Wat te doen met school?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Wat te doen met school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 21:48

Hoi!

Komt eerst even een situatieschets die misschien langer uitvalt dan gepland, maar dan weet je in ieder geval hoe het hier zit :P
Ik ben in het leerjaar 2009/2010 begonnen op niveau 4. Ik wilde dierenartsassistente gaan worden, maar al gauw bleek dit te hoog gegrepen. In 2010/2011 heb ik jaar 2 gedaan, maar heb toen besloten af te zakken naar niveau 3. Veel persoonlijke problemen, depressie etc. zorgde voor belabberde schoolresultaten en verzuim, veel verzuim -O- . Als een uitvlucht ben ik toen uit huis gegaan en bij huisgenoten in gekomen waar ik tijd zou krijgen voor mijn studie. Helaas was dit 1 grote fout, en leverde het alleen maar meer stress op. Ook dat jaar ging slecht en zorgde voor nogmaals een afstroming. Niveau 2 was het niveau van afgelopen leerjaar. Wegens ook daarin problemen thuis heb ik moeite gehad met dingen afmaken, en moest daardoor 25 augustus (afgelopen maandag) toetsen inhalen. Daar ben ik voor geslaagd, en heb dus mijn niveau 2 diploma binnen :j
Alles leek in kannen en kruiken. Ik heb in de zomervakantie de benodigde brieven binnen gekregen voor mijn volgende studie (trimmen gezelschapsdieren). Mijn aanmelding was goed gegaan, boekenlijsten en stageformulieren...alles was binnen. Echter kreeg ik 23 augustus ineens een brief binnen van school. Omdat ik mijn niveau 2 diploma nog niet behaald had (logisch, ik had de afspraak staan de toetsen de 25e te doen) werd mijn aanmelding geannuleerd.
Ik dacht eerst; administratief foutje, dus ik belde er achteraan. Nee hoor, die brief klopte, en ik moest de dag later op een intake. Helaas hebben ze mij een negatief studie advies gegeven vanwege mijn verzuim in de voorgaande jaren. Ik wilde er eerst tegenin gaan, maar heb mij hier inmiddels bij neergelegd en ben zoekende naar een andere opleiding elders. Een compleet nieuwe start.

Nu zocht ik eerst nergens problemen, tot een vriend van mij mij erop attendeerde dat dit misschien behalve jammer, ook nog eens niet mogelijk was van mijn school om mij twee dagen voor mijn nieuwe opleiding te vermelden dat ik daar niet naar school mag gaan. Hierdoor heb ik mij namelijk niet op tijd in kunnen schrijven op een andere opleiding, en is het nu is het dus maar afwachten en hopen dat er nog plek is op de opleiding die ik wil...

Weet iemand hier meer over, en waar ik sta hierin?
Als school hier volledig mee in zijn recht staat, prima. Dan hoor je mij er niet over, maar als het niet zo is wil ik toch kijken wat ik dan kan doen verder :)

Tigress

Re: Wat te doen met school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 08:49

140 keer bekeken en niemand met een idee erover? :c

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:07

Nee, sorry, ik heb hier helaas geen verstand van.
Ik hoop voor je dat je gewoon ergens terecht gaat kunnen om daar een opleiding te volgen op jouw niveau die je wel past en dat je ondertussen wat beter in je vel zit. :(:)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 16:44

Jammer, maar volgens mij heb ik hier ook wel een redelijk lastig geval te pakken :=
En dankje, lief van je :o

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:53

Mijn manier van doen: ik zeur en sta altijd net zolang voor de deur totdat ze stapelgek van mij zijn. Zoals ik uit je verhaal begrijp, heb je namelijk wel een brief gekregen met een acceptatie tot de opleiding. Je kunt gratis naar een juridisch loket bellen om te vragen wat voor rechten je hebt.

Heel eerlijk, als deze school zich nu al zo opstelt tegen leerlingen, dan zou ik (als ik in jou schoenen stond) wel 10x nadenken of ik daar wel heen zou willen gaan.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:55

Pfoe geen idee. Kun je niet eens met het DUO of studielink of zo bellen?
Ik kan me niet voorstellen dat ze dat inderdaad zomaar zo laat mogen vermelden!

Succes in ieder geval.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 16:56

Okey, dan zou dat een belletje waard kunnen zijn dus :)
Ik heb dus op deze school gezeten, en wil nu door naar een andere opleiding wat bemoeilijkt kan worden door mijn late aanmelding, omdat ik 2 dagen voor het nieuwe schooljaar pas wist dat mijn geplande nieuwe schooljaar niet door zou gaan :=

Duo of studielink zouden mij misschien ook kunnen helpen, bedankt!

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:47

Wat staat er in de statuten van de school, voorwaarden voor aanmelding en ben je bij de directeur/Noorda geweest?

Als in de voorwaarden staat dat je een diploma moet hebben voor toelating zou je zeggen dat ze en punt hebben. AL klinkt dit meer als 'smoes' in mijn oren in dit geval.

