Iemand met verstand van AutoCAD?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IndyPascalle

Iemand met verstand van AutoCAD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 14:02

Ik heb voor onze nieuwe poort een plaatje getekend in illustrator. Nou heeft degene die het plaatje gaat waterstralen uit metaal het bestand nodig in een dxf-2010 formaat. Inmiddels weet ik dat dit een autoCAD formaat is. AutoCAD op mijn laptop gezet, maar ik snap echt helemaal niks van dit programma.

Ik ken helaas alleen mensen die de basics van autoCAD snappen, maar mij verder niet kunnen helpen. Ik heb mij laten vertellen dat ik het plaatje kan omzetten van een illustratorformaat (of pdf) naar een autoCAD formaat, maar dat heb ik nog niet kunnen vinden. Ik krijg het plaatje ook niet geopend of geexporteerd naar autoCAD.
Net kreeg ik van iemand te horen dat ik het plaatje alleen als achtergrond in autoCAD kan zetten en dat ik het dan opnieuw moet tekenen in autoCAD. Als dit echt de enige optie is weet ik niet hoe ik dat moet gaan doen, want ik heb totaal geen ervaring met autoCAD.

Zijn hier op bokt misschien mensen die mij verder kunnen helpen?

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:06

eerst omzetten van PDF naar een DWG (standaard bestandsformaat van Auto-CAD). Dan kan je deze inlezen in autoCAD.

Er zijn free DWG converters te vinden op internet ;)

Bestandje openen en dan opslaan in het gewenste formaat.
Volgens mij zou het zo wel moeten lukken.

Mocht je het plaatje opnieuw moeten tekenen, dan kan iemand met basiskennis van AutoCAD je daar echt wel bij helpen. Is niet heel moeilijk, meer kwestie van de correcte knopjes voor het juiste lijntype weten te vinden en weten hoe je een laag aan moet maken.
Dat is echter makkelijker uit te leggen als iemand met je meekijkt en wat lastiger via de computer

IndyPascalle

Re: Iemand met verstand van AutoCAD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 14:15

Super bedankt. Dat ga ik eens even proberen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:19

AutoCAD uitleggen via deze manier gaat behoorlijk moeilijk zijn :+

Wil je 3D werken of 2D? Kijk eens op youtube, daar staan erg goeie tutorials op zoals deze.
Welke versie gebruik je?

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 14:22

Het is gewoon een 2d plaatje. Als ik bij de properties kijk staat er AutoCAD 2010.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:11

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:48

allereerst de vraag aan TP welke AutoCAD heb je?
AutoCAD is namelijk een redelijk duur tekenprogramma, je kan wel gratis AutoCAD Trueview downloaden, maar daar kan je alleen dwg'tjes mee openen.

Wanneer je een PDFje in AutoCAD wil inladen is dat altijd mogelijk, ook is het mogelijk om de PDF om te zetten (zelfs vectoriseren/rasteriseren) maar dat hangt van de kwaliteit af van de PDF.

Dan de vraag op basis waarvan is de PDF gemaakt?
Wat ik hiermee bedoel is, je kan bijvoorbeeld een PDFje maken van je word document door bv. een PDF printer. als dat met jou PDF ook zo is, dan moet er een "bronbestand" zijn op basis waarvan hij gemaakt is. Is er voor jou een mogelijkheid om daaraan te komen?

Dan word de vraag, wat wil de persoon die jou hek gaat maken met het DXFje? Gaat hij daar maten uithalen om daar het hek mee te maken? Zo ja, dan moet je er heel zeker van zijn dat die maten kloppen, anders is er ook een uitdaging.

Er bestaan tools om plaatjes te "vectoriseren" (vectorize) naar bv. een dxf oid.
[*] http://www.autotracer.org/

of een programma zoals WinTopo welke ik ook regelmatig gebruikt heb kan je hier downloaden kan je plaatjes ed. vectoriseren.
[*] http://www.softsoft.net/wintopo/download-form.htm

of zoeken op google naar "pdf to dxf"
[*] http://www.aidecad.com/ (tool)
http://www.cadsite.be/smf/index.php?topic=4892.0
http://www.cadsite.be/cursus/les_6/ (als je autocad hebt)
http://www.nldit.com/software/portable- ... _NjAPl_vfA

Dit schijnt ook allemaal te kunnen met AutoCAD Raster Design, maar hier heb ik nog niet heel veel mee gespeeld.

ik hoop dat dit wat helpt, als er nog vragen zijn hoor ik het graag.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 17:08

Ik denk dat ik een gratis versie heb. Heeft manlief geregeld, dus weet ik verder niet precies. Het bronbestand is neem ik aan wat ik in illustrator heb getekend. Het illustrator plaatje heeft de juiste maat, weet niet of dat met converteren of opslaan als pdf ook zo blijft.
De persoon van het hek heeft het plaatje nodig om het plaatje uit een plaat metaal te kunnen waterstralen. De rest van het hek is klaar, dus het is wel zaak dat de uitsnede de juiste maat heeft.

Mensen die eventueel ideeen hebben of zelf iets willen proberen mogen me altijd een pb met sturen met een mailadres, dan kan ik het bestand in pdf of illustrator formaat sturen.

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:43

Als hij het gaat gebruiken tbv. CNC snijden dan ben je/hij beter af met een echt op maar gemaakte tekening. Hoeveel werk is het? is het een groot hek?

kan je het plaatje/pdfje hier eens laten zien? Praat altijd wat makkelijker.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 23:00

Afbeelding

Om dit plaatje gaat het. Ondanks dat er geen copyright door het plaatje staat, staat er wel copyright op.

De poort is 8 meter lang en op het laagste punt 1.50 meter hoog en op het hoogste punt 2.00 meter hoog. Het plaatje wordt ongeveer 70 cm hoog bij 100 cm breed.