Als vrijwilliger werken bij de politie. Wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Als vrijwilliger werken bij de politie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 20:10

Hallo!

Ik wil graag gaan vrijwilligen bij de politie. Heb al wat sites gekeken maar wil graag van anderen ervaringen horen hoe zoiets in zijn werk gaat en hoe het is om als vrijwilliger bij de politie te werken. Of het ook zwaar is en wat je allemaal voor taken hebt.
Ik heb veel vrije tijd ondanks mijn opleiding en wil mijzelf graag nuttig maken. Heb al veel dingen in mijn leven meegemaakt waardoor ik sterk in mijn schoenen sta.

Hopelijk willen mensen hier hun ervaringen delen :D

JustAshley

Re: Als vrijwilliger werken bij de politie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:25

Mijn broer heeft bij de vrijwillige politie gezeten de toelating's testen waren best zwaar en hij moest daarna ook gewoon een opleiding volgen (1x in de week volgensmij?) hij vond het erg leuk! Je gaat ook stage lopen dus er komt nog best veel bij kijken!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:27

Gaaf Maureen!
Ik heb er geen ervaring mee, maar lees wel even mee :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 20:29

JustAshley Ah ja las dat inderdaad! Ik zit er ook over te denken om na mijn opleiding maatschappelijke zorg de politieacademie te gaan doen :D Ik vind het zulk gaaf en spannend werk en er word zo veel van je gevraagd. Het is echt mijn droomjob haha.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:33

Je moet dezelfde toelatingstesten doen als voor de "echte" politie en de psychologische test is best zwaar te noemen.
Gebeurtenissen uit het verleden worden meegenomen bij de beoordeling en juist als je "veel hebt meegemaakt" val je snel af.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 20:35

En toch ben ik te eigenwijs om het wel te proberen :Y)

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:36

Klopt ja bij mijn broer gingen ze ook over dingen uit het verleden vragen en als ze merken dat je dat wat doet gaan ze er heeeel lang over door om je te "breken"

Maar proberen kan altijd toch ! Niet geschoten is altijd mis !

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 20:37

Ja. Ik ben er allemaal wel overheen dus kan er makkelijk over praten. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:56

Maureen95 schreef:
Ja. Ik ben er allemaal wel overheen dus kan er makkelijk over praten. :)

Let er wel op dat als je heftige dingen hebt meegemaakt je eigenlijk niet in aanmerking komt.
Dit omdat men weet dat als je (als politie) eenzelfde iets meemaakt (van de andere kant) je te snel bevooroordeeld zal zijn en je te snel te emotioneel betrokken zal zijn.

Als je niet in een (redelijke) stabiele situatie bent opgegroeid val je eigenlijk al gelijk uit.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 21:01

Geen idee of een pleeggezin een stabiele situatie is geweest? :P

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 11:40

Brainless, ik weet niet waar je dat vandaan haalt maar dat is dus absoluut niet waar. Er zitten mensen met enorm veel verschillende achtergronden bij de politie en die hebben het als kind niet allemaal even leuk gehad.

TS misschien kun je je vragen beter stellen in het onderstaande topic:

Politie selectie/academie

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:07

Ik werk als hoofdagent bij de politie, niet vrijwillig, maar de testen zijn hetzelfde.

Het gaat er vooral om of je enigszins te vormen bent, je achtergrond kan van invloed zijn, maar ze kijken vooral hoe je nu bent.

Verder zijn de taken van vrijwilligers per korps verschillend. Bij ons doen vrijwilligers voornamelijk baliewerkzaamheden. Ik weet niet waar je vrijwilliger wilt worden? Loop anders eens een dagje mee met een agent!

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:10

Mijn broer ging echt wel de weg op met stage! Voor de rest werd hij veel gevraagd voor die grote verkeer controles.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:26

Bah, vrijwilliger bij de politie zou strafbaar moeten zijn. Je stoot anderen het brood uit de mond. Het eerste proces verbaal kun je dus aan jezelf geven. Waar moet dit heen, communisme?

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:30

Dirkjohannes schreef:
Bah, vrijwilliger bij de politie zou strafbaar moeten zijn. Je stoot anderen het brood uit de mond. Het eerste proces verbaal kun je dus aan jezelf geven. Waar moet dit heen, communisme?

