Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik heb hier nog nooit over nagedacht.
80 (8%)
Ik heb hier wel eens over nagedacht, maar het houdt mij totaal niet bezig.
198 (22%)
Ik denk hier regelmatig over na.
28 (3%)
Ik heb hier wel eens informatie over opgezocht.
34 (3%)
Ik heb hier wel eens over gepraat met anderen.
44 (4%)
Ik weet niet wat ik moet doen als de sirene gaat.
23 (2%)
Ik weet wat ik moet doen als de sirene gaat.
146 (16%)
Zonder kraanwater, stroom en supermarkt kom ik de eerste dag al in de problemen.
73 (8%)
Ik red mij wel een paar dagen zonder kraanwater, stroom en supermarkt.
124 (13%)
Ik red mij minimaal een week zonder kraanwater, stroom en supermarkt.
58 (6%)
Ik vind dat ik voldoende ben voorbereid.
25 (2%)
Ik wil mij beter gaan voorbereiden.
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 897

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 23:29

Sta jij de eerste dag al bij de buurvrouw te bedelen om een glaasje water of behoor jij tot de kleine groep die het voortbestaan van de mensheid veiligstelt als bijna iedereen is bezweken?

Ik overdrijf nu natuurlijk in de hoop dat er wat meer mensen doorlezen :+ maar ik ben gewoon nieuwsgierig of jullie hier wel eens over nadenken. Rampen zijn er in alle soorten en maten en dit topic gaat niet alleen over grote rampen, maar juist ook over gebeurtenissen waarvan de kans iets groter is dat je ze een keer meemaakt. Denk bijvoorbeeld aan extreme weersomstandigheden waardoor je het huis een tijdje niet uit kunt of een grote brand in de buurt waardoor de sirene gaat. Weet jij wat je dan moet doen? Hoe lang red jij je als er bijvoorbeeld geen water uit de kraan komt of als er een stroomstoring is? Heb jij je voorbereid en zo ja, waarop en hoe? Waar ben je bang voor of juist helemaal niet?

Waarschijnlijk lopen de meningen hierover uiteen en dat geeft ook helemaal niet. Laten we elkaar in elk geval niet belachelijk maken. :)

Het viel niet mee om een goede poll te maken. Deze is ongetwijfeld onvolledig, maar ik hoop dat het toch een beetje een beeld geeft.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:31

ik heb begin dit jaar een noodpakketje samen gesteld met vooral materialen.. zaklamp die je zelf kan opladen tot kaarsen en waterdichte lucifers. allemaal in een box die in een glazen keukenkastje staat en ik dus zo kan grijpen met kopie van me paspoort er zelfs in...

ik heb nog geen blikvoer/water voor lange tijd ofzo maar wel een week.

edit je hebt zelf een website dat je kan zien wat er bij jou in de buurt is..

bij mij ligt een hoofdleiding met ik geloof gas en een mijnbouw in de buurt.. wel handig om te weten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:34

Echt totaaaaal niet op voorbereid haha. Als het echt een wereldramp is ga je het met een zaklmapje toch niet redden en vind ik het wel prima om te gaan. Als het een 'kleine' ramp is komt het vast wel goed :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:35

Zonder kraanwater heb ik denk ik een probleem, al kan ik een redelijk potje water zuiveren :) Verder let ik goed op mijn eigen gezondheid zodat ik best een tijdje kan overleven op karig voedsel. Misschien is het wel inderdaad een goed idee om een paar flessen mineraalwater klaar te zetten, goeie!

Verder heb ik altijd wel eten voor een (flink) aantal dagen in huis, gewoon omdat ik soms te lui ben om boodschappen te doen :+ En omdat ik panisch ben voor ijzel, en dus liever geen boodschappen wil hoeven doen als het glad is buiten. Of onweert, hard regent etc. Waarom zou je? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:37

Ik denk dat ik voor een week wel genoeg eten heb een water uit de sloot kan ik wil koken met gas brandertje er daarna houdt ook wel mee op.

