Structureel overwerk zonder compensatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Structureel overwerk zonder compensatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 11:24

Gezien er best wel wat bokkers zijn die meer weten van wetgeving op werk-gebied, ben ik wel benieuwd wat jullie van de volgende situatie denken en of iemand nog mogelijkheden ziet voor een goede oplossing.

Het gaat om mannen die op een 3 jaar geleden helemaal nieuw opgezette transport-planning werken.
Chef is een toffe vent, ze hebben een superfijn team van hardwerkende, ervaren en niet-zeurende mannen die heel goed op elkaar ingespeeld zijn en echt een aanwinst voor het bedrijf zijn. Krijgen veel complimenten van hogerhand en doen ontzettend hun best om hun werk goed te doen.

Maar.... het is een rommeltje binnen het bedrijf. Andere afdelingen leveren opdrachten niet goed aan waardoor de jongens veel extra werk hebben om transporten goed te kunnen regelen. Naast hun normale werk zijn ze dus meer brandjes aan het blussen en problemen aan het oplossen die collega's van andere afdelingen zouden moeten voorkomen. Het euvel is dat die mensen er weinig last van hebben: de planning is de pineut als blijkt dat iets verkeerd is afgesproken tussen klant en verkoop, want de planning kan het weer op gaan lossen -O-

Bovendien moeten ze werken met een ongeschikt computersysteem waardoor ook veel tijd verloren gaat.

De chef van de jongens is heel hard aan het werk om zaken te verbeteren en er is ook wel vooruitgang, alleen merken de jongens er nog weinig van.... het duurt nu al 3 jaar dat ze zichzelf helemaal uit de naad werken en ze lopen al tijden ontzettend op hun tandvlees, deze situatie had nog geen jaar mogen duren en voorlopig zien ze nog geen licht aan het eind van de tunnel.

Effectief komt het neer op het getekend hebben van een contract voor 40 uur per week: van ma-vr van 8:15 tot 17:15, met 60 minuten pauze tussen de middag. Daar komen werken met de belofte van kantooruren en weinig overwerk.

De realiteit is echter dat deze tijden nooit gehaald worden. Iedereen werkt al snel 60 uur per week, in plaats van 40 uur.

Ze gaan niet om 17:15 naar huis, maar zijn al dolblij als het eens een keertje bij slechts een uurtje overwerk blijft, want meestal worden het (veel) meer uren...en dat dus elke dag.

Ze werken dus al snel 20 uur per week over. En dit wordt NIET betaald en NIET gecompenseerd, en dat al 3 jaar lang....

Het gaat echt niet langer zo, ze lopen op hun tandvlees en zien dus niet hoe dit binnenkort beter zou moeten worden.

Zijn er manieren waarop ze de directie het vuur een beetje aan de schenen kunnen leggen om deze situatie zeer belangrijk te gaan vinden en grote prioriteit te geven?

Ik zie dat de Arbeidstijdenwet aangeeft dat werknemers die structureel overwerken, maximaal 48 uur per week mogen werken. Sterker nog, ze nemen geen pauze tussen de middag en dan zou het zelfs maar 44 uur zijn.

Hiermee is het bedrijf dus wettelijk gezien in overtreding en daar zouden ze voor beboet kunnen worden.

Maar zijn er ook nog regels betreffende het extreme overwerk dat niet gecompenseerd wordt?
Mag dit? Of zijn ze toch wettelijk verplicht om aan compensatie te doen?

Stel dat de jongens kunnen eisen dat overuren betaald gaan worden dan schrikt de directie zich misschien rot en gaat er misschien eens prioriteit aan geven om dit probleem op te lossen?

Ik kan hier wettelijk gezien weinig over vinden...

Ze hebben overigens geen CAO, wel een contract met daarin de genoemde uren en waarin ook staat dat overwerk voor kan komen en niet extra betaald wordt.... dus wat dat betreft is dat wel balen.

Maar misschien MAG dat wettelijk gezien wel helemaal niet zo gedaan worden in deze extreme mate van overwerk?
Ik kan hier alleen maar wat meningen maar geen wettelijke regelgeving over vinden.

Mocht het nu zo zijn dat ze dit niet kunnen maken en verplicht zijn om overuren te betalen / compenseren, dan zouden de jongens het belang van een oplossing nog wat zwaarder voor het bedrijf kunnen laten wegen wellicht want als het op moeten betalen aankomt dan wordt men misschien wat sneller wakker?

Hopelijk weet iemand meer :=

Shadow0

Re: Structureel overwerk zonder compensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:45

Probleem terugkaatsen waar het hoort - elke keer weer het probleem escaleren, niet naar de chef planning, maar naar de chef van het team dat de problemen veroorzaakt en de directeur. Hoe hard en vervelend ook, niet andermans problemen oplossen en de boel laten klappen, en dat betekent dat de service naar klanten een stuk minder moet worden op korte termijn, en laat die klanten maar gaan klagen bij de juiste persoon. Stuur al die klachten zoveel mogelijk door. Weiger meer overuren te draaien en laat de boel maar in het honderd lopen - er is nu geen echte reden voor het management om het anders te doen want het werkt.

