Is hij wel mijn vader?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kind

Is hij wel mijn vader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 21:32

Dit is een goedgekeurd SA.

Al enkele tijd vraag ik mij af of mijn vader wel mijn vader is, ik ga proberen mijn verhaal zo volledig mogenlijk te doen zonder dat mensen mij herkennen, mocht je wel denken mij te herkennen dan graag pb en niet in het topic.
Mijn ouders zijn inmiddels al een aantal jaar gescheiden en mijn vader is hertrouwd, hij heeft het kind van zijn nieuwe vrouw ook ge-echt, maar goed dat is natuurlijk niet de enige reden waarom ik dat denk.

Sowieso staat in het boekje van het CB en op mijn geboortekaartje de achternaam van mijn moeder, uitleg van mijn ouders toen ik kleiner was, was dat dat kwam omdat mijn vader nog niet officieel was gescheiden van zijn vrouw, wel al jaren uit elkaar toen mijn ouders een relatie kregen.
Op mijn geboorte acte staat wel zijn naam, maar goed dat zullen "ze" denk ik sowieso wel veranderen nadat een kind ge-echt is?

Ook de kaartjes die mijn moeder heeft ontvangen na mijn geboorte spreken met geen woord over mijn vader. Het gaat vooral over jouw wondertje (naar mijn moeder geschreven).
Ik heb een foto boek, dat mijn ouders van vrienden gekregen hebben, waarin voorin stond (mijn vader heeft dat weg getyppexed) ter ere van het echten. Uitleg van mijn ouders was dezelfde als eerder uiteraard.
Ook zijn er geen foto's van mij en mijn vader toen ik heel klein was, wel vanaf ongeveer een jaar.

Mijn vader heeft uit zijn eerdere huwelijk ook nog kinderen die heel erg op hem lijken, ik lijk qua uiterlijk helemaal niet op mijn vader.
En als laatste dan nog, mijn moeder heeft een tijd een vriend gehad die toen ik een keer ruzie met hem had zei dat mijn vader niet mijn vader was. Op dat moment dacht ik klets niet man, maar nu knaagt het wel aan me.

Of mijn vader nou wel of niet echt mijn vader is maakt voor mij qua gevoel verder niets uit, hij is en blijft mijn vader. Ik wil het echter niet aan hem vragen om hem niet te kwetsen, en sowieso praat mijn vader erg moeilijk.
Mijn moeder is nogal dominant en ik vind het dus ook moeilijk om er tegen haar over te beginnen.
Daar komt bij dat ik niet echt heel dichtbij mijn ouders woon, en over de telefoon zijn zulke dingen toch ook moeilijker.
En dan toch ook de vraag die blijft knagen, wil ik het wel echt weten? Wat schiet ik er mee op?

Zijn er mensen die in een zelfde situatie zitten of gezeten hebben?
Zijn er misschien mensen die wellicht weten of je er ook achter kunt komen zonder zoiets aan je ouders te vragen?

Murthul

Re: Is hij wel mijn vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:35

Wat je zou kunnen doen is een test, ik heb daar geen ervaring mee, maar voor zover ik weet is een (hoofd)haar van je vader+een van jou genoeg om te onderzoeken of jullie genetisch een match zijn.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:37

Heftig! Ik ga mee met Murthul, test geeft 100% zekerheid

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:38

Ik zou eerst toch met je vader proberen te praten, leg hem uit wat je ontdekt hebt of laat hem dit lezen. Misschien wil hij het zo wel vertellen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:41

Murthul schreef:
Wat je zou kunnen doen is een test, ik heb daar geen ervaring mee, maar voor zover ik weet is een (hoofd)haar van je vader+een van jou genoeg om te onderzoeken of jullie genetisch een match zijn.
Inderdaad, en mocht het wel een match zijn, zijn je zorgen weg en weet verder niemand er wat van, dat je er twijfels over gehad hebt.
Succes, zal wel een lastige tijd zijn, is niet het minste waar je aan twijfelt!?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:42

Ben even gaan googlen, wat ik zo snel tegenkwam is dat een wangslijmtest goedkoper is dan 'n haartest. T is sowieso erg duur, zo'n 180 euro. :oo

Wat ik zou doen is nogmaals met je ouders om tafel en deze twijfels voorleggen. Hoe oud ben je? Sommige ouders besluiten dit soort dingen pas op n bepaalde leeftijd te vertellen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:43

Murthul schreef:
Ben even gaan googlen, wat ik zo snel tegenkwam is dat een wangslijmtest goedkoper is dan 'n haartest..
Da's zo lastig onopvallend te krijgen :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:45

overigens zou ik mij niet druk maken over 'uiterlijk'.

ik lijk sprekend op mijn vader, mijn zusje niets.. uiterlijk lang niet alles over erfelijke afkomst..
in ieder geval rammelt er wel iets aan de periode van je geboorte..
Dit kan het vaderschap zijn..

maar kan bijvoorbeeld ook schaamte zijn over het buitenechtelijk bevallen.

een dna vergelijk met je vader zal duidelijkheid geven..

heb je ooit je vader wel eens gevraagd naar die periode?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:47

Wat maakt een vader een echte vader? Is dat degene die het zaad levert waar je uit bent ontstaan? Of is het de man die, als je ziek was, aan je bed heeft gezeten, die je heeft leren fietsen, waar je heen kon met je wiskundige problemen als je dingen op school niet snapte?

