Familiehypotheek, mag ik zelf bepalen bij welke notaris?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Familiehypotheek, mag ik zelf bepalen bij welke notaris?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 10:08

Hallo Bokkers,

Mijn vriend en ik hebben kort geleden een appartement 'gekocht'. Een deel van het bedrag hebben wij al bij elkaar gespaard, de rest lenen we van een familielid. Nu zijn mijn partner en ik nog leken wat betreft het kopen van een huis , dus heb ik een vraag en ik hoop dat jullie hier het antwoord op weten.

De makelaar heeft een notaris in de arm genomen waar wij binnenkort de akte van levering moeten tekenen. Betekent dit ook dat wij bij deze notaris de familiehypotheek moeten opstellen, of mogen we zelf een notaris in de arm nemen?

alvast bedankt!

secricible

Re: Familiehypotheek, mag ik zelf bepalen bij welke notaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:13

Wat vreemd dat de (verkoop?) makelaar een notaris heeft geregeld, als koper moet jij de kosten van de notaris betalen, dus jij beslist welke notaris...
Jij mag daarnaast ook zelf beslissen welke notaris deze hypotheek voor je regelt.
Dit is iig in nl zo, België weet ik niet

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:15

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:18

Je mag zelf weten of je bij deze of een andere notaris dat regelt!
Het kan echt behoorlijk in prijs schelen, dus zou er bij een paar een offerte aanvragen!
Alvast gefeliciteerd met jullie nieuwe stekkie!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 10:19

Secricible, dit gaat alleen over de akte van levering he... :D Het betreft trouwens een nieuwbouw woning, dus ik weet niet of dat iets uitmaakt?

Veerle, waarom zou dat wellicht duurder zijn?

Bedankt voor de info. Ik heb inmiddels ook bij degoedkoopstenotaris.nl gekeken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:23

het passeren van de akte is iets anders dan het afsluiten van de hypotheek.
(dit hoort eigenlijk al voor het passeren goed op orde te zijn, immers anders betaalt je familielid feitelijk een groot vermogen, zonder dat er iets over vastgelegd is)..

De notaris voor het paseren van de akte is over het algemeen de keuze van de koper..
Echter er zijn ook gevallen waarin de verkoper dit bepaald:
- Excecutieverkoop gaat via een vooraf bepaalde notaris
- V.O.N dan zijn alle kosten voor de verkoper, dus die kiest dan logischerwijs ook de notaris omdat hij m betaalt.
- projectnotarissen, dit is meestal voor nieuwbouwprojecten (daarom zijn die ook vaak v.o.n.) of ex huurwoningen.. anders loopt de verkopende partij het halve land af voor het paseren van de aktes.

het opstellen van de hypotheek acte heeft niets te maken met het paseren van de verkoopakte.. een hypotheekakte hoeft zelfs niet door een notaris bekrachtigd te worden.. omdat het familie betreft die geldverstrekker is, wordt deze familielening vaak wel vastgelegd..

Overigens mag jij dan niet de notaris kiezen maar is dat aan het geldverstrekkende familielid volgens mij.. In zijn/haar geval zou ik kiezen voor de notaris waar ook de familiezaken worden vastgelegd (zoals testamenten) omdat er wellicht ook een notitie in diegene's testament zal volgen wat er moet gebeuren als hij/zij overlijd (moet de schuld worden ingelost, of erft iemand een de hypotheek zelf)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:24

Omdat twee aktes bij één notaris goedkoper kan zijn dan twee aktes bij twee notarissen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:26

Misschien heeft de makelaar een afspraak met die notaris, zodat het goedkoper uitvalt?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:28

veerledec schreef:
Omdat twee aktes bij één notaris goedkoper kan zijn dan twee aktes bij twee notarissen.

dat is niet helemaal correct,

tenzij je voor informatie naar een notaris gaat, betaal je eigenlijk geen 'tijd', maar je betaald de kosten voor een specifiek document. of je nu 1 document laat passeren en de volgende dag een ander, dat is dezelfde kosten als dat je twee documenten laat passeren op dezelfde dag..

hetgeen wat het verschil maakt is het soort document bij het soort notaris.. als je een notaris hebt die vooral testementen bekrachtigd, dan moet je daar niet zijn voor het paseren van een koopacte, 9 van de 10 keer vraagt hij daar meer voor als een notaris die zich vooral bezig houdt met verkoopactes (die weer duurder is voor familiezaken). je hoeft dat niet 'uit te zoeken' omdat je gewoon online kunt nagaan welke notaris wat rekent voor welke handeling.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 10:31

Bedankt voor je informatie, Elana, heel helder. :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:37

Adamootje schreef:
Bedankt voor je informatie, Elana, heel helder. :j

very welcome

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:48

Adamootje schreef:
Secricible, dit gaat alleen over de akte van levering he... :D Het betreft trouwens een nieuwbouw woning, dus ik weet niet of dat iets uitmaakt?

Veerle, waarom zou dat wellicht duurder zijn?

Bedankt voor de info. Ik heb inmiddels ook bij degoedkoopstenotaris.nl gekeken.

Ah, een nieuwbouwhuis is von, dus dat verandert de boel idd ;)
Volgens mij heb je je antwoord verder al.