Vriend vanuit Zweden naar Nederland immigreren, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Vriend vanuit Zweden naar Nederland immigreren, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 13:52

Hallo bokkertjes,

Eerder al heb ik hier een berichtje geplaatst m.b.t. Toeslagen en immigreren vanuit Zweden naar NL. Helaas, ondanks alle info die ik heb kunnen inwinnen, ben ik nog niks verder gekomen.

Mijn vriend heeft een aandoening waardoor hij niet (zwaar) lichamelijk werk kan doen. We zijn dus om te beginnen, al gebonden aan een kantoorbaan of bijv. Adviseur in een winkel.
Bij het UWV werd ik niks wijzer, die konden me niet vertellen of er mogelijkheid is op toeslagen of een weg is naar banen die lichamelijk niet zo zwaar zijn.

Dus, dan krijg je het volgende:
Bedrijven willen mensen die al een Nederlands paspoort/verblijfsvergunning hebben maar!!! Nederland wilt geen immigranten die nog geen baan hebben. We stoten dus elke keer onze kop omdat hij voor al zijn sollicitaties wordt afgewezen.

Dan de volgende optie: Naar Nederland komen als Zweed, 4 maanden lang (de tijd die hij recht heeft op verblijf in nl zonder paspoort) als en bezetenen gaan zoeken naar een baan en onmiddellijk een verblijfsvergunning o.i.d. aanvragen zodra het raak is. Maar: Hij heeft geen baan en geen enkele vorm van inkomsten. Hij komt hier dan volledig op mijn kosten en ik heb het geld niet om zowel hem als mijzelf te supporten.

Nou zou het vele malen makkelijker zijn als hij Nederlands kon spreken maar guess what, hij heeft geen geld om een cursus te kunnen volgen.

Oftewel, ik weet het niet meer. Ik hoop dat iemand mij nog een beetje verder kan helpen want ik word van het hokje naar de muur gestuurd...

Alvast ontzettend bedankt!

Solleke_Noah

Re: Vriend vanuit Zweden naar Nederland immigreren, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:57

Hij hoeft toch geen geld voor een cursus? Vriendin van me heeft een Spaanse vriend, zij heeft Spaans geleerd doordat hij z'n kinderboekjes van vroeger aan haar uitleende, met 'babyspaans' begonnen dus. Misschien kan jij hem helpen? Nederlands spreken zal al zeker een eerste stap zijn!

Verder denk ik dat hij misschien eens kan kijken naar jobs waar kennis van Zweeds belangrijk is. Een andere taal vloeiend kunnen is toch een pluspunt!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:09

De laatste keer dat ik keek was Zweden, net als Nederland, lid van de EU. Hij heeft dus geen verblijfsvergunning of werkvergunning nodig. Het probleem is inderdaad dat hij dan ook geen inkomen heeft.

Kortom: solliciteren vanuit Zweden, maar met jouw adres. Is het dan raak, dan meteen hiernaartoe komen.

Emigreren zonder geld is wel een geweldig dom idee. Laat hem eerst daar geld sparen zodat er een buffer is, en er niet meteen de pleuris uitbreekt als dat baantje toch geen succes bleek. Als er al geen geld is om een talencursus te doen is de basis te dun om hier überhaupt iets te kunnen.

http://www.iamexpat.nl/career/jobs-netherlands is een goed begin voor de banenzoektocht. Maar hou in de gaten dat er toch echt iets van een financiële buffer moet zijn - en dat die niet bij jou vandaan moet komen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:11

Kunnen jullie geen nederlands oefenen via de webcam?
Als je allebei bv hetzelfde boekje hebt kan je samen oefenen.
Zo leert hij woordjes en daarna zinnetjes.

En inderdaad iets spaargeld is wel handig je weet nooit hoe alles loopt.

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:19

In een call center kan hij misschien als native speaker aan de slag bv http://www.nativespeakerjobs.com/werkne ... -amsterdam (deze is al verlopen maar het gaat om het idee.

