sojamelk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bootsiebob

sojamelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 16:27

Waarom moet het zo onlogisch zijn?

Vorig jaar in de winter was ik aan het wandelen in Belgisch Limburg en kwam ik op een gegeven moment langs een boerderij waar de koeien best diervriendelijk gehouden werden. Kleinschalig, mooie loopstal met veel daglicht enz. Koeien konden zelf naar buiten als ze wilden.
Je kon hier gewoon een kijkje nemen en toen zag ik een aparte stal met kleine kalfjes. Ze stonden in dik stro en zagen er best goed uit, maar toen schrok ik.
Het was erg koud en er stond een kalfje die net geboren was, kletsnet met de navelstreng er nog aan. Hij bibberde ontzettend en was doodsbang. De paniek in zijn ogen maakte me misselijk, je zag het oogwit en zijn pure angst.
Vanuit de grote stal hoorde je zijn moeder roepen.
Toen ging ik deze boerderij eens met andere ogen bekijken. Zoveel koeien met een keizersnee, gescheiden van hun kalfjes.

En het beeld van dit arme kalfje ben ik nooit vergeten.

Nu ben ik een fervent melkgebruiker. Vlees niet zo. Ik kocht altijd biologische melk omdat ik dacht dat het het meest diervriendelijk (en milieuvriendelijk) was.
Maar nu ik dit gezien heb opeen diervriendelijk bedrijf, denk ik dat diervriendelijke melk eigenlijk niet bestaat. Kalveren worden gescheiden, stieren worden geslacht, koeien zijn producten.

Ik wilde eens proberen of ik met sojamelk als altenatief kan leven. Na veel proberen kan ik nu leven met sojamelk als drank, als slagroom, als melk bij mijn brinta en havermout en als ingrediënt bij het koken en bakken. Ik gebruik dan vooral ongezoete sojamelk.

Wat ik u dus echt niet snap, is waarom deze (houdbare) sojamelk DUURDER is dan de biologische verse melk die ik eerst kocht. Dit slaat toch nergens op? Hoeveel soja is er wel niet nodig voor koeienvoer en hoeveel kosten zijn er aan de hele melkproductie verbonden, afgezien van de milieuvervuiling en het dierenleed? En dan ik het beetje soja voor mijn sojamelk duurder???

Ik zal er niet minder om kopen en weet dat er voor melkveebedrijven ook subsidies bestaan en dat de productie veel grootschaliger is, maar ik vind het toch onlogisch dat het zo verdeeld is. De prijzen van vegetarische vleesvervangers zijn ook hoog (niet dat ik deze gebruik), maar deze zijn toch ook vaak op basis van soja, tarwe of paddestoelen. Waarom zoveel betalen voor iets dat zoveel goedkoper is dan vlees?

Ik vind dit eigenlijk belachelijk.

Nog even iets anders, ik ben erg blij met de snoepjes van Katja en goodstuff, die vrij zijn van dierlijke gelatine die in vrijwel alle andere snoepjes zit. Er zijn nu ook Apekoppen van :-)
Als ze nou ook nog eens spekkies maken die hier vrij van zijn, zou geweldig zijn!

8nnemiek

Re: sojamelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:22

Ik ben ook eens bij een koeienstal gaan kijken. Opengesteld voor toerisen, de boer vertelde heel trots over zijn koeien en de nieuwe melkmachines en dat ze slaapmatten hadden en konden rondlopen.. Hij leek echt te geloven dat die koeien een heerlijk leven hadden.. Maar wat ík zag was een veel te kleine stal, geen ruimte voor de koeien om te rennen en spelen, dag en nacht binnen op rasters, boven de dampen van hun mest en urine.. Overal weides met gras, maar de koeien stonden binnen, want het gras was voor hooi _-:( En in een aparte ruimte stonden de kalfjes, de jongste in kleine hokjes, te krap om te draaien, met een drinkfles door de tralies.. En de kalfjes van een paar dagen oud stonden samen in een ruimte van een paar vierkante meter ;(
Ik eet al geen vlees, en melk lust ik niet, maar ik probeer ook zo veel mogelijk melk in gerechten te vervangen door alternatieven. Paardenmelk ik trouwens erg diervriendelijk, maar persoonlijk is me dat te duur en te lastig aan te komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:26

Tja; het is net met hooi, je bent natuurlijk afhankelijk van de oogst. Cacao is nu zelfs duurder dan goud! Dus je bent afhankelijk van de grondstof.

