Mezelf bewijzen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sachavdm

Mezelf bewijzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 21:36

Hallo
Ik weet niet of het juist staat maar ik zit ergens mee waa ik de hele tijd tegen aan stoot.
Ik heb namelijk het gevoel dat ik mezelf constant moet bewijzen tov mezelf en anderen.
Ik heb dit tijdens school, men werk maar vooral tijdens het rijden. Als iets niet meteen wil lukken begin ik mij enorm te frustreren waarna ik gewoon kwaad word op mezelf omdat het niet lukt.

Ik besef dat ik mijn eisen gewoon veel te hoog leg mar weet niet goed hor ik dit kan verminderen zodat ik rustig naar iets toe kan werken ipv Me te frustreren.

Is iemand die misschien iets weet wat ik kan proberen of doen?

Alvast bedankt!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:44

MWS -> LZP

Pauww

Re: Mezelf bewijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:49

Probeer je voor te stellen wat je écht wil bereiken, en stel kleine, makkelijke doelen op (bvb pasje wijken met juiste stelling ipv een hele diagonaal appuyeren, mooie cirkel in galop ipv galopwissels, ...). En je mag je tevreden voelen als je een doel bereikt hebt :) Probeer je ook te ontspannen en gewoon te genieten, je hoeft niet perse altijd iets te bereiken :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:50

Ik herken mezelf wel in je. Vooral nu mijn paard voor mij niet de makkelijkste blijkt en iedereen er wel wat beters mee zou kunnen volgens hun zeggen..
Tsja, ik probeer het het ene oor in en het andere oor uit te laten gaan. Maar als ik dan met iets bezig ben, wil ik idd ook laten zien dat het goed gaat en voel ik idd ook gigantische druk.

Ben benieuwd of mensen tips hebben..

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:55

Ik heb dat ook erg met rijden. Dat is iets wat ik tijdens mijn tijd op de manege heb gekregen. Oa door banketstaaf/nare opmerkingen en zwart maken door andere mensen. Dat heeft me erg onzeker gemaakt en ik heb ook altijd het gevoel dat ik mezelf moet bewijzen. Ik sta nu op een pensionstal en daar heb ik wel mijn rust gevonden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:58

Ik heb net hetzelfde probleem... Ik ga er nu voor langs bij een psychologe omdat ik er op mezelf niet uit geraak :)

Ik heb last van perfectionisme, de lat te hoog leggen, laag zelfbeeld én weinig zelfvertrouwen.
Héél gevaarlijke cocktail :(

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:03

Oei da's niet mis. Sterkte en succes!

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:03

Niet voor een 10 willen gaan. Tegen jezelf zeggen: een 8 is ook een prachtig cijfer.

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:04

Ik heb hier zelf ook veel last van (gehad). Wat bij mij heeft gewerkt en tot nu toe nog steeds werkt, is niet al te grote doelen stellen. Het helpt om bv. tegen je ouders te zeggen dat je je lat erg (te) hoog legt, en vragen of ze hier op willen letten, zodat ze het tegen je kunnen zeggen als je te ver gaat. Zo kreeg ik vaak genoeg te horen dat ik mijn ijzeren balk eens naar beneden moet halen ;) dan sta je weer een beetje in het nu en kan je proberen wat meer te ontspannen en te genieten van wat je aan het doen bent, bovendien helpt stressen en/of kwaad worden 9 van de 10 keer niet ;)

De tip van kleinere doelen stellen is ook heel goed, dit heeft mij ook heel goed geholpen. Je kan ook eens gaan rijden zonder een bepaald doel, alleen om even te ontspannen en lekker met je paard bezig zijn. Het is best wel een luxe om paard te rijden ;)

Laat je verder ook geen druk opleggen door anderen (niemand heeft daar het recht toe) en wees tevreden met iets minder, het is niet dat de wereld dan vergaat ;)

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:07

Whoknows schreef:
Niet voor een 10 willen gaan. Tegen jezelf zeggen: een 8 is ook een prachtig cijfer.

