Werken bij accountantskantoor, wie ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Werken bij accountantskantoor, wie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 19:55

Hallo,

Vanmiddag heb ik een sollicitatiegesprek gehad bij een accountantskantoor. Het is voor de functie secretaresse maar daarbij ook administratieve en financiële werkzaamheden.

Zijn er bokkers die bij een accountantskantoor werken ? Ben wel benieuwd naar ervaringen :)

Groetjes Nienke

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:54

Hoi hoi :)

Zelf ben ik nu 3e jaars accountancy student, maar heb ik afgelopen juli de hele maand (kwartaalmaand) bij accountantskantoor gewerkt als vakantiewerk als administratief medewerker. Is het een groot, middelgroot of klein kantoor waar je hebt gesolliciteerd? Aan de hand daarvan verschillen de werkzaamheden ook vaak die de secretaresse uitvoert. De secretaresse bij kantoor waar ik werk doet naast de telefoon en klanten ontvangen ed, ook het verzendklaar maken/verzenden van de jaarrekeningen en boekt ook zo nu en dan mee in de drukke kwartaalmaanden. Maar als je bij een groot controle gericht kantoor hebt gesolliciteerd hebt dan zul je niet gaan boeken :)
Mocht je specifieke vragen hebben, dan mag je me altijd pben ;)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:15

Ik heb afgelopen december na 6 jaar als assistent accountant gewerkt te hebben, ontslag genomen. Ik codeerde administraties, stelde jaarrekeningen samen en deed aangiften omzet- en inkomstenbelasting. Heb bij 3 verschillende bedrijven gewerkt waar de nadruk op de agrarische sector lag. Best leuk, maar ook vrij saai. Ik besefte dat dit niet het beroep was dat ik tot mijn 70e zou willen doen en heb ervoor gekozen om me om te laten scholen voor het onderwijs :)

Anoniem

Re: Werken bij accountantskantoor, wie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 00:53

Ik begin donderdag als audit trainee bij BDO dus nog geen ervaring, maar ik volg! :D

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 01:33

Hier AC student, vierdejaars. Afgelopen jaar stage gelopen op controle, ga toch liever samenstel doen. Maarja eerst zien of ik kan afstuderen dit jaar: heb een herkansing gehad afgelopen week voor een vak wat ik moet halen om de landelijke oat te mogen doen... Slik.

Inderdaad, groot midden of klein kantoor? Afgelopen jaar persoonlijk bij een van de vier stagelopen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 01:43

Celiien schreef:
Hier AC student, vierdejaars. Afgelopen jaar stage gelopen op controle, ga toch liever samenstel doen. Maarja eerst zien of ik kan afstuderen dit jaar: heb een herkansing gehad afgelopen week voor een vak wat ik moet halen om de landelijke oat te mogen doen... Slik.

Inderdaad, groot midden of klein kantoor? Afgelopen jaar persoonlijk bij een van de vier stagelopen :j

Uit nieuwsgierigheid: hoe zit dat allemaal in Nederland? Samenstel? Oat? :=

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:17

In Nederland is er een splitsing van de controle en samenstelpraktijk. Bij controlepraktijk worden de jaarrekeningen gecontroleerd (register accountant) (met name door de grote accountantskantoren) en bij de samenstelpraktijk worden ze dus gemaakt en daarna handtekening onder gezet (accountant administratie consulent), wat vaak de iets kleinere kantoren zijn :)
Even heel recht door de bocht uitgelegd :+
De oat is de landelijke overall toets die een ac student in het 4e jaar moet halen ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:33

Klopt. Samenstelpraktijk wordt ook op de grotere kantoren gedaan, echter vaak in combinatie met advisory :j

Dideh: welke school zit je :j ? Hbo?

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:42

Hogeschool van Arnhem & Nijmegen :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:16

Aah ook hbo :j
Ik hoop echt dat ik externe verslaggeving gehaald hebt :| mag ik tenminste afstuderen :')

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:24

Misschien kunnen we wel een accountancy studenten topic maken! Hier een 3e jaars hbo'er, nu aan het solliciteren voor mijn eerste stage. Ik wil voor nu de controle (RA) kant op. Maar dit zou door stage nog kunnen veranderen natuurlijk, maar het MKB trekt mij minder op de 1 of andere manier.

Ik hoop voor je mee dat je EV gehaald hebt Celiien, bij ons op school mag je met 1 herkansing wel gaan 'afstuderen' (je scriptie alvast schrijven), en dan in juni de OAT herkansen bijvoorbeeld en dan je diploma krijgen, om onnodig studie vertraging te voorkomen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:40

Merell123 schreef:
Misschien kunnen we wel een accountancy studenten topic maken! Hier een 3e jaars hbo'er, nu aan het solliciteren voor mijn eerste stage. Ik wil voor nu de controle (RA) kant op. Maar dit zou door stage nog kunnen veranderen natuurlijk, maar het MKB trekt mij minder op de 1 of andere manier.

