Vorig jaar in de winter was ik aan het wandelen in Belgisch Limburg en kwam ik op een gegeven moment langs een boerderij waar de koeien best diervriendelijk gehouden werden. Kleinschalig, mooie loopstal met veel daglicht enz. Koeien konden zelf naar buiten als ze wilden.
Je kon hier gewoon een kijkje nemen en toen zag ik een aparte stal met kleine kalfjes. Ze stonden in dik stro en zagen er best goed uit, maar toen schrok ik.
Het was erg koud en er stond een kalfje die net geboren was, kletsnet met de navelstreng er nog aan. Hij bibberde ontzettend en was doodsbang. De paniek in zijn ogen maakte me misselijk, je zag het oogwit en zijn pure angst.
Vanuit de grote stal hoorde je zijn moeder roepen.
Toen ging ik deze boerderij eens met andere ogen bekijken. Zoveel koeien met een keizersnee, gescheiden van hun kalfjes.
En het beeld van dit arme kalfje ben ik nooit vergeten.
Nu ben ik een fervent melkgebruiker. Vlees niet zo. Ik kocht altijd biologische melk omdat ik dacht dat het het meest diervriendelijk (en milieuvriendelijk) was.
Maar nu ik dit gezien heb opeen diervriendelijk bedrijf, denk ik dat diervriendelijke melk eigenlijk niet bestaat. Kalveren worden gescheiden, stieren worden geslacht, koeien zijn producten.
Ik wilde eens proberen of ik met sojamelk als altenatief kan leven. Na veel proberen kan ik nu leven met sojamelk als drank, als slagroom, als melk bij mijn brinta en havermout en als ingrediënt bij het koken en bakken. Ik gebruik dan vooral ongezoete sojamelk.
Wat ik u dus echt niet snap, is waarom deze (houdbare) sojamelk DUURDER is dan de biologische verse melk die ik eerst kocht. Dit slaat toch nergens op? Hoeveel soja is er wel niet nodig voor koeienvoer en hoeveel kosten zijn er aan de hele melkproductie verbonden, afgezien van de milieuvervuiling en het dierenleed? En dan ik het beetje soja voor mijn sojamelk duurder???
Ik zal er niet minder om kopen en weet dat er voor melkveebedrijven ook subsidies bestaan en dat de productie veel grootschaliger is, maar ik vind het toch onlogisch dat het zo verdeeld is. De prijzen van vegetarische vleesvervangers zijn ook hoog (niet dat ik deze gebruik), maar deze zijn toch ook vaak op basis van soja, tarwe of paddestoelen. Waarom zoveel betalen voor iets dat zoveel goedkoper is dan vlees?
Ik vind dit eigenlijk belachelijk.
Nog even iets anders, ik ben erg blij met de snoepjes van Katja en goodstuff, die vrij zijn van dierlijke gelatine die in vrijwel alle andere snoepjes zit. Er zijn nu ook Apekoppen van

Als ze nou ook nog eens spekkies maken die hier vrij van zijn, zou geweldig zijn!
En in een aparte ruimte stonden de kalfjes, de jongste in kleine hokjes, te krap om te draaien, met een drinkfles door de tralies.. En de kalfjes van een paar dagen oud stonden samen in een ruimte van een paar vierkante meter