Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 17:38

... Onder huwelijkse voorwaarden.

In een ander topic las ik deze quote
..... schreef:
Wij hebben niet een 'van mij' en 'van hem', het is gewoon allemaal van ons.

En na meerdere gesprekken hierover met mijn vriend ben ik toch heel benieuwd wat er tegenwoordig wordt gekozen..
Nou is het trouwen bij ons nog heel ver weg natuurlijk, maar we hebben het er al een paar keer over gehad en onze meningen zijn daarin, helaas, verdeeld.

Ik ben ook heel benieuwd naar meningen van anderen..

Mijn mening is namelijk dat je trouwt onder gemeenschap van goederen en anders kun je beter niet trouwen (als je van alles gescheiden wilt houden).
Mijn idee is, ik wil alles met hem delen. Wat van mij is, is van hem en ook andersom.

Wanneer je zou trouwen onder huwelijkse voorwaarden, is voor mij het hele idee van trouwen weg. Waar doe je het anders voor? Je trouwt immers, in mijn ogen, omdat je je leven en de rest met hem wilt delen.

Mijn vriend wil namelijk het een en ander vast laten leggen, want 'stel dat ik iemand anders tegen kom'.... Is hij al zijn geld en zo kwijt.. :')

Stel nou dat hij een groot bedrijf had gehad, dan zou ik er volledig mee eens zijn om dat vast te laten leggen.
Maar in dit geval ben ik degene met een (heel klein) bedrijf en verdien ik straks, na mijn opleiding, meer dan hem.

Ik ben vooral benieuwd naar de getrouwde en/of verloofde bokkers onder ons.
Waar hebben jullie voor gekozen? Wat is het idee daar achter? Zou je het de (gaan we niet van uit) volgende keer anders doen?

Barst los! :)

Groetjes

Urion

Re: Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:41

Mijn verloofde en ik hebben het hier niet veel over gehad. Ik denk omdat wij beide gewoon willen trouwen en ons gezin willen stichten zonder poespas. Geen huwelijkse voorwaarden dus. Met een ander zou ik direct kiezen om vast te laten zetten dat mijn paarden van mij zijn, echter zie ik mijn vriend niet in staat iets vervelends te doen mochten wij uit elkaar gaan. Zie hem er nog voor aan om dan mij nog te helpen met de paarden als ik het niet alleen red.

In de situatie van mijn moeder bijvoorbeeld vind ik het beter dat zij is getrouwd (niet met mijn vader) onder huwelijkse voorwaarden. Dat is een tweede huwelijk, ze hebben beide een leven opgebouwd met o.a schulden en ook bezittingen en sommige dingen moet je niet willen delen na zo'n lange tijd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:43

Mijn man en ik zijn 15 jaar geleden getrouwd onder huwelijksvoorwaarden. Niet omdat we dingen gescheiden willen houden, maar vanwege het feit dat hij destijds al de ambitie had een eigen bedrijf te beginnen. dat is ook daadwerkelijk gebeurd, en de huwelijksvoorwaarden zorgen ervoor dat bij faillissement schuldeisers mij niet privé aansprakelijk kunnen stellen. We hebben dus veel op mijn naam laten zetten zodat dat niet afgepakt kan worden door eventuele schuldeisers.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:45

Urion schreef:
echter zie ik mijn vriend niet in staat iets vervelends te doen mochten wij uit elkaar gaan.

Dat dachten veel mensen met jou en die zijn tijdens de scheiding toch bedrogen uitgekomen.

Ik heb geen idee wat ik zou willen, denk ook gewoon in gemeenschap van goederen.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:46

_Nancy schreef:
Mijn mening is namelijk dat je trouwt onder gemeenschap van goederen en anders kun je beter niet trouwen (als je van alles gescheiden wilt houden).
Mijn idee is, ik wil alles met hem delen. Wat van mij is, is van hem en ook andersom.

Wanneer je zou trouwen onder huwelijkse voorwaarden, is voor mij het hele idee van trouwen weg. Waar doe je het anders voor? Je trouwt immers, in mijn ogen, omdat je je leven en de rest met hem wilt delen.