Ik hoop voor je mee dat je EV gehaald hebt Celiien, bij ons op school mag je met 1 herkansing wel gaan 'afstuderen' (je scriptie alvast schrijven), en dan in juni de OAT herkansen bijvoorbeeld en dan je diploma krijgen, om onnodig studie vertraging te voorkomen.

Bij ons mag dat ook, maar dan moet je de OAT uberhaupt wel mogen maken :j op het moment dat ik EV niet heb gehaald, mag ik de oat niet doen, en ook de herkansing van juni niet want dan hebben we nog geen EV gehad..
Afstuderen mag in principe met 120 studiepunten, maar als je nog meer dan 2 vakken in het laatste blok moet, dan raden ze het af.

Waar ben je aan het solliciteren? Ik hoor van meerdere dat BDO erg leuk is :j Neig zelf meer naar een kleiner/middengroot kantoor. twee stage bij de big 4 gelopen, niet mijn ding :=

Ik kan me overigens herinneren dat er een accountancy studenten topic was :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:59

Ah oké, grappig dat dat toch best anders is dan. Heb je in Nederland ook nog training/examens na je opleiding, dus terwijl je werkt?

BDO is echt heel leuk! Heel fijn contact (snel antwoord op mails, vragen ed) en de sfeer op het kantoor/tijdens m'n interviews en assessment centre was echt heel relaxed :j Ervaringen van andere trainees waren ook heel goed en het is toch echt heel anders dan de Big 4 haha, je krijgt er ook overwerk betaald en zo, maar wel groot genoeg om het spannend te houden. Ik heb morgen m'n eerste dag :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:00

Nou dat was bij die van mij wel andes (geen overuren uitbetaald, geen tijd voor tijd :+ )
Succes! vriendin van mij is gister begonnen in Den Haag :j

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:14

Hier ook een soort accountancy student! Eerste twee jaar gedaan, maar nu bedrijfseconomie. Heb nu net m'n eerste twee dagen stage gelopen, wel bij een accountantskantoor (Jong en laan). Vind de samenstel praktijk stukken leuker dan controle, maar ik heb natuurlijk nog maar weinig praktijkervaring ;) Hoop op deze manier nog breed te kunnen oriënteren en ervaring op te doen!

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:29

Ik wil nu juist bij groot kantoor met ra stagelopen, gezien ik al gewerkt heb in samenstelpraktijk, boeken met verschillende boekhoudprogrammas, dus als ze me dan bij de halfjaarlijkse stage zouden "leren" boeken dan is dat niet heel erg leerzaam meer :+

Werd nav orientatiestage bij een vd big four in de vakantie gebeld of ik daar wilde komen solliciteren voor halfjaarlijkse stage, assessment nu afgerond en maandag eindgesprek, ben benieuwd :oo

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:31

Ik heb op dit moment contact met een aantal big 4 kantoren. Mag ik vragen bij welke jij stage hebt gelopen Celiien? Mag ook in PB uiteraard. Hoor hier eigenlijk alleen maar goede verhalen over stages bij de big 4..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:40

Fijn Dideh! Welke als ik vragen mag?
Uhg ik ben super zenuwachtig voor de uitslag van t tentamen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:52

Is denk ik ook heel persoonlijk, ik hoorde van mensen dat ze ook bij de Big 4 hadden gesolliciteerd maar dat de sfeer daar gewoon minder was en het allemaal een stuk formeler was. En inderdaad minder tijd voor je (over het algemeen) en overuren niet betaald enz enz. Ik heb bijvoorbeeld ook al meteen 25 vakantiedagen en dat is best veel hier. Aan de andere kant heeft het natuurlijk ook wel weer iets, maar mij persoonlijk trok het niet zo.

Heel veel succes DideH! Komt vast goed.

Bedankt Celiien! :D
Ik moet om half 10 in Londen zijn... Oeps :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:54

Wel erg gaaf! Zou ook graag naar Londen willen maarja, paard, hond. Etc :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:01

Het is wel ineens gek, ben hier nu zo'n 3.5 week en nu dringt het pas tot me door dat ik met kerst pas weer m'n Nederlandse vriendinnen, ouders, hond en paard zie :')
Werk overigens niet in Londen maar in Birmingham (gelukkig) maar eerste dag is wel daar. En dan de komende weken ook nog twee volle weken training in Cambridge en Milton Keynes. Ehhh ok..? :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:05

Wel leuk! Trainingen krijgen ze hier ook, allemaal van die academy's enzo :j

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:18

Bij de big 4 zal het inderdaad formeler zijn en de gemiddelde werkdruk ook hoger liggen dan bij de middelgrote / kleine kantoren.

Ik heb bij 3 middelgrote kantoren gewerkt. Alle 3 zaten in de overgang naar efficiënter werken met elektronische dossiers & werkprogramma's, in plaats van papieren dossiers. Bij 2 kantoren ging dit gepaard met een hogere werkdruk, vertrekkende klanten vanwege stijgende nota's en vertrokken medewerkers. Daarmee was er dus ook een sterk dalende sfeer onder de medewerkers. Veel medewerkers zijn bij die beide kantoren ook al vertrokken. Het is dus niet per definitie zo dat de sfeer bij middelgrote kantoren ook gezelliger / beter is :')