Wat als je moeder geen uitvaartverzekering heeft?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Wat als je moeder geen uitvaartverzekering heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 13:44

Mijn moeder is psychisch niet in orde, daarom heeft eigenlijk de hele familie hun handen van haar afgetrokken.
Ondanks dat ik niet bij mijn moeder ben opgegroeid heb ik haar nooit laten vallen.
Nu weet ik dat mijn moeder geen uitvaartverzekering heeft, en dat zal ze ook niet nemen.
Ik heb met veel pijn en moeite voor elkaar gekregen dat ze een WA verzekering afsluit.
Mijn moeder zit in de bijstand en moet echt elk dubbeltje omdraaien.
Maar wat nou als zij komt te overlijden?
Ik heb geen geld voor een uitvaart.. en volgens mij is het juridisch zo geregeld dat als mijn moeder overlijd dat ze geld bij mij komen halen voor de uitvaart.
Weet iemand daar wat van?

Iris82

Re: Wat als je moeder geen uitvaartverzekering heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:46

Van een site:

Soms overlijdt iemand die onvoldoende geld achterlaat om er de begrafenis of crematie van te betalen. In dat geval moet de directe familie deze kosten betalen. Het kan gebeuren dat u als direct familielid te weinig geld bezit om uw deel in de begrafenis- of crematiekosten te betalen. U kunt dan bijzondere bijstand aanvragen. Als er helemaal geen familie of iemand anders is die opdracht geeft tot begraven of cremeren, doet de gemeente dit.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:46

Klopt.De familie zal de uitvaart/begrafenis moeten betalen.Dat heb ik vaak gehoord.Maar ze kunnen je niet verplichten om het te betalen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:47

Als je moeder geen geld heeft, en jij weigert alles qua erfenis, dan kan ze in aanmerking komen voor een gemeentegraf. Worden ze paar hoog gestapeld met een bordje met nummers. Tussen zwervers, onbekenden etc. Als je dat 1x hebt gezien, wil je dat echt niet. Kun je niet afspreken dat je moeder het afsluit en dat jij dit maandelijks betaald? Het gaat bij mijn om 11,07 per maand en het geld wat je dan niet gebruikt kun je laten uitkeren aan de nabestaanden.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:47

je kan ook de erfenis verwijzen. je draait dan niet op voor kosten. echter mag je ook geen dingen erven.
ook geen spullen met emotionele waarde.

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:49

Klopt, zolang er familie is draait deze op voor de kosten van een eventuele uitvaart.
Ook al heb je al jaren geen contact gehad! De gemeente betaalt alleen de kosten van een basis uitvaart indien er helemaal geen familie is. Volgens mij moet je zelfs de gemeente terugbetalen als later blijkt dat er toch familie is.
Helaas zullen jij en je familie dus toch in moeten staan voor alle kosten. Wel vervelend dat je moeder geen uitvaartverzekering wil. Helaas kan je ook niet je eigen uitvaartverzekering hiervoor gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:52

Mijn vader heeft indertijd voor zichzelf zo'n verzekering genomen, en tegelijk ook eentje voor mijn broer en mezelf. Ik weet alleen niet of we bij de opstart beiden minderjarig waren (ik in ieder geval wel). Hij betaalde onze premies steeds samen met de zijne. Na zijn dood hebben mijn broer en ik onze premies zelf overgenomen en verder betaald. Als ons nu wat overkomt, hoe jong we ook zijn, die kost hoeft mijn familie dan al niet meer te dragen.

Ik zou eens kijken bij zo'n verzekeraar of je niet voor je moeder zo'n verzekering kan afsluiten, eventueel met attest bij van een arts dat ze niet beslissingsbekwaam is, maar dat jij dan die premie betaald. Zo is er toch een bedrag achter de hand in geval van, maar zit zij niet met die onkosten. En zo hoog hoeft die premie niet te zijn hoor.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 13:53

popcornlover schreef:
Klopt, zolang er familie is draait deze op voor de kosten van een eventuele uitvaart.
Ook al heb je al jaren geen contact gehad! De gemeente betaalt alleen de kosten van een basis uitvaart indien er helemaal geen familie is. Volgens mij moet je zelfs de gemeente terugbetalen als later blijkt dat er toch familie is.
Helaas zullen jij en je familie dus toch in moeten staan voor alle kosten. Wel vervelend dat je moeder geen uitvaartverzekering wil. Helaas kan je ook niet je eigen uitvaartverzekering hiervoor gebruiken.

