Bed met ongewone afmetingen... Tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Bed met ongewone afmetingen... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 16:20

Hoi allemaal :-)

Sinds vorig jaar woon ik samen met m'n moeder in een stacaravan/chalet. Het spreekt voor zich dat mijn moeder de 'master bedroom' heeft gekregen en ik de kleinere kamer met éénpersoonsbedje. Nu is het zo dat ik eigenlijk slecht slaap sinds we hier wonen (voorheen ook al, maar nu is het gewoon problematisch). Mijn bed is slechts 75cm breed en er ligt een vrij harde matras met uitgesproken vering op.

Daarnaast heb ik een vaste relatie en dan is een enkel bed niet altijd handig. Lees: vriendlief moet op de bank als hij blijft logeren... Ik zou dus erg graag een nieuw bed + matras willen, maar dit blijkt nagenoeg onmogelijk, gezien de irritante afmetingen. Door de opstelling van mijn kamer zit mijn bed tussen de ingebouwde kleerkast en een muur. De lengte mag dus maximum 185cm bedragen, terwijl nagenoeg alle bedden 200cm lengte hebben. Qua breedte zou ik graag richting de 110-120cm gaan, ook een vrij ongewone maat als ik me niet vergis.

Ik heb al online gezocht naar firma's die bedden en matrassen op maat maken, maar dit valt vaak heel erg duur uit heb ik al gemerkt. Daarom ben ik een beetje aan het kijken naar alternatieven. Heb bijvoorbeeld al gezien dat mensen een bed hebben gemaakt van die grote houtpallets? (http://www.ilovemyinterior.nl/pallet-bed-maken/). Mij lijkt me dit handig omdat je de palletten zelf op maat kan zagen. Heb wel een handige stiefpa, en bovendien zou het goedkoper uitkomen lijkt me? En zijn die ook stevig genoeg?

Matras zit er niets anders op dan op maat te laten maken lijkt me dan... Heeft iemand misschien nog fijne suggesties van bedrijven? Handig om te vermelden dat ik zelf van België (Noord-Antwerpen) ben :-)

Alvast bedankt!

minikatje

Re: Bed met ongewone afmetingen... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:23

Je mag hier zo het seniorenbed ophalen.
Het is van hout en 190cm lang en 110cm breed.
Dat is ook de tip die ik je wil meegeven, snuffel eens rond in een kringloop of marktplaats.
Houten bedden kun je zo een stukje vanaf zagen.
Hoe het moet met een matras zou ik dan weer niet weten :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:31

Wat wil je precies maken - alleen de bodem en matras, of ook de ombouw?

Voor de bodem zou ik toch eerder kijken naar een lattenbodem. Ze zijn er wel in 1,20, als is het even zoeken. Het aanpassen in de lengte is bij de meeste simpele lattenbodems geen enkel probleem - je sloopt er gewoon aan het hoofd- en voeteneinde een paar latjes af. Je kunt ook op Marktplaats kijken.
Bij pallets denk ik dat de ruimte tussen de latten vrij groot is, en dat geeft toch iets minder optimale ondersteuning.

Voor de matras moet je met een (goede) latexmatras en een broodmes volgens mij ook een eind komen. Springveringmatrassen zijn lastig, maar latexmatrassen zijn gewoon van 1 materiaal gemaakt en kun je snijden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:34

Een lattenbodem kan je ook gewoon zelf maken. Dan heb je exact de afmetingen die je wil.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:42

Stukje van bed afzagen, stuk matras eraf en opnieuw dichtstikken en voila !
Het is even werk maar je hebt wel wat ;)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 16:44

Bedankt voor de reacties! :-)

Dat houten bed zat ik ook al aan te denken. Maar dan moet je er wel één hebben die volledig 'dicht' is aan de onderkant en niet met pootjes, als je er wat af wilt zagen in de lengte.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe het met die pallets dan moet qua lattenbodem... Mijn huidige bed heeft geen lattenbodem en is cru gezegd gewoon een plank met een dunne en harde matras erop. Ik heb het gevoel dat dit bed met een dikkere en betere matras gewoon al een wereld van verschil zou geven. Vandaar dat ik gewoon denk aan een bodem met pallets en daarop een degelijke matras. Heb al even gekeken naar paletten en dan zou ik heel erg goedkoop uitkomen. En dat is ideaal, want moet als studentje eigenlijk met vrij weinig rondkomen.

