18 en op jezelf.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

18 en op jezelf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 23:58

Hoi,

Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Situatie ik ben 18 jaar, en wil eigenlijk met spoed het huis uit. Ik doe nog havo en krijg daarom geen stufi maar tegenmoetkoming. Nu is die max 300 uitwonend. Maar hoe kan ik hier van leven? Ik ga morgen naar de woningbouwvereniging want ik heb niet eens recht op een studentenkamer als het goed is.. Heeft iemand ervaring hier mee, en is het uberhaupt te doen om als 18 jarige uit huis te gaan als het door school geen noodzaak is?

Kimberley84

Re: 18 en op jezelf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:05

ik mis het stukje waarom met spoed het huis uit? Ik ben zelf als 19 jarige uit huis gegaan maar helaas kwam ik er toe achter dat alles veel duurder/moeilijker was dan ingeschat. Na 2 maanden was ik weer thuis :-/
het ligt geheel aan de situatie waarin jij verkeerd. eventueel pb staat open!

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:18

VeraPopeye schreef:
Hoi,
Ik ga morgen naar de woningbouwvereniging want ik heb niet eens recht op een studentenkamer als het goed is.. Heeft iemand ervaring hier mee, en is het uberhaupt te doen om als 18 jarige uit huis te gaan als het door school geen noodzaak is?

Een studentenkamer zoek je gewoon in je netwerk. Plaats een oproep op facebook bijv. Het is niet wettelijk verboden om op een studentenkamer te wonen als je 18 bent, dat is juist heel normaal. Maar je moet je wel officieel op dat adres moeten kunnen inschrijven bij de gemeente, ander woon je officieel nog thuis en heb je geen recht op een uitwonende beurs. Je kunt meer studiefinanciering krijgen in de vorm van een lening, maar liever zoek je een baantje en leef je sober (sober leven hoort er een beetje bij als je studeert, dus geen cola drinken maar vruchtenlimonade van het huismerk) want dan heb je geen schuld na je afstuderen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 00:22

Oh iemand vertelde me dat je dat geen studentenkamer zou mogen.. Maar ga ik daar even naar kijken! Sober leven is geen probleem, maar 300 euro per maand kun je net huur van betalen toch.. Ik heb nog een baantje maar daar ga ik liever niet vanuit, want die heb ik nu maar over een jaar verloopt mijn contract en die wordt toch niet verlengd, ik moet mezelf dus ook zonder baan kunnen onderhouden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:23

waarom het laatste jaar niet uitzingen thuis?

of waarom ben je niet van 4 havo naar 1 mbo gegaan.. voor mbo krijg je namelijk wel stuvi.

keerzijde.. je ouders moeten bijdragen tot je 21e, je max niet zoveel bijlenen.. dus als je verder wilt leren zul je op je ouders moeten blijven leunen..

Stuvi is sowieso geen vetpot.. ook niet als je uitwonend bent, zelfs niet als je antikraak zou wonen (veel goedkoper dan een studentenkamer).. ga maar uit van het feit dat je meer kwijt zult zijn aan huur (van een studentenkamer) dan dat je aan stuvi krijgt.. zit je iets lager is het mooi meegenomen.. maar waar ga je de 1000+ collegegeld van betalen, de 500+ boeken, toch minimaal 100 per maand aan eten drinken en kleine verzorgingsproducten.. je inboedel/kleding? De gemeentelijke lasten, minstens het huurdersdeel.. en dan nog een kleinigheidje voor de verjaardag van een vriend/vriendin en ga zo maar door :(

hoop dat je een goede bijbaan gehad hebt in de zomer.. want mijn ervaring als student met stuvi + 70 gulden (ja ik ben oud) per week van mijn ouders als bijdrage is dat ik de volle zomer nodig had om de extra kosten te betalen..

