auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 14:07

Hoi allemaal,

Ik heb even een vraag. Momenteel werk ik in Zwolle, wat voor mij 80 km rijden per dag is. Nu had ik hiervoor altijd de Saab van mijn ouders mee omdat deze op gas loopt, dat scheelt weer geld.
Aangezien ik nu 4 a 5 keer per week deze afstand rij hebben mijn ouders liever niet dat ik hun auto meeneem ivm afschrijving en onderhoud.
Zelf heb ik een citroen saxo op benzine die ik meeneem, deze heeft veel minder gelopen en kan de kms nog wel hebben.
Nu zit ik toch een beetje te twijfelen om eventueel een andere auto aan te schaffen, ik ga er namelijk niet minder op rijden de aankomende jaren.
Alleen vraag ik mij af wat voordeliger is, benzine, gas of toch diesel?
En wat voor auto is voordelig? Als ik wat anders koop wil ik een niet te grote auto maar wel wat leuks en iets wat comfortabel rijdt, geen peugeot 107 of citroen c1 bijvoorbeeld.

Mijn vraag is dus wat ik het voordeligst kan doen en aan wat voor auto's ik moet denken?

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Groet,
Maaike

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:09

Als je veel kilometers maakt is gas toch echt het voordeligste, dat hebben wij jaren gedaan. Inmiddels rijden we hybride en dat scheelt ook erg veel!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:16

Mocht je opzoek zijn naar een goedkope diesel. Peugeot 307 hatchback 2.0 HDI is een aanrader! Die motorblokken zijn onverwoestbaar! En ze "beginnen" pas echt bij de 300.000 km het is bij een Peugeot dealer/garage niet zeldzaam dat die auto's met bijna 500.000 km op de teller ingeruild worden. De mijne heb ik gekocht toen hij op 260.000 km stond en heeft me in aanschaf 1800 gekost. Wel echt opletten dat je voor de 2.0 HDI gaat. ik rij gemiddeld zo'n 900 km op een tank. nu durf ik zo alleen niet te zeggen hoeveel er in een lege tank gaat..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:17

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 14:25

kiwiwitje schreef:
Mocht je opzoek zijn naar een goedkope diesel. Peugeot 307 hatchback 2.0 HDI is een aanrader! Die motorblokken zijn onverwoestbaar! En ze "beginnen" pas echt bij de 300.000 km het is bij een Peugeot dealer/garage niet zeldzaam dat die auto's met bijna 500.000 km op de teller ingeruild worden. De mijne heb ik gekocht toen hij op 260.000 km stond en heeft me in aanschaf 1800 gekost. Wel echt opletten dat je voor de 2.0 HDI gaat. ik rij gemiddeld zo'n 900 km op een tank. nu durf ik zo alleen niet te zeggen hoeveel er in een lege tank gaat..

Dat klinkt wel goed, zal er eens naar gaan kijken!

Blue_Eyes schreef:
Als je veel kilometers maakt is gas toch echt het voordeligste, dat hebben wij jaren gedaan. Inmiddels rijden we hybride en dat scheelt ook erg veel!

Hybride is ook voordelig natuurlijk, maar zijn die er ook in kleine auto's? En snel. :P

Prrrr schreef:
http://www.vandersteenautos.nl/omslagpunt/

Lijkt me een goed beginpunt. Ik denk dat je met zo'n kleine auto moeite hebt om een LPG-tank kwijt te raken, trouwens...

Klopt, dat begint vaak toch bij de meer middenklasse auto's. Dank je voor de link!
Prrrr schreef:
http://www.vandersteenautos.nl/omslagpunt/

Lijkt me een goed beginpunt. Ik denk dat je met zo'n kleine auto moeite hebt om een LPG-tank kwijt te raken, trouwens...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:25

Ik heb zelf nu 4 jaar een (2e hands) Fiat Panda. 1200cc en ik dacht 85pk
Moet even afkloppen, op een kapot koplampje na, geen problemen niks niet.
Rijd op de snelweg met gemak 1:20 en ook 1:25 red hij wel met wind mee :D
Airco, electrische ramen, centrale deurvergredeling, electrische stuurbekrachtiging. (file parkeren met 1 vinger)
Parkeer Sensoren in de voor en achter bumper.
En ik heb er zelf andere lichtmetalen velgen onder gezet, de standaard stalen vond ik lelijk :P

Heb hem gekocht met 75.000 km op de teller voor +/- 4000,- euro.
Door de apk met 2 vingers in z'n neus. Aan onderhoud iets van 900,- kwijt in 4 jaar. incl. banden.
Kachel is in no time warm, heerlijk in de winter!
Genoeg ruimte voor 4 volwassenen (oke niet als ze allemaal 1.90m zijn... :') )
Wegenbelasting niet veel, auto weegt weinig.

Tja benzine of diesel, dat is even rekenen. Wegenbelasting is mega duur voor een diesel, maar de brandstof is goedkoper.