Dit is exact wat ik 2,5 jaar geleden ook tegen mijn man zei :')

Wanneer je (de ambitie voor) een eigen bedrijf hebt vind ik het wat anders, maar aangezien we dat niet hebben, was dit voor ons prima.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:47

Hier ook uitgebreid over gehad.
Al sinds wij samen wonen is er niet meer "jij" en "mij" maar ons. Alle spullen zijn van ons samen, het geld is van ons samen, het huis is van ons samen en stel dat we uit elkaar zouden gaan dan weet ik zeker dat er een eerlijke verdeling zou komen qua spullen/geld. Qua huis misschien niet, want 't is een koophuis op zijn naam. Als we gaan trouwen willen we dus ook trouwen in gemeenschap van goederen. :j

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:49

Mijn vriend heeft een eigen bedrijfje. Het is nu nog heel klein, maar het zit gewoon in hem om iets van een eigen bedrijf of met iemand samen ofzo op te zetten of te houden.

Anders zou ik ook gewoon alles gezamenlijk willen, maar zoals hierboven ook gezegd, bij faillissement ben je dan beide privé aansprakelijk en kunnen schuldeisers alles bij je weg halen. Daarom zou ik wel voor huwelijkse voorwaarden gaan.

Ik weet ook niet precies hoe dat werkt, maar bij huwelijkse voorwaarden moet je dingen laten omschrijven, volgens mij. Het meeste zou ik dan toch samen willen, maar de essentiële dingen, zoals je spaargeld wel apart zetten, zodat dat altijd veilig is.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 17:50

Urion, ben ik het ook mee eens :j Met je tweede stukje, je moet niet in ander mans schulden gaan zitten.. :n

Marianne, wilde hij eerst ook onder huwelijkse voorwaarden trouwen??
Ik heb dit ook tegen mijn vriend gezegd, alleen het komt niet aan _O- :')

Hij zegt ook, je moet het er een keer over hebben, tekenen, en dan heeeeeel ver weg stoppen :+
Tja...

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:52

Murthul schreef:
Al sinds wij samen wonen is er niet meer "jij" en "mij" maar ons. Alle spullen zijn van ons samen, het geld is van ons samen, het huis is van ons samen en stel dat we uit elkaar zouden gaan dan weet ik zeker dat er een eerlijke verdeling zou komen qua spullen/geld. Qua huis misschien niet, want 't is een koophuis op zijn naam. Als we gaan trouwen willen we dus ook trouwen in gemeenschap van goederen. :j

Zo doen wij het ook inderdaad. Sterker nog, wij zijn nog niet getrouwd en mijn salaris wordt op zijn rekening gestort, ik gebruik mijn pinpas niet eens meer en die van hem zit in mijn portemonnee. Al het geld ligt op 1 stapel en daar betalen we alles van dat moet. Daarnaast riepen we dat het beter was dat we allebei een gelijk bedrag moeten krijgen voor ''eigen'' dingen... is er nooit van gekomen. Als ik schoenen wil haal ik schoenen en als hij wilt pokeren gaat hij pokeren. Behalve als het financieel niet kan dan.

Ik vind het niet eerlijk om mijn vriend te wantrouwen (en hij mij) omdat het bij anderen mis is gegaan. Ik vind mijn relatie momenteel meer waard dan de kans op falen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:54

_Nancy schreef:
Hij zegt ook, je moet het er een keer over hebben, tekenen, en dan heeeeeel ver weg stoppen :+
Tja...

Zo is het ook, het zou namelijk heel naïef zijn om het hier niet over te hebben :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:55

Gewoon niet trouwen en alles vast laten leggen in een samenlevingsovereenkomst!

Anders NOOIT! Gemeenschap van goederen. De keren dat dit goed gaat tijdens het scheiden heb ik niet vaak gezien.

Wij trouwen niet maar hebben een slc. Niet omdat ik iets voor mijzelf wil houden, maar als vriend besluit te vertrekken dan mag hij mooi de dieren thuis laten.

Over my dead body dat die met hem meegaan. Daarom alleen al zou ik nooit gemeenschap van goederen aanraden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:58

Hier gaan we ook trouwen op huwelijkse voorwaarden ivm het bedrijf van mijn vriendje. Maar ook als ik niet met hem zou trouwen maar met iemand anders wil ik dat 'gescheiden' doen. Je weet niet wat de toekomst brengt, op voorhand zeggen dat je als vrienden uit elkaar gaat kun je nooit doen en ik wil niet ergens eindigen op een flatje in een slechte buurt omdat de vechtscheiding niet in mijn voordeel is geëindigd (of te lang duurde, whatever).

