Ervaringen tweede studie (buitenland?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WannabeAnky

Ervaringen tweede studie (buitenland?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 17:53

Ik hoop dat het hier goed staat!

Ik studeer op dit moment Gezondheid en Leven aan de VU Amsterdam. Mijn droom was echter om Geneeskunde te studeren, maar ik ben hier 2 keer voor uitgeloot. De eerste keer was na mijn VWO examens (ben dus Gezondheid en Leven gaan doen als 2e optie) en de tweede keer was na het behalen van mijn P voor Gezondheid en Leven. Ik heb toen de keuze gemaakt om met mijn 2e jaar G&L te starten en dit jaar het loten te laten schieten. Immers, wat heb je aan twee afgeronde jaren (mocht ik dit jaar wel ingeloot zijn geweest)?? Dat vond ik zonde, dan heb je net niets. -O- Ik heb dus besloten om eerst deze studie af te maken en daarna mijn laatste poging te wagen. Ik ga nu mijn derde jaar in, dus voor aankomend jaar 2015-2016 wilde ik meeloten voor Geneeskunde...

Ik was alleen een beetje naïef, onoplettend, onwetend, hoe je het ook wilt noemen. Ik kwam er gisteren achter dat er andere regels gelden voor een tweede studie wat betreft collegegeld. De gezondheidszorg en het onderwijs zijn zogenaamde "tekort sectoren", waardoor je géén twee studies in deze sector na elkaar mag doen... Probleem. Ik rond namelijk mijn huidige opleiding in het jaar 2014-2015 af. Mocht ik ingeloot worden, moet ik instellingsgeld gaan betalen in plaats van het wettelijke collegegeld. Dit verschilt per universiteit, maar loopt van ongeveer 8.000 tot 32.000 euro per jaar. En dat 3 jaar lang. Ik ben een student met een goede baan, maar zó rijk ben ik niet -O-

Ik heb mij ook verdiept in het zij-instroom programma, waarbij je één schakeljaar doet en dan je co-schappen gaat lopen. Dat schakeljaar krijg je geen stufi, moet je een bedrag betalen dat ongeveer gelijk is aan het collegegeld én zo'n 2.000 euro aan kosten voor boeken en ander materiaal. Omgerekend dus zo'n 5.000 euro. Gelukkig is dit maar één jaar, de andere 3 jaar voor de co-schappen tellen als master, en een master heb ik nog niet gedaan. Het zou dus mijn eerste master worden, wat wel tegen het normale collegegeld gevolgd kan worden. Deze optie zou nog een mogelijkheid zijn, zij het dat hier ook een strenge selectie op is. Iemand die hier ervaringen mee heeft zou mij ook onwijs kunnen helpen!

Nu heb ik er heel wat voor over om wel Geneeskunde te studeren en na deze teleurstelling ben ik mij gaan verdiepen in het buitenland. Ik heb voor nu gekeken naar België en ook al mails gestuurd met vragen en of zij mij meer informatie konden geven. Maar landen als Engeland, Duitsland etc. zou ook eventueel in bereik liggen. Ik ben dan immers 21 en meer klaar voor het uit huis gaan dan toen ik 18 was.

Nu dacht ik dat er ook heel wat studenten op Bokt zitten die mij misschien verder kunnen helpen. Heb jij een tweede studie gedaan? Zo ja, kun je er wat meer over vertellen? Qua wat, waar, hoe, welke kosten, meer informatie? Of heb je aan het zij-instroom programma meegedaan, ook dan kun je me helpen door informatie te geven! Of andere tips om onder dit enorme bedrag uit te komen, zijn ook gewenst (mits legaal haha)

Sorry voor de lap tekst en alvast bedankt als je een reactie plaatst. Ik hoop dat ik wat meer te weten kom!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:26

In België moet je voor geneeskunde een ingangsexamen doen, en alleen als je geslaagd bent mag je eraan beginnen. Het is een ontzettend zwaar examen waar mensen lang en hard voor studeren, maar vaak slaagt minder dan de helft voor het examen, dus je moet je écht goed voorbereiden. Dit wordt 2x per jaar georganiseerd, één keer in juli en één keer in augustus. Meer informatie staat hier: http://www.ond.vlaanderen.be/toelatingsexamen/nl/

Goedkoper dan in Nederland is het sowieso; voor geneeskunde aan de KU Leuven betaal je €620 inschrijvingsgeld per jaar (excl. schoolboeken enz).

Misschien helpt deze site je wel: http://www.geneeskundeinbelgie.nl

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 20:39

Yasmine schreef:
In België moet je voor geneeskunde een ingangsexamen doen, en alleen als je geslaagd bent mag je eraan beginnen. Het is een ontzettend zwaar examen waar mensen lang en hard voor studeren, maar vaak slaagt minder dan de helft voor het examen, dus je moet je écht goed voorbereiden. Dit wordt 2x per jaar georganiseerd, één keer in juli en één keer in augustus. Meer informatie staat hier: http://www.ond.vlaanderen.be/toelatingsexamen/nl/

Goedkoper dan in Nederland is het sowieso; voor geneeskunde aan de KU Leuven betaal je €620 inschrijvingsgeld per jaar (excl. schoolboeken enz).

Misschien helpt deze site je wel: http://www.geneeskundeinbelgie.nl

Ja ik weet inderdaad dat er een toelatingstoets is én dan deze (vooral voor Nederlanders) zeer moeilijk is. Maar de decentrale selectie hier in Nederland is ook pittig. En ik heb op dat moment 3 jaar biomedische kennis, waar ik hopelijk nog wel iets van kan herinneren haha! Maar dankjewel hiervoor iig!