Mijn moeder heeft nog wel een broer en een zus, en ook nog een zoon.
Zouden de kosten dan gesplitst worden?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:53

Of een gemeente uitvaart. Dan draait de gemeente wel op voor alle kosten hoor.
Als jij gewoon weigert te betalen kunnen ze moeilijk je moeder laten liggen toch?
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 25-08-14 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 13:54

Varekaj schreef:
Mijn vader heeft indertijd voor zichzelf zo'n verzekering genomen, en tegelijk ook eentje voor mijn broer en mezelf. Ik weet alleen niet of we bij de opstart beiden minderjarig waren (ik in ieder geval wel). Hij betaalde onze premies steeds samen met de zijne. Na zijn dood hebben mijn broer en ik onze premies zelf overgenomen en verder betaald. Als ons nu wat overkomt, hoe jong we ook zijn, die kost hoeft mijn familie dan al niet meer te dragen.

Ik zou eens kijken bij zo'n verzekeraar of je niet voor je moeder zo'n verzekering kan afsluiten, eventueel met attest bij van een arts dat ze niet beslissingsbekwaam is, maar dat jij dan die premie betaald. Zo is er toch een bedrag achter de hand in geval van, maar zit zij niet met die onkosten. En zo hoog hoeft die premie niet te zijn hoor.

Dat is inderdaad een goed idee.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:57

In artikel 21 van de Wet op de lijkbezorging staat dat de gemeente de plicht heeft om de uitvaart te verzorgen als er iemand binnen de gemeentegrenzen komt te overlijden van wie geen nabestaanden bekend zijn of waarvan de nabestaanden niet in staat zijn de uitvaart te betalen. De gemeente wordt dan de opdrachtgever van de uitvaart. De gemeente bepaalt ook hoe de uitvaart zal verlopen: sober; met of zonder familie; wel of geen gelegenheid tot afscheid nemen; wel of geen bloemen, enzovoort.

Zijn er niet voldoende financiële middelen om een uitvaart te betalen en hebben de directe nabestaanden een uitkering via de Sociale Dienst, dan kunnen de nabestaanden er toch voor kiezen om de uitvaart zelf te regelen. Zij kunnen dan een beroep doen op de Wet Bijzondere Bijstand. De Sociale Dienst zal hen een bedrag lenen. Bij het kantoor van de Sociale Dienst in de woonplaats van de nabestaanden kunnen zij daarvoor een aanvraag doen. Per gemeente is het te vergoeden bedrag van de Bijzondere Bijstand verschillend. De Sociale Dienst moet dan wel eerst de kostenbegroting van de uitvaartondernemer hebben goedgekeurd. Het bedrag van de bijzondere bijstand wordt niet aan de nabestaanden uitgekeerd maar direct overgemaakt naar de uitvaartondernemer. De nabestaanden zullen het geleende bedrag terug moeten betalen of wordt in termijnen op de uitkering van de nabestaanden ingehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:58

Hou er wel rekening mee, dat het bedrag wat na de begrafenis overblijft, wel gezien kan worden als algemeen deel van een mogelijke erfenis. Jij betaalt er nu dan zogenaamd alleen voor, dan krijg je de begrafenis en zou het best kunnen dat de wet zegt "het resterend bedrag wordt verdeeld onder die die die en die". Als je dat niet wil moet je even bekijken of daar een clausule voor mogelijk is, zoniet even naar de notaris om dat vast te laten leggen.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 13:59

Arrabel schreef:
Varekaj schreef:

Dat is inderdaad een goed idee.