Dit heb ik een tijdje gedaan, maar voor mij werkte het in het geheel niet. 'Tuurlijk is een 8 ook heel mooi, maar die 10 is nét dat extra beetje. :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:07

Zeggen is 1, het ook geloven is 2. Ik herken het wel. Voor jezelf een niet te groot doel stellen en dat halen, maar ergens is er een stemmetje dat zegt dat het beter had gekunnen.
Wat ptje007 zegt is een begin. Ga je doel in stukjes knippen. En accepteer dat het hiet harder hoeft te gaan als dat. En heb er vrede mee dat je hoofd en je hart andere dingen willen, luister in dit geval naar je hoofd. En er komt een moment, waarop je hoofd het wint van dat irritante stemmetje dat roept dat het beter kan en beter moet. En tot die tijd hoor je dat stemmetje aan, denkt na of het stemmetje gelijk heeft en zo niet, probeer hem te laten kletsen. Heb je je best gedaan? Heb je het onderste uit de kan gehaald? Ja? Dan is het goed, dan mag je dat stemmetje best een draai om zijn oren geven :)

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:11

Het heeft toch veel met die lat te maken die men dan toch aardig hoog heeft liggen.
Wees bewust van je "zegeningen" oftewel wat je WEL al allemaal hebt bereikt. Die bewustwording.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:15

Mijn eigen lat ligt heel hoog, en dat weet ik ook wel. Maar als ik inderdaad denk aan wat ik wel heb bereikt, is het bij mij in ieder geval al gauw "ja, maar toen had dit en dit ook beter gekund, dus zo goed was het eigenlijk helemaal niet.".

Maar dit topic gaat niet over mij, dus ik zal stoppen met over mezelf praten :o
Succes en sterkte TS!

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:17

Er is zo'n spreekwoord: Niemand is volmaakt en daar ben ik het perfecte voorbeeld van.
Fijn toch dat niemand volmaakt is ?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:20

Ja klopt dat is niemand.

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 23:26

Dankje wel voor al de reacties!
Als ik alleen rijd gaat het wel iets beter, dan ben ik nog niet content met dat beetje minder maar toch denk ik dan, ohh dit en dat kon toch beter. In mijn lessen heb ik het erger dan moet ik iets doen van mijn lesgever en lukt het niet, dan kan ik mezelf gewoon niet rustig houden maar dat werkt tegen draads (weet ik ook wel) maar toch is het moeilijk om me niet te frustreren.

En ook bedankt voor het verplaatsen :)

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:42

Juist die spanning veroorzaakt druk en teveel druk tijdens het rijden werkt vaak averechts. Onthoudt dat goed ;)

Verder ken ik je probleem heel goed! Je wilt het beste. Het liefst moet alles in een keer perfect. Gebeurt dat niet, wordt je boos op jezelf en begin je te denken waarom kan de rest het wel en ik niet.

Het enige wat bij mij hielp is om zo vaak mogelijk op men b*k te gaan. Dan pas leer je inzien dat alles niet gelijk perfect zal kunnen zijn en leer je een 8 ook waarderen. Kleinere doelen stellen kun je proberen maar zoals hier al eerder is gezegd wil het kleine stemmetje toch alleen maar het 'perfecte'.

Ik was ontzettend perfectionistisch en om heel eerlijk te zijn gingen veel dingen me dan ook voor de wind. Ik wilde meer, meer en nog eens meer. Maar nu ik weet hoe hard je kunt vallen, leer je minder ook te accepteren

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:28

Wat hier al vaker gezegd is helpt inderdaad wel: kleine(re) doelen stellen.

Verder helpt het heel erg om voor je zelf duidelijk te hebben waarom je paardrijden ook al weer leuk vindt :)
Dus een rijtje maken van de dingen waarom je bent gaan paardrijden, waar je van geniet, op én naast je paard en bedenken wat er allemaal wel goed gaat.

En telkens als je afstapt na het rijden jezelf verplichten eerst 2 dingen te noemen die goed gingen tijdens het rijden.

Verder kan je met je ademhaling kan je een hoop doen om wat meer te ontspannen. Want hoe meer ontspannen jij en je paard zijn en hoe minder je doet, hoe beter het gaat.
En in plaats van gefrustreerd nieuwsgierig zijn (klinkt makkerlijker dan gedaan maar het helpt wel).

En beseffen dat wat "anderen" denken, vaak meer tussen jouw oren zit.
En als ze het echt denken, so what ???
Als jij maar geniet met je paard van de weg die jullie samen gaan.

Dit zijn maar een paar tips, ik hoop dat je er wat mee kan.

Er is mentaal zoveel mogelijk :)
Laatst bijgewerkt door jetm op 22-08-14 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:34

Ben je ook zo streng en onverbiddellijk voor andere mensen, of alleen voor jezelf.?

Probeer naar jezelf te kijken als een lieve leerling van jezelf en help jezelf om te leren.
Wees aardig voor jezelf

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 12:58

Dankjewel voor alle tips, hier heb ik zeker wat aan!