Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
miccamaaike schreef:Wil je een spiegelreflex of een 'gewone' camera?
Voor een gewone camera zou ik eens kijken voor een Lumix.
als je je wilt verdiepen in de werking van een spiegelreflex kun je daar natuurlijk veel mooiere foto's mee maken. Verkijk je er niet op wat een beetje fatsoenlijke lens kost bij zo'n camera. Mijn vriend heeft een Nikon, ik geloof een D5100, met (ik geloof) een 18 - 105 lens erbij. Maar dat komt samen wel over je maximale prijs heen.
miccamaaike schreef:Mijn vriend is erg tevreden over die camera.
Voordeel van die lens is dat je er in aardig wat situaties mee uit de voeten kunt. Meeste camera's komen standaard met een 18-55 lens en daar kun je toch wel wat minder mee. Soms krijg je er dan wel een 2e lens bij, maar dan ben je dus vrij veel aan het wisselen van lens. Hij is erg blij met die 18-105 lens. Die is nog redelijk betaalbaar en kun je zowel dichtbij mee fotograferen als wat inzoomen.
ninietje_x schreef:miccamaaike schreef:Mijn vriend is erg tevreden over die camera.
Voordeel van die lens is dat je er in aardig wat situaties mee uit de voeten kunt. Meeste camera's komen standaard met een 18-55 lens en daar kun je toch wel wat minder mee. Soms krijg je er dan wel een 2e lens bij, maar dan ben je dus vrij veel aan het wisselen van lens. Hij is erg blij met die 18-105 lens. Die is nog redelijk betaalbaar en kun je zowel dichtbij mee fotograferen als wat inzoomen.
En is hij ook nog steeds scherp wanneer je helemaal inzoomt met de 18-105 lens?
Liselot schreef:Ik vind 105 niet veel zoom, helemaal niet als je paarden wilt fotograferen. Dan zit je toch al snel aan 200mm
Buiten dat heb je als je nieuw koopt ook garantie en bij 2e hands niet
Liselot schreef:Ik vind 105 niet veel zoom, helemaal niet als je paarden wilt fotograferen. Dan zit je toch al snel aan 200mm
Buiten dat heb je als je nieuw koopt ook garantie en bij 2e hands niet
)
) wist ik nauwelijks wat iso was. Gewoon veel oefenen, inlezen en evt een cursusje volgen doet heel veel! Als je wilt heb je een spiegelreflex snel genoeg door en je kan er mooi mee doorgroeien door terzijnetijd evt betere objectieven te kopen Courses schreef:Niet om 't een of 't ander, maar denk niet dat je al aan een DSLR moet gaan. In je 'eisen' heb je het 'autofocus zonder bewogen paarden' en 'scherpe foto's wanneer ingezoomd'. Dan weet je dus niet echt hoe een DSLR in elkaar steekt, anders dan wist je dat het aan je instellingen ligt of je foto's scherp zijn de ja of de nee en dat een DSLR zowel Automatisch als Manueel te gebruiken is.
In jou geval zou ik kijken naar een bridge camera. Meer optie's dan een compact maar minder 'ingewikkeld' dan een DSLR. Prijskaartje komt ook goed overeen met je budget. Daarnaast, merken. Canon en Nikon zijn evenredig aan elkaar, 't komt er meer op neer wat jij fijner in de hand vind (waar de knoppen zitten, grip van de body enzovoort).
Liselot schreef:courses: Toen ik mijn eerste spiegelreflex kocht (de 300D) wist ik nauwelijks wat iso was. Gewoon veel oefenen, inlezen en evt een cursusje volgen doet heel veel! Als je wilt heb je een spiegelreflex snel genoeg door en je kan er mooi mee doorgroeien door terzijnetijd evt betere objectieven te kopen
De TS vraagt om advies, dit is mijn advies. Uiteraard kun je gewoon in het wilde weg een DSLR aanschaffen maar als er al over zoomlenzen gepraat word wanneer de TS niet eens de functie's kent is dat echt 6 stappen te ver. Een camera die je niet kent met een kitlens is echt de basis, misschien voor een jaar wel. Dan weet je hoe de camera werkt, wat de instellingen doen enzovoort en dan ga je door.
ninietje_x schreef:_Kelley schreef:Ik ben zeer tevreden over de Canon EOS 1100D! Fijne camera om mee te beginnen, en zeer gebruikervriendelijk. Was geloof ik iets minder dan 300 euro bij de Media Markt.
Weet je misschien of hij autofocus heeft?
Citaat:Hiervoor ga ik 1 tot 2 jaar sparen.