Ik had inderdaad gezien dat het wel goedkoper zou zijn, maar kon nergens echt vinden of dit ook zou gelden als het een tweede studie is. Of er bijvoorbeeld zelfde regels zijn als in Nederland over de gezondheidszorg enz. Daar heb ik ook een mail over gestuurd, maar ik dacht misschien heeft iemand hiermee ervaring.

Dankjewel iig voor je reactie! ;)

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:40

Ik doe de geneeskunde zij-instroom, heb net het schakeljaar afgerond. Het bevalt me erg goed! :)

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 21:55

IndyVanity schreef:
Ik doe de geneeskunde zij-instroom, heb net het schakeljaar afgerond. Het bevalt me erg goed! :)

Fijn! Kun je er me wat meer over vertellen? Waar bijvoorbeeld? En met welke vooropleiding? En hoe zwaar zijn alle toelatingstoetsen? Kosten? Etc.

Dankjewel alvast! :)

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:32

Ik doe het aan de UvA. Ik had daarvoor biomedische wetenschappen gedaan aan de UvA, maar er zit toevallig ook iemand in mijn groep die gezondheid en leven aan de VU heeft gedaan.

De toelatingstoets was wel pittig, maar na 3 jaar biomedisch en de studiestof geleerd te hebben die op de site ervoor wordt aanbevolen,vond ik het wel goed te doen. Je krijgt bij de UvA (en VU) iets van 160 meerkeuzevragen. In mijn jaar ging het vooral over anatomie, microbiologie en genetica, maar ik hoorde dat het dit jaar weer hele andere onderwerpen waren, dus eigenlijk moet je gewoon zorgen dat je alle onderwerpen van die lijst kent.

Het schakeljaar kost net zoveel als andere studies 1800 ofzoiets, alleen krijg je geen stufi en ov.. Ik heb zelf dit jaar maar 1 boek gekocht, dus had verder weinig kosten, maar dat is maar net of je graag uit boeken leert of liever van colleges enzo.

Ik ken best veel mensen die steeds uitgeloot waren en via de zij-instroom nu toch nog geneeskunde kunnen doen. Als je het echt graag wilt en goed voorbereid voor de toetsen moet het echt wel een keer lukken! Ik zou wel aanraden om het bij meerdere universiteiten tegelijk te proberen.
Ik had zelf ook meegedaan aan de selecties van summa en VU. Leiden, maastricht en groningen kan ook nog. Van degene die ik kende had iedereen die bij meerdere universiteiten geprobeerd had volgens mij wel een plekje, maar als je bijvoorbeeld alleen voor summa gaat is de kans wel een stuk kleiner.

Ik ben nu klaar met het schakeljaar, maar door de lange wachttijd moet ik wel bijna een jaar wachten op mn coschappen.. dus die 'arts in 4 jaar' waar ze het op de site over hebben klopt niet helemaal.. maargoed ik ben allang blij dat ik geneeskunde doe! :D

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 23:23

IndyVanity schreef:
Ik doe het aan de UvA. Ik had daarvoor biomedische wetenschappen gedaan aan de UvA, maar er zit toevallig ook iemand in mijn groep die gezondheid en leven aan de VU heeft gedaan.

De toelatingstoets was wel pittig, maar na 3 jaar biomedisch en de studiestof geleerd te hebben die op de site ervoor wordt aanbevolen,vond ik het wel goed te doen. Je krijgt bij de UvA (en VU) iets van 160 meerkeuzevragen. In mijn jaar ging het vooral over anatomie, microbiologie en genetica, maar ik hoorde dat het dit jaar weer hele andere onderwerpen waren, dus eigenlijk moet je gewoon zorgen dat je alle onderwerpen van die lijst kent.

Het schakeljaar kost net zoveel als andere studies 1800 ofzoiets, alleen krijg je geen stufi en ov.. Ik heb zelf dit jaar maar 1 boek gekocht, dus had verder weinig kosten, maar dat is maar net of je graag uit boeken leert of liever van colleges enzo.

Ik ken best veel mensen die steeds uitgeloot waren en via de zij-instroom nu toch nog geneeskunde kunnen doen. Als je het echt graag wilt en goed voorbereid voor de toetsen moet het echt wel een keer lukken! Ik zou wel aanraden om het bij meerdere universiteiten tegelijk te proberen.
Ik had zelf ook meegedaan aan de selecties van summa en VU. Leiden, maastricht en groningen kan ook nog. Van degene die ik kende had iedereen die bij meerdere universiteiten geprobeerd had volgens mij wel een plekje, maar als je bijvoorbeeld alleen voor summa gaat is de kans wel een stuk kleiner.

Ik ben nu klaar met het schakeljaar, maar door de lange wachttijd moet ik wel bijna een jaar wachten op mn coschappen.. dus die 'arts in 4 jaar' waar ze het op de site over hebben klopt niet helemaal.. maargoed ik ben allang blij dat ik geneeskunde doe! :D

Oke bedankt voor je reactie! Hier heb ik echt wat aan! :j Ik ga me er zeker verder in verdiepen en alvast voorbereiden waar mogelijk. Handig om te weten dat je bij meerdere universiteiten tegelijk mag proberen! Ik dacht dat het net als met decentrale selectie maar één universiteit per jaar kon zijn.

Ik denk dat ik die optie meer zie zitten dan dat decentraal inloten en dan 3 jaar 10.000 euro betalen... Nu nog hopen dat het me lukt! :D

Edit: ik ben zelf ook iemand die nauwelijks iets uit boeken doet, dus dat zou dan idd nog een voordeel zijn qua kosten :) Ben blij dat die meevallen in de praktijk! Dankje voor het delen!

IndyVanity

Re: Ervaringen tweede studie (buitenland?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:36

Graag gedaan, succes!! :D