draadjesvlees, wat is het geheim?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

draadjesvlees, wat is het geheim?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 19:57

Nu het van de week weer net herfst leek buiten ( :') ) heb al een aantal keer draadjesvlees proberen te maken. Proberen ja, op verschillende manieren, maar het enige dat ik krijg is een schoenzool uit een braadpan -O-
Hachee heb ik ook eens gemaakt en dat lukte wel, maar misschien was dat puur toeval. Het gewone, originele ouderwetse uit elkaar gevallen draadjesvlees wil me gewoon niet lukken, hoelang ik het ook op laat staan.

Wat is het geheim en het beste recept :Y) Ik wrijf nu eerst het vlees in met peper en zout, bak het aan, blus het af met kokend water en laat het dan uuuuren stoven met een laurierblad en kruidnagels en een scheut azijn. Maar het heerlijke vlees wat ik bij mijn oma kreeg wordt het niet. (en mijn oma is helaas niet meer)

eenitraM

Re: draadjesvlees, wat is het geheim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:58

Moeders doet er ontbijtkoek door...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:59

Hm, dat zouten, braden en koken doen wij ook en toch valt het prima uit elkaar := Heb je geen vieze oude koeienvlees?

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:59

Welk vlees koop je? Sucadelappen zijn het beste hiervoor, en dat valt ook zeker uit elkaar op de manier zoals je het klaarmaakt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 20:01

ontbijtkoek :? En hoe moet ik dat voor me zien? Gewoon een paar plakken verkruimelen oid?

Runderriplappen heb ik nu gebruikt. Voor de hachee die ik ooit heb gemaakt heb ik sucadelappen gebruikt volgens mij, die lukte idd wel... Zou het daar alleen aan kunnen liggen.

Geen idee of het oude koeienvlees is :') Er stond niet op het pak dat het vieze oude koeienvlees was :P

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:02

Goede kwaliteit rundvlees kopen, en soms helpt het ook om een klein scheutje azijn er bij in te gooien. En het echt heeel zachtjes laten sudderen. Je kunt het beste riblappen nemen, zit een beetje vet aan en dat kan je er na het braden afsnijden. Wil je mager vlees dan is de dikke lende mooi zacht. Succes!!

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:02

Het ligt inderdaad aan het vlees, runderriblappen zijn veel moeilijker zacht te krijgen. Sucadelappen lukken eigenlijk altijd. Vooral als er wat meer vet in zit.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:03

Misschien heb ik nog een tip voor je. Ik doe het 'anders dan anders' , maar op mijn manier mislukt het echt nooit en het is dan zo simpel dat het ook echt niet kán mislukken.
Ik gebruik zelf kokosvet (ontgeurd), dat vind ik makkelijk omdat het niet verbranden kan. Het enige wat ik doe is dat aan de kook brengen in een gietijzeren pan, het vlees (ongekruid en ongezouten) erin mikken en dan een paar uur stoven tot het goed uit elkaar valt. Daarna vind ik het lekker om het nog even in verhitte boter en kruiden te braden. Dus ik kruid het pas ná het stoven (anders verdwijnen de kruiden toch alleen maar in het vet dat je gebruikt).

eenitraM

Jup. Ze verkruimelt deze. Daarnaast smeert ze mosterd op het vlees.

san4nie

Volgens mij doet mijn moeder eerst flink docht laten schroeien in boter en daarna inderdaad water er bij en laten sudderen, er zit dan flink wat bakboter bij ook (croma geloof ik). Maar wel met vleeskruiden, alleen peper en zout is zo saai. Hoe lang laat je het sudderen?
Ik vind het zelf de tweede dag nog lekkerder, dus wanneer het na het sudderen weer afgekoeld is en daarna weer opgebakken.
Misschien een oude buurvrouw ofzo in de buurt die je kunt vragen? Vinden ze meestal nog leuk ook. ;)

Edit: sucadelappen zijn inderdaad het lekkerst. Als er veel vet in zit wordt het lekker mals. Hoewel ik die stukken vet zelf dan niet op eet..

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:05

Runderriblappen wil bij ons prima. Inderdaad aanbraden, dan blussen met water en dan 2,5 tot 3 uur op laten staan, met het deksel DICHT op de pan. Niet weer opwarmen, maar gewoon op tijd eten. Heerlijk zacht, smelt zo uit elkaar.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:05

Als ik draadjesvlees maak gebruik ik goed doorregen riblappen (dus het vlees moet mooie randjes vet erdoor hebben), hacheekruiden, even aanbraden met een grof gesneden ui om het nog wat malser te maken, en water. En zo 3-4 uur stoven op het laagste pitje met deksel op een kiertje. Af en toe even controleren of er nog genoeg vocht op zit (vlees mag er gerust maar net bovenuit komen).
Azijn doe ik er nooit bij, misschien dat dat zure er juist voor zorgt dat het vlees niet mals wordt?

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:06

Sucadelappen inderdaad.
ik doe peper en zout licht aanbakken en dan vervolgens afblussen met een Bouillonblokje rundvleessmaak opgelost in water.
daar gaan nog 2 halve uien met kruidnagel in de Bouillon en dan klein beetje citroensap en laurierblad.
ik laat het wel altijd 2,5 uur stoven
Laatst bijgewerkt door dancertje op 21-08-14 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:07

Zuur vermalst het vlees. (jaren bij de slager gewerkt)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:08

Waarom giet je er kokend water overheen? :?

Riblap snijd ik altijd in blokjes en dan bak ik het aan, ik doe er een flesje oud bruin bier bij en hierin laat ik het ongeveer 3 uur op een klein vuurtje opstaan.
Heb altijd lekker mals vlees.

Je hebt ook van Honig of van Knorr een zakje speciaal voor riblap met champignons, dat is ook erg lekker en hoeft minder lang op te staan.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:09

Oh ik lees mee. Zelfs de sucade van de keurslager (was gewoon 9 euro voor 2 pers) had ik nog niet botergaar.

Volgens mijn moeder echt een "knappe" prestatie

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:10

Sucadelappen of riblappen moest niet uit maken. :n Hebben de vriezer vol liggen met riblappen van eigen koe en die worden prima zacht!

Iig, als de koe al oud was is het vlees een stuk taaier. Dus, mocht je vlees uit de super halen, ga dan eens langs de slager. Wil nog wel eens verschil maken.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:10

Waarschijnlijk staat het vuur te hoog en dan wordt het vlees droog en krijg je schoenleren lappen. Het vlees aanbraden, over op maximaal 80 graden zetten, 60 is beter maar duurt langer, en dan laten staan. Op 60 graden heeft het wel een aantal uren nodig, op 80 graden gaat het wat sneller.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:12

Ik heb even mijn goede vriend google aangesproken, want hier had ik toch echt nog nooit van gehoord :D
Als ik de foto's en de recepten even snel bekijk, dan lijkt het heel erg op wat wij hier stoofvlees noemen, en in dat geval is dé truc waar mijn moeder bij zweert een donkere trapist en/of een bruine boterham met mosterd.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:12

Knoflook en azijn zorgen er juist voor dat het vlees zacht wordt. Tip braad het vlees niet aan maar doe het direct in blokjes gesneden met boter water azijn uien knoflook en bouillonblokje in de braadpan. Laat het vervolgens heeeel zacht stoven voor drie uur ofzo. Als het dan niet uit elkaar valt :+ .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:13

Aanbraden en dan een zakje mix voor stooflapjes (of twee zakjes, hangt van het gewicht af) hele middag laten sudderen en het smelt op je tong en daarnaast heerlijke jus voor over de stamppot.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:16

MarChak schreef:
Als ik draadjesvlees maak gebruik ik goed doorregen riblappen (dus het vlees moet mooie randjes vet erdoor hebben), hacheekruiden, even aanbraden met een grof gesneden ui om het nog wat malser te maken, en water. En zo 3-4 uur stoven op het laagste pitje met deksel op een kiertje. Af en toe even controleren of er nog genoeg vocht op zit (vlees mag er gerust maar net bovenuit komen).
Azijn doe ik er nooit bij, misschien dat dat zure er juist voor zorgt dat het vlees niet mals wordt?

Zo maak ik het ongeveer ook. :j
Ik gebruik alleen zout, peper, nootmuskaat. En niet van dat benauwde, maar ruim kruiden.
Laat het vlees ook op kamertemperatuur komen met de kruiden voordat het de pan in gaat.
Goed aanbraden met ui erbij, afblussen met koud water.
Laurierblaadje (of 2) erbij en klein gesneden tomaat.
Tomaat heeft ook dat 'zuurtje' om vlees uit elkaar te laten vallen. ;)
Lang laten stoven, regelmatig controleren idd qua vocht.
Geduld is een schone zaak!

En: een goede pan.
Ik heb zo'n emaille braadpan met deksel.
Lekker ouderwets, maar werkt echt het beste. Voor mij iig. ;)
Laatst bijgewerkt door MarvanTom op 21-08-14 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 20:17

justdiesel schreef:
Waarom giet je er kokend water overheen? :? .

Omdat ik heb geleerd dat vlees schrikt als je er koud water bij gooit. Dus dat je er alleen al verwarmde vloeistoffen bij mag doen... Is dat niet zo? :o

Maar ik lees net dat 60/80 graden het beste is dus misschien is het water uit de quooker wel te warm voor de lapjes.

Knoflook had ik er niet bij, zal ik ook eens doen en uien erbij en een bouillonblokje.

Ik had het de laatste keer 5 uur laten stoven en nog was het niet goed, ik had wel het vuur heel laag omdat ik dacht dat het beter was dan hoger vuur, kon prima met mijn handen de pan vast pakken, is het dan niet te laag? Anders moet ik eens een thermometer halen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:17

Froukje1993 schreef:
Sucadelappen of riblappen moest niet uit maken. :n Hebben de vriezer vol liggen met riblappen van eigen koe en die worden prima zacht!

Iig, als de koe al oud was is het vlees een stuk taaier. Dus, mocht je vlees uit de super halen, ga dan eens langs de slager. Wil nog wel eens verschil maken.

"Eigen koe" is meestal verser en inderdaad zooooo veel lekkerder. Dan maakt het inderdaad niet zoveel uit. Hier in de buurt kun je bij een boerderij een stuk koe bestellen, heb je het twee dagen na de slacht in huis. Misschien dat dat nog beter werkt voor je inderdaad.

ValerieM

Re: draadjesvlees, wat is het geheim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:20

Ik doe ook sucadelappen.

Peper en zout erop. Aanbraden in de croma, afblussen met heet water, laurierblad erbij (eventueel 1 of 2 kruidnagels) en de hele dag laten sudderen.
Recept van mijn moeder