Bedankt voor de tip van die latex matras! Ga ik zeker bekijken :j want die matrassen op maat kosten soms echt vreselijk veel...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:47

en een slaapbank?? Zal dat niet passen? die zijn meestal net even kleiner dan de standaard maten

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 16:52

Heb even gekeken naar slaapbanken pipo, maar die zijn ook best wel prijzig, en de matrassen die daarbij zitten zijn kwalitatief gewoon niet geschikt om iedere nacht lekker op te slapen, weet ik uit ervaring :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:23

Een slaapbank is veelal niet bedoeld om elke nacht op te slapen. De betere zijn vaak behoorlijk aan de prijs.
Misschien een idee om idd de hele bed-ombouw te laten varen zodat j de komplete lengte en breedte kunt benutten voor een goed matras.
Zelf slaap ik al jaren op een boxspring van Ikea. Die heeft(of had) nl de maat 120 breed. Wel op 200 cm !!

Op MP kun je idd voor weinig goed spul vinden.
Kijk eens hier naar
http://link.marktplaats.nl/m839180559
Heb je alleen nog poten nodig
En een goede matras
http://link.marktplaats.nl/m832842431

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 19:44

@Dubbeldun : wat bedoel je daar precies mee, 'de hele bed-ombouw laten varen zodat je de complete lengte en breedte kunt benutten'. Die snap ik even niet :-)
De matras van de link kan je toch sowieso geen stuk afhalen, omdat er vering in zit? Of vergis ik me nu?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:47

Een bedombouw; dus de voor- en achterkant waar de poten onder zitten en het spiraal/bodem op rust heeft vaak ook zijn ruimte nodig. Door dit weg te laten en alleen een matras te nemen heb je misschien juist wat meer lengte om een iets grotere matras te nemen en kun je dus een matras van 190 kwijt zonder er iets af te hoeven halen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 19:49

Nee hoor, momenteel heb ik ook geen hoofdeinde en voeteinde, dus de afstand tussen de muur en de kast (dus de maximale lengte van matras + bed) is écht 180cm :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:52

En je kunt niets aan de kast doen ?? (wegbreken bijv ?? ) zodat je een langer bed kwijt kunt ??

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 19:56

Nee, is echt zo goed als onmogelijk... Is mijn enige kleerkast (of opbergruimte überhaupt) en die zit half in de muur verwerkt. Is dus absoluut geen optie, helaas :n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:18

"Zo goed als'' laat een kleine opening voor aan passingen :D
Ik maak een tekeningentje voor je met een mogelijkheid :)

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:19

185 lengte is best wel krapjes, zou er zelf niet aan moeten denken om er nachtelijks in te moeten slapen. :Y) Mijn bed is aangepast naar 210 in de lengte, maar goed ook met mijn lengte. :+

Wat de breedte betreft, standaard bed is 90CM breed? Mijn vriendin heeft 140 breed en soms vinden we dat al wel krap. 110/120 zal dus behoorlijk smal zijn voor een 2 persoons bed, voor 1 persoon is het wel lekker natuurlijk.