Stel dat je vader je biologische vader niet zou zijn. Wat zou dat met je doen?

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:47

Hoofdhaar is net zo lastig ;) want je moet voor hoofdhaar namelijk haar MET haarzakjes hebben. anders is het onmogelijk om daar DNA te vinden.

Maar waarom direct met testen aankomen? Praat eerst eens met je papa, vertel hem je twijfels en waarom. dan zal hij dat echt wel snappen hoor lijkt mij. het zijn geen ongegronde twijfels

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:48

Wow dat is interessant, lijkt me echt heel gek als je dat voelt. Hoop dat er goeie tips komen. Ik zou toch in eerste instantie denken aan een gesprek aangaan. Al lijkt me dat ook heel gek om te vragen. Zou ik het toch eerder aan je moeder vragen eerst.

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:49

Jeetje wat heftig. Ik zou inderdaad rustig gaan praten met je vader of hem dit laten lezen in briefvorm, als je bij hem bent.

Wat het misschien ook zou kunnen zijn (of is dit vergezocht) dat je vader wel je vader is, maar dat je ouders voor je geboorte, tot je ongeveer een jaar was ruzie hebben gehad, omdat je ongepland was ofzo, of dat hij het verborgen wou houden voor zijn toenmalige vrouw en je moeder hier booa om was?

Uiterlijk van de andere kinderen zegt niks inderdaad.

Ik wil je in iedergeval sterkte wensen en ik hoop dat je de waarheid komt te weten, want dit topic heb je niet voor niets aangemaakt..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:52

Jeetje best heftig om met deze onzekerheid rond te lopen.

Over de achternaam.... ik en mijn vriend zijn niet getrouwd. Mijn vriend heeft wel onze kinderen erkent. Bij onze eerste mochten we kiezen of ze mijn achternaam kreeg of die van mijn vriend. Wij hebben dan de naam van mijn vriend gekozen. De tweede moest automatisch deze achternaam krijgen.

Het fotoboek is inderdaad wel wat vreemd. En je geboortekaartje, wat staat daar op? Normaal staat er vaak: dochter van ....... wij zijn blij met de geboorte van ....

Weet je wat jouw bloedgroep is en wat de bloedgroepen van je ouders zijn? In sommige gevallen kun je daar ook aan zien dat het 'niet helemaal klopt'.

Een test is vrij duur, maar zijn die echt betrouwbaar? Daar zou ik zeker goed naar laten kijken, want je wilt absoluut geen uitslag die niet klopt. Wangslijm zal niet mogelijk zijn, een haar waarschijnlijk wel via het hoofdkussen.
Toch zou ik proberen om het ter sprake te brengen.
Woon je nog thuis? Want als je de uitslagen van die test krijgt en je ouders onderscheppen die (per ongeluk)...
Ik zou proberen met je moeder er over te praten. Misschien kun je vertellen dat die vriend toen zei dat je vader niet je vader is en dat jij het graag eerlijk wilt weten.

Kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 21:55

Dank jullie voor jullie reacties.
Ik ben al rond de 30 dus denk niet dat mijn ouders er eventueel nog vrijwillig over gaan beginnen.

Cassidy voor mij zal hij altijd mijn vader blijven, maar die vraag blijft maar spoken.
Test zou altijd nog kunnen, daar ga ik mij zeker nog over inlezen. Afstand tussen ons is helaas wel zo dat we elkaar zeker niet elke week zien, en als we elkaar zien blijft hij bij ons (of wij bij hem) slapen. Heb dus niet veel gelegenheid om aan haren te komen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:57

Voor zover ik weet, is de vader op de geboorteakte ook de vader die ze in eerste instantie hebben aangegeven. Als je een kind later erkent komt er een akte van erkenning achter.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:01

Maar Delphi TS is rond de dertig. Was het in die tijd ook al zo dat je kon kiezen of een kind de achternaam van vader of moeder kreeg? Ik dacht dat dit pas iets van de laatste jaren is maar dat weet ik niet zeker. Is er een ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de zaal?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:08

estja schreef:
Maar Delphi TS is rond de dertig. Was het in die tijd ook al zo dat je kon kiezen of een kind de achternaam van vader of moeder kreeg? Ik dacht dat dit pas iets van de laatste jaren is maar dat weet ik niet zeker. Is er een ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de zaal?

Ik lees nu ook dat ze rond de 30 is, dus het zou toen wellicht heel anders kunnen zijn idd.

TS wat staat er op je geboortekaartje?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 00:45

Is er geen andere familie of iemand in je omgeving die je duidelijkheid kan geven?
Als je vader je eerste levensjaar zo weinig in beeld (op de foto) was,moet dat andere mensen ook opgevallen zijn?
Opa's of oma's? Ooms en tantes?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 01:21

Cassidy schreef:
Wat maakt een vader een echte vader? Is dat degene die het zaad levert waar je uit bent ontstaan? Of is het de man die, als je ziek was, aan je bed heeft gezeten, die je heeft leren fietsen, waar je heen kon met je wiskundige problemen als je dingen op school niet snapte?

