Al heel lang ben ik een hoog sensitief persoon. Voor de mensen die niet goed weten wat dat is; hoog sensitief betekent ook wel overgevoeligheid. Je bent overgevoelig voor prikkels van buitenaf.
Ik ben nu 20 jaar, maar ik vind het erg lastig om te accepteren. Ik voel me '' anders dan andere mensen ''. Soms wil ik gewoon '' normaal '' zijn. Maar aan de andere kant, ik zie het ook als een soort gave. Ik kan makkelijk reacties van andere mensen aanvoelen.
Ik ben vroeger heel erg veel gepest, en (mede) daarom vind ik het helemaal niet leuk als ik uitgescholden wordt, of als mensen mij uitlachen. Soms denk ik ook weleens dat mensen mij uitlachen, terwijl dat niet zo is. Ook heb ik vaak het gevoel dat mensen mij raar aankijken. Dan voel ik me zo bekeken, terwijl ik er niet anders uitzie dan andere mensen.
Thuis vinden mijn ouders het weleens lastig om met mij om te gaan. Ze accepteren het wel, maar weten soms niet hoe ze ermee om moeten gaan. Mijn zusje weet dat helemaal niet en mijn vriend is heel rustig en heeft veel geduld. Dat vind ik erg fijn.
Ook ben ik een tijd heel angstig geweest. Niet meer alleen durven slapen, bang dat het huis in brand staat, bang dat er een inbreker komt enzovoort. Terwijl ik aan de andere kant ook wel weet dat het niet zo is. Daarom heb ik een tijdje bij een psycholoog gelopen en nu gaat het beter. Ik vind het alleen nog wel wat spannend om alleen te slapen, maar het gaat de goede kant op.
Nu was mijn vraag; zijn er meer mensen hier met overgevoeligheid? Of zijn er mensen die tips voor mij hebben, zodat ik er zelf beter mee om kan gaan? Of heeft iemand ervaringen? Laat het maar weten! Het zal me enorm helpen.
Bedankt voor het lezen, en ik zou het fijn vinden als er ervaringen / tips worden gegeven.
" in de loop der jaren heb ik gemerkt dat hooggevoelige mensen, net als paarden, zich onrustig voelen als zij bij iemand in de buurt zijn die incongruent is. Zij interpreteren dit gevoel doorgaans als kwaadheid, terwijl het in feite een alarmsignaal is dat wijst op een wisselwerking met iemand die niet is wat hij lijkt te zijn - die in feite een masker van blijheid, vriendelijkheid, moed of controle draagt terwijl hij zich eigenlijk agressief, droevig of angstig voelt"
Linda Kohanov.
Dit is echt een openbaring en mantra geweest. Ik begeleid inmiddels mensen die hooggevoelig zijn.
Overigens is hoogsensitief niet iets als overprikkelbaar. Het houdt in dat je andere signalen oppikt die anderen niet doorhebben.
_Caitje__
Geplaatst: 01-09-14 19:03
Ik ben ook hsp, het is idd erg lastig om mee om te gaan. Vooral omdat andere mensen er niks bij kunnen voorstellen. ''Gelukkig'' zijn mijn moeder en zusje ook hsp, dat scheelt heel erg. Ik en m'n zusje zien elkaar soms echt een paar dagen niet, dan zitten we teruggetrokken op onze kamers.
Echt tips heb ik helaas niet.
sanneveenma
Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-14 19:05
Bedankt Caira! @ _Caitje__ Mijn zusje kan er helaas niet mee om gaan en we hebben dus vaak ruzie samen. Ze gaat nu op kamers dus ik hoop dat het straks wat beter gaat allemaal. Dan zitten we niet op elkaars lip
Rebel_Jits
Geplaatst: 01-09-14 19:10
We hebben een topic op menswelzijn: HSP-topic Kan je vele ervaringen lezen
Pluizebolpum
Geplaatst: 01-09-14 19:16
Lol, Rebel_Jits was me voor, er is zelfs een HK-topic uit voort gekomen, voor als je ook eens een keertje off-topic wil gaan: [HK] HSP, wie kletst er mee? , al gaat het daar ook voornamelijk over wat je tegenkomt als HSPer.
Murthul
Geplaatst: 01-09-14 19:20
Rebel_Jits schreef:
We hebben een topic op menswelzijn: HSP-topic Kan je vele ervaringen lezen