Ik denk dat grootste probleem is wanneer er in de strenge winter de de stroom uitvalt. Want het gas kan dan nog wel doen maar zonder elektrischeteit doet je c.v. alsnog niks.
Het enige wat je dan nog kan doen is je gasfornuis aanzetten met grote baksteen er op al moet je dan wel voldoende luchten wil je geen last krijgen van koolmonoxide vergiftiging.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:37

Ik plunder gewoon de supermarkt om de hoek, komt goed :Y)

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:38

Dankzij m'n -in mijn ogen- ietwat overbezorgde vriend hebben wij nogal wat liter water op voorraad en een knijpkat. Dankzij z'n luiheid bleef het daarbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:40

Lifaya :')

Ik ga naar mijn ouders die weten wel raad

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:40

Fjorj schreef:
Ik denk dat ik voor een week wel genoeg eten heb een water uit de sloot kan ik wil koken met gas brandertje er daarna houdt ook wel mee op.

Ik denk dat grootste probleem is wanneer er in de strenge winter de de stroom uitvalt. Want het gas kan dan nog wel doen maar zonder elektrischeteit doet je c.v. alsnog niks.
Het enige wat je dan nog kan doen is je gasfornuis aanzetten met grote baksteen er op al moet je dan wel voldoende luchten wil je geen last krijgen van koolmonoxide vergiftiging.

Helaasch: ik kook op elektriciteit :Y)
Gelukkig woon ik in een langwerpige flat, er gaat weinig warmte verloren. We gaan wel gezellig met zijn allen op de bovenste verdieping zitten (galerij is binnen en de trapgaten zijn open, dus in theorie is het op de galerij op de 15e het warmst :D feestje!)

LOVESUSHI

Re: Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:42

Wij hebben altijd iets van 10x20 liter water in huis (waterkoeler). En een voorraad pesto en mais :o voorderest wil ik er niet eens over nadenken eigenlijk hahah.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:58

Ik maak zo af en toe het water reservoir van de WC schoon. Reden; altijd drinkwateropslag in huis! En heb je ooit gezien hoe smerig dat ding na jaren worden kan...? Ik wel. Dan hoef je nooit na te denken over of je waterflessen over datum zijn (wat volgens mij niet kan maar goed).

Er is hier ook altijd genoeg eten in huis om het wel even uit te houden. Ik heb geen noodpakket, maar eigenlijk alles wat we nodig hebben ligt redelijk dicht bij elkaar in de buurt.

Ook niet erg; als de stroom uit valt weet ik waar ik begin met eten; alle ijsjes uit die diepvries :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 00:31

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 00:35

Mijn stiefvader wil een houtkacheltje in huis. Hij (en de rest in het huis) heeft het vermoeden dat met al die spanningen de gasprijs wel eens heel erg hoog kan worden of dat Rusland zelfs de gaskraan dichtdraait.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 00:42

Niet voorbereid of echt ooit serieus over nagedacht, maar als het er op aan komt zou ik me wel kunnen redden. Met inventiviteit kom je al een eind :).

Verder, ik woon in Friesland, dus genoeg water. Om warm te blijven kan ik altijd de bomen in de tuin en rond het huis kappen voor brandhout en er leeft hier in de buurt genoeg aan (water)vogels, konijnen en ander grut om aan voedsel te kunnen komen. Maar dan moet het al heel raar lopen voor het zover komt :').

O ja, we hebben een laatje met kaarsen en lucifers, dus dat komt ook goed.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 00:47

Ik kom minimaal een week door :)
Onze kelderkast ligt voor ongeveer 4 weken vol met eten en drinken
En ook ligt er voldoende voer voor de honden en katten voor minimaal 4 weken :)
Je weet maar nooit namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 01:08

Sinds ik the walking dead kijk denk ik hier regelmatig over na, echt goed voorbereid ben ik echter niet :') waarschijnlijk zou ik het een weekje wel redden :') (toch maar het paard op eten? :+ hahaha aw)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 01:12

De grootste vulkaan van IJsland rommelt nu, 8000 aardbevingen sinds 16 augustus...
Ja, ik denk de laatste tijd wel na over rampzalige gebeurtenissen, zo ver wonen we er niet vandaan... :D

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 01:19

Niet uit de vissenkom ? Jammer... Valt het water uit m'n aquarium dus af... :')

Een ramp, nee denk ik eigenlijk niet over na :n
Maar mocht het gebeuren, onze kelder staat altijd overdreven vol en ik heb twee vriezers en nog plek tekort dus ik schat in dat wij ons wel redden :+

xRoosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 01:42

Ik ben alleen voorbereid als de zombie apocalypse uitbreekt. *teveel The Walking Dead gekeken* :') :')

Verder denk ik er nooit over na eigenlijk. Wel heb ik een aantal keer een programma gezien, volgensmij op Discovery, over mensen die wel serieus bezig zijn hiermee.