Dus ik denk dat je goed moet overwegen of de redenen om uit huis te verdwijnen op hoge poten echt opweegt tegen alle issues die je gaat ondervinden.

ik zelf ben op mijn 17e op kamers gegaan, late leerling maar nooit gedoubleeerd.. kreeg pas in januari stuvi.. mijn ouders tot die tijd dubbele kinderbijslag waarvan een deel van mijn huur kon worden betaald..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:24

VeraPopeye schreef:
Oh iemand vertelde me dat je dat geen studentenkamer zou mogen.. Maar ga ik daar even naar kijken! Sober leven is geen probleem, maar 300 euro per maand kun je net huur van betalen toch.. Ik heb nog een baantje maar daar ga ik liever niet vanuit, want die heb ik nu maar over een jaar verloopt mijn contract en die wordt toch niet verlengd, ik moet mezelf dus ook zonder baan kunnen onderhouden.

daar zou ik niet zonder meer op rekenen..

ik heb zelf in Leeuwarden gestudeerd en dat is (heb het net nagekeken) de goedkoopste studentenstad momenteel kwa wonen

Kosten studentenkamer in Leeuwarden
In Leeuwarden zijn de huurprijzen voor studentenkamers laag. De prijzen lopen uiteen van gemiddeld €225 tot €300. De gemiddelde huurprijs voor een studentenkamer van 12m2 ligt rond de €250.

je kunt jezelf niet onderhouden van je stuvi, je stuvi is slechts een tegemoetkoming in de studiekosten, geen vergoeding..

zelfs als je zegt ik wil niets met mijn ouders te maken hebben, dan telt nog het inkomen van je ouders mee als je meer nodig hebt.. Tenzij je je ouders letterlijk uit de ouderlijke macht gaat laten ontzetten door de rechter.. dan krijg je een hogere tegemoetkoming (komt volgens mij uit het wezenfonds)
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 22-08-14 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:26

Ik ben toen ik 7 dagen 18 was op kamers gegaan. studeerde al wel en had van te voren goed uitgezocht wat ik aan inkomsten en uitgaven had. Had een bijbaantje en stufi. Maximaal huurbedrag opgesteld en samen met een vriendin opzoek gegaan. Ik had een kleine kamer (8m2) voor 200 euro per maand inclusief alles. Dus gas water licht tv en internet. per maand gaf ik ongeveer 75 euro uit aan eten en de rest was voor school, sparen of andere nodige dingen. Het is was vosjevos zegt; sober leven en veel in de actie kopen.

Mij is het absoluut niet tegengevallen en heb er anderhalf jaar prima mee kunnen leven. Inmiddels (19 jaar) woon ik in het appartement naast mijn voormalige studentenkamer samen met mijn vriend die ik op kamers heb leren kennen. (hebben dus al een jaar eerst op kamers samengewoond zeg maar) ik woon hier nu 3 maanden en heb het super naar mijn zin.

Het is dus zeker mogelijk enkel moet je geen hoge eisen stellen aan je kamer (dus klein oppervlak). En goed weten wat je waar en wanneer moet kopen. Dus goed om kunnen gaan met geld. Ook kennis van koken, schoonmaken en dat soort taferelen moet je wel een beetje hebben. Dus zelfstandigheid is ook een belangrijke eigenschap.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:28

fosco, waar heb jij dan je collegegeld van betaald..
momenteel zo'n 1750 euro dacht ik? dat is zo'n 150 euro per maand.. 200 +150 = 350 euro
dan zit je zonder te eten al 50 euro in de min, en je hebt nog geen boeken ?

uitgaande dus van de 300 per maand waar TS van wil leven
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 22-08-14 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 00:30

Thuis blijven is helaas écht geen optie, ik zal ook echt in tilburg moeten blijven ivm school.
Ik doe nu 5havo, en heb dus op dit moment wel een baan, maarja over een jaar ook niet meer.. En wat vind je dan nog als 19 jarige?
Zelfstandigheid is geen probleem denk ik. En collegegeld heb ik nog niet, omdat ik nog havo doe.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:32

en verzekeringen? Zorgverzekering etc?

