelfs haar adres en telefoonnummer te achterhalen en is meerdere malen bedreigd!! Erg jammer dat jouw broertje het niet serieus neemt!
Ik hoop dat er snel actie ondernomen wordt!

Ik had hem gisteren duidelijk gezegd dat ik aangifte ging doen maar hij wou niet dat ik het ging doen dus hij doet het vanmiddag na school zelf (aangifte).

De mensen die mij berichten stuurden hebben ook informatie gezocht omdat ze hun kaarten niet kregen en toen kwamen ze achter het account van mijn broertje en hebben toen ons privé berichten gestuurd dat er een fake account was gemaakt. Maar hun waren in eerste instantie ook boos op zoek gegaan totdat ze mij broertje tegen kwamen.

Ik krijg vanavond de informatie van het 2de slachtoffer.

Mijn broertje gaat overigens vanmiddag of vanavond al zijn privacy instellingen van Facebook bij werken.