Die hebben dan speciale kelders laten bouwen met voorraden erin en allemaal overleef skills. Best interessant om te zien :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 01:46

ik heb er wel met enige regelmaat over nagedacht, en ook wel eens dicussies over gehad. Niet vanuit het oogpunt van preppen, maar heb je de basisvaardigheden in huis om in bepaalde omstandigheden niet gelijk het loodje te leggen.

Ik ken basis principes als water zuiveren op meerdere manieren, zonder zuiveringsinstalatie (ik ga uit van worst case.. je kunt wel een waterzuiveraar hebben, maar wat als deze gestolen wordt of je kunt m niet meenemen).. zelf zandfilter met kool maken, koken van water, condenseren van zilt/zout water, opvangen regenwater, allemaal opties om aan water te komen, daar maak ik mij niet zo bezorgd over. overigens heb ik niet actief op zoek gegaan om deze skills te leren hoor.. die heb ik gaande weg in mijn leven gewoon opgepikt van anderen

kwa eten zing ik het op dit moment een weekje normaal eten uit, bij rantsoenering zou ik er zo een maand mee toe kunnen (woon zeer klein).. mijn normale voorraad is ongeveer een maand (pak rijst, pak maceroni, pak spagitti en pak tagglitelle standaard op voorraad naast mijn open verpakkingen), plus natuurlijk voor de eerste dagen je vriezer en koelkast leegeten.

ik eigenlijk altijd wel een hengel met kleine uitrustig gehad (bakje lootjes, extra rolletje snoer en stuk of 10 haakjes). ik ga er voor het gemak maar van uit dat de wormen wel zullen overleven en de vissen niet boven komen drijven (anders ben ik wel vlot de pineut)..

dat geeft mij voldoende tijd om te proberen om konijnen te gaan vangen of ander wild.. denk dat je zo'n 3 weken nodig hebt voor je een succesje boekt.

ik heb ook een kleine basiskennis over wat wel en niet eetbaar is aan veel voorkomende planten, maar niet heel groot.

mijn instelling is dat ik het vast wel iets langer uithoudt dan de gemiddelde mens.. Die tijd zal ik dan moeten gebruiken om zelf om te schakelen en skills te leren.. Zodra een gedeelte van de mensheid is weggevallen heb je de opties om voorraden uit lege huizen te zoeken en te gebruiken en beter onderkomen te vinden. (en sorry voor boeren zonder waakhonden, maar snachts kom ik kleine beetjes naar behoefte oogsten als het er echt op aan komt om te overleven)

maar goed, dat is doomdenken.. persoonlijk denk ik dat we eerder te maken hebben met economisch verval dan een ramp van grote omvang op korte termijn..

maar mocht het echt zover komen dan denk ik dat ik ga voor de optie 'mobiel'. dus overleven en trekken in plaats van mij proberen in te graven.. ingraven in je woning is handig om de eerste periode van doomscenario te overleven.. zaak is om het langer uit te zingen dan anderen en lynchpartijen te ontwijken (ben niet van plan geweld te plegen voor voedsel, ik wacht dan liever tot mensen die daar wel voor kiezen elkaar de hersens hebben ingetimmerd).

Dus ja, ik heb er wel eens over nagedacht.. maar meer in de trant met 'ben ik in staat om zonder eigen water of voedsel nog te overleven als boodschappen doen wegvalt'. Ik heb gestemd voor dat ik het wel een weekje uithoudt.. daarna ben je mede afhankelijk hoe vijandig de situatie is daar ben ik niet op voorbereid en daar wil ik mij ook niet op voorbereiden (tegen een geweer of pistool kan ik niet op.. een mes moet ik geluk hebben, en met vuisten heb ik wel enig vertrouwen in dat ik veilig weg zou kunnen komen)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:41

Ik vind dit altijd een leuk thema om over na te denken. Vooral na rampenfilm/series kijk ik vaak hoe ik het in die situatie zou aanpakken/oplossen of zou kunnen overleven.

