VW lupo 1.2 3L diesel, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

VW lupo 1.2 3L diesel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 09:54

Aangezien mijn arme autootje zeer waarschijnlijk total loss is ben ik op zoek naar wat anders.
Kwam een VW lupo 1.2 3L dieseltje tegen uit 2004 met ongeveer 180000 kilomters.
Wat me een beetje tegen staat is dat er geen elektrische ramen op zitten, maar daar zou ik opzich nog mee kunnen leven.
Er zit bij mijn weten wel stuurbekrachtiging en airo op en dat vind ik toch wel het belangrijkste.
Ik rij flink wat kilometers, alleen al voor mijn werk 600 per week. Ook zit ik regelmatig langere stukken op de snelweg, maar vraag me af of dat met zo'n klein bakkie wel prettig is.

Zijn hier mensen die er één hebben en hoe bevalt die? En wat zijn de maandelijkse kosten ongeveer?

Allegra

Re: VW lupo 1.2 3L diesel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:06

Ik heb er een tijdje een gehad toen ze nog belastingvrij waren, maar wat ik aan belasting bespaard heb was ik kwijt aan onderhoud. Altijd wat met dat ding. Ik had de automaat (handbak met extra troep er omheem zodat het een automaat wordt) wat gebruikelijk is bij dit model, maar handgeschakeld zijn ze er ook (vaak omgebouwd van automaat naar handgeschakeld), dan heb je al minder risico op groter onderhoud. Verder moet je er rekening mee houden dat maar weinig garages ervaring hebben met zo'n automaat en de techniek er omheen. De Lupo autoclub daarintegen is echt heel erg leuk! Die zijn heel behulpzaam, ook op het forum, en hebben mij toen heel erg geholpen dus ik zou daar zeker contact mee opnemen. Misschien kennen zij de auto die je op het oog hebt ook wel en/of kunnen ze je advies geven.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:22

ik had er een.
Tot ie op de a 28 zei ga maar lopen ik doe het nooit meer (span rol vergruisd).

Tja onderhoud het is een vw dus heb je ook vw kosten.
Ik had een 1.7 en dat was erg fijn op de lange stukken.
Ik rij ook veel woon in alles en ben met regelmaat in Amersfoort, Arnhem, Tiel en die contreien.
Is met de lupo prima te doen maar je moet wel heel duidelijk in gedachten houden dat je totaal niet serieus word genomen op de snelweg.
Ik werd regelmatig opgedrukt, gesneden, over het hoofd gezien en of weg gedrukt (ook al rij je 140).

Heb nu een redelijk nieuwere fiesta (type bijna zo groot als de focus) en heb er bijna tot geen last meer van.
qua km verbruik valt het ook reuze mee maar onderhoud is weer goedkoper.
Niet dat ik je een fiesta wil aan smeren maar het gaat meer om het "veilige" idee dat je wat serieuzer genomen word met een iets grotere auto.
Plus de crash test van de polo viel nogal tegen in mijn herinnering (al heb ik die van de fiesta ook nog niet bekeken :o )

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:07

Rommulus, dit gaat over de lupo, niet de polo :D

Mijn nichtje had er 1, maar dat ding had zo ontzettend veel onderhoud nodig...

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:56

Serieus genomen werd ik idd ook niet, maar over het algemeen trok ik me er niks van aan en duwde hem rustig door O:) Maar hoe veilig dat is kun je je afvragen, het is wel een beetje een koekblikje...

Qua verbruik kwam ik trouwens niet aan de 3L/100km. Maar ik reed dan ook niet erg bewust en zuinig. Dan nog zat ik meestal rond de 2L/100km, wat helemaal niet slecht was gezien mijn rijstijl! Verder vond ik het niet echt een stadsauto. Wel klein, maar geen stuurbekrachtiging en een grote draaicirkel voor zo'n klein bakkie. Moest regelmatig toch steken. Vrouw+inparkeren= natuurlijk drama :D Maar met een Pixo kun je bijvoorbeeld bijna een 90 graden bocht maken om in te parkeren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:28

Winged schreef:
Rommulus, dit gaat over de lupo, niet de polo :D

Mijn nichtje had er 1, maar dat ding had zo ontzettend veel onderhoud nodig...

Typ foutje :)
Namen lijken teveel op elkaar. ..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 08:20

Ach, heb een fox gereden, dus ben vw wel gewend wat dat betreft. En ook het met een kleiner autootje op de snelweg. Ben niet snel onder de indruk van drukkers ed. Dus dat zal wel loslopen.
Doel meer op het feit dat je niet wegwaait enzo

Die ik heb gezien schijnt wel stuutbekrachtiging te hebben

Nog meer mensen met ervaringen?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:37

Niet met de Lupo, wel een Golf 2 en een Golf 4..

Meestal komen de eerste problemen bij 2 ton, dus houd daar wel rekening mee.

Mocht het qua kosten lukken, zou ik toch voor een Polo of Golf gaan. Geen Golf 3, die roesten snel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 09:22

Golf en polo zijn te zwaar, dan zit ik met diesel veels te hoog in de belasting helaas.
Wil onder de 1050 kilo blijven en het liefst nog onder de 950

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:30

Mijn vriend heeft toch echt een Golf 2 gehad, diesel,reed 1 op 19 en precies 950 kilo :D

Maar ik snap je wel hoor! Maar ik heb verder geen ervaring met de Lupo :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:42

Weg gedrag is uiteraard niet als een redelijke midden klasser.
En hij vangt wel wind idd.
Maar als jij een fox gewend bent is een lupo geen probleem.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:48

Niet doen. Vriend van ons had een lupo 3L. Hij stond meer stil dan dat hij reed. Er was altijd wat met die auto.

Ook bij mijn vriend op het werk toen zeiden alle automonteurs, niet doen! Waardeloze auto. Ik zou het dus niet doen.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:55

Allegra schreef:
Serieus genomen werd ik idd ook niet, maar over het algemeen trok ik me er niks van aan en duwde hem rustig door O:) Maar hoe veilig dat is kun je je afvragen, het is wel een beetje een koekblikje...

Qua verbruik kwam ik trouwens niet aan de 3L/100km. Maar ik reed dan ook niet erg bewust en zuinig. Dan nog zat ik meestal rond de 2L/100km, wat helemaal niet slecht was gezien mijn rijstijl! Verder vond ik het niet echt een stadsauto. Wel klein, maar geen stuurbekrachtiging en een grote draaicirkel voor zo'n klein bakkie. Moest regelmatig toch steken. Vrouw+inparkeren= natuurlijk drama :D Maar met een Pixo kun je bijvoorbeeld bijna een 90 graden bocht maken om in te parkeren.

Jij rijdt 1 op 50??

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:04

Ehm, nee :o? Zó zunig issie nou ook weer niet. Ik bedoel 4L/100km. Soms 5L/100km bij koud weer. Dus 1/20, 1/25. Die 2 was heel hardnekkig in mijn hoofd _/-\o_

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:06

Dat is wat realistischer inderdaad. :+