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:32

@ Elena, in de zomer sparen, daar je boeken van betalen. met mijn baantje verdiende ik ongeveer 175 euro per maand + 300 = 475 en deed af en toe fotoreportages waar ik ook wel iets mee verdiende maar dit telde ik niet mee met mijn vaste inkomsten. maar als je even snel rekent hield ik per maand ongeveer 25 euro over. Afhankelijk van of ik fotoreportages had gehad, wat ik aan boodschappen had gedaan en dat soort dingen. Vaak had ik wel iets meer over :)

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:34

@ kimberley, zorgverzekering kun je kiet spelen door de zorg toeslag :) en de normale verzekeringen zoals inboedel enzo zijn retegoedkoop. Ik betaal 3 euro per maand voor inboedel, WA en nog een verzekering samen

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 00:35

Zorgverzekering heb ik dan als enigste met mijn vader geregeld, hij ontvangt mijn zorgtoeslag en betaald mijn verzekering, zodat ik een goede duurdere verzekering heb. Ik win of verlies dus niks op mij zorgverzekering/toeslag.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:38

VeraPopeye schreef:
Thuis blijven is helaas écht geen optie, ik zal ook echt in tilburg moeten blijven ivm school.
Ik doe nu 5havo, en heb dus op dit moment wel een baan, maarja over een jaar ook niet meer.. En wat vind je dan nog als 19 jarige?
Zelfstandigheid is geen probleem denk ik. En collegegeld heb ik nog niet, omdat ik nog havo doe.

Nu heb je geen collegegeld, maar volgend jaar wel, dat moet je nu al bij elkaar gaan schrapen als je volgend jaar vermoedelijk geen werk hebt.

als 19 jarige kom je juist in aanmerking voor alle banen, behalve boerenwerk en cassiere waar ze liever jongere kinderen voor hebben in plaats van duurdere jong volwassenen.

ik denk dat je de totale kosten onderschat.. Niet zozeer voor nu, want het huis uitvluchten is relatief makkelijk.. het volhouden in je eigen zelfstandigheid is veel lastiger.

je geeft aan 'zelfstandigheid' is geen probleem. maar ik zou toch echt eerst een financieel plaatje maken en kijken hoe je over een jaar in je eigen onderhoud kunt voorzien.. want als je met vliegende vaart het huis uit wilt, dan is de kans groot dat je ouders ook hun hakken in het zand zetten en dat je dus kunt fluiten naar een aanvulling, die ze wel wettelijk verplicht zijn te geven, dus ook de vraag, wil je die bijdrage gaan afdwingen (want die heb je wel nodig als je ouders niet aantoonbaar te weinig verdienen)..

een heleboel denken dat 18 de magische grens is, maar stiekem is dat 21

Eerlijk gezegd, ik zou een veilig heenkomen zoeken bij vrienden of familie.. in tilburg is niet nodig, je kunt altijd wel vervoer regelen in een ruime straal met docenten als carpool als de situatie ernstig is (ben daar zelf mee bezig geweest, bij een oom in trekken meer dan 40 km van school.. alles lag al klaar). Op die manier kun je wel het huis uit, maar heb je nog een jaar de tijd om financiele zekerheden te creeeren zodat je niet meer van je ouders afhankelijk bent voor je gaat studeren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:41

Fosco schreef:
@ Elena, in de zomer sparen, daar je boeken van betalen. met mijn baantje verdiende ik ongeveer 175 euro per maand + 300 = 475 en deed af en toe fotoreportages waar ik ook wel iets mee verdiende maar dit telde ik niet mee met mijn vaste inkomsten. maar als je even snel rekent hield ik per maand ongeveer 25 euro over. Afhankelijk van of ik fotoreportages had gehad, wat ik aan boodschappen had gedaan en dat soort dingen. Vaak had ik wel iets meer over :)

dan had je het goed onder controle.. maar we hadden allebei toch blijkbaar echt een bijbaan of andere bijdrage nodig naast stuvi om rond te komen.

op 300 alleen of stuvi alleen ga je het niet redden helaas.. of ze zou nu 20+ uur per week moeten gaan werken en iedere cent apart zetten voor het jaar waarin ze misschien geen werk heeft..

ik kon in ieder geval nog op mijn ouders terugvallen voor een kleine boodschappentasje in het weekend bovenop mijn bijbaantje. daar kon ik 2 dagen van eten. en had ik voor bijna de hele week hartig boterhambeleg.

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:51

@Elena het is mij prima gelukt. heb nooit geld hoeven lenen en heb ook nooit iets tekort gekomen. Gewoon goed kijken wat je wel en niet kunt uitgeven.