Edit; wanneer was je intake-gesprek en wat is daar gezegd? Heb je een bevestigingsbrief?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 18:56

caroline_max schreef:
Wat staat er in de statuten van de school, voorwaarden voor aanmelding en ben je bij de directeur/Noorda geweest?

Als in de voorwaarden staat dat je een diploma moet hebben voor toelating zou je zeggen dat ze en punt hebben. AL klinkt dit meer als 'smoes' in mijn oren in dit geval.

Edit; wanneer was je intake-gesprek en wat is daar gezegd? Heb je een bevestigingsbrief?

Voorwaarden voor aanmelding:
''
Om de MBO opleiding Trimmer Gezelschapsdieren te kunnen volgen, heb je een vooropleiding nodig op niveau 3: diploma VMBO kaderberoepsgerichte leerweg, gemengde leerweg of theoretische leerweg.''

Het TL diploma heb ik in de pocket :j
Mijn eerste intake (wat blijkbaar als intake moest worden gezien...) was vlak voor de zomervakantie en dat geprek had ik met Stork. Stork raadde mij aan een particuliere opleiding eens te bekijken. Ik heb hem toen uitgelegd waarom ik juist een gewone studie wilde volgen.
daarna kreeg ik gewoon de aanmeldingsbrief waarin stond dat ik was toegelaten. Door meerdere leraren werd mij verteld dat ik gewoon door kon naar niveau 3 als ik niveau 2 had afgesloten. Voor de zomervakantie afspraken gemaakt over het inhalen van de toetsen, en die heb ik dus inmiddels gedaan en behaald.
Het enige waar ze over blijven vallen zijn de verzuimuren van de voorgaande jaren, ongeacht de reden ervan helaas. Is te begrijpen, maar goed...om dat nou 2 dagen van tevoren te laten weten?
De tweede intake, waarop ik dus negatief studieadvies kreeg, was 1 dag na mijn toetsen, de 26e dus :)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:01

Dat lijkt mij niet een juiste manier van zaken doen dan. Ik zou zsm contact opnemen met de directeur of Noorda en de zaak voorleggen. Je kunt je daarin laten ondersteunen door het juridisch loket en/of DUO. En iemand meenemen die zorgt dat je rustig blijft :D

JE kunt je overigens nog aanmelden voor de opleiding in Barneveld, misschien is dat een optie (BBL misschien?) Dat vergroot ook je baankansen een stukje :P

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 19:08

caroline_max schreef:
Dat lijkt mij niet een juiste manier van zaken doen dan. Ik zou zsm contact opnemen met de directeur of Noorda en de zaak voorleggen. Je kunt je daarin laten ondersteunen door het juridisch loket en/of DUO. En iemand meenemen die zorgt dat je rustig blijft :D

JE kunt je overigens nog aanmelden voor de opleiding in Barneveld, misschien is dat een optie (BBL misschien?) Dat vergroot ook je baankansen een stukje :P

:') Misschien wel zo handig _O-
Barneveld is helaas te ver weg, dan zou ik op kamers moeten...
Door dit alles heb ik geen stufie meer, kan ik mijn huur niet meer betalen en moet ik dus weer bij mijn ouders in wonen. De busverbindingen naar grunn etc zijn er, maar niet denderend :') Dus op en neer blijven reizen is nogal veel :')
Ik ben nu aan het kijken in Leeuwarden voor de dierverzorging opleiding, dan heb ik in ieder geval iets waarmee ik weer wat kan groeien :j

Wat zou het AOC nog voor mij kunnen betekenen denk je als ik dit aankaart?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:00

Inderdaad erg slordig van school.

Maar even wat anders. Houd je rekening met je al opgebouwde studieschuld? Omdat je bent afgestroomd heb je al een studieschuld opgebouwd volgens mij.
lees de info in de link maar eens:

http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-sc ... -mbo3-mbo2

Ik hoop voor je dat je nog ergens kunt instromen (scholen zijn immers al begonnen in het noorden)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 20:04

Ja, heb ik rekening mee gehouden :j
Ik hoop het ook, het enige wat ik kan doen is bellen, aanmelden en hopen dat er nog plek is in de buurt :c

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:26

Gelijk maandag naar de directeur, vragen wat er nog mogelijk is.

Er zijn vele studenten in barneveld die ver weg wonen. Met bbl is dat prima te doen en via het cursuscentrum kan het volgens mij ook nog heel snel. Dacht rond de 20 beslagen daar. Even rondkijken dus.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:53

En anders (als dit echt is wat je wilt) kun je ook het HKI nog eens vragen wat er mogelijk is. Dat is maar 9 lesdagen en verder stage (neem aan dat je een stageplek geregeld hebt al?). Staat goed aangeschreven en er start eind oktober een nieuwe opleiding. Moet je wel zeker weten dat je dit wilt, want volgens mij oen ze niet aan geld terug :P