Ik heb afgelopen weken hard gewerkt aan mijn scriptie, telkens alles netjes opgeslagen op mijn USB stick en vervolgens veilig verwijderd. Nu doe ik de USB stick weer in mijn Macbook en geeft hij een foutmelding aan dat de usbstick onleesbaar is. Ik kan kiezen voor een aantal opties, waaronder initialiseren. Helaas gaat mijn computerkennis niet zo ver dat ik weet hoe ik dit moet doen en wat voor gevolgen dit heeft. Het is heel belangrijk dat ik mijn bestanden kan behouden!
Wie zou mij stap voor stap kunnen helpen om mijn scriptie (die ik maandag moet inleveren) niet verloren te laten gaan?!
Alvast heel erg bedankt!
Amaris
Geplaatst: 14-08-14 10:19
Ik ben niet van de mac, maar heb toch een vraag: staan er nog bestanden op de stick?
Zo nee: dan zal initialiseren misschien mac-taal zijn voor formatteren? Als de optie initialiseren wordt aangegeven kun je van daaruit niet kiezen om dat te doen? (als de stick leeg is!)
Er staan zeker nog bestanden op de stick (scriptie, etc). Volgens mij is initialiseren inderdaad hetzelfde als formateren, maar ik word er ook niet echt wijzer van. Maar dat zou betekenen dat ik mijn bestanden kwijtraak toch? En die link die jij gaf, behoud ik dan mijn bestanden?
esmee_stip
Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-14 10:23
edit: ik lees dat alle bestanden mogelijk verloren gaat bij partitioneren, dat is dus geen optie..
Eerst de vervelende mededeling: Jouw scriptie was niet belangrijk. Want alleen van belangrijke bestanden maak je een backup, en dat heb je niet gedaan, dus was het ook niet belangrijk.
Ik zou een Windows PC opzoeken en daar de proefversie van GetDataBack (de FAT editie) op installeren. Ziet dat pakket je scriptie? Dan is het helaas zo dat je iets van 70 euro kwijt bent aan het programma, maar dat is peanuts vergeleken met het opnieuw schrijven van je scriptie neem ik aan.. Ziet de proefversie van GetDataBack niets vrees ik dat de USB stick echt naar de eeuwige jachtvelden is, dan is er helaas ook geen data meer af te halen...
Heb je niet ook nog een recente versie naar je begeleider gemaild waar je nog iets mee kan?
Ik heb wel een back up gemaakt maandag, maar ben daarna zo stom geweest om het niet meer te back uppen, zelfs gisteren dacht ik nog, oe morgen even voor de zekerheid een backupje maken (waarom dan niet gelijk!! Grr). Die 70 euro is zonde, maar zal me niets uitmaken, als ik het maar terug krijg! Inderdaad even op zoek naar een Windows, dan ga ik die optie proberen..
Is er voor zover je weet geen programma die dat kan op de Mac?
Die zijn er wel, maar lang niet zo goed als GetDataBack. Je zou dan Data Rescue 3 kunnen gebruiken, maar ik heb zoals gezegd véél betere ervaringen met GDB