Vera krijgt volgend jaar stufi dus daar zijn haar studiekosten grotendeels mee gered. ik krijg ook geen cent van mijn ouders en inmiddels wel een aanvullende beurs waardoor ik deze stap met mijn vriend ook gewoon heb kunnen zetten.

Bovendien weet vera dat haar contract waarschijnlijk over een jaar niet verlengt wordt waardoor ze nu al kan beginnen met het zoeken naar een andere baan. Dan heb je daar al wat meer zekerheid in.

Je tip over een financieel plaatje is wel een goede. Hier heb ik zelf heel veel aan gehad en heeft mij de stap doen doorzetten om op mezelf te gaan. Ik hield het op mijn 17 ook niet meer uit thuis. En ben uit nood bij mijn zieke oma terecht komen. Zo was zij niet alleen en bang en ik had wat meer rust. Ben overigens niet met ruzie weg gegaan thuis maar door een verhuizing woonde we met 7 in een rijtjeshuis wat me gewoon echt teveel werd.

Na een paar maanden bij mijn oma kon ik op kamers en dit heb ik gedaan. nog geen moment spijt van gehad en de band met mijn ouders is 10x hechter geworden.

@Vera. Ik weet niet hoeveel je ouders verdienen maar je kunt kijken of je recht hebt op een aanvullende toelage :) Alle beetjes helpen

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 00:53

Ik denk er niet makkelijk over, het is alleen heel simpel als ik niet op mezelf ga wordt ik vandaag of morgen buiten geschopt en sta ik op straat. Als het aan mij lag dan had ik mijn HBO nog thuis afgemaakt om lekker te sparen en doen. Zodra ik buiten tilburg ga komen daar dus weer OV kosten bij, dus dat is ook niet handig.
Ik geef er mijn scooter, rijbewijs, pony en al voor op, het is dus ook echt niet dat ik dit zo wil. Want tuurlijk lijkt het me heerlijk om opmezelf te gaan, maar ik besef heel goed dat de financiele kant alles behalve heerlijk is.
Mijn vriend is trouwens 20 en die komt haast nergens aan het werk. 20 jarige die niet op school zitten wel, maar voor de rest zie ik hier vaak dat je vanaf een jaar of 19/20 slecht aan het werk komt. Enkel horeca maar dat is totaal niet mijn ding, heb ik een dag in gewerkt. Als ik zonder werk zit zal ik daar uiteraard ook gewoon op solliciteren, ik werk al sinds mijn 15e aan een stuk door en wil ook echt nooit zonder baan zitten. Maar ik hou er wel rekening mee.

Aanvullende toelage is 300, dus dan zit ik al echt aan het maximale. Dat moet ik maar zien te krijgen. Ik denk het wel want heb maar een ouder.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:53

18 en uit huis is een hele redelijke leeftijd hoor (:
mijn stufi is 250,- en daar moet ik mn kamer van doen en leefgeld (paard doen mn ouders gelukkig)

puur een kwestie van goed voorbereiden en oefenen met omgaan met geld! en je ouders dragen als het goed is bij,en wanneer dit niet mogelijk is krijg je aanvullende beurs. (ook die mag je houden als je na 4 jaar je diploma hebt)

hoelang weet je al dat je echt uit huis wilt? als je het voor de zomer al in gedachten had,had je een spaarrekening(etje) kunnen opbouwen voor je boekenen om de eerste maanden een beetje makkelijker de door te komen.

Een bijbaan vinden moet lukken hoor,je hebt met je havo diploma dan een mooie basis.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:55

TS: Hoezo ov-kosten? je hebt toch studenten-ov of lees ik nou ergens overheen?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 00:57

Het is in een week tijd 'besloten' dus weinig op kunnen bouwen. Spaarpotje wat ik o.a gespaard had voor de pony en scooter heb ik wel. Ik kan ook in de vakantie niet meer als 12 uur per week krijgen, dus meer werken in de vakanties zit er helaas niet in. Heb wel even twee banen gehad maar dat was voor mijn werkgever een groot nadeel dus ik denk niet dat ik dat kan doen.

Ik doe havo dus ik heb geen ov.

