Uit elkaar gaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

crystal1

Uit elkaar gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 18:45

Ondanks alle steun van vrienden en familie vind ik het toch fijn om nog even mijn verhaal kwijt te kunnen.
Mijn vriend en ik zijn al 7 jaar samen, (3jaar samenwonend)waarvan het wel eens eerder uit is geweest een aantal jaren geleden, dat was maar voor een week.
We hebben veel gelukkige moment gehad maar ook veel down momenten.
Mede door dat hij vaak in de put zit met zichzelf.. Hij kan heel veel over dingen piekeren en daarop helemaal zich zelf verliezen. (Mede veroorzaakt door gescheiden ouders e.d)
Waardoor hij mij niet de aandacht kan geven wat ik verdien. Ik ga er mee aan onderdoor en zo kan het niet meer langer.

We hebben besloten om uit elkaar te gaan, hoeveel we ook van elkaar houden.. Zo kan het helaas niet meer.
We hebben totaal geen ruzie, gaan met respect met elkaar om.

We zitten alleen met een koophuis, waar van we allebei de eigenaar zijn.
De bedoeling is dat hij zonder gezeur (hopelijk) weggaat en dat ik hier blijf zitten.
Ik ben erg bang voor de toekomst...wat de toekomst allemaal gaat brengen.
En het is zo raar om uit elkaar te gaan, wetend dat je zoveel van elkaar houdt.

Ik ben benieuwd of mensen een soort gelijke situatie meegemaakt hebben.
Hoe zijn jullie daar mee om gegaan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:47

Heel veel sterkte.
Is het wel reeel om te denken dat jij alleen in het koophuis kan blijven zitten? :)

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 18:52

Suzanne F. schreef:
Heel veel sterkte.
Is het wel reeel om te denken dat jij alleen in het koophuis kan blijven zitten? :)

Dankjewel!
hij blijft nog een tijd meebetalen aan de hypotheek. En ik druk bezig met berekeningen maken.
Tuurlijk moet je sommige 'luxe' dingen opgeven.. Maar is even niet anders

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:54

jeetje wat vervelend allemaal zeg.

hopen dat jullie straks beiden met frisse moet weer verder kunnen ( ook al is het alleen) :) :)

Ayasha
Blogger

Re: Uit elkaar gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:16

Ehm, zal vast niet geapprecieerd worden maar je hoopt dat hij zonder gezeur vertrekt Maar hij zal wel nog mee betalen, jullie hebben geen ruzie maar gaan uit elkaar omdat jij niet genoeg aandacht krijgt omdat hij in de knoop zit met zichzelf?

Wat komt dit sympathiek over... :n

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:18

Dacht dat ik de enige was waarop het zo overkwam, maar dat is ook mijn eerste gedachte ...

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:21

mee eens.
Is dit zoals je het bedoelt of komt het alleen maar zo over.
Houden van is meer geven dan nemen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:23

De reden waarom jullie uit elkaar gaan ga ik mij niet over uitlaten. Ik ben er niet bij geweest ;)

Wel heb ik zelf 2 maanden terug mijn relatie na 13 jaar beëindigd. Wij hebben ook samen een koophuis. Hij kan de hypotheek over een jaar op zijn naam krijgen, ik niet. Dus huis blijft van hem en ik heb een sociale huurwoning nu, waar ik over een week of 9 in kan trekken.