Ik weet niet wat voor een opleiding hij heeft maar andere sites zijn bv
http://www.togetherabroad.nl/

http://netherlands.expatjobs.eu/Urgentl ... dam-Jobs/1

http://netherlands.expatjobs.eu/jobs/Se ... x200029564

http://www.toplanguagejobs.nl/en/sector ... re/English

Cursussen nederlands zijn (op beginnersniveau) vaak gratis op internet te vinden. Kan hij in ieder geval alvast wat basis nederlands leren. bv http://www.taalthuis.com/

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 14:28

Thanks, we leren inderdaad al op deze manier maar bij mijn weten doen heel veel bedrijven moeilijk als er geen "papiertje" (diploma) is. Vandaar mijn zorg daarover. Ik kan het echter mis hebben.

Hij heeft besturingsprogramma's gestudeerd zoals Linux en Windows. Daarnaast heeft hij een aantal adviserende banen gehad, bij een reisbureau gewerkt en in de vastgoedhandel gezeten als assistent.

Hij woont op Gotland (eiland) hij is nu 2 jaar werkeloos maar solliciteert wel elke maand bij meerdere bedrijven. Het is bijna onmogelijk om op dat eiland een baan te krijgen, vandaar dat het ook geen optie is voor mij om daar naartoe te gaan.
Een buffer opbouwen waar hij nu woont is dus onmogelijk...

We zijn al verschillende websites af gegaan voor sollicitaties inclusief werk.nl. Voornamelijk gefocust op bedrijven die mensen zoeken die ook zweeds kunne spreken (wordt voor Engels en zweeds gevraagd) maar ook daar, tot op heden nog geen succes...

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:35

Een verblijfsvergunning lijkt me inderdaad niet noodzakelijk, binnen de EU mag je werken en reizen, dat is nu juist het mooie ervan!

Banen waar je specifiek Zweeds voor moet kunnen, lijken me niet zo veelvoorkomend dat je je daarop moet richten. Wat voor kwalificaties heeft je vriend, wat voor werk zou hij doen als hij in Zweden zou blijven wonen? Is er in dat type branche geen internationale bedrijven die bijv. Engels ook acceptabel vinden?

En niet onbelangrijk; in welke regio gaan jullie wonen? Dat heeft ook invloed op hoe makkelijk of moeilijk het wordt om iets te vinden.

Wat betreft Nederlands leren; kijk eens naar de Michael Thomas-methode. Ik weet niet of je vriend van zichzelf gevoel heeft voor talen, maar die methode vond ik in elk geval een mooie intuïtieve manier om een beginnetje te maken van waaruit je verder kunt werken. Ken verschillende mensen die er in elk geval wel prettig mee konden werken :j

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:35

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:43

Zweden behoort bij de EU. Hierdoor mag hij blijven zolang hij wil en ben je niet gebonden aan 4 maanden.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:45

Werk vinden zonder de taal te kennen is overal moeilijk. En daarnaast bestaat er zowel in NL als in SE een aversie tegen buitenlanders. Men kan nog zo hard roepen van niet, maar ondertussen...
Nederlands leren kan ook zonder cursus, maar een goede cursus maakt het wel veel makkelijker.

Bepaalde gebieden in SE hebben een grote werkeloosheid. In de steden (bv rondom Stockholm/Göteborg/Malmö/Helsingborg) is het makkelijker om een baan te vinden. In NL heb je overigens hetzelfde probleem; werkeloosheid in bv Groningen en een grotere werkgelegenheid in de Randstad.

SE en NL zijn dan wel beide lid van de EU, maar helaas lijkt dat mooier dan het is.

Is het geen optie om eerst elders in SE te gaan solliciteren (als Zweed kan je op blocket.se makkelijk zat een kamer huren), te sparen en ondertussen Nederlands te leren?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:50

Nou dat zal ik ze in Belgie eens vertellen,wij hebben hier al jaren een verblijfsvergunning die verlengt moet worden om de 5 jaar.Blijkbaar weten ze daar dan niks van de EU.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 14:54

Sonos staat nu meen ik een sollicitatie open, maar zal ik even dubbel checken. Thanks!