Want nee, dat mag niet, maar dat gelijk krijg je niet zomaar. Maar het is de vraag of de juridische weg over de overuren de beste weg is. Dat betekent dan meldingen bij de arbodienst, of het inschakelen van de vakbond of rechter. En het nadeel van de juridische weg is dat men erg gaat focussen op de juridische kant, dat mensen dus denken: 'als we de klagers eruit werken of intimideren is het probleem opgelost'. Ik denk dus dat dat niet de enige weg is die je moet bewandelen, maar heel duidelijk in combinatie met het opbouwen van een dossier.

Overigens is het inroepen van hulp en advies van de vakbond, en als die er is de OR, wel een goed idee. Want dit moet je in elk geval samen doen, [i]en[i] het is iets waar je het spel behoorlijk hard en hoog moet spelen. Goede juridische bijstand zoeken dus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:47

Jee, dat kunnen ze toch niet maken zeg :=
Ik weet niet veel van al die wetjes.. Ik dacht zelfs dat op overwerk 's avonds een extra toeslag lag omdat het buiten de normale uren valt. Zo krijg ik via het uitzendbureau gewoon overwerk betaald met 20% extra. Ik zou dat ook echt niet pikken als ik niet betaald kreeg.. Als ze het met dit personeel niet geregeld krijgen, waarom niet wat extra werknemers aannemen?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:50

Krijgen ze dit ook niet als gereseveerde uren? Dat je het later kan opnemen?

Zeker de vakbond inlichten.
Is er geen OR binnen dit bedrijf?

En inderdaad elke keer weer naar degene gaan waar de fout ligt als ze zeker weten dat de planning geen fout heeft gemaakt.
Lekker makkelijk als een andere afdeling steeds de problemen oplost.
Of mailen met cc naar mensen die leiding geven over de andere afdeling en eventueel nog wat belangrijke mensen erin.

Hier is in de fabriek nu ook meer overwerk maar die mensen krijgen wel compensatie.
Werk ik zelf over wat met toestemming moet dan krijg ik gereserveerde uren die ik dan eens op kan nemen. Dan gaat het niet van mijn vakantie dagen af.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 11:56

Shadow: Dat is precies wat ik (als buitenstaander) ook zeg inderdaad :j

Maar de mannen vinden dat geen oplossing, omdat die problemen die dan ontstaan toch weer bij hen terug komen en zij toch degenen zijn die het op zullen moeten lossen. En het dan nòg vervelender werken wordt voor hun en nog meer tijd gaat kosten allemaal. Daar hebben ze in eerste instantie dus vooral zichzelf mee en ze hebben geen spoeling meer om dat op te vangen, zoals het nu gaat houden ze het net op een haartje vol omdat ze het nèt min of meer rond kunnen breien (ten koste van hun vrije tijd).

Bovendien is de chef ook directeur geworden (van dit deel van de organisatie) en is ècht heel hard bezig voor zijn jongens, heeft nu ook serieus het mes op tafel gelegd bij het hogere management zeg maar dus hij doet er alles aan.

Maar het betreft een buitenlands bedrijf dus hij kan zelf ook geen ijzer met handen breken: hogerop zit er nog meer en dat is wat behoudend, duurt allemaal (veels te) lang om zaken aan te passen. Vandaar dat chef nu ook hoog spel aan het spelen is.

Het zou mooi zijn als de jongens nog een andere mogelijkheid hebben om mee te schermen, al zouden die uren uitbetaald moeten worden dan voelen ze nog enige compensatie en zullen er duidelijk door alle lagen van de organisatie heen lampjes gaan branden dat het op de planning niet gaat zoals het moet.

Hoop ik :=

Dat niet alleen de jongens, maar ook het bedrijf de overuren duidelijker gaat voelen lijkt me eigenlijk het enige dat ze kunnen doen zonder zichzelf er mee te hebben. Want het werk niet afmaken betekent dat ze in een puinhoop terecht komen en dat zou het laatste restje energie er echt uit trekken :(:)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:01

En met zn allen naar de juiste persoon met contract in de hand: hier staat wat overwerk wordt niet uitbetaald, maar structureel 20 uur overwerk voor 3 jaar lang is niet 'wat overwerk'. Wij willen een compensatie en anders doen wij geen overwerk meer. Kan in combinatie met een vakbond, OR of wat dan ook.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:01

Wellicht te naief gedacht, maar als 3 mannen gemiddeld 10-20 overuren per week draaien en de LG is ervan op de hoogte, dan moet er toch ruimte zijn om een vierde aan te trekken? Dat moet die LG dan gewoon hard kunnen maken.

Zijn die overuren trouwens ergens traceerbaar? Lijkt me dat dat de eerste stap is om kenbaar te maken wat er waar misgaat.

Overigens is structureel overwerken onwenselijk en zonder compensatie al helemaal! Die mannen verdienen een dikke pluim!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 12:10

Bedankt voor jullie reacties +:)+

In de transportsector is het ook wel een beetje gebruikelijk dat je overwerkt / dat het geen standaard kantooruren zijn, zeker op de planning.

De grap is dat de chef (sinds enige tijd ook mede-directeur) er juist voor heeft gezorgd door het budget nog een beetje te masseren dat er steeds weer nieuwe mensen bij gekomen zijn op de planning. Ze zitten nu echt met een hele fatsoenlijke groep :j

Bovendien komt er maandag weer iemand bij, en 1 oktober weer iemand. Eigenlijk zijn het (dan zeker) vrij veel mensen. Het probleem zit hem er in dat de organisatie gewoon niet deugt :=

Een paar dagen geleden zeiden ze zelf nog dat ze schatten dat ze ca. voor een derde van de tijd met hun echte werk bezig zijn, en voor de rest vooral bezig zijn met problemen en brandjes die er niet zouden moeten zijn.