Maar dan betaal je het nu toch nog steeds zelf... Of je het nu in kleinte stukjes per maand betaalt, of alles ineens. En als er nog familie is, veronderstel ik dat ze de kosten wel zullen moeten delen?
Als dat zo is, heb jij die premie volledig alleen betaald, en rest van de familie kan dan profiteren, geen kosten maar wel erven? Ook niet logisch hoor!

Ik zou me eens tegoei bevragen wie er voor de kosten op draait, of iedereen moet meebetalen. Als dat zo is, zou ik gewoon zelf een spaarpotje beginnen aanleggen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:02

Ik weet niet hoe oud jouw moeder is, maar mijn vader heeft hem ook op latere leeftijd afgesloten en betaald 26,- per maand. En waarschijnlijk worden daarmee niet eens alle kosten gedekt.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:03

Ik ben uitvaartverzorgster.

Als uw moeder overlijdt dan dient u de gemeente te bellen en te melden.dat u afstand doet van uw moeder,de meeste gemeente regelen.een simpele uitvaart.
Let op ze zijn niet verplicht te melden waneer ze wordt begraven/crematie is.

Tevens komt ze in een algemeen graf wat meestal voor 3personen is.
Na de grafrust van 10jaar wordt dit graf geruimd.
Let wel op.
Als uw moeder tijdens een ritje in gelderland overlijdt en je woont zelf.bv.in drente dan wordt uw moeder in gelderland begraven,de gmeente vanoverlijden gaat over de uitvaart.
Laatst bijgewerkt door _Annemiek op 25-08-14 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:04

Varekaj schreef:
Hou er wel rekening mee, dat het bedrag wat na de begrafenis overblijft, wel gezien kan worden als algemeen deel van een mogelijke erfenis. Jij betaalt er nu dan zogenaamd alleen voor, dan krijg je de begrafenis en zou het best kunnen dat de wet zegt "het resterend bedrag wordt verdeeld onder die die die en die". Als je dat niet wil moet je even bekijken of daar een clausule voor mogelijk is, zoniet even naar de notaris om dat vast te laten leggen.

De kosten van de uitvaart worden toch van de eventuele erfenis afgetrokken alvorens de verdeelsleutel erop losgelaten wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:06

Nou een begrafenis zit best snel rond de €2000 en meer hoor, als je dat ineens op je boterham krijgt bovenop het verlies van je moeder... Dat gun je niemand. Zo'n uitvaartverzekering betaal je steeds in kleine stukjes tot een bepaald bedrag. Eens je dat bedrag hebt bereikt blijft dat ook vast staan tot de dag van overlijden, ik geloof dat er zelfs rente op zit. Mijn broer en ik (en de rest van de familie) waren erg blij dat dat bedrag er was. Het was een fikse zorg minder. Met de familie hebben we onderling geregeld dat het bedragje wat overbleef na de begrafenis gewoon onder mij en m'n broer werd verdeeld.

Ik gok dat je het via de notaris of via een clausule wel kan laten regelen dat de familie op dat resterende bedrag geen aanspraak kan maken.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:06

Varekaj schreef:
Nou een begrafenis zit best snel rond de €2000 en meer hoor, als je dat ineens op je boterham krijgt bovenop het verlies van je moeder... Dat gun je niemand. Zo'n uitvaartverzekering betaal je steeds in kleine stukjes tot een bepaald bedrag. Eens je dat bedrag hebt bereikt blijft dat ook vast staan tot de dag van overlijden, ik geloof dat er zelfs rente op zit. Mijn broer en ik (en de rest van de familie) waren erg blij dat dat bedrag er was. Het was een fikse zorg minder. Met de familie hebben we onderling geregeld dat het bedragje wat overbleef na de begrafenis gewoon onder mij en m'n broer werd verdeeld.

Ik gok dat je het via de notaris of via een clausule wel kan laten regelen dat de familie op dat resterende bedrag geen aanspraak kan maken.