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:24

Kun je de kast er niet uit slopen en de ruimte 'volbouwen' met bed. Als je dan kastjes bovenaan de muur hangt ( bijv oude keuken bovenkastjes via marktplaats) dan heb je nog steeds bergruimte en meer ruimte voor een bed.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 20:29

@DubbelDun: had ik misschien niet zo moeten verwoorden :D Het is gewoon geen optie. Dan moeten we de hele kast uitbreken en één zoeken/maken die er wel in past én in het interieur van de kamer past. In dat geval zijn we een hoop geld kwijt en zijn we waarschijnlijk goedkoper uit als we een bed en matras volledig op maat laten maken bij een erkend bedrijf. Vandaar :+

@Quad: de lengte is geen probleem hoor. Ik slaap nooit volledig gestrekt en ben 1m70, dat gaat dus prima :-) ik en vriendlief hebben al meermaals op een (lucht)matras van 110 geslapen en dat ging echt prima. Bovendien blijft hij ook maar 1x per maand slapen, gezien we beide nog school lopen en hij deels verder weg bij z'n vader woont. Verder is 120 ook echt het maximum omdat ik m'n nachtkastje er ook nog tussen wil hebben, en stuk waar het bed komt is maar een 170 breed :-)

@hessie31: zoals hierboven: geen optie. Gezien de opstelling van de kamer zou dit sowieso niet praktisch zijn en ruimte aan de muren is ook erg schaars, laat staan om m'n hele kleerkast kwijt te kunnen :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:49

Tja als je niet wil breken dan houdt het op. Best kijk je dan op Marktplaats voor een bedrijf wat matrassen op maat maakt. Een paar pallets zijn zou geregeld.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 20:54

Ja daar draaide m'n OP toch sowieso om :+
Zoek enkel mensen die ervaring hebben met pallet-bedden en die adresjes weten :-)

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:26

O .
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 17-07-22 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 00:00

Bedankt zandvangers :j

Heb inderdaad even rondgespeurd op internet. Op kapaza (Belgische marktplaats) staat er niet heel veel. Europallets kan ik niet echt terugvinden, maar wellicht als ik op MP even kijk en hier in de buurt is ook een industrieterrein.
Dat van die matras is een goeie! Hierboven werd wel gezegd dat dat alleen met die van latex/schuim kan, niet met die van vering. Klopt dat?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:07

Een twijfelaar is vaak 110-120 breed, als je die zou nemen kun je gewoon een stukje van de lengte afzagen. Dat is zo simpel, een kind van 10 kan dat nog; hoofdbord eraf, liggers afzagen op lengte, hoofdbord er weer aan. Matras lijkt me dan nog het meest lastig, maar van schuimmateriaal is dat ook niet moeilijk te doen.

Wat ook zou kunnen is een kinderbed nemen, een meegroeibed of een peuterbed is vaak op een lengte van 170/180, maar dan zit je weer met de breedte en zou je 2 identieke bedden naast elkaar moeten zetten ofzo.

Ik denk dat het zelf maken nog het simpelste is, heb je het precies zoals je het hebben wilt.

Maar hoe lang ben jij dan eigenlijk? Kun jij serieus nog fatsoenlijk liggen in een bed van 180?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:11

Euro pallets zal je niet snel vinden op mp etc aangezien er statiegeld op zit. Het beste kan je een bedrijf benaderen of je er een paar tegen de statiegeld kosten over kan nemen.
Maar soms hebben ze ook steverige wegwerp pallets.

Verder vind ik die pallet bedden leuk om te zien, vooral met verlichting eronder.
Maar een drama om er knap onder schoon te kunnen maken haha

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 00:18

@anneliesdj : hmmm ja die twijfelaar heb ik ook al aan gedacht. Maar ben dan snel bang dat als ik het hoofdbord er weer opzet het niet meer zo stevig zal zijn als voorheen? Of zie ik spoken? Twee meegroeibedden gaan er een beetje raar uitzien vrees ik :P
En ik ben zelf 1m70. Dat past dus net, en eigenlijk ben ik ook niet iemand die gestrekt slaapt dus qua lengte heb ik zeker niet te klagen :-)

@kiki1976 : dat van het statiegeld heb ik ook al gelezen ja! Vind pallet bedden ook erg mooi! En zou (zoals zandvangers al zei) de extra openingen nog gebruiken als laatjes om dingen op te bergen :-)