Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
VeraPopeye schreef:Hoi,
Ik ga morgen naar de woningbouwvereniging want ik heb niet eens recht op een studentenkamer als het goed is.. Heeft iemand ervaring hier mee, en is het uberhaupt te doen om als 18 jarige uit huis te gaan als het door school geen noodzaak is?

VeraPopeye schreef:Oh iemand vertelde me dat je dat geen studentenkamer zou mogen.. Maar ga ik daar even naar kijken! Sober leven is geen probleem, maar 300 euro per maand kun je net huur van betalen toch.. Ik heb nog een baantje maar daar ga ik liever niet vanuit, want die heb ik nu maar over een jaar verloopt mijn contract en die wordt toch niet verlengd, ik moet mezelf dus ook zonder baan kunnen onderhouden.
en de normale verzekeringen zoals inboedel enzo zijn retegoedkoop. Ik betaal 3 euro per maand voor inboedel, WA en nog een verzekering samen VeraPopeye schreef:Thuis blijven is helaas écht geen optie, ik zal ook echt in tilburg moeten blijven ivm school.
Ik doe nu 5havo, en heb dus op dit moment wel een baan, maarja over een jaar ook niet meer.. En wat vind je dan nog als 19 jarige?
Zelfstandigheid is geen probleem denk ik. En collegegeld heb ik nog niet, omdat ik nog havo doe.
Fosco schreef:@ Elena, in de zomer sparen, daar je boeken van betalen. met mijn baantje verdiende ik ongeveer 175 euro per maand + 300 = 475 en deed af en toe fotoreportages waar ik ook wel iets mee verdiende maar dit telde ik niet mee met mijn vaste inkomsten. maar als je even snel rekent hield ik per maand ongeveer 25 euro over. Afhankelijk van of ik fotoreportages had gehad, wat ik aan boodschappen had gedaan en dat soort dingen. Vaak had ik wel iets meer over
Alle beetjes helpen 
Niet mogelijk, alleen in de zin van te lage inkomsten.. ruzie/onmin met ouders valt hier helaas buiten..Citaat:puur een kwestie van goed voorbereiden en oefenen met omgaan met geld! en je ouders dragen als het goed is bij,en wanneer dit niet mogelijk is krijg je aanvullende beurs. (ook die mag je houden als je na 4 jaar je diploma hebt)