Of je neemt de verzekering in natura ;) . Dan blijft er niks over dat verdeeld hoeft te worden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:08

Ik zou proberen als je kan bijdragen een uitvaart verzekering voor je moeder af te sluiten.
Scheelt een hoop stress als je moeder overlijdt.

Wij hebben het gehad toen een zwager verongelukte veel te jong en geen uitvaart verzekering nooit bij na gedacht.
Kosten zijn hoog van een begrafenis.

2000 euro is weinig hoor voor een begrafenis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:15

De begrafenis hier is alweer bijna 7 jaar geleden (tijd gaat veel te snel) en we hebben het erg basic gehouden. Daarmee viel de prijs nog mee, was iets minder dan €2500 dacht ik.

Maar dan nog, je wil zo'n dingen niet ineens gewoon op je dak krijgen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 14:21

Ik zal heel eerlijk zeggen dat ik echt geen 2500 euro op kan hoesten, ik moest 400 euro aan mijn APK betalen en dat heb ik al bij elkaar moeten schoffelen met leningen...
Maar is het zo dat de regel geldt " van een kale kip kan je niet plukken" of moet je betalen?
En als je niet betaald dan weet je dus niet eens wanneer de uitvaart is??

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:25

Een dergelijke begrafenis die ik heb meegemaakt stond ik van te kijken.

Was in Amsterdam. We zaten in een klein kapelletje, dienst van een uur met muziek mocht. We kregen 1x koffie en 1x cake. En dan de begrafenis. Kaarten hebben ze zelf gemaakt. Ik moet zeggen dat het me alles meeviel. Ook condoleren / afscheid nemen mocht. Maar dan alles heel basic. Geen koffie, goedkope kist. Maar alles wat door de gemeente betaald wordt, mocht je er in dit geval echt niks van zeggen! Alleen de manier van begraven vond ik verschrikkelijk!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:29

Ik heb een paar maanden terug alles moeten regelen na het overlijden van mijn zus. Zij had een verzekering van 4950 euro en ik kan je zeggen dat we daar niet genoeg aan hadden. Alles is zeer sober gehouden zoals het de wens van mijn zus was, geen bloemen, een advertentie, een avond met gelegenheid tot condoleren, daarna de crematie met maar 12 mensen daarbij. Ik heb zelf alle bedankkaarten gemaakt. We kwamen ruim 1000 euro te kort. Een crematie is het meest voordelige (klinkt raar bij dit thema). Een graf kost nu eenmaal meer en je koopt de grond voor een x-aantal jaren.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:58

Er wordt hier een aantal keer gesproken over bijzondere bijstand voor deze kosten. Ik heb een tijdje gewerkt bij een gemeente op de bijzondere bijstand. Uit bovenstaande posts komt naar voren dat wanneer niemand de kosten kan dragen 'je dan wel even bijzondere bijstand kan aanvragen'. Aanvragen kan natuurlijk altijd maar ga er niet zonder meer vanuit dat je het ook daadwerkelijk krijgt (ookal is het in de vorm van een geldlening). Er had in dit geval geen beroep hoeven worden gedaan op de bijzondere bijstand als er een uitvaartverzekering was afgesloten, het "niet willen afsluiten" zou een eventuele toekenning dan ook stevig in de weg kunnen staan. Wellicht dat de psychische gesteldheid van je moeder gezien kan worden als bijzondere omstandigheid waardoor je een geringe kans maakt, maar je zult dan vermoedelijk met veel bewijslast moeten komen. Ik schat de kans dat je een succesvol beroep op de bijzondere bijstand kan doen dan ook zeer klein.. Al gaat de ene gemeente hier wellicht anders mee om dan de andere. Toch wil ik even aan bovenstaande toevoegen dat het niet zo makkelijk en logisch is als het lijkt.

_Annemiek

Re: Wat als je moeder geen uitvaartverzekering heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:21

Idd dat is erg lastig en krijg je ook nit zomaar,gaat eerst een gesprek ook aan vooraf.