Geen idee waarom ik dit topic open... Ik moet het gewoon even kwijt, geloof ik. Want ik ben er werkelijk klaar mee.
Al van jongsaf was ik "daddy's little girl". M'n moeder had lastige werkuren waardoor mijn vader zowat voor alles zorgde. Op mijn 11de zijn mijn ouders gescheiden, en dit ging gewoon fijn zonder gedoe. Om eerder genoemde reden woonde ik merendeels bij mijn vader. Ik kon alles aan hem kwijt, en hij betaalde ook mijn paard. Hij wist dat paarden mijn leven waren en deed er dan ook alles aan om ervoor te zorgen dat ik m'n hobby kon uitoefenen. Alles ging super, tot 2009 ongeveer, toen ik 14/15 jaar oud was.
Mijn vader leerde zijn huidige vrouw kennen en trok ook bij haar in. En sindsdien is hij echt stilaan een andere mens geworden. Plots was hij van plan mijn paard ook te verkopen want 'ze kostte toch alleen maar geld en hij was er niets mee'. Waar hij ging wonen was in de stad, ruim 1.5 uur reizen van mijn moeder, mijn school en mijn vrienden. Bovendien voelde ik me absoluut niet welkom. Ik werd bijna genegeerd, behalve als de afwas gedaan moest worden of er opgeruimd moest worden. Hierdoor ben ik stilaan bij m'n moeder gaan inwonen, waarna mijn vader mijn paard van stal heeft weggehaald, elders ondergebracht en me gechanteerd met verkoop als ik niet meer naar hem toe zou komen. Hier heb ik niet aan toegegeven en dus werd mijn paard ook werkelijk verkocht.
Juni 2010 zijn we met advocaten rond de tafel gaan zitten, en heb ik ingestemd om weer wat te proberen. Een tijdlang ben ik om de week een zondag naar hem toe geweest. Hij was vriendelijk, maar het voelde allemaal vrij geforceerd en eigenlijk deden we nooit wat leuks. Verder merkte ik dat ik altijd degene was die een berichtje moest sturen of hij me die zondag kwam ophalen, en het dus alleen maar van één kant kwam. Op een gegeven moment heb ik de bal dus in zijn kamp gelegd en nooit meer wat van hem gehoord. Sindsdien betaalde hij wel alimentatie.
Maar ook dat laatste stopte op een gegeven moment, ik denk ergens vorig jaar. Hij stopte gewoon met betalen. Via de advocaat hebben we toen een aangetekende brief gestuurd met de dringende vraag om de achterstallige alimentatie te storten, volgens de index-aanpassingen. Wat we hierop terugkregen was een brief vol leugens... Hij beschuldigt mij en m'n moeder van allerlei zaken die niet waar zijn en schildert zichzelf af als een 'heilige' die niets verkeerd heeft gedaan en wiens vaderlijke rechten niet worden gerespecteerd (en wat met de plichten, denk ik dan...). En bovendien weigerde hij prompt om te betalen. Hierop zijn we een rechtszaak gestart tegen hem. Het zou normaal zijn voorgekomen voor de rechter begin juni dit jaar, maar intussen is alles onder zijn invloed al tot tweemaal toe uitgesteld. Normaal zouden we afgelopen dinsdag weer naar de rechtbank moeten gaan maar de dag ervoor telefoon gekregen dat het wéer eens is uitgesteld, gewoon omdat hij dat wenst. Wij hebben sterk het gevoel dat hij dingen gewoon probeert uit te stellen tot ik van school af ben en hij dus sowieso niet meer moet betalen
En intussen? We hebben al een jaar geen alimentatie meer ontvangen. Wegens gezondheidsproblemen werkt mijn moeder nu halftijds tegen een hongerloon. Ik ben moeten stoppen met paardrijden omdat we het gewoon niet meer konden trekken. We zijn moeten verhuizen naar een stacaravan omdat we anders de kosten van mijn studie bijna niet meer betaald krijgen. Er zijn enorm veel maanden waar we het amper redden en de laatste week moeten overleven op de allerlaatste €10 à €20. En dit terwijl meneer een eigen bedrijf heeft, twee vrij dure/chique auto's en een zwembad in de tuin.
Ik ben er gewoon helemaal klaar mee. Voor mij is het hoofdstuk wat hem betreft gewoon afgesloten en ik hoef hem van mijn part gewoon nooit meer te zien. Het is mijn vader gewoon niet meer. Maar het hele rechtzaak-gebeuren knaagt aan ons (m'n moeder is tegenwoordig vaak ziek van de stress) en eigenlijk zou dat allemaal niet nodig zijn als hij gewoon zijn plichten zou vervullen.
Alvast bedankt om alles te lezen