Vandaag is het de dag....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Vandaag is het de dag....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 09:19

dat ik na maar liefst 10 jaar flink twijfelen mijn organen heb opgegeven ter orgaandonatie. Voor sommigen al de normaalste zaak, voor mij een hele stap.

Want na jaren bloeddonor te zijn, er toch steeds maar niet uit kunnen komen of ik het uberhaupt wel wil.
En nog steeds niet. Ergens is het luguber. Je bloedeigen organen weggeven. Maar zal er vast niet veel van voelen :Y) .

Maar ik heb het, met een beetje een apart gevoel, toch maar gedaan. Het de voordeel van de twijfel gegeven. Op de hoop dat, als ik dan toch de pech heb te verongelukken of dergelijke, dat mijn hart voor een ander door zal kloppen. Of mijn longen....

Iemand die net als ik vandaag nog over de streep wil? Die eigenlijk wel wil, maar niet de moeite heeft genomen?

Voor de twijfelaars altijd even goed om even te kijken!

http://www.jaofnee.nl

http://www.sanquin.nl/bloed-geven/bloeddonor-worden/

CupCakes_

Re: Vandaag is het de dag....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:36

Wat goed van je zeg! Als ik 18 ben wil ik mezelf ook opgeven, moet het er alleen nog met mijn ouders over hebben :o

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:38

Knap van je! Zelf sta ik al drie jaar als donor geregistreerd! :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:44

Goed van je zeg!

Krijg je tegenwoordig nog een codicil? Ik heb me volgens mij geregistreerd toen ik 18 ben geworden maar nooit meer wat van gehoord.
Dus ik dacht ga even kijken (inloggen met digid enzo) doet de website het niet :+

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:45

Ik heb me net een maand geleden geregistreerd. Ik vond het qua gevoel ook best een 'issue' :j Nu wel blij dat ik het gedaan heb, ik merk er dan toch niets van dus waarom niet.. Daarnaast zou ik ook graag ontvangen mocht het nodig zijn, dus waarom dan niet geven :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 10:50

MalaQ schreef:
Ik heb me net een maand geleden geregistreerd. Ik vond het qua gevoel ook best een 'issue' :j Nu wel blij dat ik het gedaan heb, ik merk er dan toch niets van dus waarom niet.. Daarnaast zou ik ook graag ontvangen mocht het nodig zijn, dus waarom dan niet geven :)

Ja dat heb ik ook.

Toch het idee hebben dat het luguber is, terwijl ik maar wat graag een donorhart of longen zou willen ontvangen. Dus toch maar ingevuld. Soms moet je gewoon even iets doen wat je raar vindt, puur omdat je zelf ook alles zou willen vastgrijpen mocht je zelf op de wachtlijst staan.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:00

Hier ook donor :) alles behalve mijn huid en ogen, heel raar maar mijn huid is niet geschikt wegens van alles, en mijn ogen vind ik t idee apart, ze zeggen toch zijn de ramen van je ziel. Verder mogen ze hier alles hebben. Ik heb t gelijk gedaan op me 18e, maar dat is doordat mijn vader ook altijd ziek geweest is. Ik vind het een mooi gebaar en goede stap! Ik heb ook zoiets, als ik er niet meer ben, heb ik t niet meer nodig. Ook als ik wat mankeer zou ik t ook graag willen krijgen, dus waarom niet geven toch ?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:04

Knap van je en bewonderingswaardig, al ben ik geen donor.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:10

Hier ook al donor vanaf de dag dat ik 18 werd. :j Ze mogen alles wat ze denken te kunnen gebruiken, gebruiken.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:12

Ik ben al sinds mijn 15e aangemeld als donor en dat is nu 24 jaar geleden.
Ze mogen van mij alles gebruiken . Ik vind het een fijn idee dat ik mensen kan helpen als ik er zelf niet meer ben.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:15

Goed van je!

Ben zelf ook donor, hoop dat ik mensen kan helpen als ik er niet meer ben. Heb er dan toch niks meer aan.

dovishJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:21

Wat mooi! Ik ben ook donor, maar sinds een paar jaar weet ik ook dat ik op termijn zelf een donororgaan nodig heb. Mooi om te horen dat zoveel mensen donor zijn!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:22

@dovish niet fijn zoiets al te weten... maar gelukkig zijn er steeds meer donoren tegenwoordig. Denk dat t ook wel deels te maken heeft omdat er zeker nog tot heden wel, een hoop te kort waren aan donoren en veel reclame is gemaakt.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:23

Super! Zouden meer mensen moeten doen! :D

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:24

Ik ben al jaren donor :)
Heeel goed dat je het toch hebt gedaan! Inderdaad, als je ooit wilt ontvangen, moet je ook willen geven.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:27

Jasmijn159 schreef:
Ik ben al jaren donor :)
Heeel goed dat je het toch hebt gedaan! Inderdaad, als je ooit wilt ontvangen, moet je ook willen geven.