Zoals containers die ineens op blijken te zijn, terwijl er 2 man speciaal voor werkt om dat bij te houden en te regelen.... Dan zit de planning zonder containers en dan kunnen ze wel niets doen maar zij krijgen dan al het gezeur natuurlijk omdat alles in het honderd loopt, dus dan gaan ze zelf maar regelen dat ze alsnog containers kunnen vinden.

Zouden ze eigenlijk niet moeten doen, dat vind ik ook, maargoed ik snap wel dat ze liever een paar uurtjes er in stoppen om containers te regelen dan dat ze dagen nodig hebben om het puin te ruimen dat er ontstaat als alle ingeplande boekingen niet gedaan kunnen worden :=

Dat soort dingen is het. Er werkt daar gewoon zoveel kachelhout... en er zijn er al veel uitgebonjourd hoor dankzij zijn chef, maar die kan ook niet met 1 vingerknip het hele bedrijf veranderen natuurlijk :(:)

Overuren zijn zeker traceerbaar, binnen en buitengaan wordt geregistreerd. Manlief kreeg vorige week nog de vraag of hij waterdicht was want chef had toevallig in het systeem gezien dat hij 8 uur 's ochtends het kantoor binnen was gestapt, en om 8 uur 's avonds pas weer naar buiten was gegaan, dus zonder even weg te zij n geweest om een plasje te kunnen doen :P

Uren terugkrijgen als vrije uren speelt ook niet, ze werken nu gratis over zeg maar....is door de werkdruk trouwens ook niet mogelijk. Nu met de zomer waarin steeds iemand op vakantie is, is het al een waardeloos energievretend drama. Iedereen is blij als de vakantietijd weer achter de rug is :(:)

Ze doen al veel problemen / probleemcollega's / mailconversaties doorspelen naar hogerhand en gaandeweg wordt er wel wat kachelhout uitgewerkt dus er vind wel beweging plaats, maar het duurt allemaal gewoon te lang.....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 01-09-14 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:15

Klinkt alsof er dus al wel van alles wordt gedaan om dingen in goede banen te kunnen leiden.

Kan dit team niet een flinke inventarisatie maken wat er nu precies allemaal misloopt? Grijpbaar maken? Evt met de eeuwige (ongewenste) hei-sessie met overige leidinggevenden (LG) bedenken wat er vanuit welke afdeling kan veranderen om het voor iedereen houdbaar te maken. Een tevreden klant zou voor iedereen in dat bedrijf toch het doel moeten zijn?!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:18

pmarena schreef:
Daar hebben ze in eerste instantie dus vooral zichzelf mee en ze hebben geen spoeling meer om dat op te vangen, zoals het nu gaat houden ze het net op een haartje vol omdat ze het nèt min of meer rond kunnen breien (ten koste van hun vrije tijd).

Ja, en er is eigenlijk geen manier om dat te voorkomen. Hoe dan ook gaat het pijn doen, en de boel gaat instorten. Meest waarschijnlijke scenario: 1 van de mannen krijgt in z'n persoonlijke leven iets wat de balans omgooit (zieke partner, iets met de kinderen, ouders die overlijden, ziekte, dat soort dingen), raakt overspannen, de werkduk komt op de rest terecht die dat ook niet trekken, en de hele boel valt als dominostenen om.

Soms moeten zaken eerst erger worden voor ze beter kunnen worden... Maar dat gebeurt dus ook als je een juridische procedure aanspant voor nabetaling ofzo - het bedrijf gaat dan namelijk niet zeggen, 'oh, jullie hebben wel een punt, hier hebben jullie geld en we gaan het verbeteren', nee, ze zoeken een advocaat die goed is in spelletjes rondom arbeidsrecht, en die gaat de procedures vertragen, mensen zwart maken, aantonen dat de mensen niet goed werken en kortom geen enkel recht hebben op nabetaling, en dat geeft ook veel frustratie en kost veel tijd. Het is wat dat betreft beslist geen procedure die makkelijker is of minder gedoe oplevert.

Citaat:
Dat niet alleen de jongens, maar ook het bedrijf de overuren duidelijker gaat voelen lijkt me eigenlijk het enige dat ze kunnen doen zonder zichzelf er mee te hebben. Want het werk niet afmaken betekent dat ze in een puinhoop terecht komen en dat zou het laatste restje energie er echt uit trekken :(:)

En toch is dat eigenlijk de enige weg. Ze zullen eerst door een vervelende tijd heen moeten voor het kan verbeteren, linksom of rechtsom.

Overigens is het niet zozeer het werk niet afmaken, maar het werk vooral heel erg bij anderen neerleggen. Mailtjes met een cc'tje naar de klant en de manager van de afdeling met strekking 'ik denk dat het het beste is als je dit rechtstreeks opneemt met de klant' zijn bv een prima manier om jezelf terug te trekken uit een conversatie.
Of vooraf allerlei informatie opvragen die nu vaak tot problemen leidt, en gewoon niets doen totdat die informatie compleet is en bevestigd en met een keurige naam van iemand eronder die kan worden aangesproken op het niet doen van z'n werk. En als het dan alsnog niet klopt, dan een mailtje naar diens chef met een cc'tje naar je eigen.
Lúllig, volstrekt niet de manier waarop je wilt werken, maar soms wel absoluut noodzakelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 12:26

Rocamor schreef:
Klinkt alsof er dus al wel van alles wordt gedaan om dingen in goede banen te kunnen leiden.