Stel dat je vader je biologische vader niet zou zijn. Wat zou dat met je doen?

Ik ben het helemaal met je eens!

Ik denk dat TS het graag wilt weten voor haar eigen gevoel, ik zou zoiets ook wel willen weten denk ik, maar het zou niets veranderen aan mijn papa. Dat is en blijft ie toch, ook als ineens blijkt dat hij het biologisch gezien niet zou zijn!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 01:55

Ik ben het niet met bovenstaande eens. Het kan wel belangrijk zijn om te weten wie je biologische ouders zijn, in dit geval vader.
Er zijn bijvoorbeeld erfelijke aandoeningen en ziekte's waarbij het voor jezelf en je kinderen van groot belang kan zijn.

Niet ik, maar iemand die ik goed ken, is bekend met deze situatie. Hij lijkt totaal niet op zijn ''vader'', maar zei dat wel altijd. Anderen wisten ook al even dat dit niet zo was. Zo rond zijn 10e is dit bekend gemaakt aan hem. Hij heeft dit heel nuchter opgenomen en zei dat zijn ''vader'', zijn vader was. Hij had ook nooit behoefte aan de biologische vader. Toen zijn ''vader'' overleed, voelde dat ook echt als zijn vader.

Destijds heeft hij de naam van zn moeder gekregen. Zijn ''vader'' heeft hem erkend en later zijn die ouders ook getrouwd en droeg hij de naam van zijn vader.

Mijn man en ik hebben een zoon van 17. Toen waren wij niet getrouwd en heeft mijn man hem erkend. Op die erkening staat ;elk geboren kind. Dus binnen onze relatie had hij daarna automatisch elk kind erkend. Hij droeg altijd al de naam van mn man.

Ik weet wel dat als een kind de naam draagt van de moeder en zij trouwt dat de naam mee mag of kan veranderen. Dus stel je bent als A geboren, kun je na trouwen van je moeder wel B gaan heten. ( zonder het proces van naamsverandering ) Of dit toen al zo was en nu, geen idee.

Voor je gevoel zal het weinig uitmaken. Je bent op een leeftijd dat je de redenen van je ouders wel zal begrijpen als ze hierover gelogen hebben en et gevoel naar je vader verandert niet zomaar. Het is een vreemd idee misschien.

Geen idee hoe oud je ouders zijn en of er schaamte is? Maar ik zou er echt over praten. Zo groot is Nederland niet, dus gewoon erheen en iets lekkers meenemen. Dan erover beginnen.
Ik zou vooral duidelijk maken dat je twijfels hebt en het niks over je gevoel zegt. En als zij het zo hebben gedaan, je hun ook begrijpt. Dus heel duidelijk niet aanvallen, niet beschuldigen en ook niks kwalijk nemen. Vaak zijn dat dingen waarom mensen onderwerpen vermijden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 02:17

Goh dat lijkt me wel heftig. Je zoud inderdaad eens naar de bloedgroepen kunnen kijken als je die weet. Van allebei je ouders. Het kan namelijk dat uit bijv. (Geen idee of t klopt) een a+ en een b- geen kind met o- kan komen.

Zou je eigenlijk willen weten wie je biologische vader is als blijkt dat je vader niet je biologische vader is?

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 03:15

dat is idd heftig, ik zou er ook eerst over praten of familie leden vragen en anders toch maar een test

Kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 06:48

Bloedgroepen zijn ook nog een idee inderdaad. Ik denk dat als ik de moed bij elkaar heb om het te vragen dit eerder aan mijn moeder zal doen. Dit vooral om mijn vader geen pijn te doen met mijn twijfels, want ik weet dat dit hem zal kwetsen.

Mocht mijn vader niet mijn biologische vader zijn zal ik niet opzoek gaan naar mijn biologische vader, het is echt puur om die twijfels uit mijn hoofd te krijgen (maar goed wie weet ga ik mij wel afvragen wie dan mijn biologische vader is en wil ik het toch weten).

Verder dank jullie! Ik merk dat ik het fijn vind er over te kunnen praten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:01

Is het geen mogelijkheid om die vriend die dat toen gezegd heeft uitleg te vragen? Dan moet je nog niet rechtstreeks naar je vader of moeder. Wellicht weet die meer, anders zeg je zoiets toch niet...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:15

ik heb het idee dat je beter met je vader kunt praten dan met je moeder. Begin eens met hem een gesprek over die periode voordat jij er was. (Algemeen) Misschien verklaard dat waarom hij niet op de babyfoto's staat.

Persoonlijk zou ik deze vragen stellen aan je moeder of vader en in een tweede instantie aan andere familieleden.

Bedenk wel dat er vroeger anders gekeken werd als er een kind kwam bij een ongetrouwde vrouw. Iedereen maakt beslissingen op basis van dat moment.

Sterkte de komende periode.