Tips gevraagd kleurkeuze huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SpeechLess

Tips gevraagd kleurkeuze huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 17:34

Mijn vriend en ik hebben bijna een huurhuis. Nu we het over de kleuren hadden bleek ineens dat we beiden een andere smaak hebben :+ . Ik hou van warme kleuren en hij van frisse kleuren. Nu zijn we op zoek naar een soort middenweg die we beiden leuk vinden.
M'n vriend wilde de muren wit en de deurposten en deuren in een lichte kleur (licht-blauw/groen/geel/paars)
Mij leek de muren lichtbruinig en de deurposten ed wit wel wat. Of bijvoorbeeld de deuren wit of beige en dan in woonkamer 1 muur een wat fellere kleur (nog niet echt een idee wat mooi kan zijn)
Overigens zou ik het liefst bruin of grijs gebruiken, maar dit vind hij helemaal niks..
Wie heeft er goede tips?

Het is overigens een klein huisje, dus lichte kleuren zijn wel beter. Daarnaast zitten er vrij veel deuren in dus dit kan ook wel wat uitmaken bij de kleurkeuze hiervoor. Ik weet dat het lastig is zonder foto's, maar deze plaats ik liever niet.

Ik heb ook al op google plaatjes enzo gekeken, ook samen een beetje, maar ik/we komen er nog niet echt uit. En misschien kunnen we op deze manier nog wel wat nuttige tips krijgen :) .

Liselot

Re: Tips gevraagd kleurkeuze huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:44

Ik zou persoonlijk de muren en kozijnen rustig houden en idd met warmere tinten. Je kunt dan met kleurige accesoires het lekker fris aankleden :)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:22

Kozijnen wit (ral 9010 is offwhite, net niet zo gillend -auw-m'n-ogen- wit), muren een lichte taupe of zandkleur, en een lichtblauwe/turqooise/mint muur als accent?(+ laten terugkomen in de accessoires)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:31

Wij hebben de muren juist licht gehouden (heel lichtgrijs op 1 muur en ral 9010 op de overige muren en plafond) en juist gewerkt met veel kleur in de aankleding; groot opvallend schilderij, rode kussens etc. Maar onze woonkamer is groot, dus 1 muur een fellere kleur geven zou niet passen. Dat komt dan op je af omdat het zo'n lang stuk is. Je kan bv ook een kast in een fellere kleur voor een ral 9010 muur zetten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:36

Inderdaad muren licht houden om het ruimtelijk te houden en met het meubilair en accessoires kleur inbrengen.

Als jullie er echt niet uit komen, kun je niet één kleine muur bruinig maken? Of de deuren grijs?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:41

Muren, deuren en kozijnen in een witte tint houden. Ik vind het zo lelijk als die geschilderd zijn.
Je zou 1 wand een kleur kunnen geven waar jullie het beiden mee eens zijn.

Ik ben echter van de rustige tinten en geef het geheel wel wat kleur met accessiores. Kun je zoveel afwisselen als je wilt.
Wij hebben 1 muur in een grijzige tint.

Welke kleur worden de meubels e.d. Dat is namelijk ook wel iets om rekening mee te houden.

Maar het idee van de kozijnen en deuren een kleur geven zou ik echt snel laten varen hoor :o

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:45

Ikzelf zou een grote muur warm bruin maken, en de rest off-white en dan zou ik er kleur in brengen van oranje, lichtblauw en misschien roze. In de kussens, misschien een band op de muur of bv zoon open kast (zoals expedit van ikea) en dan de open stukken op de muur in die kleuren verven.
Geen kermis, maar wel warm

Ik vind een 'fris' huis vrijwel altijd direct onpersoonlijk, kil en koud worden.
Ik ben meer van de kastanjebruin, bordeaux rood, donkerpaars met wat knallers erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:49

Er zijn heel veel soorten gebroken wit. Met een rode / blauwe of gele ondertoon. Rode ondertoon vind ik mooi maakt je huis net iets warmer ( en het is nog steeds gewoon gebroken wit )
Omdat het een klein huis is zou ik in elke kamer een korte muur een andere kleur geven . Dan vind ik grijs ook heel mooi. Maar dat kan uiteraard elke kleur zijn.
Ik zou de deurposten en ramen ook gewoon gebroken wit houden.

Een wand behangen kan ook heel mooi zijn

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:50

Neem voor je muren een rustige kleur en breng die fellere kleurtjes terug in je interieur :) Kussentjes op de bank of zo, accessoires, etc.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 12:30

Bedankt voor jullie reacties :)
Ik ben blij dat jullie het met mij eens zijn over de niet-gekleurde kozijnen! :D Nu vriend nog overhalen dat dat echt niet mooi is :P
Mijn vriend heeft jammergenoeg echt een soort afkeer tegen alles wat bruinig of grijzig is.. dus ook licht bruin enzo. Lastig zo'n vriend :+
We zijn beiden ook niet echt goed in accessoires :o Maar ik zal eens overleggen wat 'ie daarvan vindt.
De meubels zullen waarschijnlijk wisselend zijn, aangezien we al wat spullen hebben en niet van plan zijn vanalles nieuw te kopen. Maar geen wit, want daar hou ik niet van.