Kan dit team niet een flinke inventarisatie maken wat er nu precies allemaal misloopt? Grijpbaar maken? Evt met de eeuwige (ongewenste) hei-sessie met overige leidinggevenden (LG) bedenken wat er vanuit welke afdeling kan veranderen om het voor iedereen houdbaar te maken. Een tevreden klant zou voor iedereen in dat bedrijf toch het doel moeten zijn?!

Dat zou in theorie moeten ja, in de praktijk hoor ik verhalen dat men bij de sales de klant naar de mond praat, en de planning later met een probleem zit vanwege iets dat niet goed doorgesproken is geweest, waardoor de planning met een boze klant zit met een vervoersprobleem dat opgelost moet worden en waar zo'n sales-knakker natuurlijk niks aan kan doen...simpelweg omdat die dat niet kan regelen.

Er loopt zo ontzettend veel mis, ze geven veel door, chef is heel goed op de hoogte en slaat flink om zich heen waardoor er wel zaken langzaam veranderen, dat is erg fijn +:)+

Alleen effectief zitten die mannen nog steeds allerlei vervelende problemen op te lossen in hun eigenlijk vrije uren, zonder enige compensatie hiervoor en zonder een duidelijke oplossingstermijn aan de horizon.

Er is ook echt geen tijd om inventarisaties / rapporten te maken verder gezien de werkdruk die ze al hebben := En op zich zijn de problemen ook gewoon bekend.

Zou er eindelijk een goed nieuw computersysteem komen dan zou heel veel op opgelost zijn.
Dat andere afdelingen alleen opdrachten kunnen versturen als ze alles ingevuld hebben. Dat de voorraad containers automatisch berekend wordt. Dat er ruimte is voor rare gevallen zodat ze niet buiten het systeem om nog een eigen administratie bij moeten houden met halfslachtige oplossingen.

Maarja ook dat is niet zomaar ineens online en het lijkt ook een beetje in de ijskast te staan _-:(
Dat gaat dus ook de werkdruk niet rap verlichten.

Ik denk echt dat het probleem van de jongens, gewoon heel duidelijk het probleem van het bedrijf moet worden zonder dat de jongens daarbij in een (nog grotere) puinhoop terecht moeten komen.

Maarja wat zijn daar de mogelijkheden voor....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 12:35

Shadow0 schreef:
pmarena schreef:
Daar hebben ze in eerste instantie dus vooral zichzelf mee en ze hebben geen spoeling meer om dat op te vangen, zoals het nu gaat houden ze het net op een haartje vol omdat ze het nèt min of meer rond kunnen breien (ten koste van hun vrije tijd).

Ja, en er is eigenlijk geen manier om dat te voorkomen. Hoe dan ook gaat het pijn doen, en de boel gaat instorten. Meest waarschijnlijke scenario: 1 van de mannen krijgt in z'n persoonlijke leven iets wat de balans omgooit (zieke partner, iets met de kinderen, ouders die overlijden, ziekte, dat soort dingen), raakt overspannen, de werkduk komt op de rest terecht die dat ook niet trekken, en de hele boel valt als dominostenen om.

Soms moeten zaken eerst erger worden voor ze beter kunnen worden... Maar dat gebeurt dus ook als je een juridische procedure aanspant voor nabetaling ofzo - het bedrijf gaat dan namelijk niet zeggen, 'oh, jullie hebben wel een punt, hier hebben jullie geld en we gaan het verbeteren', nee, ze zoeken een advocaat die goed is in spelletjes rondom arbeidsrecht, en die gaat de procedures vertragen, mensen zwart maken, aantonen dat de mensen niet goed werken en kortom geen enkel recht hebben op nabetaling, en dat geeft ook veel frustratie en kost veel tijd. Het is wat dat betreft beslist geen procedure die makkelijker is of minder gedoe oplevert.

Citaat:

En toch is dat eigenlijk de enige weg. Ze zullen eerst door een vervelende tijd heen moeten voor het kan verbeteren, linksom of rechtsom.

Overigens is het niet zozeer het werk niet afmaken, maar het werk vooral heel erg bij anderen neerleggen. Mailtjes met een cc'tje naar de klant en de manager van de afdeling met strekking 'ik denk dat het het beste is als je dit rechtstreeks opneemt met de klant' zijn bv een prima manier om jezelf terug te trekken uit een conversatie.
Of vooraf allerlei informatie opvragen die nu vaak tot problemen leidt, en gewoon niets doen totdat die informatie compleet is en bevestigd en met een keurige naam van iemand eronder die kan worden aangesproken op het niet doen van z'n werk. En als het dan alsnog niet klopt, dan een mailtje naar diens chef met een cc'tje naar je eigen.
Lúllig, volstrekt niet de manier waarop je wilt werken, maar soms wel absoluut noodzakelijk.

Dat is EXACT wat ik ook steeds zeg :j

Alleen als buitenstaander weet je natuurlijk niet alle ins- en outs van problemen die daardoor ontstaan en de planners zelf weer keihard in de kont bijten.