En ik ben er vrij zeker van dat je toch na 4 maanden een verblijfsvergunning aan moet vragen. Maar zal ik ook even checken dan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:57

Hij is al twee jaar zonder werk? Waarom is hij dan niet verhuisd naar een plek waar wel werk te vinden is? En waarom spreekt hij nog geen Nl? Hij had in die periode al lang prima Nl kunnen leren, lijkt me toch wel de basis als je in een ander land wil gaan werken eigenlijk (tenzij je bij een internationaal bedrijf komt te werken waar de voertaal Engels is oid).

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:02

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... emdelingen
Hier staat alle info,blijkbaar heeft hij geen verblijfsvergunning nodig en mag hij hier zo verblijven.Alleen heb je dan denk ik geen recht op alle sociale voorzieningen en zal hij die zelf moeten betalen,dus je zal hem moeten kunnen onderhouden.Als hij hier woont kan hij natuurlijk wel makkelijker nederlands leren.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:04

beatje schreef:
Nou dat zal ik ze in Belgie eens vertellen,wij hebben hier al jaren een verblijfsvergunning die verlengt moet worden om de 5 jaar.Blijkbaar weten ze daar dan niks van de EU.

Nee klopt inderdaad.
Het is niet zomaar vrij reizen en blijven, hangen wel een aantal voorwaarden aan vast. ;)
Onder andere een of andere vorm van nuttig bezig zijn in je immigratieland (werken/studeren/...)
Het is wel zo dat bepaalde gezinsleden (echtgenoten, kinderen, ...) zomaar mogen meereizen met de "economisch actieve", en daar hangen vééééél minder voorwaarden aan vast.
Maar zo vrij als EU onderdaan binnen komen en dan lekker werkloos zijn en een uitkering krijgen, nee dat werkt niet :D
Als je graag eens hebt dat ik de artikels erbij neem, ik heb het net nog moeten studeren. :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:07

Een uitkering krijgen is ongetwijfeld niet zo simpel, maar als jij op een of andere wijze in Nederland wilt verblijven zonder dat je daarbij geld wil ontvangen van de overheid, dan kan dat gewoon als EU-burger:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... emdelingen
Citaat:
Burgers van de EU hebben geen verblijfsvergunning nodig. Zij kunnen in Nederland verblijven op grond van het EU-recht.

Op toeslagen etc. zou ik niet rekenen, en me er in elk geval nooit van afhankelijk maken, maar een verblijfsvergunning aan moeten vragen als inwoner van de EU, daar heb ik althans nog niet van gehoord?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 15:10

We kennen elkaar pas een paar maanden, vandaar dat hij nog geen nl kent. Waarom hij niet naar her vasteland is gegaan... Famillie. En tja, mannen....

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:39

Niet naar het vasteland verhuizen vanwege familie, maar wèl naar Nederland? Interessante gedachtegang :=

Gelukkig weet je inmiddels dat hij geen verblijfsvergunning nodig heeft. Maar het klopt inderdaad: dan ook geen toeslagen. Heel belangrijk inderdaad is de regio waar jullie willen gaan wonen. In omgeving Den Haag bijvoorbeeld is het veel makkelijker een baan te vinden waar native speaker kennis gevraagd is dan ergens in Noord Nederland.

Heeft hij helemaal geen diploma's? Dat maakt het inderdaad niet bepaald makkelijker.. Maar je zegt dat hij Linux kan; kan hij dan bijvoorbeeld ook programmeren? Als hij behalve met Linux ook met Python/ C/ C++/ Fortran en programma's als Matlab uit de voeten kan, zou het zeker mogelijk moeten zijn een baan te vinden waar hij niet persé onmiddellijk Nederlands voor nodig heeft, en zelfs niet persé een diploma. Programmeren is vaak zelf aangeleerd, je moet alleen aantonen dat je skills hebt. Spreekt hij wel vloeiend Engels?

Kijk hier eens bijvoorbeeld: http://jobs.justlanded.com/en/Netherlan ... gramming/1

Ik zou zeggen, laat hem in ieder geval een ontzettend goed 'skill-based CV' opzetten in het Engels, vertaal dat desnoods naar het Nederlands en hoppa: solliciteren inderdaad. Als hij geen baan heeft, zou hij daar in ieder geval tijd voor moeten hebben, net als voor een online (gratis) cursus Nederlands, of het lezen+vertalen van kinderboeken inderdaad. Succes! :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:49

Als zijn Engels wel goed is, zie ik wel mogelijkheden hoor. Je moet er wel een beetje inrollen, maar ik heb diverse Engelssprekende collega's gehad. Callcenters staan ook vaak open voor mensen die Engels spreken, en andere talen, en ervaring met meerdere besturingssystemen is ook een pre. Als hij hier is moet hij vooral ook in allerlei netwerkzaken springen (bv meetup is een leuke manier om met techminded mensen en kleine bedrijven in contact te komen.)

Wat betreft subsidies en hulp bij het zoeken naar werk, in principe kun je dat vergeten, daar is al niet zo veel meer van over, dus iemand die uit Zweden hier naartoe wil komen staat denk ik erg ver onderaan het prioriteitenlijstje.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:58

Ik snap heel goed dat je je vriend naar NL wilt gaan halen om samen iets op te bouwen, maar dat is inderdaad niet zo gemakkelijk.

Toen ik zelf vanuit een EU land naar NL ben verhuisd moest ik of een baan hebben of 2 mensen moesten borg voor mij staan omdat ik de eerste jaren niet voor sociale voorzieningen in aanmerking kwam.
Dat met die voorzieningen is volgens mij nog steeds zo (correct me if I'm wrong) en als je al een baan hebt en je raakt die kwijt dan zit je al snel zonder geld. Zeker als je geen buffer hebt en weinig tot geen WW-rechten. En als jij hem niet tijdelijk kunt onderhouden - wat dan?

In deze tijd is het aantal werkzoekenden vaak vele malen groter dan het aantal vacatures. Jouw vriend zou iets moeten kunnen wat anderen niet kunnen waardoor een werkgever het de moeite waard zou kunnen vinden om hem aan te nemen. Zijn kennis van de Zweedse taal bijvoorbeeld.
En anders zegt een werkgever: voor hem 10 anderen. Zeker als hij geen Nederlands spreekt. Hard, voor jullie vervelend, maar wel de realiteit.

Zonder kennis van de Nederlandse taal zou ik, hoe dan ook, niet gaan verhuizen. Dus z.s.m. daarmee aan de slag. Het kan ook zonder cursus, al moet je daar misschien wat meer moeite doen. Mij is het in ieder geval wel gelukt.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 16:10

Thanks voor de berichtjes! Hij heeft wel diploma's, maar niet van de Nederlandse taal. Ik ga hem inderdaad op pad sturen voor de sociale netwerken. Verder, gewoon maar Door solliciteren.

Na hoe lang heb je recht op sociale voorzieningen? Zoals zorg en uitkeringen? (Mocht hij ontslagen worden of een ongeluk krijgen).

En niet naar het vasteland, wel naar mij, tja... Zoals ik al zei.. Mannen ^^ soms zijn ze een beetje te gemakzuchtig...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:17

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:20

Probeer contact te krijgen met de Eures afdeling van het UWV, zij houden zich bezig met buitenlandse mensen die in nederland willen werken en kunnen je mogelijk verder helpen qua regelingen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 19:15

Thanks alot, ik ga gelijk kijken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 19:21

Sterkte met het zoeken naar een baan, veel gezonde jonge Nederlanders lukt het al niet om nu aan de bak te komen, laat staan dat je ook nog beperkingen hebt. Is het geen optie dat jij ook in Zweden solliciteert en dan afspreken met je vriend in welke regio de banen kansen het grootst zijn zodat hij daar ook solliciteert. Wed je niet op één paard.