Ook wij gaan verder heel normaal met elkaar om, kunnen goed samen dingen bespreken die nodig zijn etc. Maar makkelijk is het zeker niet, ik heb nog behoorlijk wat downdagen ertussen zitten.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:23

als je samen bent en hij zit met zichzelf in de knoop vind ik toch wel dat het jou taak is om hem uit de knoop te halen.

mijn relatie is al jaren niet goed en dan ook gewoon echt niet goed. andere waren dan allang weg gerend. Maar jullie hebben gewoon een goeie relatie maar jij heb iets minder aandacht. ik zou daar aan gaan werken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:24

Je zult het inderdaad vast niet zo bedoelen, maar het klinkt alsof je er zelf het beste uit wilt komen en daarbij over het gevoel van je vriend heen walst. Je hoopt dat hij zonder gezeur vertrekt maar hij moet nog wel blijven meebetalen? :?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:34

Ik vind het vreemd dat als je nog zoveel van hem houdt, je het niet op kan brengen om hem te steunen maar wel zijn steun wil voor het huis. Hij krijgt zo niet echt de kans om opnieuw te beginnen als hij dat zou willen. Ik vind je verhaal, ik zeg bewust je verhaal, erg egoistisch overkomen.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 18:58

Dit was een korte samenvatting. En lang niet alles is verteld. Ik heb geen zin om mijzelf te verdedigen want dat is totaal niet nodig. Ik steun hem juist in alles. Jammer dat het zo moet gaan, maar op deze manier heb ik er niks aan.

Hier mag een slotje op

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:00

Dat heb je met een forum.
Je vraagt om soortgelijke verhalen maar dit is niet het hele verhaal.
Mensen wijzen hier bewust op je verhaal en niet op jou als persoon.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:12

Je praat vrij makkelijk over dat je in het huis blijft, maar kun je in de praktijk wel de hypotheek op jouw naam krijgen? Ik neem aan dat de bank/hypotheekverstrekker daar ook nog iets op te zeggen heeft, heb je daar al mee gepraat?

Over de reden van het uit elkaar gaan zeg ik niets. Ik neem niet aan dat zo'n beslissing luchthartig gemaakt wordt en als jullie beiden vinden dat het klaar is, dan is dat zo. Kan bokt hoog of laag springen, maar dat is jullie zaak.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:19

Allereerst veel sterkte.
Zorg er wel voor dat er een soort van contract word opgesteld zodat daar in staat dat hij maandelijks een bedrag neertelt. Dan sta je sterker dan wanneer je bijvoorbeeld mondeling iets overeenkomt en hij betaalt ineens niet meer. En vraag inderdaad bij de bank na hoe je hier mee om moet gaan.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:03

Evengoed sterkte.
Ik vraag me wel af hoe dat dan gaat. Ik ken het Nederlands systeem ook niet, maar jullie hebben dus beide geïnvesteerd in een koophuis. Nu wil jij het voor jou alleen, moet hij vertrekken en daarbovenop ook nog eens voor jou meebetalen totdat je wat stabiliteit hebt?
Is het niet veel logischer dat jij hem juist het bedrag moet terugbetalen dat hij geïnvesteerd heeft? Het lijkt mij zo alsof hij zijn geld kwijt is en nog eens moet blijven betalen voor een woning waar hij niet meer in woont. Goed gek of niet?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:09

ilayda schreef:
als je samen bent en hij zit met zichzelf in de knoop vind ik toch wel dat het jou taak is om hem uit de knoop te halen.

mijn relatie is al jaren niet goed en dan ook gewoon echt niet goed. andere waren dan allang weg gerend. Maar jullie hebben gewoon een goeie relatie maar jij heb iets minder aandacht. ik zou daar aan gaan werken.

Als iemand écht in de knoop zit, kan niemand behalve diegene zelf die knoop eruit halen.
Ik heb het zelf meegemaakt, en dat is echt niet leuk. Als je priveleven niet goed zit, werkt dat in alles door. Los van aandacht. Het is niet prettig om niet gewaardeerd, gerespecteerd of geliefd te worden. Dat verdiend niemand.