Op 1 of andere manier laten de problemen die hierdoor kunnen ontstaan, zich niet terugzetten naar de veroorzaker. Uiteindelijk komen ze toch weer bij de planning terecht die bvb. toch alsnog vervangend vervoer moeten regelen, gecombineerde transporten moeten zien te redderen die hierdoor niet (dreigen te) lukken, achteraf de geclaimde kosten moeten verantwoorden (want zij zijn ook verantwoordelijk voor de facturatie enzo), andere afdelingen kunnen dat simpelweg niet.

Die kunnen ook moeilijk even met de havens of vervoerders gaan bellen om problemen te regelen: hebben simpelweg de kennis niet. En ze kunnen moeilijk hun contactpersonen van buiten laten barsten en met problemen laten zitten, want dat verslechtert de relatie met die mensen natuurlijk en daar hebben ze zelf veel last van...naast dat ze zo niet met buitenstaanders die er niets aan kunnen doen, om willen gaan natuurlijk :(:)

Dus linksom of rechtsom komt het toch weer bij ze terug, en wordt het werk alleen maar meer als ze het niet eerder oplossen.

Daarom begrijp ik wel dat ze het toch oplossen, en aan hogerhand doorspelen welke klojo nu weer welke domme fout heeft gemaakt in de hoop dat hogerhand er wat mee doet.

Ik denk dat het wellicht een combinatie moet zijn van stappen die ze zouden moeten doen om het management het vuur een beetje aan de schenen te leggen.

In ieder geval duidelijk aangeven dat het wettelijk gezien strafbaar is hoe ze nu bezig zijn.
Sowieso door het laten draaien van deze uren, als je daar nog onterecht onbetaald overwerk aan toe kan voegen stook je het vuurtje dubbel zo hard op, dus dat zou wel fijn zijn als je dat kon zeggen. (zonder meteen de juridische weg in te slaan, maar gewoon even op de wet wijzen in de hoop het vuurtje aan te wakkeren).

En daarbij zelf op 1 of andere manier zorgen voor betere werktijden en toch zoeken naar mogelijkheden om broddelwerk terug te kaatsen naar de klojo's die van hun probleem dat van de planning proberen te maken.

Daar is de chef dus ook hard mee bezig, om dat kachelhout er uit te werken en die wil ook dat de mannen stoppen met het bedrijf elke keer redden maar wil dat wel even heel duidelijk doorspreken met de andere afdelingen / hogerhand zodat de planning niet de zwarte piet krijgt toegespeeld en er op aan wordt gekeken.

Voor de mannen zelf hoop ik dat ze gewoon eens 1 front vormen, het idee is al geopperd dat iedereen misschien 4 dagen moet gaan werken. Dan heb je nog steeds van die idioot lange dagen met ter compensatie tenminste nog een vrije dag waardoor het wellicht wat beter te verteren is....

Ze willen natuurlijk gewoon van die extra uren af, maar al zouden ze af kunnen dwingen dat die betaald moeten worden dan zou dat ook al wat minder steken en wat meer hoop geven dat het bedrijf zelf meer prioriteit gaat geven aan het terugdringen van die overuren.

Het zou geweldig zijn als er gewoon ergens in de wet stond dat ze het recht hebben op uitbetaling van hun gewerkte uren (boven een bepaald aantal "kan gebeuren" uren?) zodat ze er niet eens al te moeilijk voor hoeven doen om dat te kunnen eisen.

Ik hoop echt op zoiets dat dan weer even een scherp kantje er af kan halen en tenminste het gevoel van wat vooruitgang in de situatie geeft.... :(:)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:06

Dit is toch een gebrek aan leiding in het bedrijf. Moet je kijken hoe snel een probleem op bij het bijhouden van de voorraad containers is opgelost als de mensen die er een bende van maken gedwongen worden bij te springen bij de planning bij de door hen zelf veroorzaakte problemen. Structureel overleg wanneer opdrachten onvolledig worden doorgezet, versterkt met sancties. Dan maar even niet de populaire baas.

De problemen die je elders in het bedrijf hebt worden nu opgelost aan het einde, waar het meer geld kost om het op te lossen dan wanneer je een goed bedrijfsproces hebt. Dat ga je alleen als werknemer niet oplossen - of het bedrijf pikt het op, of je gaat voor je eigen gezondheid een andere baan zoeken...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:13

Zorg dat de heren het inzichtelijk maken, desnoods een keertje samen 's avonds een uurtje samen een pintje pakken en de boel opschrijven. Laat uitrekenen hoeveel kosten er nu zouden moeten (!) zijn door deze situatie. Laat inzichtelijk maken hoeveel klachten er komen vanuit klanten (is het een ISO 9001 gecertificeerd bedrijf bijvoorbeeld? Dan moet dat heel makkelijk te herleiden zijn).

Zorg dat aan alles dat fout gaat een kostenplaatje gehangen wordt. En laat doorrekenen wat het het bedrijf oplevert als de boel verbetert wordt. De meeste managers komen pas van hun stoel als het ze hapklaar wordt voorgehouden.

Ze zijn vast niet het enige logistieke bedrijf, wellicht kent iemand een computersysteem dat wel goed en adequaat werkt, daar moet toch aan te komen zijn?