Wat ikzelf wel mooi vind is dit: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... K-3WkV4sIy En dan misschien dat bruine nog iets lichter.

Wat ik ook wel mooi vind is inderdaad een blauwe muur, zoals dit: http://cdn4.welke.nl/photo/scale-614xau ... -tafel.jpg Maar volgens mij moet je dan wel goed met accessoires kunnen werken om het er echt mooi uit te laten zien...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:32

Zo'n blauwe muur kun je echt heel snel flauw van worden, ik zou dan liever kiezen voor neutrale wittint (met een blauwe ondertoon bv, zoals wij het ook met grijs hebben) en dan een groot schilderij met veel blauw ophangen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:36

Ik vind die blauwe muur wel heel gaaf!

Maar heel veel andere kleuren zou ik niet zo snel op mn muur smeren. Wij hebben alles wit, dat houdt het mooi rustig. Met meubels en kussentjes op de bank kun je genoeg warmte creëren!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:38

Misschien een idee om te zeggen de 1 kiest de kleuren van de wanden, en een andere kamer weer de ander? Of om te zeggen jij kiest dat ik kies de inrichting ?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:42

Wij hebben het verdeeld :) hij de kleur van de huiskamer, ik die van de slaapkamer (voor beide ruimtes 1 muur) en de rest wit. Was een geslaagd project :)
Al had ik wel aangegeven dat ik in de huiskamer een grijze wand wilde. Twijfelde hij over, hij vond de kleur die ik wilde te donker. Dus hij mocht de tint grijs uit kiezen :D en was positief verrast :D

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:43

Ik zou een stapel woontijdschriften en krantjes van woonwinkels erbij pakken en beide los van elkaar gaan uitscheuren wat je mooi vind. Of bezoek een schilderswinkel, of kijk of site's van Ikea, Histor of Flexa. Misschien kom je toch dingen tegen die je beide mooi vind.

Kozijnen en deurposten zou ik wel altijd wit houden (zelfs geen crème kleur!) of, maar dan moet je een modern huis hebben, zwart/donkergrijs. Kan me voorstellen dat de huurbaas ook niet zo blij is met gekleurde kozijnen, straks ga je eruit en dan moet je alles weer wit maken!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:52

Ik zou de muren en kozijnen wit doen in verschillende tinten.
1 muur in een tint grijs met daarboven een koof met daarachter een led strip over de hele muur.
Met deze verlichting kun je dan net wat die dag lekker voelt de kleur bepalen van warm naar koud.
Ik vind het erg mooi en sfeervol.
Voor de rest kies je kussens, potten muurbedekking in de kleuren die je mooi vind.
Dit is altijd makkelijk te vervangen maar houd de muren neutraal.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:59

Gewoon wat uitzoeken, is het echt heel lelijk, schilder je het over.
Bij de bouwmarkt heb je ook allerlei kleurkaarten en idee foldertjes, ga daar eens in kijken.

Ik heb vanalles op mijn muren gehad. Van metallic (blauwgrijs) tot een roze, rode en oranje streep. Zelf een hele kamer paars gehad. Combinaties kunnen ook heel spannend zijn. Ik had ooit twee muren naast elkaar in verschillende kleur, de korte muur batikblauw (helder midden tot donkerblauw) en de lange muur ernaast mint groen, dat werkte heel leuk met elkaar.

Als je een grote muur in een lichte tint schildert, lijkt het al snel wit of in ieder geval minder heftig / uitgesporken, als je de kleur echt wil blijven zien, kan je dus een tint feller pakken.

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:33

Als ik één tip mag geven: Ik zou kozijnen en deuren neutraal houden (in mijn geval is neutraal: off-white, ral 9010 enzo).
Omdat kozijnen en deuren schilderen al een vreselijke taak is (schuren, gronden, schuren, lakken, met alle kans op pluisjes en stof omdat lak zo lang duurt voor het droog is en je ziet elk oneffenheidje, waar ik mij zeer aan kan ergeren bij mijn eigen schilderwerk O:) ). Laat staan als je dat nog een keer over moet doen omdat de niet-neutrale kleur toch niet bevalt?

Muren zijn veeeeeel makkelijker te schilderen (zeker met matte verf (van Flexa, i love Flexa, vooral de Creations-lijn) dat is zo droog en je kunt rustig nog plekjes bijpunten als blijkt dat dat nodig is.) en muurverf is veel sneller droog. De verf is naar verhouding niet zo duur en het is zo overgeschilderd.