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:58

Sorry maar ik vind gemeenschap van goederen echt niet meer van deze tijd. Het kan heel romantisch lijken maar ik zou echt niet moeten weten dat er als het misgaat een stuk van mijn (persoonlijke) eigendom naar hem gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:00

In België heb je een paar verschillende stelsels: in gemeenschap van goederen, alles apart en dan met een contract als ik me niet vergis.

Wij hebben het hier nog niet echt over gehad, maar dat hoeft ook niet :+ Trouwen staat wss toch niet op onze agenda. Mocht dat wel het geval zijn, dan wil ik dat dit onder contract gebeurd. Waarom? Omdat ik voor ik hem kende de paarden al had en een eigen weiland had gekocht. Stel dat we trouwen onder gemeenschap van goederen en het gaat mis, dan ben ik daar heel zuur mee uit. Omdat, wanneer ik die dingen weer 100% voor mezelf wil, mezelf nog eens mag gaan uitkopen. Met gemeenschap van goederen krijgt hij immers 50% van de eigendom. Lang leve België. En het kan nog veel zuurder worden omdat die weidegrond 90% zeker kan omgezet worden naar bouwgrond, zelfs verschillende percelen met wat geluk. Dan kan mezelf terug inkopen in mijn eigen stukje grond een ontzettende aderlating worden, want hij wordt met de jaren alleen maar meer geld waard.

Idem met de paarden. Nu zijn ze nog jong, maar de opleiding is bezig. Stel dat we trouwen en we gaan over 10 jaar uit elkaar, dan zijn ze pakweg 16 jaar oud en wie weet op aardig niveau uitgebracht. Ik ga nu écht niet fiks investeren in goede stalling, goed les, wedstrijden etc van mijn eigen centjes om hem dan later bij een scheiding nog winst te maken ook...

Genoeg miserie gezien bij scheidingen, dat hoef ik écht niet. Liever nu er zo cru in te staan dan later als een gepluimde kip.

Daarnaast, als hij schulden zou maken en je hebt gemeenschap van goederen, dan kunnen ze jou als partner komen kaalplukken. Nee bedankt. Wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:00

Het idee van trouwen is natuurlijk dat je je leven lang bij elkaar blijft en alles deelt, maar in praktijk is dit gewoon niet zo. Hoe banketstaaf ook, er is gewoon een reële kans dat jullie huwelijk niet standhoudt en als je dan niet in gemeenschap van goederen getrouwd bent scheelt jullie dat waarschijnlijk een hoop gedonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:03

Wat wij apart aankopen en betalen, is ook 100% van diegene die het betaald heeft. Willen we iets voor ons beiden als gezin (voorlopig uit 2 personen :+ ) dan gaat dat van onze gemeenschappelijke rekening af, waar we beiden maandelijks evenveel op storten. Zo is er nooit discussie wie hoeveel heeft bijgedragen in het huishouden: dat is allebei 50-50. Als je dan uit elkaar gaat, is het ook 50-50 te verdelen, klaar.

Grapjasjes12

Re: Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:06

Wij hebben alles samen, we hebben zelfs maar één bankrekening :+ Mochten we ooit uit elkaar gaan dan zullen we niet moeilijk doen om spullen, veel hebben we niet en spullen boeien ons sowieso niet :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:08

Ik vind dit best een lastige kwestie. Dit meer omdat ik mensen ken die onder huwelijkse voorwaarden waren getrouwd of die bij een koophuis niks betreft de spullen of het huis hadden vastgelegd en die nu al jaren bezig zijn met schulden afbetalen en hoeveel goede huwelijken eindigen totaal onverwachts in een vechtscheiding?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 18:10

phormicola schreef:
Wij hebben alles samen, we hebben zelfs maar één bankrekening :+ Mochten we ooit uit elkaar gaan dan zullen we niet moeilijk doen om spullen, veel hebben we niet en spullen boeien ons sowieso niet :)

Dit idee heb ik zelf ook..
Je weet natuurlijk nooit zeker, maar je gaat er gewoonweg ook niet vanuit..

