Verzekering eist automatische incasso

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Glossy227

Verzekering eist automatische incasso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 10:50

Onze auto`s zijn al meerdere jaren bij de zelfde maatschappij verzekerd in het begin via automatische incasso maar nadat er dubbel werd geïncasseerd en de verzekering weigerde terug te storten omdat dat volgens hun niet zo was (ik heb bewijs) zijn wij overgegaan op zelf overmaken.

Maar nu ineens zonder bericht te hebben gehad of wat dan ook schrijven ze geld af van onze rekening.
Ik heb contact met ze opgenomen en ze zeggen dat vroeger zelf overmaken mogelijk was maar tegenwoordig eisen ze automatische incasso.

Ik vraag mij af in hoevere dit mogelijk is, op internet kan ik helaas niks vinden.

Weet iemand of dit wettelijk wel mag en waar ik hier meer over kan vinden?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:53

Sowieso kun je zelf (ik dacht binnen 30 dagen) bedragen die middels automatische incasso zijn geïncasseerd laten storneren (terug laten storten)!
Maar uiteraard moet je het wel goed geregeld hebben met de maatschappij, want het zou wat wezen als je iets hebt, het niet uitgekeerd wordt omdat zij zeggen dat er niet betaald is :P
Ik meen dat het altijd mogelijk moet zijn om op minimaal 2 manieren te kunnen betalen, maar ik ga nog eens kijken of ik dat terug kan vinden!

Weet niet waar jullie verzekerd zijn?! Bij diverse internet verzekeringen, is het wel gebruikelijk dat je daar alleen middels automatische incasso kunt betalen, dat is mede waarom ze goedkoper kunnen zijn. Maar dan weet je dat alvorens daar een verzekering af te sluiten.
Laatst bijgewerkt door Kentaro op 28-08-14 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:54

Zou het rekeningnr laten blokkeren bij je bank.

Ze mogen trouwens ook absoluut niet zomaar incasseren, daar moeten ze een machtiging voor hebben.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:54

Wat star van zo'n verzekeringsmaatschappij zeg... je kunt toch gewoon AANtonen dat iets dubbel is afgeschreven?

Niet een idee om gewoon helemaal weg te gaan daar?

Dit is wellicht interessant:
http://www.consuwijzer.nl/geld-verzeker ... he-incasso

Zomaar automatisch incasseren mag dus niet.

Iets meer onderzoek (is genoeg te vinden op google) leert dat een bedrijf het dus wel mag verplichten. Vervolgens bij jij gerechtigd om niet met dat bedrijf in zee te gaan. Omdat storneren een optie is, wordt er gezegd dat het risico klein is, want verkeerde incasso is altijd terug te halen.

Ben wel benieuwd waarom dat bij de verzekeringsmaatschappij niet ging?
Laatst bijgewerkt door Amaris op 28-08-14 11:01, in het totaal 2 keer bewerkt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:55

Volgens mij is het bij Ziggo ook zo dat je alleen via automatische incasso kan betalen. Ik was daar destijd helemaal niet blij mee en vond het maar een rare gang van zaken. Wij konden in die tijd echter weinig anders dan Ziggo dus toch maar geaccepteerd.

Maar ik ben wel benieuwd naar andere antwoorden.
Volgens mij kunnen ze het neit zomaar eisen, maar het hoe en waarom kan ik je dus ook niet vertellen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:56

Daar had ik korte metten mee ik zou direct overstappen op een ander bedrijf. Rekening nr blokkeren is ook een goed idee. Wat een arrogantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:04

Je kan een automatische incasso terug halen, storneren heet dat.
Volgens mij kunnen ze je niet verplichten automatisch te betalen, hooguit kunnen ze kosten in rekening brengen als je niet automatisch betaald (voor de facturen, postzegels e.d.).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:06

Volgens mij kan het niet eigenlijk. Het zomaar overgaan op incasso als er geen toestemming is kan in elk geval helemaal niet - dat kun je aankaarten bij de bank.
Zie ook http://www.consuwijzer.nl/geld-verzeker ... he-incasso

Maar, je kunt ook wel toestemming geven voor automatische incasso en de dubbele afboekingen weer storneren (dus zelf terug laten storten, ipv te wachten tot zij dat gaan doen.)

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 13:35

Amaris schreef:
Wat star van zo'n verzekeringsmaatschappij zeg... je kunt toch gewoon AANtonen dat iets dubbel is afgeschreven?

Niet een idee om gewoon helemaal weg te gaan daar?

Dit is wellicht interessant:
http://www.consuwijzer.nl/geld-verzeker ... he-incasso

Zomaar automatisch incasseren mag dus niet.

Iets meer onderzoek (is genoeg te vinden op google) leert dat een bedrijf het dus wel mag verplichten. Vervolgens bij jij gerechtigd om niet met dat bedrijf in zee te gaan. Omdat storneren een optie is, wordt er gezegd dat het risico klein is, want verkeerde incasso is altijd terug te halen.

Ben wel benieuwd waarom dat bij de verzekeringsmaatschappij niet ging?

Storneren was wel mogelijk en heb ik toen ook gedaan en hun hebben vervolgens de auto uit de verzekering gehaald, gevolg dikke boete van de RDW.
Ondanks dat ik kon aantonen dat de verzekering dubbel was afgeschreven.
Ik kreeg gewoon een heel simpel nee mevrouw dat is niet waar en we verzekeren de auto pas weer als u het bedrag overmaakt.
Op mijn mail met bewijs in de bijlage is nooit gereageerd. (heb ik meerdere malen verstuurd)

Helaas kun je niet zomaar overstappen van auto verzekering dit gaat net als met de zorgverzekering per jaar, tenzij je je auto verkoopt natuurlijk.

Maar wettelijk gezien mogen ze mij dus gewoon verplichten via automatische incasso te betalen, dat is mooi zuur dan

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:49

Ach ja dat is ook zo... je kunt niet gewoon gaan shoppen voor een nieuwe autoverzekering.

Jij zei dus het is dubbel betaald en ik haal er eentje terug. En zij zeiden, het was niet dubbel dus met terughalen missen we een betaling en dus zetten we de verzekering stop.

Nou.... lekker is dat dan. Jeetje zeg. >;)

Shadow0

Re: Verzekering eist automatische incasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:56

Hmm, maar dat heeft niks met automatische incasso te maken - als je het handmatig overmaakt en ze verwerken het niet en gooien je uit de verzekering heb je hetzelfde probleem - dat soort dingen zou je dan voor de rechter moeten brengen eigenlijk. (Of spelen via Kassa of Kanniewaarzijn ofzo.)

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:03

Tegenwoordig kan je zo overstappen hoor. Meeste verzekeraars kennen nu 30 dagen opzegtermijn. Maandbetaling en kwartaalbetaling is bij bijna alle verzekeraars automatisch. Halfjaar en jaarbetaling kan vaak nog wel per acceptgiro.

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:46

Inderdaad, autoverzekering is per maand opzegbaar, bij sommige zelfs dagelijks. Wel moet hij meestal minimaal een jaar geleden afgesloten Zijn.

Vind het een raar verhaal. zit zelf in die wereld en als je kan aantonen dat je betaald hebt dan zullen ze zorgen dat je de boete niet hoeft te betalen. Vaak kan je ook de betaaltermijn wijzigen naar kwartaal of half jaar en dan kan je wel met factuur.