En als tip wil meegeven, ga proefrijden in alle modellen die je op het oog hebt.
2e hands auto? vraag naar de onderhouds historie, denk aan de distributie riem! (vervangen is een dure klus) meeste fabrikanten zeggen elke 80.000 km? even uit mijn hoofd.
Knapt de distributie riem dan kun je dag dag :evaw: zeggen in de meeste gevallen.
Laat een bovag aankoopkeuring uitvoeren. (paard koop je ook niet zonder keuren)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 14:29

Dank je voor de tips Jorika.
Dat van het proefrijden ga ik zeker eens navragen. Een diesel zou uit moeten kunnen voor mij, nadeel aan LPG is dat ik dan een grotere auto moet en veel meer onderhoud heb. Dat van die distributieriemen is ook een goede, ik koop sowieso niks zonder bovag en nap. ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:29

Koop je zelf een leuke 9-3 op LPG :)*
Overigens is 80km/dag, 400km/week, 1600km/maand, 19200km/jaar nou ook weer niet zo wereldschokkend dat je er zwaar van onder de indruk moet zijn. er zijn jaren geweest dat ik fluitend het drie-voudige deed.........

Als het niet te groot maar wel comfi moet zijn, kun je ook kijken in de compacte middenklasse; Focus, Golf, dat soort spul, maar als je het kunt betalen ging ik voor een tweede Saab voor de deur :j

Hybride is voor leaserijders, voor de bijtelling, niet omdat het nu echt zoveel goedkoper rijdt. doe het dan goed en ga echt elektrisch rijden: http://www.nissan.nl/NL/nl/vehicle/elec ... /leaf.html

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:31

maai_ke schreef:
Hybride is ook voordelig natuurlijk, maar zijn die er ook in kleine auto's? En snel. :P

Tuurlijk wel. Iedereen denkt dat hybrides sloom zijn, maar ik heb ze regelmatig te pakken bij een stoplicht :D

Er zijn inmiddels ook verschillende kleintjes. Misschien nog niet tweedehands, dat weet ik niet zeker.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 16:27

ikke schreef:
Koop je zelf een leuke 9-3 op LPG :)*
Overigens is 80km/dag, 400km/week, 1600km/maand, 19200km/jaar nou ook weer niet zo wereldschokkend dat je er zwaar van onder de indruk moet zijn. er zijn jaren geweest dat ik fluitend het drie-voudige deed.........

Als het niet te groot maar wel comfi moet zijn, kun je ook kijken in de compacte middenklasse; Focus, Golf, dat soort spul, maar als je het kunt betalen ging ik voor een tweede Saab voor de deur :j

Hybride is voor leaserijders, voor de bijtelling, niet omdat het nu echt zoveel goedkoper rijdt. doe het dan goed en ga echt elektrisch rijden: http://www.nissan.nl/NL/nl/vehicle/elec ... /leaf.html

Dank je voor de reactie, hahah zo'n tweede Saab is zeker een goede optie. Maar zijn redelijk zeldzaam op het internet. Bovendien kan die wel uit qua lasten.

In ieder geval dank voor de reacties, ik ga nog eens verder kijken. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:45

maai_ke schreef:
Dank je voor de reactie, hahah zo'n tweede Saab is zeker een goede optie. Maar zijn redelijk zeldzaam op het internet. Bovendien kan die wel uit qua lasten.

http://www.gaspedaal.nl/Saab/9-3/?srt=pr

ruim 3000 occasions, moet vast iets voor je tussen zitten :j :D

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 13:09

ikke schreef:
maai_ke schreef:

http://www.gaspedaal.nl/Saab/9-3/?srt=pr

ruim 3000 occasions, moet vast iets voor je tussen zitten :j :D

Ik kan je vertellen dat ik vanmiddag naar een Saab 9.3 ga kijken. *\o/*

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:13

Mijn man heeft voor woon/werk verkeer een daihatsu Cuore gekocht (hij maakt ook veel km)
rijd met gemak 1.19 en het is een goedkoop autotje in de wegenbelasting :)
Met de reiskosten die hij krijgt, komt hij precies uit in de maand :D

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:16

Tja, heel veel advies kan ik je niet geven.

Wij rijden elke dag tussen de 60 a 80 km (verschilt of ik de auto alleen heb, of dat pap of mam meerijden). Wij hebben een Citroen C3 Diesel.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:22

ik heb ook een C3..super autootje

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:13

En en de Saab gekocht?

Kijk anders naar een Saab 9-3 2.2 TID. Kost je wel 125 wegenbelasting, maar is zo zuinig. Rij zelf met deze auto rond de 50k per jaar. Betrouwbaar blok. Ik heb het zelf niet zo op gas auto's. Gas is om te koken, niet om te rijden! Haha.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 00:30

Ik reed 200 km 6 dagen per week naar m'n werk heen en weer.
Ondanks dat gas het goedkoopst zou zijn, heb ik toch gekozen voor diesel omdat ik niet elke dag bij de pomp wilde staan.
Ik had een ford focus station omdat er af en toe ook wat honden mee moesten.
En voor het aantal km vond ik het ook wel fijn om een beetje te kunnen zitten in m'n auto.

Kleine auto's die vallen voor mij al af omdat ik daar m'n schoenmaat 48 niet in kwijt kan ;)

Nu een Mitsubishi pajero. Zeer af te raden als je een zuinige auto zoekt ;)