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:11

Varekaj: In België heb je nog een extra mogelijkheid, namelijk trouwen onder het wettelijk stelsel. Dat houdt in dat alles van voor je huwelijk van jou blijft, en alles sinds het huwelijk gemeenschappelijk, tenzij dat anders bepaald werd. Met het wettelijk stelsel kan je een eigen rekening behouden maar je inkomen sinds het huwelijk is in principe gemeenschappelijk. Als je na je huwelijk bijvoorbeeld erft, is dat van jou alleen, tenzij de persoon die het schenkt het anders aangegeven heeft. Als je de wei en paarden voor het huwelijk gekocht hebt en dat kan bewijzen, blijven ze van jou als je onder wettelijk stelsel trouwt. Daar zit namelijk het addertje: je moet het kunnen bewijzen. Als je bijvoorbeeld dure meubelen koopt en op de factuur één naam vermeld, is die persoon eigenaar, wie het ook betaald heeft.

Je trouwt automatisch onder wettelijk stelsel als je niet naar de notaris gaat. Voor gemeenschap van goederen en alles apart moet je wel naar de notaris. Gemeenschap van goederen wordt nog zelden genomen naar het schijnt. Alles apart wordt vooral gedaan als één van beide partners een eigen bedrijf heeft. Bij een faillissement kan dan niet geraakt worden aan het inkomen van de andere partner.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:14

Murthul schreef:

Dan is het huis straks dus ook van jou. Mochten jullie ooit uit elkaar gaan, dan krijg jij de helft van de overwaarde. Wil hij dit niet dan moet je voor huwelijkse voorwaarden gaan.

Bedenk ook goed of je partner geen schulden heeft, waar je niks van af weet. Daar draai je bij gemeenschap van goederen dus ook voor op. En als bij hem niks te halen is, komen ze voor het volledige bedrag bij jou, terwijl je er misschien nooit een cent van hebt gezien.

Huwelijkse voorwaarden doe je niet om je huwelijk goed te houden, dit doe je om een evt scheiding goed te houden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:19

We doen alles samen, maar omdat wij allebei een eigen zaak hebben is het belastingtechnisch wel verdeeld met een jaarlijkse Amsterdamse verrekeningsclausule
Laatst bijgewerkt door janouk op 29-08-14 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:20

Setteli schreef:
Murthul schreef:

Dan is het huis straks dus ook van jou. Mochten jullie ooit uit elkaar gaan, dan krijg jij de helft van de overwaarde. Wil hij dit niet dan moet je voor huwelijkse voorwaarden gaan.

Bedenk ook goed of je partner geen schulden heeft, waar je niks van af weet. Daar draai je bij gemeenschap van goederen dus ook voor op. En als bij hem niks te halen is, komen ze voor het volledige bedrag bij jou, terwijl je er misschien nooit een cent van hebt gezien.

Huwelijkse voorwaarden doe je niet om je huwelijk goed te houden, dit doe je om een evt scheiding goed te houden.

Klopt, maar ik doelde meer op, stel dat we nú uit elkaar zouden gaan, ongetrouwd dus dat we dan alles zouden delen behalve het huis, getrouwd zou dat idd neerkomen op álles álles.

Madeliefje

hier nog niet getrouwd. Wel al een huis dat van ons is. En al de rest is van ons samen. Zijn auto is evengoed de mijne en andersom. Mijn vriend mag hem kopen wat hij wil en ik ook. Al zijn we wel helemaal niet materieel aangelegd en hoeven we dus niet zoveel spullen, kleren etc,..

Anoniem

@Glennfiddich: ik dacht net dat gemeenschap van goederen de standaard was en dat je voor de andere dus naar de notaris moest :+ Dat gedeelte van sociaal recht zit alweer ergens in een verstoft hoekje van mijn brein. Maar het zijn dus wel die 3 stelsels die ik bedoelde, kon alleen niet meer op de juiste benamingen komen.

Onder contract kan je bijvoorbeeld laten bepalen dat je rekening en inkomen ook apart blijft en dan bijvoorbeeld bijdraagt op een gemeenschappelijke rekening voor de gezinskosten, om het zo te noemen.

Trouwen met in het hoofd "tot de dood ons scheidt" en als basis een eindeloos vertrouwen is inderdaad erg mooi, maar vroeger was scheiden wel een fiks stuk lastiger dan nu.