Ben ik t helemaal mee eens !! Op uitzonderingen na als je gewoonweg geen goede organen of iets heb, maar vind t wel precies zo.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:27

Ik ben ook donor, vond het eigenlijk niet zo'n issue :) Als ik dood ben merk ik er toch niks meer van, en hoe geweldig is het om dan toch nog iets voor een ander te kunnen betekenen? Bovendien voorkom je ook dat anderen deze beslissing moeten nemen, niet wetend wat jij zelf gewild zou hebben.

Ik heb alleen getwijfeld over mijn botten en hoornvlies, omdat ik niet heel zichtbaar verminkt in een kist wil liggen voor nabestaanden. Deze heb ik dan ook niet aangevinkt, maar misschien dat ik dat nog aanpas.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:29

@xirlijn tegen woordig kunnen ze dat heel netjes maken, hoe raar t ook klinkt :). Ze vullen t gewoonweg op dat je er niks meer van ziet. even heel kru gezegd dit... Mijn vader is op de operatie tafel overleden aan een hartoperatie. Had ook een slang via zijn nek van 1cm rondom er in zitten ivm ademen etc (had ook long problemen) Dat was dus een heel gat, maar dit was niet te zien in zijn kist. alles was heel mooi en netjes opgevuld en weggewerkt.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:47

Ik meld me aan als twijfelaar. Dankjewel dat je het onderwerp nog eens op tafel gooit, dan kan ik verder twijfelen en misschien binnenkort ook een beslissing maken.
Ik vind het super mooi als mensen donor zijn, maar moet zelf nog over dat lugubere deel heen... ergens vind ik het toch heel eng. En dan hoor ik weer dat er iemand per ongeluk dood verklaard word en dan durf ik niet meer enzo.

Aan de andere kant heb ik ook wel die gedachte: ach, ik merk er toch niks meer van. Maar ergens is het te luguber en heb ik een stemmetje dat zegt: maar wat nou als je het wel merkt? Wat (naar mijn idee) eigenlijk best belachelijk is, maar toch.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:05

Hier ook een donor. Op huid en hoornvlies na.

Verder: Tja, de keuze was voor mij niet heel moeilijk, maar ik begrijp het ook wanneer mensen het niet willen. Het is wel een gek idee namelijk, donor...

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:11

Ik ben ook donor, was ook bloeddonor, maar door 3x fout bloed te hebben gegeven(wat niet schadelijk was voor anderen, maar just in case) werd ik niet meer toegelaten, over 1,5 jaar mag ik geloof het weer opnieuw proberen.
Als ik op goed gewicht zou zitten, zou ik ook beenmergdonor zijn, helaas is mijn BMI te hoog en kom ik hiervoor niet in aanraking.

Ik vind het fijn om mensen te kunnen helpen en het is voor mij eigenlijk de normaalste zaak van de wereld.
Want als er wat gebeurd, ben je toch maar blij dat er mensen zijn als donor. :-)

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:14

Ik ben ook meteen donor geworden op m'n 18de. :) Geen flauw idee wat ik aangevinkt heb trouwens, niet alles volgens mij.
Toen mijn vader overleden was en zijn organen gedoneerd werden kregen we ook een brief waar de organen heen zijn gegaan en wie ze geholpen hebben, dat vond ik ook wel erg fijn. :)
(Nu weten we bijvoorbeeld dat een 15 jarige jongen weer kan zien dankzij mijn vaders hoornvlies)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:14

Hier ook een bloeddonor én orgaandonor. Respect voor iedereen die dit (of één van de twee) ook doet :j

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:33

Hier in Oostenrijk is het trouwens zo dat je standaard donor bent tenzij je je registreert als niet-donor.
Veel beter systeem vind ik dat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:36

knap dat je het toch gedaan hebt.

In BE is ook iedereeen standaard donor, maar zonder utidrukkelijke registratie krijgt de familie de keuze en die kunnen op zo'n moment geen rationele beslissing maken. En zo gaan er veel organen verloren.
Ik vind het wel "vreemd" dat er toch een relatief groot verschil is tussen NL en BE. Of je registreert als donor en "alles" (hart, lever, nieren, longen, pancreas en dunne darm) is ter beschikking of je laat familie kiezen of je laat vastleggen geen donor te willen zijn.
Maar in NL is er hele waslijst...

Ga soms bloed geven, zou beter ook plasma gaan geven, maar zie er tegenop dat het 2-3x zo lang duurt als gewoon bloed. Maar mss moet ik mij ook maar laten registreren, da's weer een "dilemma"/probleem minder voor mijn nabestaanden als er iets moest gebeuren