Tot dat jij politie nodig heb dan ben je blij dat er ook vrijwilligers bestaan! Jeetje wat zwart wit!!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 12:40

Wat is dat nou weer voor rare post Drikjohannes?

Kan dat zomaar Melissa? Lijkt me zeer leuk om een keer te doen ja!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 12:41

auk schreef:
Brainless, ik weet niet waar je dat vandaan haalt maar dat is dus absoluut niet waar. Er zitten mensen met enorm veel verschillende achtergronden bij de politie en die hebben het als kind niet allemaal even leuk gehad.

TS misschien kun je je vragen beter stellen in het onderstaande topic:

Politie selectie/academie

Dankjewel Auk voor je reactie! *\o/*

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:18

Ja hoor dat kan!

We zijn juist heel blij met vrijwilligers Dirkjohannes. Politiebureaus zijn vaak onderbezet en daardoor is de werkdruk hoog. Vrijwilligers nemen veel werk uit handen, waardoor wij gewoon ons werk eens rustig kunnen afmaken!

JustAshley, zoals ik al aan gaf, is het ook per regioeenheid verschillend. Onze vrijwilligers werken namelijk alleen binnen terwijl ze in andere regio's volledig meedraaien in de noodhulp! ;-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:29

Ik snap de opmerking van Dirkjohannes wel: er ontstaat de neiging om belangrijk werk (zorg, politie, brandweer) steeds minder budget te geven, en de gaten worden dan ingevuld met vrijwilligers.

Het probleem is natuurlijk dat je daar je niet van kunt leven, en dat er dus steeds meer mensen wel echt belangrijk werk doen, maar daar niet van kunnen bestaan. En vervolgens worden er nog meer mensen ontslagen omdat die vervangen kunnen worden door vrijwilligers. (Dat wordt meestal in 2 stapjes gedaan, want niemand mag het openlijk 'vervangen' te noemen, maar daar komt het wel op neer.)

Dat is dus wel een probleem. Gewoon werk hoort gewoon betaald te worden met een gewoon salaris. Baliemedewerker vind ik bv bij uitstek gewoon werk, dat hoort gewoon bij het functioneren van de politie.

(Bij vrijwilligerswerk kan ik me vooral wat voorstellen als het niet tot de noodzakelijke functies behoort, bv uitgebreide nazorg bij bepaalde zaken. Op zich mogen dat ook banen zijn, maar dat daar het budget niet voor is kan ik ook begrijpen, en dan zou dat heel goed iets zijn voor vrijwilligers.)

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:35

Je krijgt gewoon betaald hoor alleen iets minder en ze noemen het dan een "vergoeding"

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:43

JustAshley schreef:
Je krijgt gewoon betaald hoor alleen iets minder en ze noemen het dan een "vergoeding"

Dan kunnen ze het ook gewoon 'baan' en 'salaris' noemen. :j

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:45

Dus je krijgt niet gewoon betaald :)

Ik snap ook niet dat de overheid dit doet. Ik mag van het UWV geen vrijwilligerwerk doen dat regulier werk zou kunnen zijn. Maar de politie mag regulier werk wel door vrijwilligers laten doen. Meten met twee maten.

Maar ts, ik vind niet dat dat jou verantwoordelijkheid is. Hopelijk lukt het je en heb je een leuke tijd. Succes!

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:30

Tja shadow ik heb het ook niet verzonnen ..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:39

Weet ik, maar we kunnen (en moeten) er wel kritisch over zijn, ipv doen alsof het een goed idee is dat mensen belangrijk werk doen en daarvoor niet eens behoorlijk betaald worden.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:52

Shadow, de Politie draait niet op vrijwilligers. Bovendien zijn het gewoon mensen die ook dezelfde opleiding krijgen (met her en der wat aanpassingen) als de 'gewone' executieven collega's.
Zoals Melissa ook al aangeeft, zijn wij erg blij met de vrijwilligers. Ook sluiten ze regelmatig aan bij verkeerscontroles etc. Bij ons draaien ze overigens, voor zover ik weet, niet mee in de noodhulp. Maar dat heeft er dan ook weer mee te maken dat de meeste vrijwilligers niet vuurwapendragend zijn.