Hebben jullie wel eens gedacht aan pastelkleurtjes? Die zijn niet zo heftig, maar kunnen wel veel sfeer brengen.

Ik heb geloof ik van elk kleurkaartje in de bouwmarkt eentje meegenomen, en gewoon op de muren geplakt en zo steeds een paar geëlimineerd die ik niet wilde. Al vind ik het wel heel moeilijk om van zo'n klein kaartje te bedenken hoe het uiteindelijk op de hele muur komt eruit zal zien. Toen ik nog maar een paar kleurtjes over had, heb ik meerdere kaartjes van die kleur gehaald en op mijn muur geplakt :')

Eén muur schilderen is wat je vaak ziet, bijvoorbeeld een grote muur, of een kale muur. Het brengt vaak al een warme kleur in huis.

Maar accessoires zijn inderdaad ook een mooie methode.
Denk aan kussentjes, een vloerkleed, een mooie fleecedeken die heel decoratie-achtig op de bankleuning ligt, schilderijtjes, tafellampjes, schalen, vazen, bekers, kastjes, bijzettafeltjes; er zijn veel mogelijkheden. Of bijvoorbeeld de trap een kleur geven (als jullie huisje een trap heeft).

101-woonideeën heeft vaak leuke dingen, of via Google zoeken, of op pinterest, daar staan ook oneindig veel ideeën.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:43

Alles zacht wit, vloer een mooie hout kleur(laminaat van Ikea, de goedkoopste is zeer sterk en goedkoop) En dan met accessoires werken voor de kleur. Mooie neutrale bank uitzoeken waar veel bij kan en dan kun je oneindig van kleur veranderen. Badkamer hebben wij ook helemaal wit en met eens in de zoveel tijd nieuwe spulletjes lijkt hij compleet anders. Toen mijn man en ik vroeger gingen samenwonen kwam alles van familie/kringloop enz. Daarom nu alles rustig en varieren met kleur door gordijnen/kussens enz. Felle kleuren vervelen vaak heel snel en beginnen imo ook snel te irriteren, je blik word er steeds vaker naar toe getrokken en rust in je omgeving betekend ook rust in je hoofd.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:49

Net als bigone, alles neutraal (gebroken wit) en dan met accesoires werken voor de kleur. Fijne hiervan is wanneer je de kleur zat bent niet alles hoeft te schilderen.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 10:38

We zijn eruit! :D
In de hal willen we zoiets: http://2.bp.blogspot.com/-LkiCt09p_dg/U ... 0/blauw+(3). De deuren en houtwerk enzo zal wit worden (ik denk RAL 9010) en de muren ook wit (denk RAL 9001). En dan zal 1 muur in de slaapkamer en 1 in de andere kamer ook die blauw worden van de hal. En de woonkamer dus gewoon wit en die gaan we proberen op te fleuren door accesoires ed. Aangezien ik graag een grijze bank wil, zal het waarschijnlijk een combi van grijs met rood of grijs met blauw (maar dan niet zo'n zachte blauw, maar feller) worden.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:47

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 11:41

En wat dacht je van een led strip?
Geeft een heel mooi effect op een effen muur.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:50

Ik vrees dat de muren echt op je af gaan komen, het kan goed als je een ruime open hal hebt en die optisch wilt verkleinen. Maar heb je een kleine hal, dan zou ik kiezen voor een een wittint met een blauwe ondertoon of een zachtere pasteltint. In de slaapkamer kun je wel best een muur een opvallende kleur geven, daar zul je minder snel flauw van worden omdat je daar vooral tijd met de ogen dicht doorbrengt en het wat optisch verkleinen van een slaapkamer is niet zo erg; wel knus :)

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 11:34

lady62 schreef:
En wat dacht je van een led strip?
Geeft een heel mooi effect op een effen muur.

Ik vind het idee heel leuk. Ik denk alleen dat het niet in ons schrale budget valt :+

vuurneon schreef:
Ik vrees dat de muren echt op je af gaan komen, het kan goed als je een ruime open hal hebt en die optisch wilt verkleinen. Maar heb je een kleine hal, dan zou ik kiezen voor een een wittint met een blauwe ondertoon of een zachtere pasteltint. In de slaapkamer kun je wel best een muur een opvallende kleur geven, daar zul je minder snel flauw van worden omdat je daar vooral tijd met de ogen dicht doorbrengt en het wat optisch verkleinen van een slaapkamer is niet zo erg; wel knus :)

In de hal zitten zo'n vijf deuren (welke dus wit worden) en de onderste helft is van houten paneeltjes (die ook wit worden), dus ik denk dat dat op je af zal komen wel zal meevallen dan. Dat hoop ik tenminste. Het is wel een kleine hal, maar zo'n 2/3 (of misschien zelfs meer) zal dus alsnog wit worden.