Ik ben het overigens met Prrrr eens. Branden blussen is voor brandweer en / of BHV.

Als deze jongens niks veranderen, zal er vanuit het bedrijf niets veranderen. Ze doen met 3 man het werk van 4,5. Moet je nagaan wat het bedrijf hiermee uitspaart, over de rug van het personeel he!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:15

Een botte reactie van mijn kant aan een kant gezien. Transport is overwerk. Planning is overwerk. Dit is echt een baan waarin niet overwerken vrijwel onmogelijk is. Compensatie hiervoor word zelden tot nooit gegeven, een goed salaris normaal wel.

Aan de andere kant, een goed computer programma en goed aangeleverde opdrachten zijn wel prioriteit om optimaal te functioneren en dit is niet de verantwoordelijkheid van de planningsafdeling in dit geval begrijp ik. Er zijn landelijk een aantal zeer bekende planningsprogramma's in omloop, niet heel moeilijk om dat in handen te krijgen als transport bedrijf, wel kostbaar.
Een administratief medewerking op de planningsafdeling die de opdrachten nakijkt, invoert ed, kan ook een oplossing zijn, maar natuurlijk moet de verantwoordelijke afdeling dit ook gewoon fatsoenlijk aan kunnen leveren.

Echter, als hier al 3 jaar weinig tot niks in gebeurd is vermoed ik dat dit niet snel gaat gebeuren. Als je deze 60 uur dus niet wil of kan maken zou ik gaan rondkijken voor een andere baan. De kans dat je minder uren vind is alleen erg onwaarschijnlijk. Als je uberhaupt wat vind want het is heel schaars in de transport.

Van mij weinig nuttigs dus, hopelijk komt er een geschikte oplossing! Succes ermee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 13:20

Prrrr schreef:
Dit is toch een gebrek aan leiding in het bedrijf. Moet je kijken hoe snel een probleem op bij het bijhouden van de voorraad containers is opgelost als de mensen die er een bende van maken gedwongen worden bij te springen bij de planning bij de door hen zelf veroorzaakte problemen. Structureel overleg wanneer opdrachten onvolledig worden doorgezet, versterkt met sancties. Dan maar even niet de populaire baas.

De problemen die je elders in het bedrijf hebt worden nu opgelost aan het einde, waar het meer geld kost om het op te lossen dan wanneer je een goed bedrijfsproces hebt. Dat ga je alleen als werknemer niet oplossen - of het bedrijf pikt het op, of je gaat voor je eigen gezondheid een andere baan zoeken...

Nouja, meer geld kost...ze betalen dus geen cent extra voor die overuren dus in zoverre :=
(alhoewel ze soms wel eten bestellen op kosten van de zaak als het later wordt dan een uur of 9-10...)

Overigens wil je iemand die al geeneens een lijstje van containeraantallen bij kan houden, er echt niet op de planning bij hebben, dat kost je meer tijd om fouten te herstellen dan dat het oplevert :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:23

pmarena schreef:
In ieder geval duidelijk aangeven dat het wettelijk gezien strafbaar is hoe ze nu bezig zijn.
Sowieso door het laten draaien van deze uren, als je daar nog onterecht onbetaald overwerk aan toe kan voegen stook je het vuurtje dubbel zo hard op, dus dat zou wel fijn zijn als je dat kon zeggen. (zonder meteen de juridische weg in te slaan, maar gewoon even op de wet wijzen in de hoop het vuurtje aan te wakkeren).

Maar vergeet vooral niet dat directeuren van bedrijven niet zo wakker liggen van de wet en dergelijke uitspraken. Zij hebben een advocaat - een dure vermoedelijk. Ze weten dat je eerst moeite moet doen voor je het gelijk van de wet ook werkelijk krijgt. Dus dat vuurtje aanwakkeren heeft geen enkele zin als je niet bereid bent dat tot de bodem uit te vechten. In tegendeel: loze dreigementen verzwakken je positie over het algemeen eerder.

Als men bereid is om naar de rechter te stappen (en dat houdt in, een goede advocaat nemen, een boel juridische procedures doorstaan en mogelijk vuile spelletjes en desnoods keiharde leugens), dan moeten ze dat vooral doen. Als men daar niet toe bereid is, helpt het eigenlijk niets om te wijzen op de wet want dan is het een loos dreigement, en het bedrijf gaat echt niets ondernemen voor ze hebben gezien dat je het meent met de wet.

Het komt allemaal neer op keuzes. Men heeft een paar opties:
- blijven doen wat je altijd doet en dan blijft de situatie hetzelfde, tot mensen instorten
- een andere baan zoeken
- de confrontatie aangaan

Dat zijn de opties. De optie 'het wordt vanzelf beter zonder al te veel moeite' is er niet. Ook niet door heel hard te vinden dat die er wel zou moeten zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 13:34

Rocamor schreef:
Zorg dat de heren het inzichtelijk maken, desnoods een keertje samen 's avonds een uurtje samen een pintje pakken en de boel opschrijven. Laat uitrekenen hoeveel kosten er nu zouden moeten (!) zijn door deze situatie. Laat inzichtelijk maken hoeveel klachten er komen vanuit klanten (is het een ISO 9001 gecertificeerd bedrijf bijvoorbeeld? Dan moet dat heel makkelijk te herleiden zijn).