Persoonlijk vind ik het echt ongelooflijk smerig en drink gewoon melk. Ik ken ook zat boeren die het prima voor de dieren voor elkaar hebben. Oa buiten als het kan (koeien kunnen slecht tegen warmte dus staan dan liever binnen) en in de stal veel loopruimte, waterbedden, ventilatoren of open stal én van die enorme borstels.

Soja is ook niet zaligmakend natuurlijk... Ook dat is in bv delen van zuid Amerika geen pretje door ontbossing (dieren lijden alsnog), verjaging van kleine boeren en gebruik van bestrijdingsmiddelen vindt de natuur ook niet tof.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 18:03

Tja, wat dan weer meer een voordeel is van biologische melk en vlees is dat het voer ook biologisch geproduceerd moet zijn. En dat gebeurt kleinschaliger en mens-en milieuvriendelijker, dan denk ik ook wat betreft soja dat de praktijken wat minder wreed verlopen. Maar de hoeveelheid soja die een mens gebruikt valt in het niet bij de hoeveelheid die in veevoer verwerkt wordt. Ook is soja niet persé gezond, maar om het in grote hoeveelheid binnen te krijgen via het vlees en de melk is ook niet gezond.

Ik heb laatst op een biologische kinderboerderij vlees gekocht afkomstig van koeien van begrazingsprojecten in de buurt. Die hebben beweging, gras en buitenlucht gehad en worden niet gescheiden van hun kalfjes. Ik vond dit vlees heel anders van structuur en smaak dan het vlees dat van boerderijkoeien afkomstig is.
Maar melk van deze koeien is er natuurlijk niet.

Diervriendelijke boerderijen zijn al veel beter dan de grootschalige veebedrijven en alle beetjes helpen, maar zelfs op de meest idyllische boerderijtjes in Zwitserland zie je kleine kalfjes in van die iglo's apart staan te wachten op hun flesje melk en hoewel ik weet dat de stress van de scheiding maar kort duurt, toch staat het me tegen.

Gelukkig bevalt de sojamelk enigszins, ik ben zo aan melk gewend dat veel gerechten zonder dit moeilijk worden...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:22

Citaat:
Wat ik u dus echt niet snap, is waarom deze (houdbare) sojamelk DUURDER is dan de biologische verse melk die ik eerst kocht. Dit slaat toch nergens op? Hoeveel soja is er wel niet nodig voor koeienvoer en hoeveel kosten zijn er aan de hele melkproductie verbonden, afgezien van de milieuvervuiling en het dierenleed? En dan ik het beetje soja voor mijn sojamelk duurder???

Voor de sojamelk (en andere sojaproducten zoals "vlees) worden de bonen gebruikt.
Het afval (de schil) wordt gebruikt als veevoer en vandaar zo goedkoop.

Het is nog een hele behandeling voor een boon melk is, en dat is prijzig.
http://www.bliss-magazine.be/nl/pagina/ ... oduct.html

Bootsiebob

Re: sojamelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 19:07

Dat is interessant, hoe de melk van de sojaboon wordt gemaakt.

ik begrijp nu wel wat beter dat de productie hiervan zijn prijs heeft.

Jammergenoeg wordt er nog steeds 90% van de (milieuonvriendelijke) soja verbouwd om als vervoer te dienen.En maar heel weinig voor menselijke consumptie

Dit vond ik wel interessant:
https://milieudefensie.nl/veevoer/veelg ... -over-soja