Aan de andere kant vind ik niet dat je ex voor je huis moet betalen. Vaak is er bij een koopwoning een "verblijfbeding". Degene die blijft zitten heeft de lusten, dus betaald dan het gedeelte van de vertrekkende partij. Als je een samenlevingscontract hebt, staat dat erin. Dus pak je verantwoording, laat hem bijv. 3 maanden mee betalen en regel het dan zelf. Dan heb jij de tijd om dingen te regelen en kan hij daarna ook iets huren of op zichzelf zonder dubbel te betalen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:09

In principe is het mogelijk dat jij in de woning blijft zitten en dat hij, ondanks dat hij er niet meer woont, een deel van de hypotheeklasten blijft betalen. Hou er echter wel rekening mee dat hij dan ook nog op de hypotheek blijft staan, en volledig aansprakelijk blijft. Een nieuwe woning kopen kan hij ook vergeten zolang hij op de hypotheek van jullie huidige woning blijft staan.

Banken hebben er over het algemeen weinig moeite mee, zolang er maar betaalt wordt. Zodra dit echter niet meer gebeurt zijn jullie beiden volledig aansprakelijk! Ik zou dit dus ook zeker heel goed op papier vast laten leggen. Het meest ideale is dat hij ontslagen wordt uit zijn hoofdelijke aansprakelijkheid en jij de woning én hypotheek volledig op jouw naam krijgt. Dit moet je echter wel op jouw inkomen kunnen dragen, anders gaat geen bank er akkoord mee.

Je bank of hypotheekadviseur kan je hier meer over vertellen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:11

er is een soortgelijk topic geopend hier 'weggaan bij vriend' heet ie geloof ik of iets in die trend. Daarin lees je over n meid die met haar vriend ook een koophuis had en hoe dat nu is gelopen, alleen was het bij hen niet zoon makkelijk karweitje.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 08:18

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:43

Hoi crystal1, wat een nare periode, ik wens je veel succes en beslissingskracht! Je hebt gelijk dat je hier jezelf niet begint te verdedigen. Niemand kan erover oordelen op basis van zo'n kort stukje tekst, en dan nog, als jij en/of je vriend de relatie niet meer ziet zitten is de kous af.

Misschien kan mijn verhaal toch een beetje hoop geven.

Ongeveer 3 jaar geleden is mij ongeveer hetzelfde overkomen. Na 7 jaar (waarvan 5 jaar samenwonend) heb ik beslist er een punt achter te zetten. Ex en ik konden het best nog goed met elkaar vinden, tot op het einde (en ver daarna) hebben we elkaar gesteund op alle mogelijke manieren. Desondanks was het voor mij duidelijk: hij zou niet de vader worden van mijn toekomstige kinderen. Af en toe sloegen zijn stoppen door, waarbij hij de controle over zichzelf volledig verloor (wat voor hem nog veel moeilijker was dan voor mij overigens). Iemand die het cru wil stellen zou ook kunnen zeggen dat ik hem in de steek heb gelaten met zijn probleem. Zelf heb ik eerder het idee dat hem aan het lijntje houden ook niet veel zin zou gehad hebben.

Ook wij hadden samen een huis dat we verbouwd hebben. Op het moment dat ik hem verliet was het bewoonbaar, maar zeker nog niet af. De verkoopwaarde van het huis lag bijgevolg veel lager dan de som die wij ervoor betaald hebben + de kosten van de verbouwingswerken. Hij wilde mij uitkopen, en na uren hierover te hebben gepraat (nooit 1 kwaad woord gevallen) zijn we tot een compromis gekomen met de conclusie: we voelen ons allebei in het zak gezet, dan zal het wel goed zijn. Van zodra ik uit dat huis vertrokken ben, ben ik gestopt met het mee afbetalen van de lening. Toen we een half jaar later bij de notaris zaten heeft hij me het overeengekomen bedrag overgemaakt.

Inmiddels woont hij er nog steeds en heb ik een huisje op mezelf gekocht. We spreken nog regelmatig met elkaar af en ik kom er nog af en toe over de vloer. Op zich is onze band eigenlijk niet veranderd, alleen zijn we geen koppel meer. En zowel hij als ik voelen ons daar veel beter bij, al is er voor hem wel wat meer tijd moeten overgaan.