Zorg dat aan alles dat fout gaat een kostenplaatje gehangen wordt. En laat doorrekenen wat het het bedrijf oplevert als de boel verbetert wordt. De meeste managers komen pas van hun stoel als het ze hapklaar wordt voorgehouden.

Ze zijn vast niet het enige logistieke bedrijf, wellicht kent iemand een computersysteem dat wel goed en adequaat werkt, daar moet toch aan te komen zijn?

Ik ben het overigens met Prrrr eens. Branden blussen is voor brandweer en / of BHV.

Als deze jongens niks veranderen, zal er vanuit het bedrijf niets veranderen. Ze doen met 3 man het werk van 4,5. Moet je nagaan wat het bedrijf hiermee uitspaart, over de rug van het personeel he!

Het is geen 3 man, het zijn er momenteel al 5 ;)
En dan komt er dus nog anderhalve man bij de komende maand... waar ze tijd voor zullen moeten vinden / maken om die in te werken :=

Er is werk gemaakt van computersystemen door de chef en jongens anderhalf jaar geleden maar dit lijkt momenteel in de ijskast te staan, schiet maar niet op.

Voorrekenen van 1 en ander is ook al regelmatig gebeurd, er is veel overleg geweest, en ze hebben allemaal erg duidelijk aangegeven dat dit zo gewoon geen houdbare situatie is, chef heeft dus nu helemaal het mes op tafel gelegd maargoed dan nog is dit niet zomaar van vandaag op morgen opgelost.

Het zou zo mooi zijn als ze als blok zouden kunnen eisen dat de overuren betaald gaan worden, dat is namelijk al met al het beste signaal dat ze kunnen geven dat die overuren niet normaal en niet wenselijk zijn.

Als het bedrijf die overuren gewoon eens heel direct in de portemonnee zou (dreigen te) voelen dan lijkt de kans me groter dat men dat geld veel liever uitgeeft aan manieren om de werkdruk voor de jongens (zo snel mogelijk!) terug te dringen.

Ik heb wederom flink gezocht naar wetgeving hierover maar het blijft allemaal maar vaag vind ik.

Inderdaad is overwerk in het transport wel normaal, en er is getekend voor het afmaken van het werk en niet betaald krijgen voor overuren.

Maar dat kan toch geen vrijbrief zijn voor een bedrijf om het maar voort te laten duren dat werknemers na hun contracturen nog enkele uren gratis blijven doorwerken.

Overwerk is toch incidenteel van aard, structureel uren langer doorwerken is weer wat anders lijkt me.

Aan de andere kant is daar natuurlijk ook dat maximum van 48 uur per week voor, dat zou neerkomen op elke dag anderhalf uur onbetaald overwerken.

Dat is ook al van een heel andere orde dan vrijwel dagelijks pas na 21 uur thuiskomen terwijl je volgens je contract al om 18 uur thuis zou zijn geweest :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 13:37

Shadow0 schreef:
pmarena schreef:

Maar vergeet vooral niet dat directeuren van bedrijven niet zo wakker liggen van de wet en dergelijke uitspraken. Zij hebben een advocaat - een dure vermoedelijk. Ze weten dat je eerst moeite moet doen voor je het gelijk van de wet ook werkelijk krijgt. Dus dat vuurtje aanwakkeren heeft geen enkele zin als je niet bereid bent dat tot de bodem uit te vechten. In tegendeel: loze dreigementen verzwakken je positie over het algemeen eerder.

Als men bereid is om naar de rechter te stappen (en dat houdt in, een goede advocaat nemen, een boel juridische procedures doorstaan en mogelijk vuile spelletjes en desnoods keiharde leugens), dan moeten ze dat vooral doen. Als men daar niet toe bereid is, helpt het eigenlijk niets om te wijzen op de wet want dan is het een loos dreigement, en het bedrijf gaat echt niets ondernemen voor ze hebben gezien dat je het meent met de wet.

Het komt allemaal neer op keuzes. Men heeft een paar opties:
- blijven doen wat je altijd doet en dan blijft de situatie hetzelfde, tot mensen instorten
- een andere baan zoeken
- de confrontatie aangaan

Dat zijn de opties. De optie 'het wordt vanzelf beter zonder al te veel moeite' is er niet. Ook niet door heel hard te vinden dat die er wel zou moeten zijn.

Het lijkt mij dat je voor dat teveel aan overuren in principe niet zo gek veel zou hoeven te ondernemen?
Gewoon de (moderne versie van de) Arbeidsinspectie attenderen op het probleem, en die gaan er dan mee aan de slag toch :)

Is overigens niet iets waarvan ik verwacht dat de jongens het zelf willen hoor.

Maar als je als groep eens met de vuist op tafel gaat dan is het natuurlijk een stuk interessanter om het hogere management simpelweg te kunnen laten zien dat het bedrijf de wet overtreedt, dan dat ze alleen maar zeggen dat ze het zelf niet leuk meer vinden zeg maar :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:39

leonie87 schreef:
Een botte reactie van mijn kant aan een kant gezien. Transport is overwerk. Planning is overwerk. Dit is echt een baan waarin niet overwerken vrijwel onmogelijk is. Compensatie hiervoor word zelden tot nooit gegeven, een goed salaris normaal wel.