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 01:00

@ Vera:

De basistoelage, waar iedere scholier recht op heeft, bedraagt van 1 augustus 2014 t/m 31 juli 2015 per maand: Uitwonend € 253,66

En als je recht hebt op een aanvullende toelage kan er maximaal €83,99 bijkomen op de basistoelage :)

Is toch weer wat meer als je er recht op hebt. Maar daar ga ik wel van uit als je maar 1 ouder hebt.

http://www.duo.nl/particulieren/scholie ... dragen.asp

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 01:01

in mijn geval is mijn studieplaatst op aanraden van mijn decaan en counselor mede bepaald door de dringende noodzaak om met goede reden (studie ver af) het huis uit te gaan.. zodat de band met mijn ouders niet verder dan noodzakelijk onder druk zou komen te staan, maar ik wel de regie over mijn eigen leven zou krijgen, vanuit huis gaan studeren zou een absolute faal zijn geworden door allerlei oorzaken.

had zelf een kleine 2000 gulden reserve toen ik op mijzelf ging.. deze was na 3 jaar ook schoon op, omdat het helaas onmogelijk was om daar werk te vinden en ik dus 200 km moest forensen in het weekend. waardoor van mijn werk maar zo'n 35 gulden overbleef lol.. ik had dan 75 per week als extra. 420 stuvi, huur was 375 incl alles. Dus ik hield ruim voldoende per maand over.. en in de zomer werkte ik het collegegeld, boeken, excursiebedragen en noodzakelijke verzekering voor mijn studie bij elkaar plus alle extra's zoals een weekje vakantie, cadeautjes, kleding etc..

ik kreeg geen aanvullende beurs (wat mij enorm verbaasde mijn vader was voor 80% afgekeurd en mijn moeder had geen inkomen)..

Citaat:
puur een kwestie van goed voorbereiden en oefenen met omgaan met geld! en je ouders dragen als het goed is bij,en wanneer dit niet mogelijk is krijg je aanvullende beurs. (ook die mag je houden als je na 4 jaar je diploma hebt)
Niet mogelijk, alleen in de zin van te lage inkomsten.. ruzie/onmin met ouders valt hier helaas buiten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 01:08

Ik ben op mijn 17e uit huis gegaan zelfs, maar ik kreeg op dat moment wel al studiefinanciering waar ik op kon bijlenen. Eerlijk is eerlijk, met 300 euro per maand ga je het lastig krijgen. Als je zelfs al een kamer kan gaan huren voor dat geld is het vrijwel onmogelijk om daarvan te leven. Als je ook maar een relatief gezond leven wilt leiden kan je van een paar tientjes per maand echt niet rondkomen.

Ik weet niet hoe veel inkomen je hebt uit een baantje maar als je op een studentenkamer wilt zul je toch echt moeten kijken naar connecties in je netwerk, want via een woningbouwvereniging voor studenten ga je het niet vinden.

Nou moet ik zeggen dat het wel heel afhankelijk is van waar je wilt gaan wonen. In een grote stad ga je het niet redden, als je in een kleiner dorp of een hele kleine stad een hele goedkope studentenkamer kan vinden dan is het evt nog een optie. Ik zie nu dat je in Tilburg moet gaan zitten, huur onder de 300 kan je daar al bijna schudden. Is een studentenstad dus automatisch een heel stuk duurder. Probeer niet negatief te doen ofzo maar op jezelf wonen is gewoon erg duur.

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 01:12

Ik vind tilburg juist goedkoop om te huren emma. Zitten nu op 75m2 voor €600 kale huur. Krijgen wel huurtoeslag die je gelijk kunt trekkenmet gwl dus zijn zo'n 650 de maand kwijt totaal. En het is een prachtig appartement. Kamer betaalde ik dus 200 inc maar vriendin betaald voor 12m2 €245incl en een kennis van mij betaald in breda voor 8m2 al 300 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 01:13

Ik wist niet dat er zo'n verschil zat tussen studentensteden joh. Ik woon in Utrecht en snap dat Utrecht/A'dam etc een stuk duurder zijn, maar studentensteden zijn over het algemeen wel wat duurder. 200 incl is echt heel goedkoop, dat moet voor TS makkelijk haalbaar zijn