Maar dat wil niet zeggen dat ik een survivalkit op voorraad heb liggen. Maar gelukkig zijn mijn man en ik wel vrij basic ingesteld en is er wel het e.e.a. aan kennis en ervaring aanwezig om het een tijdje uit te houden (kennis van planten, jagen en het klaar maken). En tja, vanuit mijn interesse in de middeleeuwen vind ik het altijd erg interessant om te kijken hoe verdedigbaar iets is en weet ik wel interessante plekken in de regio waar je het even kunt volhouden.

Stroomstoring is hier trouwens vrij normaal na een flinke storm, dus daar kijk ik niet echt van op. Bij heftige winters kunnen de paarden gewoon het (achter)huis in en hebben we een open haard waarmee we een gedeelte van het huis kunnen verwarmen. Ook brandhout (en hout wat daar in 1e instantie niet voor bedoelt is) is ruimschoots aanwezig. De kippen kan ik ook een eigen hoekje geven en die vinden onze restjes genoeg om te overleven. Het paardenruwvoer is net wat lastiger, maar staat om de hoek, dus zou nog tot bepaalde mate te verslepen zijn. En genoeg bomen die we kunnen kappen voor verdere jaren (als het echt zo erg zou zijn).

Boeren genoeg in de buurt en ja, maisvelden en andere groenten zijn op loopafstand :Y) Ook weet ik divers vee in de buurt dus mocht de nood hoog worden dan kunnen we ook daar vast wel wat (ehm) regelen…

Natuurlijk is een zombie-Apocalyps wat onwaarschijnlijk, maar een heftige besmettelijke ziekte (bijv. bij Dawn of Planets of the Apes), extreme weersomstandigheden (welke film niet… ) of economische ramp zijn niet heel ondenkbaar. En ik denkt dat ook veel mensen zich in een economische ramp erg vergissen.

Wat als de banken vallen en het plastic en papieren geld niks meer waard is? En zelf die leuke muntjes nog maar goed zijn voor tijdverdrijf? Niemand die nog eten kan kopen of dat inderdaad het water en stroom stopt met leveren? Chaos alom en ik denk dat we al snel weer terug zitten op de (onvrijwillige) ruilhandel… Ik denk dat zelfs dan eten waardevoller wordt dan goud.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:45

Ik vind eigenlijk dat ik me beter voor moet bereiden. Vooral zonder water kom ik er niet.
Ik heb geen water klaarliggen om te gebruiken.

Pasta heb ik genoeg, maar ja, hoe moet je die koken als je geen water hebt.

Heb er wel eens over na zitten denken om via internet zo'n noodpakket te bestellen:
http://www.hetnoodpakket.nl/product.php ... j74pj394m1

maar ik vind het eigenlijk veel te veel geld. :=

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:48

Ik ben wel gaan trampen in de bossen van nieuw zeeland en daar ook konijnen herten etc schieten..
Mensen verkijken zich snel op hoe lastig het kan zijn om te overleven..

Ik denk dat ik aardig wat basis skills heb en weet waar ik op moet letten en niet zomaar overal water uit iedere willekeurige rivier drinken.
En ook snachts wanneer het afkoelt is het heel belangrijk warm te blijven

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:49

Ik ben geen doomsdayprepper en heb geen interesse om dat te worden :D

Ik denk dat bij een echte ramp ik mezelf liever van kant maak ofzo. Al is dat makkelijk gezegd van de luie stoel. Overigens heb ik totaal geen zelfmoordneigingen hoor.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:53

Wow nee echt niet gewoon :')
Als het een ramp in de zin van "de wereld vergaat" is hoop ik maar op een snelle pijnloze dood :+
En een week ingesneeuwd zitten zie ik nou niet zo snel gebeuren in NL.
Overstromingen worden dan wel weer steeds reëler maar. We hebben een boot! :')

Nee even serieus. Ik ben er niet mee bezig eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door PenP2014 op 25-08-14 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt