Bedrijf houdt zich niet aan belofte: rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Bedrijf houdt zich niet aan belofte: rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 19:06

Afgelopen dinsdag (19 aug) heb ik via de website van een groot elektronicabedrijf een laptop besteld. Hier stond bij: voor 17:00 uur besteld, volgende werkdag in huis. Je bestelling moest dan nog wel aan een aantal voorwaarden voldoen, en mijn bestelling voldeed aan alle voorwaarden.

Vervolgens krijg ik een mail waarin staat dat ik een mail zal krijgen wanneer het pakket op de post is gedaan en dat ik vandaag (21 aug) de laptop geleverd zou krijgen. Omdat ik hiervan uitging, heb ik mijn oude laptop vandaag verkocht. Omdat ik maar geen mail kreeg van de winkel dat mijn pakket onderweg zou zijn, heb ik vanmiddag de klantenservice gebeld. Zij zouden het voor mij uitzoeken en nu kreeg ik om 17:00 uur een mailtje met daarin de melding dat mijn laptop op 24-08 geleverd gaat worden, met excuses voor de vertraging en het ongemak.

Ik heb nu dus geen laptop die ik nodig heb voor mijn werk en ik ben vandaag de hele dag thuis gebleven voor de bezorger die dus niet kwam..

Lang verhaal kort: wat zijn mijn rechten als consument? Kan ik bijvoorbeeld financieel gecompenseerd worden hiervoor, of heb ik gewoon pech?

Heb bovenstaande al gemaild naar de klantenservice, maar vind het fijn om te weten wat mijn rechten zijn. :)

luxx

Re: Bedrijf houdt zich niet aan belofte: rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:22

Neem aan dat er op de site 'algemene voorwaarden' vermeld staan ook m.b.t levering, zou daar eens kijken hoe ze zich ingedekt hebben wat betreft die belofte. Zou zelf de oude laptop ook gehouden hebben tot ik de nieuwe in mijn handen had en wist dat die werkte. Geen oude schoenen weggooien enzovoorts zit er bij mij diep in, en ik vertrouw mezelf al maar gedeeltelijk en bij anderen is het eerst zien dan geloven. Ik vind dat je niet heel handig te werk gegaan bent (zeker niet als je dit artikel gewoon echt nodig hebt) en vermoed dat de betreffende winkel zich prima ingedekt zal hebben. Behalve geduld uitoefenen valt er weinig te doen in deze ben ik bang.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:28

Volgens mij is dat een indicatie van de leveringstijd geen belofte waar je rechten aan kan ontlenen. Een postorder bedrijf is natuurlijk ook altijd nog afhankelijk van het postbedrijf dus je kan daar sowieso geen garantie op geven.

Volgens mij krijg je zelfs als een product buitensporig laat word gelevert hoogstens recht om de levering zonder pardon te anuleren, bijna nooit op een schadevergoeding.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 19:44

Ik kan op hun website alleen de algemene voorwaarden voor de website vinden, niets over levering.

Dat is dan lekker als ik verder geen rechten heb, dan mogen bedrijven dus van alles roepen en als ze zich er niet aan houden heeft de consument maar pech?!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:54

Ik neem die levertijden altijd met een korrel zout. Waarom meteen je oude laptop weg? Wie weet was er met die nieuwe wel wat mis.

Snap je dillema, maar vind je ook wel wat naief, sorry.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 20:00

Ik neem die levertijden over het algemeen ook wel met een korrel zout, dus als hij vandaag geleverd was, wat dus eigenlijk een dag te laat is, had ik dat ook niet zo erg gevonden.

Maar bijna een werkweek erbij, dat vind ik niet naïef. Dat vind ik gewoon slechte service en zo hoor je niet met klanten om te gaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:15

Als je een systeem hebt waarbij het heel vaak voorkomt dat de levertijd niet klopt met de werkelijkheid dan zal dat wel ten koste gaan van je goede naam. Bovendien is het voor het bedrijf natuurlijk ook minder als je gewoon de bestelling annuleert en naar de concurrent gaat (gewoon doen als je echt haast hebt toch?)

Maar in principe staat er ook altijd gewoon duidelijk in de voorwaarde dat de voorraad en levertijd een indicatie is. Dus je kan wel heel boos worden dat ze hun belofte niet na komen maar ze hebben eigenlijk gewoon niets belooft.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 21-08-14 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:15

Als die laptop zo belangrijk was, dan had ik het er niet op gegokt. Maar goed, nu is het eenmaal gebeurd. Hebben ze geen vervangende laptop, en op je werk?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 20:27

Het is voor mijn werk geen ramp, maar handig is anders.

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:29

In de standaard algemene voorwaarden van webshops staat dat er zo spoedig mogelijk doch binnen 30 dagen geleverd word.

De meeste webshops houden deze voorwaarden aan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:57

De 24e geleverd? Op zondag?

Weet je zeker dat het bedrijf überhaupt te vertrouwen is?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:05

net even opgezocht:

als consument moet je feitelijk een leverancier een 'laatste kans' geven voor je ontbinding van de overeenkomst eist (dus thuisgebleven> vergoeding zit er niet in.. maar je mag van de koop afzien wegens breuk belofte)

Citaat:
Soms hoeft u de verkoper niet nog een kans te geven. Dat is zo in de volgende situaties.

De verkoper heeft laten weten dat hij niet gaat leveren.
Als het duidelijk is dat de afgesproken levertijd essentieel is. Omdat u het product niet meer nodig hebt als u het te laat krijgt. Bijvoorbeeld als u een bruidsboeket bestelt.
U hebt bij de bestelling duidelijk aangegeven dat de levertijd voor u essentieel is. Bijvoorbeeld omdat het een cadeau is dat u op 5 december wilt geven.
Is er sprake van een van deze situaties? Dan kunt u de overeenkomst ook ontbinden. Ook dan moet de verkoper u zo snel mogelijk terug betalen.

bron http://www.consuwijzer.nl/elektronica/kopen-op-afstand/krijg-product-maar-niet-thuisbezorgd#na-13-juni

Ik zou een melding maken dat je de situatie niet indrukwekkend vind, met name de nieuwe belofte die op zondag valt en dus niet na te komen is..

Stel hierin een ultimatum waarbinnen het product geleverd dient te zijn (bijvoorbeeld 5 werkdagen).. ik zou overigens niet meer 'thuisblijven' erom, maar bijvoorbeeld gewoon het briefje in de bus afwachten en het afhalen waar het gedropt is.

komen ze die levering niet na.. dan de koop ontbinden.. het bedrijf is dan gewoon in gebreke gebleven en dan zou ik het bedrag terugverlangen en naar de mediamarkt gaan en er een aanschaffen die je in handen gehad hebt, zodat je asap een werkende laptop hebt.

ik sluit mij wel aan bij wat iemand eerder gezegd heeft.. voortaan beter geen zaken verkopen voor je een werkende vervanging in handen hebt.. of je oude als reserve exemplaar aanhouden

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:09

TS heeft gewoon 14 dagen bedenktijd.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 22:47

Nee sorry, heb het verkeerd gezegd. Nieuwe leveringsdatum is de 25e. Ik weet dat ik 14 dagen bedenktijd heb ivm koop op afstand maar daar heb ik op dit moment niet veel aan.

Maar bedankt voor het meedenken. :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:20

Als het pakket via PostNL geleverd wordt, dan kan je er vanuit gaan dat hij op zijn vroegst pas dinsdag binnen is.

PostNL pakketten worden namelijk nooit op maandag geleverd, omdat ze alleen maar van maandag tm vrijdag opgehaald worden.

Dus, tenzij ze een andere vervoerder kiezen die wel op maandag levert, hoop ik niet dat je wederom voor een teleurstelling staat.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:41

Bij bol.com heb ik al enkele keren gehad dat mijn pakket twee of meer dagen later geleverd werd. Aangegeven dat ik mijn pakket niet ontvangen had op afgesproken datum, jammer maar helaas. Vond het niet heel erg maar had wel haast. Bol.com bood meteen een compensatie aan, niet grandioos maar het gaat om het gebaar.(5% korting op volgende bestelling).

Ik zou dus even antw van webshop afwachten. Maar ook wel klein beetje eigen schuld. Stel er was iets bij postnl gebeurd waardoor pakket later geleverd wordt. Gebeurd regelmatig. Dan was het niet eens de verantwoordelijkheid van de webshop. Snap niet dat als het super belangrijk is je de laptop meteen verkoopt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:52

Tallie1979 schreef:
Als het pakket via PostNL geleverd wordt, dan kan je er vanuit gaan dat hij op zijn vroegst pas dinsdag binnen is.

PostNL pakketten worden namelijk nooit op maandag geleverd, omdat ze alleen maar van maandag tm vrijdag opgehaald worden.

Dus, tenzij ze een andere vervoerder kiezen die wel op maandag levert, hoop ik niet dat je wederom voor een teleurstelling staat.

dat is niet correct?

sinds begin dit jaar wordt er geen post meer bezorgd op maandag.. wel pakketten, rouwpost en spoedeisende medische post..

sterker nog, pakketten worden juist meer op maandag bezorgd dan voorheen omdat het grootste volume besteld wordt in het weekend.

heb het nog even nagekeken op de site van post nl

Citaat:
Wijziging maandagbezorging
Minder post, meer pakketten bezorgd op maandag

Vanaf 6 januari 2014 bezorgen we op maandag geen post meer die is gericht aan huis- en vestigingsadressen. Ook worden op zondag de brievenbussen niet meer geleegd. Pakketten gaan we juist meer bezorgen op maandag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 02:47

Waar heb je de laptop besteld? Ik wil wel even snuffelen door de voorwaarden, vind ik altijd wel een leuk klusje. Maar ik vrees inderdaad dat je nergens recht op hebt, de meeste bedrijven hebben zich prima ingedekt voor dit soort situaties. Door in de voorwaarden te zetten dat ze streven naar een levering binnen 24 uur, maar niks kunnen beloven. En mochten ze dat niet neergezet hebben, l ullen ze zich er altijd mooi onderuit door de bezorgers van bijvoorbeeld TNT de schuld te geven.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 09:39

Ik heb de laptop besteld bij HP, levering wordt gedaan door GLS. Het pakket is niet later door de bezorgdienst, zoals ik het nu begrepen heb had HP de laptop gewoon niet op voorraad terwijl de laptop op de website wel als 'op voorraad' stond toen ik hem kocht.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:47

Binnen 30 seconden gevonden op hun site:
Citaat:
De in de HP Store getoonde voorraadinformatie en/of leveringstermijnen voor
Producten zijn uitsluitend indicatief. HP zal zich naar redelijkheid inspannen om de van de
Order onderdeel uitmakende Producten conform deze indicatieve leveringstermijnen af te
leveren, maar kan zulks niet garanderen. Indien de indicatieve leveringstermijn niet gehaald
kan worden, zal HP U informeren over de nieuwe leveringstermijn.

en:
Citaat:
Bent U een consument, dan zal HP de van de Order
onderdeel uitmakende Producten binnen 30 dagen na totstandkoming van de Overeenkomst,
afleveren, tenzij U akkoord gaat met een latere afleveringstermijn. Indien u niet akkoord gaat
met de U aangeboden latere leveringstermijn, kunt U de Order kosteloos (indien van
toepassing: deels) annuleren en ontvangt U eventueel reeds verrichte betaling met betrekking
tot de door U geannuleerde (indien van toepassing: deel van de) Order, terug. Indien U wel
akkoord gegaan bent met de U aangeboden latere afleveringstermijn of u heeft de
overschreden leveringstermijn van 30 dagen geaccepteerd, kunt U de Order uitsluitend
annuleren door uitoefening van het in artikel 8 omschreven herroepingsrecht.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 10:09

Hem ik kon het niet vinden op hun website. Bedankt voor het opzoeken. :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 18:26

Nou wat een verrassing: ook vandaag is de laptop niet bezorgd. Dus ik maar weer gebeld: 'ja heel erg vervelend mevrouw, maar de laptop kan pas over een maand geleverd worden.'

Lekker dan. Dus de bestelling geannuleerd en ik krijg mijn geld terug binnen 5 werkdagen. Zucht. Ze zouden nog overleggen met de leidinggevende of ik nog een compensatie krijg in de vorm van een kortingsbon, voor een eventuele volgende aankoop.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:33

tja nooit je oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 19:33

dorientjuh schreef:
Nou wat een verrassing: ook vandaag is de laptop niet bezorgd. Dus ik maar weer gebeld: 'ja heel erg vervelend mevrouw, maar de laptop kan pas over een maand geleverd worden.'

Lekker dan. Dus de bestelling geannuleerd en ik krijg mijn geld terug binnen 5 werkdagen. Zucht. Ze zouden nog overleggen met de leidinggevende of ik nog een compensatie krijg in de vorm van een kortingsbon, voor een eventuele volgende aankoop.

Wat ontzettend slordig en klantonvriendelijk!

Ik vind het erg rot voor je! :(

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 22:24

Haha dank je! :) Het niet dat ik nou erg in de put zit hierdoor, maar had het uiteraard graag anders gezien.