Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
popcornlover schreef:Klopt, zolang er familie is draait deze op voor de kosten van een eventuele uitvaart.
Ook al heb je al jaren geen contact gehad! De gemeente betaalt alleen de kosten van een basis uitvaart indien er helemaal geen familie is. Volgens mij moet je zelfs de gemeente terugbetalen als later blijkt dat er toch familie is.
Helaas zullen jij en je familie dus toch in moeten staan voor alle kosten. Wel vervelend dat je moeder geen uitvaartverzekering wil. Helaas kan je ook niet je eigen uitvaartverzekering hiervoor gebruiken.
Varekaj schreef:Mijn vader heeft indertijd voor zichzelf zo'n verzekering genomen, en tegelijk ook eentje voor mijn broer en mezelf. Ik weet alleen niet of we bij de opstart beiden minderjarig waren (ik in ieder geval wel). Hij betaalde onze premies steeds samen met de zijne. Na zijn dood hebben mijn broer en ik onze premies zelf overgenomen en verder betaald. Als ons nu wat overkomt, hoe jong we ook zijn, die kost hoeft mijn familie dan al niet meer te dragen.
Ik zou eens kijken bij zo'n verzekeraar of je niet voor je moeder zo'n verzekering kan afsluiten, eventueel met attest bij van een arts dat ze niet beslissingsbekwaam is, maar dat jij dan die premie betaald. Zo is er toch een bedrag achter de hand in geval van, maar zit zij niet met die onkosten. En zo hoog hoeft die premie niet te zijn hoor.
Arrabel schreef:Varekaj schreef:Mijn vader heeft indertijd voor zichzelf zo'n verzekering genomen, en tegelijk ook eentje voor mijn broer en mezelf. Ik weet alleen niet of we bij de opstart beiden minderjarig waren (ik in ieder geval wel). Hij betaalde onze premies steeds samen met de zijne. Na zijn dood hebben mijn broer en ik onze premies zelf overgenomen en verder betaald. Als ons nu wat overkomt, hoe jong we ook zijn, die kost hoeft mijn familie dan al niet meer te dragen.
Ik zou eens kijken bij zo'n verzekeraar of je niet voor je moeder zo'n verzekering kan afsluiten, eventueel met attest bij van een arts dat ze niet beslissingsbekwaam is, maar dat jij dan die premie betaald. Zo is er toch een bedrag achter de hand in geval van, maar zit zij niet met die onkosten. En zo hoog hoeft die premie niet te zijn hoor.
Dat is inderdaad een goed idee.
Varekaj schreef:Hou er wel rekening mee, dat het bedrag wat na de begrafenis overblijft, wel gezien kan worden als algemeen deel van een mogelijke erfenis. Jij betaalt er nu dan zogenaamd alleen voor, dan krijg je de begrafenis en zou het best kunnen dat de wet zegt "het resterend bedrag wordt verdeeld onder die die die en die". Als je dat niet wil moet je even bekijken of daar een clausule voor mogelijk is, zoniet even naar de notaris om dat vast te laten leggen.
Varekaj schreef:Nou een begrafenis zit best snel rond de €2000 en meer hoor, als je dat ineens op je boterham krijgt bovenop het verlies van je moeder... Dat gun je niemand. Zo'n uitvaartverzekering betaal je steeds in kleine stukjes tot een bepaald bedrag. Eens je dat bedrag hebt bereikt blijft dat ook vast staan tot de dag van overlijden, ik geloof dat er zelfs rente op zit. Mijn broer en ik (en de rest van de familie) waren erg blij dat dat bedrag er was. Het was een fikse zorg minder. Met de familie hebben we onderling geregeld dat het bedragje wat overbleef na de begrafenis gewoon onder mij en m'n broer werd verdeeld.
Ik gok dat je het via de notaris of via een clausule wel kan laten regelen dat de familie op dat resterende bedrag geen aanspraak kan maken.
. Dan blijft er niks over dat verdeeld hoeft te worden.