Echter, als hier al 3 jaar weinig tot niks in gebeurd is vermoed ik dat dit niet snel gaat gebeuren. Als je deze 60 uur dus niet wil of kan maken zou ik gaan rondkijken voor een andere baan. De kans dat je minder uren vind is alleen erg onwaarschijnlijk. Als je uberhaupt wat vind want het is heel schaars in de transport.

Als iedereen dit maar doodnormaal blijft vinden veranderd er natuurlijk nooit iets...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:56

Bij heel veel functies zit overwerk bij het salaris in.
Maar dat moet dan wel aan het salaris te zien zijn.

Je mag wettelijk niet minder verdienen dan het minimum per uur (dus als je het salaris deelt door het echt aantal gewerkte uren, zal dit op of boven het minimum moeten vallen).

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:03

Brainless schreef:

Je mag wettelijk niet minder verdienen dan het minimum per uur (dus als je het salaris deelt door het echt aantal gewerkte uren, zal dit op of boven het minimum moeten vallen).

Het salaris moet dus inderdaad wel zodanig zijn dat het overwerk erin verdisconteerd is. Maar dan nog heb je je te houden aan de arbeidstijdenwet.

Als ik het zo lees is de baas wel bezig om het te verbeteren, maar heeft het nog geen effect. Je kan er ook voor kiezen om het nog even aan te kijken, of er inderdaad een reëlere situatie ontstaat. En anders SZW inschakelen: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... e-szw.html

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:08

Prrrr schreef:
Brainless schreef:

Het salaris moet dus inderdaad wel zodanig zijn dat het overwerk erin verdisconteerd is. Maar dan nog heb je je te houden aan de arbeidstijdenwet.

Als ik het zo lees is de baas wel bezig om het te verbeteren, maar heeft het nog geen effect. Je kan er ook voor kiezen om het nog even aan te kijken, of er inderdaad een reëlere situatie ontstaat. En anders SZW inschakelen: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... e-szw.html

Klopt, maar die is max 12 uur per dag en max 60 uur per week.
Ook hoeven pauzes niet worden door betaald.

Behalve bij enkele beroepen geldt een lagere aantal uren.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijden.html

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:41

Zover ik kan lezen gaat het beroep niet over een beroep dat buiten de arbeidstijdenwet valt,

Brainless: ik denk dat je bedoeld dat op sommige beroepen de arbeidstijdenwet nvt is, zoals medisch specialisten enz. Verder geldt voor iedereen t volgende:

Over een periode van 4 weken mag u gemiddeld 55 uur per week werken. In een collectieve regeling voor arbeidsvoorwaarden kan deze regel buitenspel worden gezet. Maar u mag nooit meer dan 60 uur per week werken.
Over een periode van 16 weken mag u gemiddeld 48 uur per week werken.

De wetgever gaat ervan uit dat een week loopt van zondag 0.00 uur tot zaterdag 24.00 uur.

Dit geldt bijv. Ook voor vrachtwagenchauffeurs

Edit: Toepassing Arbeidstijdenwet
De Arbeidstijdenwet geldt voor iedereen die voor een werkgever werkt, dus ook voor stagiairs, uitzendkrachten en gedetacheerden. De Arbeidstijdenwet is van toepassing op alle werkzaamheden die u als werknemer verricht. Als u verschillende banen heeft, worden de werktijden daarvan bij elkaar opgeteld.

In een aantal gevallen geldt de Arbeidstijdenwet ook voor zelfstandigen. Het gaat dan om situaties waarin ook de veiligheid van derden in het geding is. Dit geldt bijvoorbeeld voor chauffeurs die als zelfstandige in het wegvervoer werken.

Uitzonderingen:
Uitzonderingen Arbeidstijdenwet
De Arbeidstijdenwet geldt niet of gedeeltelijk voor:

werknemers die € 57.750 of meer verdienen (behalve als het om gevaarlijk werk, nachtdienst of werk door niet-leidinggevenden in de mijnbouw gaat). Dit is ongeveer 3 maal het minimumloon ;
vrijwilligers;
beroepssporters;
wetenschappelijke onderzoekers;
gezinshuisouders;
podiumkunstenaars;
medisch en tandheelkundig specialisten, verpleeghuisartsen, huisartsen en sociaal geneeskundigen;
begeleiders van school- en vakantiekampen;
militair personeel bij inzet en bij oefeningen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:46

Brainless schreef:
Prrrr schreef:
Brainless schreef:

Klopt, maar die is max 12 uur per dag en max 60 uur per week.
Ook hoeven pauzes niet worden door betaald.

Behalve bij enkele beroepen geldt een lagere aantal uren.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijden.html

Wat MissBambi zegt:

Citaat:
Artikel 5:7
Lid 2

2.De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende:

a. 12 uren per dienst;

b. 60 uren per week, en

c. gemiddeld 48 uren per week in elke periode van 16 aaneengesloten weken.

3.De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende gemiddeld 55 uren per week in elke periode van 4 aaneengesloten weken.

4.Bij collectieve regeling kan, met inachtneming van het tweede lid, van het derde lid worden afgeweken. Elk beding, waarbij op een andere wijze dan in de vorige zin is bepaald, wordt afgeweken van het derde lid, is nietig.

60 uur in een week kan dus wel, maar alleen bij uitzondering. Zeker als het langere periode aanhoudt, is SZW best geïnteresseerd in dit soort overtredingen. En ze zijn best behoorlijk duur...